Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-05-20, 10:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Onsdag 20 maj.....Lissiväder, ösregn, så här packar vi och läser och slappar på det trevliga rummet. Att gå ut är inte att tänka på just nu, men om en stund trotsar vi regnet ändå. Shopping lockar oss inte. Vi är nog nästan de enda i stan som varit här snart 10 dagar utan att gå in i en vanlig affär eller varuhus.... Jag tog ingen regnjacka med, tänkte för omväxlings skull utmana ödet Vågar aldrig det mer...Fast tempersturmässigt med bara 24 grader så är det skönt!!
Vi ska inte göra nåt särskilt idag, bara knata runt och ta en fika nånstans....Judiska museet har öppet från kl 17, så dit ska vi gå. Tyvärr är det bysantinska museet med musikinstrument stängt för tillfället...Avslutningsmiddag förstås ikväll.
Vi är incheckade båda på våra respektive flighter i morgon. Claes på RyanAir med avgång kl 11.40 till Skavsta och jag på Aegean med avgång kl 11.20 till Aten. Bra timing! Jag får väl några timmsrs väntan på färja i Rafina, men sämre ställen finns för väntan.

Så slut på rapportering från denna Thessalonikiresa. Tack för att ni orkat hänga med! Vi ska definitivt tillbaks hit och jag hoppas någon som läst mina rapporter också lockas hit.

Lissi
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-05-20, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 909
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Bra att sluta med ett uppfriskande regn, och jag läser gärna rapporter från Tinos också (om du har ork och lust)!

/ Anne
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-05-20, 12:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Så slut på rapportering från denna Thessalonikiresa. Tack för att ni orkat hänga med! Vi ska definitivt tillbaks hit och jag hoppas någon som läst mina rapporter också lockas hit.

Lissi
Det har såvisst ikke vært noe "ork", Lissi ..., men en s t o r fornøyelse, herlige skildringer
- av det som jeg ettertrykkelig har fått bekreftet, at Thessaloniki er et "must"

Lyst til å besøke Thessaloniki hadde jeg før dere reiste og, det er vanskelig å måle hvor mange ( hundre) prosent lysten har øket

Så Tusen Takk, og God Tur Hjem til både Claes - og til deg

Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-05-20, 12:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Anne, regnet blev kortvarigt. Vi har fått gå tillbaks till hotellet för att hämta solglasögon och byta till linne...
Nu åter ut....
Kram alla!

Lissi
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-05-20, 12:55
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Tack, Lissi för trevliga rapporter.. ...

Ser fram emot rapporter från Tinos med..

Sunny, som laddar inför den stora festen ikväll..
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-05-20, 16:03
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Tack Lissi för att vi fick hänga med på resan genom dina fina betraktelser,ha det fortsatt fint på nästa etapp.
Monica
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-05-20, 16:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så slut på rapportering från denna Thessalonikiresa.
Tack snälla! Det har varit ljuvlig läsning varje dag!

Citat:
Vi ska definitivt tillbaks hit och jag hoppas någon som läst mina rapporter också lockas hit.
Här är i alla fall en.

Trevlig resa hem Claes, och trevlig resa till Tinos Lissi.

Lissi: vilken grym resa du får, först en ny stad som du älskar, och sedan "hem" till ditt kära Tinos. Kan inte bli bättre antar jag.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-05-20, 16:33
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Lissi, jag har sänt ett kort tillägg på din fråga där på Resebrev-sidorna beträffande Theodora bl.a.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-05-20, 17:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

20 maj eftermiddag : Måste bara " plåga er" med en rapport till härifrån. Staden överraskar verkligen in i det sista! Då det fortfarande regnade när vi lämnade hotellet på förmiddagen var vi "beväpnade" med kofta/tröja , gympadojor och inga solglasögon och vi gick några kvarter österut istället för att genast gå ner mot stans centrum. Då öppnade sig en ny värld med flera gator med antikaffärer, loppisar och ett myllrande marknadsliv. Vilka fynd vi kunnat gjort med resväska med! Eller som Claes sa: "Vilken tur vi har nu då" Sen längre neråt i stan hittade vi ett nytt saluhallsområde vi inte sett tidigare. Hur många såna finns här? Efter varsin frappe och kaka i ett gathörn, rätt långt från hotellet, fick vi gå tillbaks för att lämna tröjor, ta på solglasögon och konstatera att himlen var knallblå och termometrar visade på 28 grader....vilka väderomslag Grekland bjuder på! Vi gick sen ut igen och drog västerut en bra bit från hotellet. Långt västrut och vi upplevde ett distrikt med små verkstäder av olika slag. Snickerier, skrädderier ,(här finns många), bilverkstäder, plåtslagerier mfl. Jag kommer mig inte för att ta kort i dörrhålen, men skulle gärna vilja. Vid kl 15 var vi hungriga och gick till Ladadikaområdet och en taverna EvaA rekommenderat, Full to meze. Jisses så gott vi ätit!! Ovanliga varianter på smårätter...Något dyrare än annars med Thessalonikimått men billigare än t ex Tinos. När notan kom muttrade Claes först att det var dyrt och när jag tittade visade det sig att detta var inte vår nota. Jag kan ju grekiska, så jag såg ju direkt, men Claes hade gladeligt betalt. Fast 15 euro för mycket var ju häftigt att betala för mat man inte ätit....Nåväl, rätt nota kom in och huset bjöd på stor glassportion och kaka.
Vi skulle nu till Judiska museet och hade 40 min kvar när vi kom fram innan museet öppnade. Dubbel greek coffee för mig, på ett ställe intill.Claes ville ingen ha. Då kommer ägaren med vatten till Claes och en muffins var till oss utan kostnad. ...och vi som var så mätta!
Museet var jättefint och ( tack ock lov pga trötthet och matkoma) inte stort. Jag som läst Hislops "The thread " om judarna i T tyckte det var mycket intressant.

Nu vila och ikväll endast ouzo me pikilia hos vännerna på Xallaria. Han med bror i Karlskrona. Middag som vi först tänkt kommer vi aldrig orka! Vår km-räknare visar på 9, 8 km. Bra med så sen start...

Lissi
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-05-20, 17:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 909
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Du får allt att hela tiden låta bättre och bättre. Känns som någon skulle dra mig till Thessaloniki hela tiden. Det är en härlig känsla!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT