Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2023-12-17, 10:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Tack, Birgitta! Så fint, lugnt och skönt.....
Stor skillnad mot Paleochora i högsäsong...
Catlady, avis.......
Svara med citat
  #42  
Gammal 2023-12-17, 11:45
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 520
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Tack för alla fina bilder. Väcker minnen till liv. Visst är det väl gatan med kyrkan i fonden den som blir en enda "tavernagata" på kvällarna?
Fortsätt att njuta och hoppas att julen blir riktigt fridfull och skön, med en massa god mat och trevligt sällskap.
Kerstin
Svara med citat
  #43  
Gammal 2023-12-17, 14:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Dom flesta är stationära, men en del tror jag plockas bort. Det har hänt också att någon har flyttats till ett annat.
Vad jag tror är att dom statyer som görs under vattnet vid Methexi beach plockas bort.
Okej! Tack för informationen.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2023-12-18, 05:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Tack för promenaden. Hoppas vinden har lugnat ner sig.

/ Anne
Svara med citat
  #45  
Gammal 2023-12-18, 16:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Inte nådigt vad det har blåst i några dagar!
Vågorna hade vitt skum. En fraktbåt låg stilla ett par dagar i väntan på bättre vindar. Kartonger och dyligt blåste längs vägen utanför mig och hamnade kanske ända nere i stora hamnen. Sopkärlen har vält.

Men nu kommer inga starka vindar så länge jag är kvar och det ska bli mellan 16 och 20 grader. Jag åker tillbaks till Chania den 27 december, så jag kommer att fira juldagen med god mat och levande musik här i Paleochora.




Det har blåst både nordöstan och sydöstan, så det blåste rakt in mot hamngatan. På västra sidan av bukten/halvön som Paleochora ligger på blåste det mycket mindre.




Man såg redan på morgonen att det skulle blåsa upp.




Det var då skönt att sitta vid kaminen på Meltemi.




Gott efter kvällsmaten!




Och nästa morgon såg det ut så här från mitt fönster.




Min amaryllis segar på, men jag tror inte den hinner blomma innan jag åker härifrån. Då får Katerina och Haris njuta av den.

- Katarina R, jag delar gärna ett krus med dig vid tillfälle!
- Kerstin/Fältjäntan: Tavernagatan slutar just vid Paleochoras fina kyrka. Jag har sett på webkameran vid Agios när alla bord och stolar kommer ut på gatan och den spärras då av liksom delar av hamngatan. Men jag är ju här i lågsäsong så jag har bara sett det i början av oktober.

Birgitta.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2023-12-19, 05:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Kalimera Birgitta! Kan tänka mig att det verkligen känns på Haris Studios när det blåser hårt. Havet är ju så nära. Så hoppas du får lugnare dagar nu.

Att du har rödvin på bordet ser jag ju och jag tycker mig se granatäppleraki i lilla glaset.

Jo, det är just "Kyrkgatan" man stänger för trafik. Just därifrån i hörnet vid Agios bar. Satt på Agios ifjol i september med väninnan när den var stängd och det var väldigt mycket trafik på gatan som går tvärsöver från östra till västra sidan. Men om gatan stängdes även i maj nu i år kommer jag inte ihåg. Men det gäller väl bara i högsäsong.

Tiden går så fort. Ha det fint Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
  #47  
Gammal 2023-12-19, 08:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Kalimera Birgitta! Kan tänka mig att det verkligen känns på Haris Studios när det blåser hårt. Havet är ju så nära. Så hoppas du får lugnare dagar nu.

Att du har rödvin på bordet ser jag ju och jag tycker mig se granatäppleraki i lilla glaset.

Jo, det är just "Kyrkgatan" man stänger för trafik. Just därifrån i hörnet vid Agios bar. Satt på Agios ifjol i september med väninnan när den var stängd och det var väldigt mycket trafik på gatan som går tvärsöver från östra till västra sidan. Men om gatan stängdes även i maj nu i år kommer jag inte ihåg. Men det gäller väl bara i högsäsong.

Tiden går så fort. Ha det fint Birgitta!

/ Anne
Den troliga anledningen till att en del cafèer och tavernor har lite bord och stolar ute på vintern är att man inte får röka inomhus.

Meltemi/Waters Edge har ingen servering inne, alla stolar och bord står på altanen. Altanen har bara tak. Vid kallt väder/blåst fäller man ner plastfönster och sätter igång kaminen. I kaminen kan man också baka potatis och rosta kastanjer. Det känns nästan som man sitter vid en lägereld och väntar på att potatisen ska bli färdig!

Birgitta
Svara med citat
  #48  
Gammal 2023-12-19, 20:39
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Fina bilder, Birgitta! Tack!
Just när vädret slår om och blåst/regn väntas får himlen ibland den där gul/rosa lite konstiga färgen. Ser den här I Sverige också, intressant, undrar om det är ljusbrytningar i vatten"imma" som gör det?? Är det någon av er lärda kalimerianer som vet??
Catlady, som ibland försöker "tyda" väder........(min reuma är dock väldigt tydlig med sina förutsägelser och den har sällan fel )
Svara med citat
  #49  
Gammal 2023-12-20, 09:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Så otroligt mysigt med kaminen!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2023-12-21, 15:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Natten mellan idag och imorgon sker vintersolståndet, alltså idag är den kortaste dagen på året. Så imorgon går vi sakta mot ljusare tider!

Så här var min tidiga morgon i min studio. Det hade regnat hela natten, åskan kom och gick och var ibland öronbedövande. Solen lyste med sin frånvaro i dimman, men den skulle gå upp klockan 7.30.
Men inne hade jag det mysigt!

Men..... jag hade sovit dåligt under natten. Dels var det åskan som kom och gick hela natten, men så var det också oron över hunden Elvis, som jag älskar så mycket efter 14 år. Han hade sprungit efter en bil under gårdagen, en ovana han allt haft. Han måste ha smällt ihop med bilen och blivit skadad. Under dagen var han hos veterinären här i Paleochora och fick komma hem på kvällen, då Ekaterina tog hand om honom. Inget ben var brutet. Man har rakat av pälsen i frambenet och smörjt något då den. Även fått smärtstillande. Än finns det liv i honom! Vilken glädje, han har ju överlevt!

Birgitta.



Myser tidig morgon.




Tände ett ljus och drack lite kaffe.




Här skulle solen titta fram.




Man kan ana krokodilen i dimman.




Men vid lunchtid kom solen!




Lilla Elvis får inte slicka på sitt ben.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2023-12-21, 17:39
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Tack, Birgitta! Å, så skönt att söta "rufspannan" Elvis klarade sig!!
Såg lite blixtar på Paraliakos-kameran i natt! Måste varit ett magnifikt åskväder. Ljudet av åskan som mullrade mellan bergstoppar och dalar i Lefka Ori måste varit mäktigt! Jag gillar åska, en imponerande naturkraft!
Din studio verkar väldigt mysig, med adventsstake och allt. Och utsikten mot en annan mäktig naturkraft, havet med alla dess skiftningar!
Vintersolståndet, årets BÄSTA dag!!! Nu blir det inte mörkare iallafall
Här hemma väntar vi nu ett jätteoväder, "Pia"! Blåst, snö och regn om vartannat. Det är bara att "spika in" sig och hoppas det inte blir för mycket skottning.......
Catlady, är avis men önskar dig en härlig jul i Paleochora

Senast redigerad av Catlady den 2023-12-21 klockan 17:49.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2023-12-22, 07:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Men oj! Nu hände ju det som jag var rädd för. Tur att Elvis klarade sig. Hoppas han blir försiktigare nu. Det ser mysigt ut hos dig. För mig är den bästa tiden på morgonen när ljuset börjar visa sig. Kollade just webkameran, det var ju redan alldeles ljust där. Här är det fortfarande mörkt. Men vi går ju mot ljusare tider i alla fall.

Ha en riktigt skön och fin jul!

/ Anne
Svara med citat
  #53  
Gammal 2023-12-22, 19:45
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Tack Birgitta för dina berättelser och dina vackra bilder från Paleochora
Önskar dig en fortsatt fin vistelse där och en riktigt fin jul och ett gott nytt år
//maji
Svara med citat
  #54  
Gammal 2023-12-23, 16:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Jag vill så gärna önska mina vänner en trivsam julhelg.
Så här dan före dan är vädret på toppen här i Paleochora.
En svag vind och en strålande sol.

Jag har en vacker vy framför mig med ett blått hav och ljusblå himmel. Denna bild kommer jag att ta med hem och minnas länge.

Snart börjar det skymma och jag ska gå upp till min egen lilla uppesittarkväll tillsammanns med stamgästerna på Meltemi/Waters Edge.

Birgitta.



Ett vackert Oleander-juleträd.




Vackert väder idag!



Kanske en grekisk julbåt så småningom.




Men vi har ju också den nya påfundigheten i Grekland på Meltemi.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2023-12-23, 16:43
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 520
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Å, Birgitta, så härligt du har det. Önskar jag kunde vara där också i stället för att skotta snö. Visserligen önskade jag en vit jul, men ....
Önskar dig också en riktigt God Jul.
Kerstin
Svara med citat
  #56  
Gammal 2023-12-23, 17:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Tack för fina bilder Birgitta!
Önskar dig en riktigt mysig Jul!

Masse
Svara med citat
  #57  
Gammal 2023-12-24, 06:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Kalimera Birgitta! Och trevlig julaftonsmorgon, ser på webcam att solen redan har stigit där, här är det mörkt förstås. Jag roade mig lite och läste er reseberättelse från 2010, Påskdagen 4 april, hette den väl. Nå, det som jag är ute efter är att var det månne då ni första gången bodde på Haris i Paleochora? Eller hade ni varit i Pale redan tidigare?

Sen finns ju resebreven från tidigare år så det är så oerhört mycket du och Arne har bidragit till Kalimera. Får tacka för det. Det är väldigt intressant att läsa alla äldre rapporter också då och då om man har lite tid.

God Jul!

/ Anne
Svara med citat
  #58  
Gammal 2023-12-26, 07:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Juldagen är den stora dagen under julhelgen i Grekland.
Då kommer barn och sjunger och spelar på triangel. Sen hoppas dom få en peng eller lite godis.

Den mat man äter då är kalkon. Och givetvis åt även jag kalkon, fast egentligen längtar jag efter hårdbrödsmacka med julskinka och senap tillsammans med Janssons frestelse.
Dagen till ära hade vi även levande musik på Waters Edge/Meltemi. Det är en årlig tradition och det brukar vara samma musiker som kommer och dom spelar bra. Lite dans blev det också.
Lite svenska har jag även pratat. Lena A och hennes Anders dök upp på julaftons natt. Dom hade fått tillbringa några timmar på julafton på Atens flygplats. Där fanns både jultomten och dansare för att underhålla resenärer.

Imorgon bitti åker jag vidare till Chania för en natt innan jag tar morgonflyget till Arlanda med ett stopp i Aten.

Birgitta.



Tidig juldagsmorgon.




Katerina skriver upp juldansmenyn på griffeltavlan på Meltemi.




Kalkon med grönsaker till mig.




Trion som spelade.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2023-12-26, 12:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Tack, Birgitta!
Vilken meny, alltihop låter jättegott, mums... Kan man få lite av varje, tack
Önskar dig en trevlig resa hem till Sverige och Umeå. Hoppas allt "klaffar "....
Catlady
Svara med citat
  #60  
Gammal 2023-12-27, 05:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Paleochora i december 2023.

Jag skulle också äta lite av varje på den menyn. Är det Katerina som lagar maten eller har hon hjälp i köket?

Hoppas du får en fin dag i Chania. Tusen tack för allt igen en gång, Birgitta! Ha en trygg och smidig resa hem!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT