Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2023-09-25, 07:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Daskalogiannis har sin hemmahamn i Chora Sfakion och färjan Samaria har hemmahamnen Paleochora. Så ska man åka mellan dessa samhällen så har man ett stopp på ett par, tre timmar i Agia Roumeli, där bägge färjorna möts.
Färjan Neptune finns också, som ofta går till Loutro samt för att ersätta vid Gavdos-seglingar. Det finns fler mindre båtar/färjor också, men dom går nog bara i högtrafik eftersom jag inte sett dom.

Så detta är färjan Daskalogiannis som avseglar från Chora Sfakion.

Så här ser Samaria ut. Lite mindre än Daska. Utanför min studio hos Haris.



Och här står bägge färjorna i Agia Roumeli. Utanför min studio där.




Och här är Neptun, som inte tar några bilar.





Birgitta
Svara med citat
  #62  
Gammal 2023-09-25, 10:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

På tal om Daskalogiannis så råkade vi i maj sitta på tavernan Akrogiali när den skulle komma i hamn i Paleochora. Vågorna gick väldigt höga den dagen vilket var lite konstigt eftersom det inte var någon vind alls. Damen som jobbade på Waters Edge på kvällen (som var från Georgien) tyckte att de stora vågorna kunde bero på jordbävningen som hade inträffat lite tidigare österut från Pale. Och det kan ju vara så. Hur som helst så fällde Daskalogiannis ut rampen och en liten röd bil körde ut. Just precis när den skulle köra iland kom en stor våg och rampen steg uppåt och bilen hamnade göra ett hopp (lite som en backhoppare) och landade sen på hamnpiren, lyckligtvis helskinnad som det såg ut. Sen backade Daskalogiannis ut från piren och de började och jobba med rampen som tydligen hade blivit skadad. Efter det gjorde den ett nytt försök att komma till piren, fällde ut rampen och en hel rad människor kom springade ut. Allt detta såg nog ganska riskabelt ut. Alla tycktes klara sig, men dessa var alla smala och snabba av sig. En långsammare människa skulle inte ha klarat av att springa i land. Båten fortsatte färden sen genast efter detta så kanske någon hade varit tvungen att bli kvar där. Hur som helst så tog de nog ganska stora risker med detta.

Och här kapade jag lite din tråd Birgitta, men tyckte att detta passade in här.

/ Anne
Svara med citat
  #63  
Gammal 2023-09-25, 16:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Om jag hade varit med på Daskalogiannis den gången hade jag nog fått billigt boende den natten! Men det kanske var lugnare nere i stora hamnen i Paleochora, där färjan brukar ligga på natten.
Den georgiska tjejen på Waters Edge var nog Katja. Hon jobbar till och från på stället. Katerina (Katalin), som alltid finns där är numera gift med Haris, kommer ursprungligen från Rumänien.

Birgitta.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2023-09-25, 18:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hur som helst så fällde Daskalogiannis ut rampen och en liten röd bil körde ut. Just precis när den skulle köra iland kom en stor våg och rampen steg uppåt och bilen hamnade göra ett hopp (lite som en backhoppare) och landade sen på hamnpiren, lyckligtvis helskinnad som det såg ut.
/ Anne
Skönt att man inte satt i den bilen!!!!!

Masse
Svara med citat
  #65  
Gammal 2023-09-25, 20:09
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Brukar titta på Paleochora's webcam Paraliakos, dagligen, och då kan man se Samaria eller Daskalogiannis komma in vid 17-18-tiden varje dag under säsong. Vid bra väder förstårs. Annars går de säkert till "stora" hamnen, den är ju mycket mer skyddad för blåst och vågor. Så roligt att se, "nätet" har verkligen sina fördelar Webcam är kul, ger en ögonblicksbild av det jag saknar så mycket.......
Catlady

PS: om ni inte har adressen: palaiochora.com ,tror det blev rätt, vet inte hur man gör när man kopierar in en nätadress, SORRY!! Är så dålig på sånt här

Senast redigerad av Catlady den 2023-09-25 klockan 21:07.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2023-09-26, 08:26
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Ha, ha! Du tittar på webkameran när färjan kommer in för kvällen och jag tittar när den går ut på morgonen klockan 8.30, d.v.s. klockan 7.30 svensk tid.
Man har för tillfället 6 fungerande webkameror på palaiochora.com varav jag även tittar på kameran på sandy beach. Det brukar alltid vara några morgonpigga badare där. Sen tittar jag på kameran i centrum vid Agios bar.

Det är väldigt ovanligt att ett sånt litet samhälle har så många webcams.

Birgitta.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2023-09-26, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Jag undrade också varför Daskalogiannis inte for till stora hamnen på grund av vågorna. Det skulle verkligen ha varit en bättre lösning.

Brukar också då och då titta på webcam i Paleochora: https://www.palaiochora.com/%cf%80%c...a%cf%8c%cf%82/

Den tycks bara vara lite grå, annars ser ju vädret fint ut just nu när jag tittar.

/ Anne
Svara med citat
  #68  
Gammal 2023-09-26, 14:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos - tredje gången gillt!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Janne och Camilla, ni gör ett suveränt jobb, som tillsammans med vi andra håller igång bloggen. Kanske blir det ett vykort från fina Chora Sfakion när jag båtluffar i sydvästra Kreta!
Tack!

Men det är vi som ska tacka!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT