Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-13, 15:16
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Öluff Kreta maj 2016

KRETAVÄNNER!!
Nu skulle jag väldigt gärna ta emot er hjälp och era tips i stort som smått.
Vi har flygstolar, 17/5 - 31/5 till Chania och landar ganska sent, så en övernattning är tanken och sedan hyra bil och åka runt och avsluta någon dag i Chania innan hemresa.
Jag har köpt Jannes guide över Kreta och där finns mycket att hämta.
Behöver vi boka boende hemifrån eller kan vi få tag på bra boende på plats? Vilka orter på södra, västra Kreta ska vi välja, det är väl egentligen bara östra sidan som vi tänkte hoppa över, så vi är öppna för förslag. Det kanske är någon som har en bra "rutt" att föreslå.
Jag är mycket tacksam för alla svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-13, 16:10
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Jag tipsar gärna om Chora Sfakion och Loutro, där vi var första veckan i juni 2013. Mysiga och lugna platser, vackra vyer, god mat. Vi gjorde utflykter (med bil) till Frangocastello och till Plakias, två fina stränder, där Plakias kändes lite mer turistutvecklat. Ett underbart sätt att starta sommaren på.

Vi hade bokat en natt hemifrån och sen bytte vi boende i Chora Sfakion. I Loutro hade vi inte bokat i förväg.

I oktober 2015 besökte vi Paleochora, som också är jättefint, lite större än tidigare nämnda byar. Som alla andra (?) som besöker västra Kreta besökte vi stranden Elafonissi, med en fantastisk resa genom bergen från Paleochora. Paleochora är (i mina ögon)inte lika vackert, men med en härlig stämning och med väldigt god mat på restaurangerna. Ett underbart sätt att avsluta hösten på.

I Paleochora verkade det finnas många boenden att välja på, vi hade bokat i förväg, eftersom vi åkte 12 personer tillsammans.

Spontant tycker jag att det var "lättare" att hitta utflyktsmål med utgångspunkt i Chora Sfakion, men våra utflyktsmål har nästan alltid kravet att det ska gå att bada där (barnens krav). Och det blåste rätt kraftigt i oktober, så kusten var liksom inte aktuell.

Hälsar
Bea (som längtar till Kreta)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-13, 21:00
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Mitt förslag är att strunta i bilen och luffa runt med buss och båt istället. Jag skulle tagit 2 nätter i Chania eller Nea Chora för att ha en heldag i Chania. Efter andra natten skulle jag ta tidiga bussen till Chora Sfakion. En eller ett par nätter där och sen ta färjan till Loutro för några nätter...sen fortsätta med färjan till Agia Roumeli, Sougia och slutligen Paleochora... på alla ställen skulle jag stanna minst en natt Från Paleochora tar ni sedan bussen till någon av orterna innan Chania (tex Kolymbari, Platanias, Agia Marina eller Agii Apostoli) och avslutar där ett par nätter.


// Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-13, 21:47
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Mitt förslag är att strunta i bilen och luffa runt med buss och båt istället. Jag skulle tagit 2 nätter i Chania eller Nea Chora för att ha en heldag i Chania. Efter andra natten skulle jag ta tidiga bussen till Chora Sfakion. En eller ett par nätter där och sen ta färjan till Loutro för några nätter...sen fortsätta med färjan till Agia Roumeli, Sougia och slutligen Paleochora... på alla ställen skulle jag stanna minst en natt Från Paleochora tar ni sedan bussen till någon av orterna innan Chania (tex Kolymbari, Platanias, Agia Marina eller Agii Apostoli) och avslutar där ett par nätter.


// Malin
Oj vilken härlig resrutt,den hade jag bra gärna gjort👍
Monica😍
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-13, 22:11
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Tusen tack Bea och Nilam för era fina tips!
Nu fick vi något att fundera på.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-14, 13:21
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Om vi håller fast vid vårt beslut att hyra bil och vi kör till Chora Sfakion måste man då köra "upp" igen för att komma till Paleochora (dum fråga antagligen)?, men det är svårt att se på kartan ....
Är det bilfärja till Loutro?
Tack på förhand!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-14, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Ebba Visa inlägg
Om vi håller fast vid vårt beslut att hyra bil och vi kör till Chora Sfakion måste man då köra "upp" igen för att komma till Paleochora (dum fråga antagligen)?, men det är svårt att se på kartan ....
Ni kan åka bilfärja från Chora Sfakion till Paleochora, men inte till Loutro. Vi har åkt andra hållet flera gånger.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-14, 14:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Mitt förslag är att strunta i bilen och luffa runt med buss och båt istället. Jag skulle tagit 2 nätter i Chania eller Nea Chora för att ha en heldag i Chania. Efter andra natten skulle jag ta tidiga bussen till Chora Sfakion. En eller ett par nätter där och sen ta färjan till Loutro för några nätter...sen fortsätta med färjan till Agia Roumeli, Sougia och slutligen Paleochora... på alla ställen skulle jag stanna minst en natt Från Paleochora tar ni sedan bussen till någon av orterna innan Chania (tex Kolymbari, Platanias, Agia Marina eller Agii Apostoli) och avslutar där ett par nätter.


// Malin
Håller med. Vi har åkt den rutten flera gånger och bara älskar den Gör den numera varje år och bara längtar hela året efter den.
I april åker vi dock åt motsatta hållet. Startar i Paleochora. Åker vidare till Agia Roumeli, därefter till Loutro för att avsluta i Chora Sfakia. Avstickare till Anapolis ett par dar för att besöka Aradenabron. Naturligtvis med start i Chora/Nea Chora.
Bil behövs inte, den är bara dyr på färjan. Det är buss och färja som gäller.
Birgitta, direkt från Nea Chora.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-14, 16:14
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Tack för infon! /Ebba
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-15, 11:38
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Vilken trevlig tur ni planerar!
Tipsen ovan verkar vara alldeles utmärkta.
Ett komplement, eller ett möjligt alternativ, till ovanstående kanske skulle kunna vara Paleochora och västerut. Vi har vid två tillfällen landat i Chania, hämtat ut hyrbil och avverkat ett par ställen per gång.
Första turen gick till Paleochora, där vi och många med oss trivs särdeles väl. Därefter ett par dar på Hotel Glykeria strax ovanför Elafonissi. Glykeria är ett underbart hotell med magisk utsikt och dito mat och som drivs av svenskgrekisk familj. Vi avslutade sedan turen med två nätter i Kamisiana på nordvästkusten, där bl.a. krigskyrkogårdar besöktes.
Andra varvet påföljande år gick till Falassarna, där vi bodde på ett hotell med makalös vy ovanför de vackra stränderna, och vi tog oss bl.a. med båt till Balos. Därefter åter till Paleochora innan vi körde (långt...) till Heraklion, varifrån båten till Santorini gick, där vi avrundade med ett par nätter på Honeymoon före hemflyget.
Vi tyckte det var smidigt med bil, då vi var rörliga mellan och på de platser vi besökte. På flera ställen finns flera stränder att välja mellan, vilka lätt nås med bil. Sedan var det också enkelt att stuva in familj och packning och köra mellan de olika boendena. Förvånansvärt bra vägar förresten.
Hursomhelst: Vad ni än väljer på denna sida Kreta blir det bra. Jag är nyfiken på Agia Roumeli, Loutro och Chora Sfakia.
Lycka till med planeringen och resan!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-15, 17:32
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Tusen tack för tips lemon, nu fick vi ändå mer att fundera på, härligt att ha många platser med i planeringen, men till slut måste man ju tyvärr begränsa sig.
Ett beslut har vi redan tagit, vi ska hyra bil och vi har bokat två nätter i Nea Chora, hotel Danaos.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-16, 06:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Grattis till bokningen av hotel Danaos! Om du går in på min profil hittar du albumet "Kreta maj 2013", där hittar du bilder från Danaos och Nea Chora bl.a. Hoppas ni har bokat balkong med havsutsikt? Det är jättefint! Där kan man sitta och njuta och eftersom det bara är några kliv över gatan och sen är man på den fina stranden så är det utmärkt läge om man vill ta sig en simtur.

Ni kommer säkert att få en fin resa, lycka till med det roliga planerandet!

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-16, 09:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Anne (Alala), så underbart att åter igen titta in i ditt album. Känns underbarare när man är på plats, som vi är!. Men tyvärr åker vi hem imorgon, då vi lämnar hotel Arocaria i Nea Chora.

Ebba, nu när ni har bestämt er för att hyra bil tycker jag att ni ska ha Nea Chora som bas på era 2 veckor och sedan ta dagsturer till Elafonissi, Chora Sfakia. Paleochora och kanske några mer ställen.Nea Chora har en väldigt fin strand och bra tavernor. Gångavstånd till Chania, där finns också många bra tavernor.
Birgitta, från balkongen på Arocaria.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-16, 13:45
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Tack för titten på dina fina bilder Alala och kul att höra att ni gillade hotellet.
Yannis, hoppas att ni får en fin hemresa.
Ebba
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-16, 14:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Anne (Alala), så underbart att åter igen titta in i ditt album. Känns underbarare när man är på plats, som vi är!. Men tyvärr åker vi hem imorgon, då vi lämnar hotel Arocaria i Nea Chora.
Ja-a, tittade själv i albumet och längtan till Nea Chora blev väldigt stor. Synd att ni skall hem Birgitta, men sen är det ju bara att komma tillbaka igen!

Och Ebba, Nea Chora är trivsamt och Danaos är trevligt, rätt så basic standard, men vi trivdes bra! Enda liiite negativa är om det råkar vara hård vind (vilket vi hade några dagar under vår resa) så är balkongen inte så bra, men då kan man göra annat. Och det är kort väg till underbar mat i Nea Chora.

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-01-16, 14:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Grattis till bokningen av hotel Danaos! Om du går in på min profil hittar du albumet "Kreta maj 2013", där hittar du bilder från Danaos och Nea Chora bl.a. Hoppas ni har bokat balkong med havsutsikt? Det är jättefint! Där kan man sitta och njuta och eftersom det bara är några kliv över gatan och sen är man på den fina stranden så är det utmärkt läge om man vill ta sig en simtur.

Ni kommer säkert att få en fin resa, lycka till med det roliga planerandet!

/ Anne
Hei Anne
Nå har jeg og kost meg ned de FINE bildene dine
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-01-17, 13:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Hei Anne
Nå har jeg og kost meg ned de FINE bildene dine
Ja, det trevliga med album här på Kalimera är att man kan gå dit och ta en titt alltid då och då.

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-01-17, 17:09
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Hej Ebba!
Nu har du fått massa bra tips och råd inför Kretavistelsen så egentligen behöver du väl inte mina...
I månadsskiftet april/maj förra året tog vi en restresa, flygstol till Chania. Vi hämtade ut vår hyrbil på flygplatsen och körde till Kissamos. Jag kan varmt rekommendera Notos Cars i Paleochora om ni vill hyra bil. Otroligt tillmötesgående och faktiskt de enda, av 5-6 bilfirmor, som var villiga att lämna ut en bil mitt i natten. I Kissamos bodde vi tre nätter och åkte runt i omgivningarna, bla till Falassarna, Balos och Gramvoussa och fina byar. Sen vidare till Paleochora och först då betalde vi vår bil! Tyckte jättemycket om Paleochora. Besökte mysiga byar och stränder i närheten och även en tur till Elafonissi. Var sugna på att ta båten vidare längs södra kusten men dyrt att ta med bilen. Istället tillbaka till norra kusten längs fantastiskt fina vägar, stannade till i Almyrida och Kalives och sen ner till Chora Sfakion. Gjorde en del utflykter därifrån bla till Frangokastello. Sen båten till underbara Loutro, där kunde vi stannat för evigt! Vandrade mycket i omgivningarna. Sen till Nea Chora och hotell Frini. Tycker väldigt mycket om Nea Chora, bodde där första gången 2007, många bra restauranger, bra strand för morgon- och kvällsdoppet (och några simturer däremellan) och nära till allt men ändå en bit bort från de värsta turistfällorna.
Nästa gång åker vi direkt ner till Paleochora och försöker hinna med Agia Roumeli och Sougia också, hoppar över Kissamos. Vi förbokade bara de första tre nätterna, det var inga problem att hitta bra boende. Vi hade havsutsikt hela tiden. Men så åkte vi ju utanför högsäsong. Vi hade en fantastisk semester på en ö som verkligen har allt!
Lycka till med planeringen och trevlig resa.

Anne

Senast redigerad av Annwi den 2016-01-17 klockan 17:36.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-01-20, 09:26
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Tusen tack för dina fina tips Annwi/Anne!
Hälsar Ebba
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-01-20, 14:42
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Öluff Kreta maj 2016

Om ni hyr bil så kan man ställa den i hamnen i Chora Sfakion och ta båten till Loutro mfl. Minns inte vad det kostade men det var inte så dyrt, kanske 3 Euro/dag.

Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT