Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-09, 11:57
Ulrica Ulrica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 8
Standard Grekland för första gången

Vi står inför valet vad vi skall göra vid vår första resa. Båtluff eller fastlandet ? Vi har tre veckor till förfogande. Direkt efter examen åker vi iväg.
Nu tar jag tacksamt emot tips om vad vi ska göra. Vi vill inte ha allt för mycket planerat hemifrån utan är det trevligt så stannar vi kanske länge.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-09, 20:08
uliv01 uliv01 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 12
Standard Sv: Grekland för första gången

Hej!

Vad spännande....Grekland för första gången.... du har mycket att upptäcka. Jag har varit i Grekland ungefär 6 gånger och både båtluffat och åkt traditionell charter. Jag ger dig gärna tips på bra ställen men först vore det bra att veta vad du är ute efter. Sol och bad? Party? Lugn och ro? Shopping? Stadspuls?

Hälsningar Ulrika
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-09, 21:13
Ulrica Ulrica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 8
Standard Sv: Grekland för första gången

Vi är ute efter sol,bad och god mat.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-09, 21:46
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Grekland för första gången

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrica
Vi är ute efter sol,bad och god mat.
Hm, ja det utesluter ju ett par ställen, fler ledtrådar?

//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-09, 21:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland för första gången

Första gången Grekland...Underbart...Själv har jag tappat räkningen och ändå är det alltid samma känsla som första gången....Jag och vännen ska till Symi i juni och det är samma förväntan som första gången....

Jag skulle vilja tipsa om två olika alternativ....
PARGA på fastlandet....Underbar by/stad med otroligt vackra omgivningar och möjligheter till upptäcktsfärder...Härliga bad....

Om ni vill uppleva hav och öar så åk till Patmos och Samos i kombination..Patmos för lugnet och skönheten ..Att komma till Skala på Patmos med båt och se Johannesklostret höja sig högt uppe över byn är en syn man aldrig glömmer....jag var där första gången 1992....
Det finns många öar att besöka därifrån...
Samos är en större ö , en helt annan upplevelse....
Men ÅH, alla öar och platser på fastlandet jag besökt är ju värda att rekommendera.....
Vad ni än bestämmer er för så kommer ni att älska Grekland!

Lissi-70 dagar från Symi....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-10, 18:10
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Grekland för första gången

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrica
Vi är ute efter sol,bad och god mat.
Ö-världen, Kykladerna! Naxos har flera av de absolut bästa stränderna i hela ö-världen. God mat, till rimligt pris, finns också att få på denna ö. Dessutom finns mycket att "upptäcka". Flera öar, att åka till, finns på behagligt reseavstånd, t.ex. Paros, Syros, Santorini och öarna i Små-Kykladerna.
Samos är också ett bra alternativ, med närhet till "pampiga" Patmos, lilla Fourni och det större Ikaria.
Annars är väl Parga-området ett fastlandsalternativ.
Jaa, för att inte tala om Kreta, som är ett eget land långt bort i det blå. Kreta har ALLT, enligt mitt tycke. Bara man gör sej tid att förflytta sej och se sej om, samt undviker de mest exploaterade områdena.
Lycka till med valet och hoppas att ni får en härlig vistelse

Brige
-Kreta, ett eget land..............
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-10, 18:19
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Grekland för första gången

Kykladerna med Naxos som utgångspunkt tycker jag är ett bra val för första resan.

bosse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-10, 18:54
uliv01 uliv01 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 12
Standard Sv: Grekland för första gången

Jag föreslår båtluff i Kykladerna.
Köp en "flygstol" till Athen eller Santorini (Santorini är smidigast tycker jag, därifrån är det inte långt till flera bra öar).
Om du vill kombinera party med sol och bad rekomenderar jag Ios.
Naxos är alltid bra och passar de flesta smaker, ett tips är att hyra bil eller moped och se mer av ön, det finns många fina stränder att upptäcka.
Koufonissi är ett annat tips. En lugn ö med härliga stränder. Bo på "Finikas" som ligger nära vattnet och har väldigt trevlig och tillmötesgående personal. De har även mycket god mat på sin restaurang där man själv får peka ut den mat man vill ha.

Lycka till!

Senast redigerad av Kalimera den 2005-05-04 klockan 09:56. Anledning: Otillåten "reklamtips"
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-11, 22:07
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Grekland för första gången

Citat:
Ursprungligen postat av uliv01
Jag föreslår båtluff i Kykladerna.
Köp en "flygstol" till Athen eller Santorini (Santorini är smidigast tycker jag, därifrån är det inte långt till flera bra öar).
Lycka till!
Varför inte OneWay Ticket med Apollo Resa ner till Santorini, resa hem från Aten På det viset behöver man inte åka "tillbaka", dessutom är man inte bunden att resa hem samma veckodag som utresan och det kan innebära att, t.ex. två veckors semester blir 16 eller 17 dagars vistelse. Om man åker ner en fredag och kan resa hem en söndag t.ex.
Även jag rekommenderar Kykladluff med Naxos aom utgångspunkt.
-Med Naxos i mitt hjärta

Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-12, 09:19
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Grekland för första gången

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Varför inte OneWay Ticket med Apollo Resa ner till Santorini, resa hem från Aten På det viset behöver man inte åka "tillbaka", dessutom är man inte bunden att resa hem samma veckodag som utresan och det kan innebära att, t.ex. två veckors semester blir 16 eller 17 dagars vistelse. Om man åker ner en fredag och kan resa hem en söndag t.ex.
Även jag rekommenderar Kykladluff med Naxos aom utgångspunkt.
-Med Naxos i mitt hjärta

Birgitta
Dessutom blir det billigare med One way till Santorini och Snowflake från Athen.
Det stämmer ganska bra med båtarna också.Blue Star går Från Santorini 16:30
till Naxos,samt till Pireaus 09:30 från Naxos, framme 14:30.Verkar gå alla dagar.Blue Star brukar hålla tiderna.bjorn
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-03, 11:05
Ulrica Ulrica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 8
Standard Sv: Grekland för första gången

Flyg bokat med Alitalia den 11juni,med sen ankomst till Aten. Hotell bokat två nätter i Aten. Sedan får vi se. Ska ju inte åka hem förrän den 2 juli. Har inte kommit på några speciella önskemål annat än sol,bad samt god mat.

Jag har en till fundering, vet inte om det hamnar på rätt ämne. Vi har en kille som är kraftigt timotej samt gråbo astmatisk. Någon som vet hur det är med pollen nere på öarna under juni.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-03, 11:17
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Grekland för första gången

Ser att Ni bokat flygresa ner till Aten med Allitalia, gjorde detsamma förra året och upplevde det som extremt jobbigt, tog lång tid, avresa från Arlanda tidig eftermiddag, planbyte i Milano, Malpensa med bara drygt 1 tim mellan planen, vilket gjorde det väldigt stressigt och tål inga längre förseningar. Kom fram till Aten ca 0:45 på natten. Mitt bagage var kvar i Milano vilket gjorde att jag stog där och var tvungen att bli kvar i Aten tills mitt bagage kom fram.
Samma sak hände på hemresan bagaget kvar i Milano även då, vilket gjorde mindre när man ändå var hemma. Upplevde flygresan som jobbig med dessa byten och sena ankomsttid och tidig avgång från Aten. Inget jag rekomenderar om man reser med barn. Hoppas det fungerar bättre för Er och att Ni får en skön och trevlig resa. // Bertil
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-03, 12:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekland för första gången

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrica
Jag har en till fundering, vet inte om det hamnar på rätt ämne. Vi har en kille som är kraftigt timotej samt gråbo astmatisk. Någon som vet hur det är med pollen nere på öarna under juni.
Allergier var upp i en annat tråd nyligen. Där kan du läsa lite som andra säger om allergiska reaktioner. Många allergiker klarar sig utan reaktioner i Medelhavsområdet, för andra blir det värre än någonsin.

Själv var jag på flera resor under ganska många år utan att någonsin känna av några allergiska reaktioner - tills jag plötsligt i juni för två år sedan drabbades, och sedan även i höstas.

När man plötsligt drabbas, trots att man varit där förut utan att känna av sin allergi, beror det troligen på att man inte reagerar den eller de första gångerna man kommer i kontakt med allergena pollen som man inte utsatts för tidigare (allergier funkar ju så, de utvecklas först när man kommer i kontakt med det man sedan reagerar mot) men till slut blir det för mycket för kroppen att ta hand om - och då kommer plötsligt reaktionen.

Jag vet ingenting om vilka allergena pollen som finns i Grekland vid olika årstider. Men de finns, förmodligen i större utsträckning än här i vårt kallare och mindre växtrika klimat. Så ta med mediciner och använd dem om de behövs. Det är den enda vettiga ni kan göra! Och om han blir riktigt dålig så finns det alltid duktiga läkare i närheten - läkare som inte ovana vid pollenallergier!

(Vi tittade förresten på två jättesöta kattungar häromdagen och två av mina barn blev dåliga... det är inte roligt... )
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT