Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2010-05-25, 12:51
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

JohnS: Om du går tillbaka till sidan 4 i den här tråden, Fråga mig om Naxos, hittar du frågor och svar samt bilder tagna från hotellruinen i Alykos!

RUJO: Under NaxosLottas profil hittar du hennes hemsida med karta och beskrivning över var deras restaurant ligger!

NaxosLotta: Nu svarade jag innan du hann besvara frågorna, hoppas det är OK!
Svara med citat
  #202  
Gammal 2010-05-25, 14:04
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej
Tack Hestia för hjälp med svar.

Evto: Naxos har flera fina ständer där man bor bra både med och utan barn. I Naxos stad så är det mer liv och kanske mer att göra på kvällarna, där bor man fint nära St George Beach. En busy strand som är långgrund med flera restauranger, windsurfing skola, jet ski, beach volleyboll etc. Många aktiviteter för barn alltså. Ag Prokopios Ag Anna och Plaka Beach ligger 6-9 km söder om Naxos stad. Jättefina stränder med många hotell att välja emellan. Här är det lugnare men det finns windsurfing skola och vattensport uthyrning både på Prokopios och Plaka. I Prokopios finns det nu också en dykskola. Det går bussar mellan Naxos stad och dessa stränder minst en gång i halvtimmen. Så det beror lite på vad man är ute efter.
Jag rekommenderar många att hyra en bil i alla fall en dag på Naxos. Här finns mer en 40 små byar att upptäcka och fin bergig natur. Om ni kommer förbi restaruangen så kan jag rekommendera en rundtur.
Svensk jordgubbstårta finns inte i Grekland men vi kan nog fixa banoffiepie med färska jordgubbar. Tror nog sonen borde bli nöjd med det....

Henry: Naxos är inte en stor partyö som Mykonos och Ios, det är lugnare här med mycket familjer. MEN vill man ha kul nattliv så finns det. Hamnpromenaden i Naxos stad, Paralian, är kantad av barer och restauranger och vi har minst två bra clubbar. I augusti är det mest fest när grekerna är här på semseter men det är mycket skandinavier här i juli. Ni behöver nog inte boka boende i mitten av juli, det blir billigare om ni pratar med rumsuthyrarna i hamnen när ni kommer fram. Ni vill bo i Naxos stad för bra uteliv, och sen kan ni ju åka ut till fina stränder på dagarna. Kanske hyra moppe?

Hoppas alla har fått svar!

Vi ses snart!
Lotta
Svara med citat
  #203  
Gammal 2010-05-25, 14:12
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Vill tillägga att vi besökte er restaurang Lotta vid vår härliga resa till Naxos 2008, rekommenderar restaurangen samt längtar ALLTID tillbaka till Naxos!
Svara med citat
  #204  
Gammal 2010-05-30, 22:47
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Jag har i tanken planerat att åka till Naxos (och ev båtluffa runt i Småkykladerna) i sommar, men har inte kommit så långt. Inget är bokat, såsom hotell, flyg, etc, då jag har frågetecken att reda ut såsom OM och NÄR jag kan åka.

Däremot har jag några andra frågor:
* Vad ska man se på Naxos, dvs 'måsten'?
* Kan jag åka dagsturer till grannöarna? Eller krävs övernattning på grannön för att dagen efter ta sig tillbaka till Naxos?
* Finns det smidiga transporter, som tex buss, på ön? Jag har inget körkort.
* Ska jag boka boendet på Naxos hemifrån eller kan jag boka när jag är på plats? Tipsa gärna om hotell och pensionat.
* Vart på ön är det bäst att bo?
* Hur är Naxos Stad?


Svara med citat
  #205  
Gammal 2010-05-31, 09:15
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Inha.
Naxos måsten är väl först dom jättefina stränderna vi har här. Milslånga stränder med vit sand och turkost hav.... Sen har vi fina och många byar att utforska. Kör man inte själv så går det turer runt ön där man får se mycket. Apollo organiserar sån tur för sina gäster och bla Naxos Tours har också sådana turer.
Det går också lokal bussar till de flesta byar och med lite planering kan man besköka flera byar på en dag. Det finns också jättefina vandringsstigar mellan byarna.
Jag har inte kollat årens program men det går dagsturs båtar till Delos Mykonos och till Amorgos. Man kan också åka till Paros över dan med de vanliga färjorna. Ev finns det en tur till Santorini också. Sånt är bäst att kolla upp när man är här för att få de senaster turlistorna.
Var som är bäst att bo tvistar de lärda... Vill man ha mycket strandliv så kanske stränderna Agios Prokopios, Agia Anna eller Plaka är ett bra val. Där bor man precis vid stranden och det finns flera restauranger och lite butiker att välja på. Man ska tänka på att kommer man under lågsäsongen (efter 15 September) så är mycket stängt nere vid stränderna.
Naxos stad är en trevlig by med ungefär 7000 invånare. Inte så mycket folk alltså. Här finns mer att välja på när det gäller restauranger och butiker. Det finns också en strand i stan, St George, en barnvänlig strand som är fin men kanske inte lika fin som de andra stränderna jag nämde.
Det går mycket bussar mellan Naxos stad och stränderna och det tar bara ca 15 minuter. Man kan också gå mellan stan och stränderna. En fin promenad längst vattnet.
Du undrar om ni ska boka hotell i förväg, det beror på när ni kommer. Om ni kommer mellan första juli och sista augusti så är det nog säkrast att boka hemmifrån, då är det högsäsong och mycket folk på ön. Kommer man under lågsäsongen så kan man hitta rumsuthyrare i hamnen.
Jag kan inte rekommendera ett speciellt hotell det finns för många och det beror ju på er prisnivå. Googla Naxos så får du upp flera sidor med hotell och annan information om Naxos, bilder etc.
Hoppas du har fått svar på dina frågor.
Vi ses i sommar!
Hälsningar
Lotta
Svara med citat
  #206  
Gammal 2010-05-31, 21:17
gurrag gurrag är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej!

Vi kommer med färjan lördagen den 19 juni och behöver tips på boende. Vi vill ha strandnära, god mat, billigt och lite liv å rörelse.
hälsningar
gurra
Svara med citat
  #207  
Gammal 2010-06-01, 08:56
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hmm, vi kommer nog att anlända till Naxos 7-8 juli och stanna några dagar. Svårt att veta exakt eftersom vi båtluffar. Vi hade INTE tänkt boka i förväg.
Tror du att vi måste göra det?
I så fall får vi nog göra det när det närmar sig, under resan. Vi vill bo i Naxos stad, två vuxna och två tonåringar. Hyfsat centralt, men annars har vi väl inga jättekrav. Lite luftkonditionering, kylskåp...

Aina
Svara med citat
  #208  
Gammal 2010-06-01, 09:12
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej
Gurra o Aina: Det borde nog gå bra att hitta rum när ni kommer. Flera rumsuthyrare möter båtarna. Och det finns MYCKET rum på Naxos.
Se båda till att det rum ni bokar ligger nära ST George Beach. Då bor ni centralt med nära till allt. Det är jättesvårt för mej att rekommendera något, men står man på sej i hamnen så bör man få exakt det man letar efter.
Gurra god mat finns hos oss !

Vi ses!
Lotta
Svara med citat
  #209  
Gammal 2010-06-06, 21:10
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej, känner Du till "Sunshine Studios"? Bodde där för några år sedan. Nästan längst ner på St Gerorge stranden inaxos stad. ja, inte direkt på stranden utan typ bakom Flisvos...vi hörde vågorna slå och skymtade havet Ett enklet men trivsamt boende perfekt för oss och skulle gärna vilja bo där igen...Hemsida, telefon?
/emma
Svara med citat
  #210  
Gammal 2010-06-08, 12:59
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Emma
Telefonnummret till Sunshine Studios är 2285025818 eller 6932901300. Det va det nummer som stog på skylten när jag åkte förbi o tittade. Det ser trevligt ut.
Lycka till
Lotta
Svara med citat
  #211  
Gammal 2010-06-09, 12:23
Terethia Terethia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta!

Vi ska fira min systers 40-årsdag på Naxos i juli och jag vill gärna ha tips från dig om utflykter och annat vi kan göra för henne! Vi ska bo i Naxos stad/Chora och det jag har tänkt på är om vi kan få följa med ngn fiskare och fiska bläckfisk eller se hur kitron tillverkas, rida åsna eller om en liten båt kan ta med oss ut till närliggande ö över dagen?
Jag har försökt ta reda på om det finns SPA på Naxos, och det verkar det göra, men bara i hotell - finns det några separat ägda SPA runt Chora?

Jag är mycket tacksam för alla råd och tips!

Tack på förhand, Lotta!

Med vänliga hälsningar,

Anna
Svara med citat
  #212  
Gammal 2010-06-11, 14:55
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Anna
Att få följa med någon fiskare kan nog bli lite svårt men om du har någon översättare så kan ni ju alltid gå och fråga fiskarna, dom fiskar mest på nätterna. Apollo anordnar en jättefin båttur till en strand på Naxos sydkust dit inga vägar går. Där har man picknink eller BBQ på stranden och kan snorkla in i en grotta. Även om man inte är Apollo gäst är man välkommen.

Vi har en beauty salon nära posten för lite pampering och sen finns det ett litet spa tror jag. Har inte provat det men har sett lite reklam. Det ligger nära St George tror jag, lätt att hitta när ni kommer ner.

Kitron fabriken i Chaliki är öppen som ett museum så där kan man gå in och titta.
Rida åsna vet jag inget om men har ni tänkt på att man kan hyra hästar och rida på stranden? Kan det va något? Naxos horseriding har bra hästar och är välorganiserat.
Kanske en kurs i Kitesurfing eller windsurfing vore nått? Det finns flera bra skolor för sånt. På Flisvos har dom Catamaran segling också.

Hyra bil eller fyrhjulingar och åka iväg till nån nästan ödestrand med champange och picknick är ju också en mysig grej ni kan göra. Om ni kommer in på East West så kan jag visa på kartan några mysiga stränder.

Hoppas du har fått lite tips på kul grejor nu. Glöm inte bort att bara ligga på stranden och lata er ett par dar också!
Vi ses!
Lotta
Svara med citat
  #213  
Gammal 2010-06-12, 01:22
Terethia Terethia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej och tusen tack för ditt fina svar!

Vi ska ta reda på var det där lilla SPA't finns och snorkelgrottan låter ju perfekt för oss! Vi kommer gärna förbi eastwest och får mer guidning! Jättefina tips har du åt oss...vi kommer inte att bli sysslolösa! Fyrhjuling och moppeåkande, strandliggande och salta bad kommer att vara vår melodi alla de andra dagarna, så vi behöver något helt annat på hennes födelsedag! Härligt att veta att de har catamaransegling på Flivos förresten!! Ska verkligen kolla upp det! Jag har några dagar på mig att reka området! Så tack igen...och vi ses!! =)

Mvh,

Anna
Svara med citat
  #214  
Gammal 2010-06-12, 10:42
Gugga Gugga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 4
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta!
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn(10 och 7). Vi tänkte ta oss till Naxos i mitten av juli för att stanna i 2 och en halv vecka. Vi har bara bokat flygbilljetter till Aten eftersom jag tänkte att det vore lite spännande att ordna allt på plats. Det hotellet som jag är intresserad av heter Katerina och ligger i Agios Prokopios. Nu när jag går in på Hotels.com, då verkar det vara fullt där den tiden vi är där. Det har gjort mig lite orolig. Borde jag boka i förväg eftersom vi har lite krav på boendet(lägenhet, pool, gåavstånd till strand och restauranger och till rimligt pris).
Alla säger att det finns gott om rumuthyrare i hamnen och det tvivlar jag inte på men om man har lite krav gäller då samma sak? Tycker du att vi ska ha is i magen och vänta.
Jag tänkte också på färjan. Kan man bara köpa billjetter på plats som på 80 talet?

Hälsn.
Gugga från Göteborg

Senast redigerad av Gugga den 2010-06-12 klockan 10:58.
Svara med citat
  #215  
Gammal 2010-06-13, 17:03
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Guggan
Eftersom du vet vad du vill ha och har lite krav så skulle jag nog boka hemifrån. Mitten av juli är busy och även om det säkert finns rumsuthyrare i hamnen då så kanske det inte finns lika mycket att välja på. Båtbiljetterna kan bokas på BlueStar Ferries.com så är det avklarat, båten KAN va full tex en fredags eftermiddag. Det kostar ju inte mer att boka båtbiljetten på nätet.

Lycka till och vi ses i Juli.
Lotta
Svara med citat
  #216  
Gammal 2010-06-13, 19:30
Gugga Gugga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 4
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej igen Lotta!

Tack för ditt snabba svar.
Jag tog beslutet att boka en lägenhet på Hotel Spiros i Naxos stad. Jag vågade inte att vänta helt enkelt. Vi känner oss jättenöjda med det valet. Visserligen fick vi bara enrumslägenhet, med det väger upp att det ligger väldigt centralt och gåavstånd till allt(bussar och taxi gör allt mycket mer komplicerat). Vi är inte säkra att vi hinner med 15 färjan(ev flygförseningar) och därför vågar jag inte boka i förväg. Vi anländer på en måndag så att det är kanske inte så mycket folk på färjorna.

Vi ses i juli
Gugga
Svara med citat
  #217  
Gammal 2010-06-18, 14:02
Mer Sol Mer Sol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta!
Vad härligt med ditt engagemang här på forumet!
Naxos är en riktigt härlig ö. Jag har bara varit där ett par gånger tyvärr, så jag känner inte den tillräckligt väl ännu. Därför tänkte jag fråga dig ett par saker. Det finns många fantastiska sandstränder, men har du något tips på bra ställen där man kan bada från klippor också? Jag vill bl.a. snorkla vid intressanta ställen. Tyvärr brukar ju snorklingen vid sandstränder vara lite trist. Den andra frågan är vilken biluthyrningsfirma som du kan rekommendera, alternativt avråda från.
Slutligen. Jag vill gärna vindsurfa på Naxos. Jag såg dina vindsurfingbilder på ditt album, därför chansar jag och frågar dig om lite detaljer i ämnet. Hur vanlig är vinden? Kan jag hoppas på stark vind varje dag i början på juli? Vet du var de bästa spotsen är? Vilken uthyrare är mest prisvärd?
Tack på förhand.

/Mer sol
Svara med citat
  #218  
Gammal 2010-06-18, 14:51
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

HEj Solen!
Bra snorkling finns vid norra ändan av Prokopios med klippor att snorkla runt. I Aliko finns är det också bra samt lite ut från stranden vid Kastraki (södra änden). Mikri Vigla har också bra snorkling och klippor. Men även ut från Plaka är det inte bara sand och det finns mycket att se under vattnet. Sen tycker jag att det är häftigt att snorkla runt Portaran om det inte blåser nordanvind för då är det för farligt där.
Naxos är berömd för vindsurfing och det finns tre skolor att välja på. Den största är Flisvos som ligger på St George stranden, dom har en stor laguna ( nära flygplatsen) som ska va jättebra att windsurfa i enligt dom som vet. Det ligger ytterligare en skola vid St George lite längre bort och en vindsufing skola och uthyrning i Plaka. Det borde blåsa bra och jämt i Juli när Meltemin (nordanvinden) ligger på. Prata med Flisvos om uthyrning och kurser dom är bra och proffsiga.
Ha det så kul på Naxos och behöver du hjälp med att hitta snorklings ställerna så kom förbi så visar jag på en karta.
VI ses!
Lotta
Svara med citat
  #219  
Gammal 2010-06-18, 15:54
Mer Sol Mer Sol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Tack för snabbt & bra svar!
Har du någon åsikt om biluthyrningsfirmorna på Naxos?
Bra och dåliga sådana.

/Mer Sol
Svara med citat
  #220  
Gammal 2010-06-18, 22:41
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Mer Sol Visa inlägg
Tack för snabbt & bra svar!
Har du någon åsikt om biluthyrningsfirmorna på Naxos?
Bra och dåliga sådana.

/Mer Sol
Biluthyrningsfirmor på Naxos finns i mängder och massor, jag tror att utbudet är så stort så att det finns ingen som inte sköter sina kort, priserna varierar efter hur mycket man har stående på parkeringen så det är bara att fråga runt så länge du orkar.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT