Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-31, 13:38
Alex N Alex N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 7
Standard Ixia -Dionysos -11/9

Hej!

Ny på forumet! Åker till rhodos 11/9 med min flickvän...vi söker romantik/sol/bad (undviker helst det supande/festande som alltid nämns om rhodos!)

Har aldrig varit på rhodos tidigare och skulle vilja ha lite tips!

Vi ska bo i Ixia, på västkusten! Har hört att det ska vara MYCKET blåsigt där vilket jag týcker verkar trist....varierar detta eller är det ständig vind?

Är det en lång promenad om man ska gå in till rhodos stad? Kanske ska vi hyra cyklar...smidigt att cykla in istället?

Dionysos heter hotellet vi ska bo på...fritidsresors blue star hotell. Valde detta pga. poolerna som hotellet verkar ha! Någon som varit där?

Badbåtar är det bästa som finns! Älskar att åka båt nere i medelhavet och hoppa i det vackra vattnet. Finns det gott om dem där nere? Många alternativ? Hoppas att vattnet fortfarande håller hög temperatur så här i september...( ? )

I övrigt är alla tips och råd välkomna! Vad bör vi undvika och vad får vi inte missa?

Ha det gott!

// Alex
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-31, 14:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Citat:
Ursprungligen postat av Alex N
Hoppas att vattnet fortfarande håller hög temperatur så här i september...( ? )
Detta är den enda av dina frågor jag kan svara på, men på den sägar jag ett högt och tydligt JAJAMEN Vattnet är mycket varmare i september än i juni och är fullt badbart minst ett par-tre månader till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-31, 14:26
Alex N Alex N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

ahh....det låter underbart! Hoppades på det!
Kanske man kan ligga å snorkla i plurret hela dagen lång...med risk för brännskador på ryggen

Toppen!



Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Detta är den enda av dina frågor jag kan svara på, men på den sägar jag ett högt och tydligt JAJAMEN Vattnet är mycket varmare i september än i juni och är fullt badbart minst ett par-tre månader till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-31, 14:48
Anneb Anneb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 43
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Hej!! Vi var i Ixia för två år sedan och visst blåste det men inte så farligt.Vi badade även utanför vårat hotell på beachen i Ixia. Hotellet du ska bo på besökte vi då min bror bodde där med sin familj och pool området är härligt.Vi hyrde vespa på Rhodos och åkte till Tsambiki beach (tror det hette så) besökte även Faliraki stranden.Något speciellt partajande märkte vi inte av.Även vi var där i september.Besök Alexandros restaurang i Ixia.God mat var det där.

Visst går det att promenera till Rhodos stad men det går avsevärt mycket snabbare med vespa
Ha det så gott. //Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-31, 15:10
Alex N Alex N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Aha, vad skoj med någon som besökt hotellet! Vi har alltid rest sista minuten men tänkte vi skulle kosta på oss ett hotell där vi vet standarden i förväg. Hur verkade hotellet i övrigt?

Tsambiki beach har jag läst om att det ska vara en fantastisk sandstrand. Vart ligger den? Vi tänkte hyra cyklar...billigare/säkrare...men visst då kan vi inte åka längre sträckor. Men bussarna...går de ofta både dag/kväll/natt?

Ska kika på efter Alexandros restaurang...

Ska bli så skoj...tjoho!

Citat:
Ursprungligen postat av Anneb
Hej!! Vi var i Ixia för två år sedan och visst blåste det men inte så farligt.Vi badade även utanför vårat hotell på beachen i Ixia. Hotellet du ska bo på besökte vi då min bror bodde där med sin familj och pool området är härligt.Vi hyrde vespa på Rhodos och åkte till Tsambiki beach (tror det hette så) besökte även Faliraki stranden.Något speciellt partajande märkte vi inte av.Även vi var där i september.Besök Alexandros restaurang i Ixia.God mat var det där.

Visst går det att promenera till Rhodos stad men det går avsevärt mycket snabbare med vespa
Ha det så gott. //Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-08-31, 15:18
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Ha en god tur til Rhodos. Jeg garanterer at dere vil bli fornøyde med oppholdet. Det blåser en del på Ixia-siden/vestsiden, men jeg har også opplevd at det har vært fullstendig vindstille der. Strendene er fine! Sjøen har en helt herlig temperatur i september - etter å ha blitt oppvarmet gjennom hele sommersesongen.

Det går ofte busser mellom Ixia og Rhodos by, og det går helt fint å sykle. Det er ikke noe i veien for å promenere, heller - selv om det er et stykke...

Badebåtene går fra Mandrakihavnen i Rhodos by og nedover langs østkysten, hvor det blåser minst. Noen går til Lindos, mens andre tar kortere turer og stopper ved flere strender. Fine muligheter for snorkling dersom dere kjører badebåt! Billetter fås kjøpt direkte fra båtene, som ligger til kai på ettermiddagen/kvelden. Det er mulig å kjøpe en "åpen" billett, slik at dere kan reise hvilken dag det måtte passe. Båtene avgår ved 9-tiden om morgenen.

Thalassa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-31, 15:53
Alex N Alex N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Tack för svaret Thalassa! hoppas på vindstille där då

Blir nog en vecka full med badbåtresor för våran del om inte priserna är allt för hemska! Har förstått att det måste vara relativt nära mellan Ixia och rhodos eftersom det går att promenera...men någon som vet exakt? 1-2-3-4-5 km?




Citat:
Ursprungligen postat av Thalassa
Ha en god tur til Rhodos. Jeg garanterer at dere vil bli fornøyde med oppholdet. Det blåser en del på Ixia-siden/vestsiden, men jeg har også opplevd at det har vært fullstendig vindstille der. Strendene er fine! Sjøen har en helt herlig temperatur i september - etter å ha blitt oppvarmet gjennom hele sommersesongen.

Det går ofte busser mellom Ixia og Rhodos by, og det går helt fint å sykle. Det er ikke noe i veien for å promenere, heller - selv om det er et stykke...

Badebåtene går fra Mandrakihavnen i Rhodos by og nedover langs østkysten, hvor det blåser minst. Noen går til Lindos, mens andre tar kortere turer og stopper ved flere strender. Fine muligheter for snorkling dersom dere kjører badebåt! Billetter fås kjøpt direkte fra båtene, som ligger til kai på ettermiddagen/kvelden. Det er mulig å kjøpe en "åpen" billett, slik at dere kan reise hvilken dag det måtte passe. Båtene avgår ved 9-tiden om morgenen.

Thalassa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-31, 17:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Citat:
Ursprungligen postat av Alex N
Tack för svaret Thalassa! hoppas på vindstille där då

Blir nog en vecka full med badbåtresor för våran del om inte priserna är allt för hemska! Har förstått att det måste vara relativt nära mellan Ixia och rhodos eftersom det går att promenera...men någon som vet exakt? 1-2-3-4-5 km?

7 km hade vi in till stan från vårt hotell "Forum Beach", jag vet inte hur ert hotell ligger i förhållande till detta tyvärr men Ixia är ju inte så stort....det tog ca 15 min med taxi in till gamla stan om det var mycket trafik. Gamla stan är något ni inte får missa...jätte romantiskt!!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-31, 19:21
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Ni kommer att få en kanonsemester!
Det kan vara blåsigt på västkusten, men det lär inte märkas i poolområdet och stranden i Ixia skulle inte jag lägga någon tid om ni bara har en vecka..
Ni har Lindos, Tsambika, Afandou, Faliraki och det gamla "spat" i Kalithea som ni bara "måste" besöka..
Hoppa på en båt till Lindos tidigt i veckan så får en bra översikt, sen kan ni välja vilka stränder ni vill lägga mer tid på...
Båtarna kostade ca 20/person euro i augusti, vet inte om det kan vara billigare nu? Men det kan bli lite dyrt att åka varje dag..

En av dom största fördelarna med Rhodos är att det är så vansinnigt lätt att undvika supandet och festandet - det försiggår enbart på "bargatan" Orfanidou, och förmodligen knappt ens där i någon större utsträckning såhär sent på året..?
Håll er till Gamla Stan - hur romantiskt som helst, och caféerna i Mandrakihamnen.
Lokaltrafiken är faktiskt utmärkt, och billig. Taxi funkar också, fasta priser finns på prislistor i bilarna och vid taxistoppen, tänk på att taxan fördubblas efter midnatt...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-31, 19:47
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Citat:
Ursprungligen postat av Alex N
Är det en lång promenad om man ska gå in till rhodos stad? Kanske ska vi hyra cyklar...smidigt att cykla in istället?
Det är inte så värst långt. Jag brukade springa utmed strandpromenaden från Rhodos stad till Ixia, och jag har inte jordens bästa kondis om man säger så .

Jag tycker att du ska söka i Rhodosforumet efter olika saker du är intresserad av. Här finns tips på bl.a. restauranger, barer, stränder och utflykter.
Har ni möjlighet tycker jag absolut att ni ska hyra bil och köra runt ön, samt "åka vilse uppe i bergen" som är en av mina favoritsysselsättningar... Det finns många små mysiga byar och tavernor att upptäcka.

Trevlig resa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-09-01, 08:11
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Hei igjen!

Tsambikastranden ligger også på østkysten. En la-a-ang og langgrunn strand med finkornet sand, sportsaktiviteter og tavernaer. Det går badebåter dit også. I tillegg går det buss hver morgen ca. kl 9 fra busstasjonen ved Mandrakihavnen med retur ca kl 15. Oppe i bakken, ved innkjørselen fra hovedveien, ligger et vakkert, lite kapell, som jeg synes er verd et besøk. En trivelig, gammel kone "vokter" kapellet og er glad for å få besøk. Hun vinket oss inn i fjor med et stort smil (hun snakker naturligvis bare gresk...)

Thalassa
- som dessverre ikke snakker gresk
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-09-01, 08:33
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 72
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Jag kom hem från Rhodos i söndags (28/8) och värmen på vattnet ligger runt 27 grader, man fryser iaf inte. Visst kan det blåsa (varma vindar) men mina sista två dagar var det helt vindstilla vilket kan hända en gång i månaden när det inte alls blåser utan snarare står stilla. På blåsiga sidan går det oxå härliga vågor men tänk på att ibland blir dom riktigt stora och då finns det strömmar i dom.

Ett tips är att antingen ta bussen eller en taxi till Tassos Beach precis efter Kallithea och där kan man snorkla och ligga i vattnet. Vi var där en dag och tiden gick så fort men så vackert, fullt med fiskar och även bläckfisk. Där finns det små tavernor och solstolar står ut i havet - nära till svalkningen...

Rhodos är jätte fint....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-09-01, 09:40
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Citat:
Ursprungligen postat av magdalena
Ett tips är att antingen ta bussen eller en taxi till Tassos Beach precis efter Kallithea och där kan man snorkla och ligga i vattnet. Vi var där en dag och tiden gick så fort men så vackert, fullt med fiskar och även bläckfisk. Där finns det små tavernor och solstolar står ut i havet - nära till svalkningen...
Ett kanontips detta! Strandtavernan på Tassos slår alla restauranger inne i Rhodos stad med hästlängder. Jag försöker åka hit minst ett par gånger i månaden när jag är på Rhodos... smaskens
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-09-01, 14:12
Alex N Alex N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ixia -Dionysos -11/9

Tack för alla svar! De kommer verkligen till nytta!

Gillar att planera så att allt blir "hur bra som helst" vilket jag tror de kommer bli!

Tack tack!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT