Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-28, 09:06
Rammis Rammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2
Standard Båtar

Hej!
Jag ska båtluffa från ca 18:e juni och tre veckor framåt. Vi komer inte att besöka så värst många öar och min fråga är: Var ska man byta båt för att komma över från de Dodekanskaöarna till Kykladerna? Jag har sökt fram och tillbaka bland båttidtabellerna. Någon som har något tips?

Rammis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-28, 11:21
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Båtar

Kos/Kalymnos eller Samos.

Från Kos/Kalymnos kommer man till Amorgos.
Från Samos Vathi kommer man till Naxos.

/pawik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-29, 22:27
Rammis Rammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2
Standard Sv: Båtar

Tack för tipset ö-världen blev lite större nu
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-30, 10:04
Kirios Kirios är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trollhättan
Inlägg: 54
Standard Sv: Båtar

Fram till 15/6 går Romilda från Kalymnos till Naxos på torsdag middag. Det kan väl inte uteslutas att den fortsätter efter detta datum. Dessutom tillkommer det troligen fler avgångar när dom nya turlistorna kommer i Maj. Vi har själva tänkt att ta oss över från Dodekaneserna till Kykladerna efter Kalimeraträffen på Kalymnos 21/6.

//Kirios
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-30, 17:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av pawik
Kos/Kalymnos eller Samos.

Från Kos/Kalymnos kommer man till Amorgos.
Från Samos Vathi kommer man till Naxos.

/pawik
Kan man åka från kalymnos till Amorgos
Då kommer jag at göra det en vacker dag,eller sommar, för Amorgos måste jag besöka
Alla tar ju så vackra bilder där.Då kanske jag kan också lyckas för en gångs skull

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-04, 09:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av Rammis
Hej!
Jag ska båtluffa från ca 18:e juni och tre veckor framåt. Vi komer inte att besöka så värst många öar och min fråga är: Var ska man byta båt för att komma över från de Dodekanskaöarna till Kykladerna? Jag har sökt fram och tillbaka bland båttidtabellerna. Någon som har något tips?

Rammis
Blue Star Ferries trafikerar sträckan Rhodos - Kos - Leros - Patmos - Amorgos - Mykonos - Syros - Pireus. Ingen dum rutt, dessutom med bästa rederiet.

Janne / KALIMERA
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-04, 18:18
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Blue Star Ferries trafikerar sträckan Rhodos - Kos - Leros - Patmos - Amorgos - Mykonos - Syros - Pireus. Ingen dum rutt, dessutom med bästa rederiet.

Janne / KALIMERA
Jag vill inte hålla med helt. Eller rederiet är ju bra och håller tiderna nästan prickfritt men båtarna kan jag inte riktigt tycka om. Personligheten är ju helt borta i dessa båtar och inte är det speciellt bra att vara ute på däck i dem heller. Tacka vet jag de gamla hederliga båtarna som hade riktiga soffor ute på akterdäck, perfekt att sova på då man reste. På moderna båtar är det mest obekväma plaststolar som gäller och de är ju omöjliga att sova på.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-06, 20:58
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Blue Star Ferries trafikerar sträckan Rhodos - Kos - Leros - Patmos - Amorgos - Mykonos - Syros - Pireus. Ingen dum rutt, dessutom med bästa rederiet.
Janne / KALIMERA
Oh yes Att åka med gamla trotjänaren Roumilda kräver tålamod för hon är en riktig "segpropp" och blåser det så rullar hon VÄLDIGT mycket

//Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-06, 21:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Jag vill inte hålla med helt. Eller rederiet är ju bra och håller tiderna nästan prickfritt men båtarna kan jag inte riktigt tycka om. Personligheten är ju helt borta i dessa båtar och inte är det speciellt bra att vara ute på däck i dem heller. Tacka vet jag de gamla hederliga båtarna som hade riktiga soffor ute på akterdäck, perfekt att sova på då man reste. På moderna båtar är det mest obekväma plaststolar som gäller och de är ju omöjliga att sova på.

Mvh Janérik
Men sofforna och fåtöljerna inne i salongerna är underbara eller är dom bara till för 1:a klass resenärer? Vill minnas att dotterns grekiska vid något tillfälle räddat oss från att bli utslängda i kylan. Luftkonditioneringen som annars brukar plåga mig har också varit helt ok på dessa båtar.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-06, 21:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Oh yes Att åka med gamla trotjänaren Roumilda kräver tålamod för hon är en riktig "segpropp" och blåser det så rullar hon VÄLDIGT mycket

//Birgitta
Hmm, nu var ju inte GA-Ferries något bra exempel på gammal hederlig båt, GA ser nog tidtabellen mera som ett förslag på hur det hade kunnat vara om allt hade gått lite bättre än vad det vanligen gör.
Däremot om man ser på Hellas Ferries båtar så håller de tidtabellen hyfsat bra men kör ändå med båtar med en hög personlighet i inredning och besättning. Jag trivs nog väldigt mycket bättre på dessa båtar än på Blue Star som är lite av serieproducerade båtar till lågt pris.

Resan ska vara en del av upplevelsen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-06, 21:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Oh yes Att åka med gamla trotjänaren Roumilda kräver tålamod för hon är en riktig "segpropp" och blåser det så rullar hon VÄLDIGT mycket

//Birgitta
Visst är det den båten som har äckliga toaletter också?

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-07, 11:40
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Båtar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Visst är det den båten som har äckliga toaletter också?
Eva

Det är möjligt, mitt minne sviker mej på den punkten dessvärre Men det jag absolut kommer ihåg är, att det tog förskräckligt lång tid att åka med henne från Piraeus till Serifos. Den rutten åkte vi i sept-03 och jag trodde då att vi aldrig skulle komma fram Senare fick vi, av mer kunnigt luffarfolk, (Ann m make) veta att just Roumilda är väldigt långsam. Hon är väl gammal å trött kantänka

Jag håller visserligen med Janérik om charmen på de äldre flytetygen, dock, jag har stora svårigheter att "knata" uppför dessa branta trappor i aktern. Är det dessutom trängsel blir det än värre. På Blue Star finnes hissar vilket gör att även jag kan ta mej fram i ö-världen vilket, för mej, är det mest primära. Båtluff skulle vara uteslutet för min del om endast dessa gamla fartyg stod till buds.
Alltså, trots det "plastiga" som jag kan hålla med om, är jag glad över de fartyg som har hiss

//Birigtta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT