Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-27, 04:18
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Rose 2006

Rose Hotel 2006
Jag var hemma i Sverige tre månader sommaren 2006. Lägenheten skulle saneras och målas om. Det hade nämligen börjat komma in mögel på väggarna så det var ganska allvarligt. Antonis var inget glad åt att behöva göra ett så stort ingrepp, men eftersom han själv bodde i samma hus var han tvingad till åtgärd. Omputsning av väggarna ute och ommålning inne. Synd att det inte funkar med tapeter här.
Returen blev av i juni månad med charter från Luleå till Xania. Framme i Grekland visade det sig att det var cirka 2-3 veckor kvar tills det var färdigt. Över till Rose Hotel och Kickie för att kolla om det gick att fixa ett rum för oss båda i 2 veckor. Jag hade tagit frun med mig den här gången. Vi fick en hörna mot vägen rum nr 10. Mesta tiden spenderades ändå hos Antonis och utflykter med honom. Anni Maj är en bra bilförare, men hon var rädd att åka med Mr Shumacher. Ny fick hon lära sig hur det är att åka med en biltjuv. Antonis fixade en bil till mig för några dagar. En liten Fiat Punto. Meningen var att Anni Maj skulle köra men hon backade ur. Jag fick köra bilen, men var tvungen att vara barfota under färden för mina sandaler var för breda. När jag tryckte på gasen tryckte jag på bromsen samtidigt.
–Har inga Italienare stora fötter?
Jag har bara 43 i skor så det är inga jättedojor vi pratar om.
Första trippen gick över till Ellafonissi och det var ingen vacker syn längre. Massor av turistbussar och sängar med parasoll längs hel stranden.
–Min fina strand förstörd igen!
Själva ön Ellafonissi är naturreservat så där finns det ingenting.
Vi badade inte utan blötte bara fötterna i strandkanten. Vi stannade vid en kallkälla uppe i bergen på returen. Bergsfärden var inte speciellt populär då dikena är väldigt djupa på en del ställen. Ungefär 3-400 meter ner och inga vägräcken. Jag kör försiktigt när jag är i Grekland. I tunneln hade lyset gått sönder så det var beckmörkt där. Vi stannade vid Panorama för dagens lunch. Grillen var avstängd så det fick bli gryta och hennes hemgjorda τηγανιτές πατάτες ”tiganites patates”. Ta en potatis, skala och dela den i fyra bitar och




fritera. Jag har till och med för många år sedan hjälpt till med potatisskalning när det kom en turistbuss och överrumplade ägarna. Hon berättar det för mig varje gång när jag kommer dit.
–Här är den anonyme Wiman!
Nästa dag var det så dags för en tur till Fallassarna. Där blev det mycket bada i vågorna och det var kul. Anni Maj gillade inte vågorna alls, så hon badade mest fötterna. Det är nästan alltid vågor här och jag vet inte vad det beror på. Vi åt de hemgjorda χάμπουργκερ( hamburgarna) som finns på en av tavernorna. De är kanongoda och liknar mest färsbiffar plus att de har hemgjord pommes. Det blev en lång dag på stranden. Jag brände mig nästan på axlarna när jag badade. Hatten har jag alltid på mig så den har badat många gånger. Brukar smörja in den då och då med ett fett för skor så den ska hålla stilen.
Sista bildagen var vi upp och tittade till mina träd. Apelsinerna var inte färdiga ännu vilket jag fick erfara. Sura som bara den. Däremot så var Antonis systers persikor klara så det blev att knycka några från hennes odling i stället. Anni Maj har aldrig plockat persikor direkt från träden och ätit tidigare. Hon blev nästan lyrisk över smaken plus att frukterna var ljumna. Efter träden for vi till Drakiana för en lunch ”by the river”. Ganska lugnt, men turistbussarna har visst hittat hit. Mycket mera bord än vanligt, samt mer personal. Tack vare att jag är ”ökänd” så fick vi varsin öl on the house. Lunchen bestod av grillade lammkotletter och sallad. Ingen hit för Anni Maj direkt. Hon åt nästan bara sallad så jag fick ganska många kotletter för mig själv. Vi blev kvar i över två timmar. Vilka långa luncher man tar sig utomlands, men vem har bråttom. Sedan for vi runt och tittade lite. Var upp till Zourvas och snurrade runt lite. Jag hade tänkt åka ner och visa Knossos också men hon hade ingen lust för ruiner och en lång resa. Det tar ju tyvärr en hel dag att åka dit och bilen har inte a/c. Kärran hade vi kunnat ha ett par dagar till om jag velat. Det är en kusin till Antonis som äger bilen så det var ingen hyrbil.
Jag hade velat ta en tripp till Gramvousa med båt, men den utflykten var jättedyr i år plus att jag vet att maten och drickat är dyrt på båten. Det var mycket billigare -03 när jag var där.
Det festliga med rum 10 är att alla människor på Rose passerar förbi nån gång under sin vistelse. Jag kan även prata med Antonis när jag vill. Det är bara att ropa från balkongen. Det blir mycket jamas och många stannar till och pratar en stund.
Nu börjar det bli dags för frun att fara hem för jag stannar. Sista dagen kommer en av mina väninnor förbi och vill visa mig en lägenhet i Agioi Apostoloi. Första besöket på Villa Katerina och jag föll pladask för stället och lägenheten. Mycket billigare än hos Antonis så det blev att skriva kontrakt på direkten. Vi får se hur Antonis tar det här. Nu far frun hem till Piteå igen och jag är ensam kvar. Får stanna i rummet en vecka till för samma pris.
–Tur man har vänner!
Jag brukar hjälpa Kickie ibland så att hon får äta mat. Hon smiter då över till Dimitris på Pyramis och äter samma som jag brukar käka. Det vill säga personalmaten.
Nu är lägenheten klar så jag byter boende. Undrar hur Antonis kommer att ta nyheten att jag ska flytta. Jag berättade för honom i slutet av augusti och han fick ett utbrott som vanligt. Jag åkte ut på två röda så det var bara att köpa en biljett hem meddetsamma. Min nya lägenhet är inte tom före den 1 november.
Till Sverige och vänta på min tur att flytta in. Returen sker den 11 november via Athen och över till Xania den 12 november och inflyttning samma dag.
  #2  
Gammal 2008-04-27, 19:47
Mamsens avatar
Mamsen Mamsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 30
Standard Sv: Rose 2006

Flyttade du in i Villa Katerina när du kom ner sen?
Har du någon fortsättning på det?
  #3  
Gammal 2008-04-28, 13:03
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rose 2006

Nog har jag fortsättning.
Ungefär 386 A4 sidor.
Jag funderar på hur jag ska regissera det hela.

Uffe
  #4  
Gammal 2008-04-28, 13:34
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rose 2006

Tilläggas bör att min volym täcker ca 600 sidor så jag måste prata med Janne lite grann.

Uffe
  #5  
Gammal 2008-04-29, 00:27
Mamsens avatar
Mamsen Mamsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 30
Standard Sv: Rose 2006

Oj oj oj! Det var inte lite det!

Om du framöver orkar skriva om den flytten så läser jag mer än gärna
din berättelse!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT