Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-09, 15:57
katsjo katsjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 5
Standard jordnötsallergi

Är det någon som har bra koll på maten i Grekland? Används jordnötsolja t ex ofta på restaurangerna eller kan man lita på att det är olivolja? Min dotter är jordnöt/nötallergiker. Vad jag vet så är inte jordnötter någon speciellt vanlig ingrediens i grekisk mat. Har jag rätt?

Katarina m familj (till Samos i juni)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-09, 16:53
Mixelite Mixelite är inte uppkopplad
-
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 66
Standard Sv: jordnötsallergi

Citat:
Ursprungligen postat av katsjo
Är det någon som har bra koll på maten i Grekland? Används jordnötsolja t ex ofta på restaurangerna eller kan man lita på att det är olivolja? Min dotter är jordnöt/nötallergiker. Vad jag vet så är inte jordnötter någon speciellt vanlig ingrediens i grekisk mat. Har jag rätt?
Jeg tror du har rett. -men spør på Tavernaen når dere bestiller!

Apropos allergi: Vi møtte en gang en nordmann som hadde glutenallergi og han opplevde å få dagens rett, papoutzakia(gratinert aubergine), spesiallaget for ham uten gluten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-09, 21:38
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: jordnötsallergi

Jag har aldrig sett att de lagar mat med jordnötsolja här i Greklad.
De enda oljorna jag ser i affärerna är olivolja, solrosolja, majs och soyaolja.
Och sen så använder oftast inte jordnötter i deras maträtter. Vet av egna erfarenheter.
Men i sötsaker använder de väldigt ofta nötter. Valnötter och mandlar är väldigt vanligt i och med att träden växer här. Troligen mer försiktig när det gäller sötsaker.

Min man gjorde lumpen på Samos. Jättefin, säger han. Själv har jag inte vart där men det var i alla fall en lugn och grön ö.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-10, 11:19
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: jordnötsallergi

Hej!
Jag är själv nötallergiker (utom vanliga jordnötter) och har under det gångna året tryckt i mig allsköns maträtter här nere utan att ha stött på nötter. Någon enstaka gång har jag varit försiktig med brödet och låtit Git testa ifall det varit nötter i det. Sedan kan man ju alltid fråga kyparen om det finns nötter i det man tänker beställa.
Det enda problem som jag har haft är att jag höll på att bita av en plomb när jag åt en oliv som jag trodde var kärnfri!
Calle!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-11, 08:49
katsjo katsjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: jordnötsallergi

Tack, ni som svarat på min undran om jordnötter! Det är så sant att det är godis och kakor som nog kan bli "farligast". Men så är det ju här hemma också.
Ska bli så sköööönt att komma iväg!
Katarina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT