Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-04-21, 15:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Någon förresten som vet var man kan köpa den där universalproppen i Sverige?
Den finns att beställa här: http://shop.wit.no/nomaden/index.tmpl
Jag har inte kollat hur det funkar att beställa från Sverige, men det går säkert.

En annan sak att tänka på för den som har pollenallergi, är att ta med de tabletter och ögondroppar som man brukar använda. Man vet aldrig vad man plöstligt drabbas av... I höstas på Karpathos försökte jag köpa ögondroppar liknande sådana som numer är receptfria i Sverige, men det gick inte utan recept.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-04-22, 08:50
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Kjøpte den i en vanlig rørleggerforretning, som selger baderoms- og kjøkkenting.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-04-22, 20:37
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Universalpropp

Universalproppen är av mjuk plast och finns att inhandla i vanlig livsmedelsbutik. Den vi köpt fanns i avdelningen för disktrasor, dammtrasor m.m. m.m. Jag har inte ens TÄNKT på att packa ner den Men vid kommande resa åker den med
På Naxos finns mycket att se och uppleva, dessutom har ju ön vidunderligt härliga stränder Kolla tips i "rullgardinen" på Kalimeras startsida, uppe till höger.
Lycka till och hoppas att semestern blir ljuvlig
/Birgitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-04-22, 22:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
En annan sak att tänka på för den som har pollenallergi, är att ta med de tabletter och ögondroppar som man brukar använda. Man vet aldrig vad man plöstligt drabbas av... I höstas på Karpathos försökte jag köpa ögondroppar liknande sådana som numer är receptfria i Sverige, men det gick inte utan recept.
Jeg vil selvfølgelig ikke fraråde noen å ta med sine tabletter og øyedråper om de har pollenallergi !

Jeg har også pollenallergi, men den har jeg ALDRI merket noe til i Hellas
De første feriene tok jeg med medisiner, men etterhvert har JEG latt dem bli igjen hjemme.
Vi har opplevd Kreta, Rhodos og ikke minst Peloponnes i APRIL måned med fantastisk frodighet/ blomstring, tilsammen 8 ganger

Flere enn meg som slipper allergiplagene i Hellas?

Kari
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-04-22, 22:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Jeg har også pollenallergi, men den har jeg ALDRI merket noe til i Hellas
Jag hade aldrig heller några allergiska reaktioner i Grekland förrän vid de två senaste resorna. Båda de gångerna fick jag besvärande allergiska ögoninfektioner. Besvären förstärktes naturligtvis av sol och salt.
Det är ju så med allergier att reaktionerna för de flesta inte är konstanta genom livet, och man vet aldrig när man plötsligt börjar reagera mot något som man inte reagerat mot förut. Lika plötsligt kan besvären avta.

Med den stora mängd pollen som finns runt Medelhavet är allergiska reaktioner inte ovanliga. Det fick jag om inte annat lära mig vid första tillfället när jag drabbades. Jag trodde nämligen inte först att det var det, men "alla" greker kände pollenallergiker och alla var säkra på att det var det jag hade!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-04-24, 00:48
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag hade aldrig heller några allergiska reaktioner i Grekland förrän vid de två senaste resorna. Båda de gångerna fick jag besvärande allergiska ögoninfektioner. Besvären förstärktes naturligtvis av sol och salt.
Det är ju så med allergier att reaktionerna för de flesta inte är konstanta genom livet, och man vet aldrig när man plötsligt börjar reagera mot något som man inte reagerat mot förut. Lika plötsligt kan besvären avta.

Med den stora mängd pollen som finns runt Medelhavet är allergiska reaktioner inte ovanliga. Det fick jag om inte annat lära mig vid första tillfället när jag drabbades. Jag trodde nämligen inte först att det var det, men "alla" greker kände pollenallergiker och alla var säkra på att det var det jag hade!
Ungefär när är det pollensäsong i Grekland och Medelhavsområdet? Jag blir lite orolig nu eftersom jag just har börjat känna av pollenallergi (alternativt en konstant förkylning ) här hemma i Sverige... Enligt en undersökning jag genomgick för några år sedan ska jag dock bara vara allergisk mot katter (vilket är nog så tråkigt i och för sig).

Ruby
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-04-24, 08:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ungefär när är det pollensäsong i Grekland och Medelhavsområdet?
Antagligen ALLTID. Olika växter släpper pollen vi olika tidpunkter på året. Här i Norrbotten är det mer eller mindre pollen i luften från april till september, i Skåne från februari till november. Jag antar att med den mångfald av växter som det finns i Medelhavsområdet, så är det pollen i luften, om än i små mängder, även i december och januari.

Men det finns ABSOLUT INGEN ANLEDNING att börja oroa sig! Drabbas man så löser man problemet då! Det är ju bara att gå till en läkare och få antihistaminer utskrivna.

OCH det finns studier som visar att oro kan vara en bidragande orsak till sänkt motståndskraft!
Så LEV och MÅ
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-04-24, 08:54
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Ang allergi

Under alla våra resor i Grekland(ca 15) så har jag inte känt av min allergi - som jag tar tabletter för året runt här hemma - mer än om jag kelar med katterna, eller om det varit dammigt på rummen. Tar alltid med tabletter, men använder inte dem i någon större utsträckning. Psykologiskt positivt tänkande eller är det värmen eller den trevliga atmosfären som påverkar? Vete 17n men glad så länge det är så här ! Är man allergisk mot myggbett o dy kan det ju vara en annan sak!

Mvh Ingrid Ny
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-04-24, 16:07
Anlis avatar
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 39
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Tack för alla bra svar!

Någon förresten som vet var man kan köpa den där universalproppen i Sverige?

Trevlig resa för alla er som drar snart!

Alexandra

Hej!

Nu har jag fått tag på en propp som jag provat i tvättstället. Den fungerade utmärkt! Hittade den på ÖB, "Vaskplatta" heter den , den är vit, "Made in China" och kostade 9.50. Så nu blir det lätt att tvätta i sommar!

Anna-Carin +48
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-05-01, 10:50
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Tack för alla era tips!

Får väl åka och kolla på ÖB efter en sån där propp 9 kr var ju verkligen billigt!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-05-01, 11:45
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Nej, man kan inte hyra utan körkort, bilkörkort räcker.

Janne / Kalimera
Jo, det kan man visst. Man kanske inte borde, men man kan.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-05-01, 14:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ursprungligen postat av Ella
Jo, det kan man visst. Man kanske inte borde, men man kan.
Grekerna blir allt noggrannare med att kontrollera att den som hyr har körkort så räkna med att alla seriösa uthyrare vill se på körkortet numera. Skadestånds och försäkringsmässigt ligger den som kör olovligt och råkar ut för eller vållar en trafikolycka mycket illa till.

Eva
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-05-01, 15:03
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Ja, som sagt - man bör inte, och man ska inte räkna med att det funkar. Men så sent som förra året vet jag att det inte var något problem hos någon av de stora - av charterbolagen rekommenderade - uthyrarna på Naxos, Paros och Ios.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-05-01, 16:06
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Antagligen ALLTID. Olika växter släpper pollen vi olika tidpunkter på året. Här i Norrbotten är det mer eller mindre pollen i luften från april till september, i Skåne från februari till november. Jag antar att med den mångfald av växter som det finns i Medelhavsområdet, så är det pollen i luften, om än i små mängder, även i december och januari.

Men det finns ABSOLUT INGEN ANLEDNING att börja oroa sig! Drabbas man så löser man problemet då! Det är ju bara att gå till en läkare och få antihistaminer utskrivna.

OCH det finns studier som visar att oro kan vara en bidragande orsak till sänkt motståndskraft!
Så LEV och MÅ
Lite underligt de här med Grekland och allergier.
För några år sedan skulle våran dotter till Agistri i slutet av Maj. Då hade pollensesongen börjat så smått här hemma. Hon tyckte att det skall bli skönt och komma ner och slippa kliande ögon, rinnande näsa och medicinerna.
Men icke.Hon fick knalla till apoteket efter ett par dagar. Det blev värre än här hemma.
Hon har vistats mycket på Kalymnos varit på Kreta och Rodos utan besvär någonsin, varken före eller efter Agistriresan. Så det måste varit något på just den ön som hon inte tålde.

Riitta
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-05-02, 13:09
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Dert är nog dumt att hyra moppe utan körkort, även om en av oss är van moppeförare vet man aldrig vad som kan hända...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-05-21, 13:29
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

En grej som jag funderat på angående ö-luffning är vad man gör med sina värdesaker.

Jag och min sambo åker ner till Sporaderna i juni. Jag misstänker starkt att vi kommer att vara på stränder och utflykter hela dagarna. Ska man släpa med sig alla pengar, telefoner och sånt eller ska man våga lämna dessa dyrbara ting på de, förmodligen, slitna billiga hotell och studios vi kommer använda oss av?

En annan detalj, ska jag ta med en massa kontanter eller klara jag mig bra med Visa?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-05-21, 15:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Jag brukar släpa med mig mina grejer i dagryggsäcken. Förr brukade jag lämna dem på rummet men det är nog inte direkt min förtjänst att jag aldrig blivit av med något.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-05-21, 21:16
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Om man bor på ett ställe där det finns safe, då kan man väl lämna värdesaker där eller?
Mina föräldrar var på Naxos en gång och då hade de en form av safe, man fick typ lägga pengar osv i ett sånt där tjockt kuvert som man postar saker i och så fick man säga till i receptionen och de låste upp ett rum åt en. Låter lite sådär tycker jag. Nu när jag själv ska iväg har jag också funderat på om det är säkert eller ej. Någon som har erfarenheter?

Vi är bara två stycken som åker, och vill man bada tillsammans etc så är det jobbigt om man måste släpa med sig värdesakerna.

Alexandra
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-05-21, 22:38
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Hej! Efter att ha rest ett antal ggr till Grekland,(sen 1979 c:50-60ggr) har vi: peppar,salt,ta.i,trä! ej råkat ut för någon incident! Har dom flesta ggr. lämnat kontanter,värdesaker,mm på rummet/studion,etc. En viss försigtighet krävs. Att ta kontanter/värdesaker med sig till stranden,de är, tycker jag är att utsätta sig! Dom fula fiskarna hittar man nog på stranden (ursäkta vitsen).Stora turistiska ställe, typ Rhodos, Kos, etc. Där får man nog ha lite koll på prylar & värdesaker! I övrigt, inga problem! De är min erfarenhet. Jag är kanske naiv & godtrogen, men så länge motsatten ej är bevisad...o.s.v Ha de/mvh Tom
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-05-21, 23:41
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Skulle man titta lite från tjuvens håll; varför bryta sig in på ett billigt hotell när det finns dyra, med i stort sett samma risk men avsevärt bättre utdelning? Förutsatt då att det grekiska gråbuset agerar någorlunda som det svenska.

Ett bankkort, dagens nyss uttagna kontanter, nalle & kamera inom räckhåll , det knäcker inte min rygg, mina övriga paltor och prylar på rummet får väl stjälas då, om nå´n stolle mot förmodan vill.

//PO
-och med statistik kan man iofs. bevisa det mesta.

Senast redigerad av PO den 2005-05-22 klockan 00:33. Anledning: språkvurpa
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT