Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-08, 21:26
Oline Oline är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Grekland eller Turkiet?

Jag har så svårt att bestämma mig om resmål sommaren 2010. Jag har varit i Grekland 9 år på raken och älskar allt med Grekland. Vädret, maten, stränderna, människorna. Min favoritö är Skiathos (har varit där tre gånger). Jag har även varit på Naxos (2ggr) Kreta (Agia Marina och Analipsi), Zakynthos, Amorgos, Paros, Antiparos, Skopelos och Alonissos.
Jag tycker att Amorgos och Antiparos är två fantastiska öar men kanske inget jag skulle välja för en hel vecka, lite i lugnaste laget för mig. En kollega har tipsat om Turkiet men jag vet inte om Turkiet är något för ett Greklandsfreak???
Jag vill ha: bra stränder, mysig by, sol, god mat och lagom hålligång utan fulla Engelsmän.
Är ingen nattklubbsmänniska men mysiga barer är aldrig fel.
Vilken grekisk ö har jag missat? Eller är det dags att testa Turkiet?
Kom gärna med goda råd!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-10, 17:56
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Grekland eller Turkiet?

Har varit i Turkiet en gång (Marmaris) och har ingen större längtan tillbaks direkt. Tyckte att det var jobbigt med alla försäljare och inkastare som är väldigt gåpåiga. Värmen var tryckande, inte alls de friska vindar som man upplever på de Grekiska öarna även om det är varmt. Och är det någonstans det finns skrålande engelsmän så är det i Turkiet!

I Grekland har jag varit över 20 gånger och längtar ständigt dit igen!
Men visst det är kul att ha något att jämföra med! Så helt fel är det inte att prova något annat land ibland.
Annars är det väl bara att välja någon ö ni inte varit på förut. Det brukar jag göra, det kan ju inte bli fel - det är ju Grekland! Nästa år blir det Lesvos!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-10, 21:53
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Grekland eller Turkiet?

Hm, känns som om du ställt frågan i "fel" forum (eller kanske rätt )...

Håller med ovanstående, visst kul testa ett annat land också, men just Turkiet...har enligt mig inget som inte Grekland har (och det så mycket bättre). Partisk, jag?

Börjar också tröttna på tjatiga försäljare, isåfall åker jag hellre till nordafrika, lite mer annorlunda än Turkiet.

Men om du nu ska till Turkiet så kan jag tipsa om Side, som iallfall för tio år sen var ungefär som du beskriver. En liten mysig stad med centrum utan biltrafik å lite arkeologiska lämningar som kolonner å mosaik utspritt lite här å var. Rätt så bra stränder, en på vardera sida av stan. Men som sagt, det var ju länge sen jag var dit.

//Lena* - som svurit dyrt å heligt på att INTE åka till Grekland nästa år igen. Å hur blev det, jo en Skopelos-resa är inbokad!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-12, 20:06
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Grekland eller Turkiet?

Jag älskar Grekland och åker helst dit. MEN - i maj i förra året var jag i Kas i Turkiet, på fastlandet ungefär 2 km från grekiska Kastellorizo. Det var fantastiskt! En enormt charmig liten by utan något av det besvärliga inkastandet och försäljandet som jag har hört är vanlig i Turkiet. Badar gör man från klippor och gjutna plattformar och havet är kristallklart. Det finns många fina utflykter att göra i området och det turkiska köket är nog faktiskt snäppet mer spännande än det grekiska - i alla fall i Kas. Som en blandning mellan det grekiska och det libanesiska, kan man säga.

Det bästa är att man kan kombinera det med Grekland, om man vill, eftersom Kastellorizo är så nära. En mycket mycket liten ö, men ändå! Vi var bara där över dagen, dock.

Apollo har charter till Kas men man kan också flyga till Dalaman och ta sig dit själv.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-12, 20:56
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Grekland eller Turkiet?

Jag älskar Grekland och åker helst dit. MEN - i maj i förra året var jag i Kas i Turkiet, på fastlandet ungefär 2 km från grekiska Kastellorizo. Det var fantastiskt! En enormt charmig liten by utan något av det besvärliga inkastandet och försäljandet som jag har hört är vanlig i Turkiet. Badar gör man från klippor och gjutna plattformar och havet är kristallklart. Det finns många fina utflykter att göra i området och det turkiska köket är nog faktiskt snäppet mer spännande än det grekiska - i alla fall i Kas. Som en blandning mellan det grekiska och det libanesiska, kan man säga.

Det bästa är att man kan kombinera det med Grekland, om man vill, eftersom Kastellorizo är så nära. En mycket mycket liten ö, men ändå! Vi var bara där över dagen, dock.

Apollo har charter till Kas men man kan också flyga till Dalaman och ta sig dit själv.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT