Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-04-12, 14:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Hej Hej!
Väderrapporten gillar vi!!!
Nu lämnar vi Kalmar och ger oss mot Lund för övernattning innan flyget går i morgon!

Tinos -Here we come!

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-04-12, 14:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Trevlig resa - och Glad Påsk till er, Lisa & Claes, Birgitta & Arne plus alla andra som åker iväg de kommande dagarna för att fira våren och påsken i Grekland!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-04-12, 14:43
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Jag önskar också er och alla som skall till Grekland till påsk en härlig vistelse

Riitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-04-12, 15:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 12 April, Birgitta här

Fauna från Nikoletas trädgård.

Idag var jag ute och fotade i Nikoletas tädgård. Att få se Greklands blomprakt i april är bara så UNDERBART. Med tanke på att vi lämnade Umeå för två dagar sedan med berg av snö.
Bilderna kommer stax i albumet.

Bilderna finner den vetgirige i galleriet under "Blomsterbilder"

Birgitta
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-04-12, 20:10
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Tisdag 12 April, Birgitta här

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Fauna från Nikoletas trädgård.

Idag var jag ute och fotade i Nikoletas tädgård. Att få se Greklands blomprakt i april är bara så UNDERBART. Med tanke på att vi lämnade Umeå för två dagar sedan med berg av snö.
Bilderna kommer stax i albumet.

Bilderna finner den vetgirige i galleriet under "Blomsterbilder"

Birgitta
Tusen tack för härliga bilder!!! Tänk vilken otrolig skillnad på klimat bara på några timmars förflyttning... Det är riktigt kul att få följa er på resa igen! Ha det fortsatt riktigt gott!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-04-12, 20:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

ÅH, vi längtar! Nikoletas blommor har jag aldrig sett på våren, bara sommar och höst....
Vi befinner oss nu på förnämliga Scandic Star i Lund, där vi avnjutit kvällsmat. Bilen får stå här 14 dagar under bevakning gratis så det blir taxi kl 6 i morgon till Hyllie fvb till Kastrup!

Nu lämnar vi datorer därhän så från oss blir bara ett par internetrapporter från Tinos ....
GLAD PÅSK ALLA!!!

Lissi och Claes
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-04-12, 21:03
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Önskar detsamma, en glad påsk!
Om jag inte haft två resor bokade till Grekland hade
jag varit grön av avund
Lotta
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-04-12, 21:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tisdag 12 April, Birgitta här

[QUOTE=zakka;23709 Tänk vilken otrolig skillnad på klimat bara på några timmars förflyttning... Det är riktigt kul att få följa er på resa igen! Ha det fortsatt riktigt gott!!!

MVH zakka[/QUOTE]

Arne behagar skoja lite. Han har bra humor. Snöbilden är det nog ett tag sen han tog så ser det inte ut här nu. Visst finns det snö men i söderläge är det inte mycket kvar men drivor efter snöhögar finns lite överallt. Gator och gångvägar är helt bara. Krokusar blommar och jag såg min första tussilago i helgen.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-04-12, 23:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tisdag 12 April, Birgitta här

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Dock noteras från dagens bilder att det är betydligt mindre vitt på Tinos än i Umeå. Alltid något!

Ha det gott!
Mats
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Arne behagar skoja lite. Han har bra humor. Snöbilden är det nog ett tag sen han tog så ser det inte ut här nu. Visst finns det snö men i söderläge är det inte mycket kvar men drivor efter snöhögar finns lite överallt. Gator och gångvägar är helt bara. Krokusar blommar och jag såg min första tussilago i helgen.

Eva
Hmmm........ Arne, Arne! Du får allt ha bättre koll på kalendern. Det är inte 1:a april idag. Och jag gick på en blåsning. Inte första gången! Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen.

Mats
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-04-13, 09:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag förmiddag 13 April

Onsdag förmiddag 13 April.

Denna morgon bjöd på betydligt varmare väder. Redan vid pass sju på morgonen var det dryga 18 grader. Lite molntussar förvisso, men de skingrades redan vid niotiden. Frukosten kunde intagas på balkongen.

I går afton fann vi en i alla avseenden trivsam taverna, just nära stora hamnen, intill Delfinfontänen. Arne noterade namnet som stod skrivet på menyns försättsblad. Det var anglosaxiska bokstäver men med grekiskt namn
. Timokatalago nånting. Arne sms-ade hem till mycket god vän på västkusten om den fina tavernan med den goda maten. Svar kom tämligen omgående; Detta är ej ett tavernanamn, det betyder i stället matsedel… Tablå.

Emellertid hade tavernan mycket god och vällagad mat till rimligt pris. Vi förärades därtill ett extra bjudkrus vitt i samband med notan. Dock var vi de enda matgästerna på denna stora taverna. Tydligt att det alltfort är försäsong.

Vi strosade en stund i de vackra gränderna. Många hantverkare och konstnärer visade sina utbud i skyltfönstren. Att notera; så här års kunde intet turistbjäfs skådas. Icke många turister heller för den delen.

Visa av gårdagskvällens erfarenhet valde vi att slaska taxi hem vid pass halv tio. Fem € kan det vara värt att slippa hirra och virra för att hitta hem.

I afton ska så Lissi och Claes anlända till Tinos. De har bokat rummet just intill vårt. Dock anländer de mera troligt relativt sent,
runt halvtiotiden.

Nu när detta skrives har klockan blivit tio och termometern utvisa 22 grader. Molntussarna skingras alltmer, och det ser ut att ånyo bli en dag med vackert väder. Om någon halvtimme eller så ska vi enligt god sed och vänja taga promenaden ned till internetfiket att skicka denna snabbrapport.
Arne och Birgitta
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-04-13, 17:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag eftermiddag 13 April

Onsdag eftermiddag 13 April.

Efter sittningen på internetfiket vandrade vi vidare mot city i det vackra och varma vädret. Hustru Birgitta fann längs vägen en konsthantverkarbutik. Naturligtvis, hon styrs likt en målsökande missil till dylika affärer. Detta av outgrundlig anledning. Svarta bromsspår av damsandaler i asfalten vittnade om att det var en konsthantverkarbutik av rang.

En halvitmme senare kom nöjd Hustru ut med en ”Gipskatt” Ja, det är Arnes samlingsnamn för bråten i dessa butiker. En liten statyett som såg ut att likna statyerna på Påskön. 12€ var priset.

Så ner till hamnouzerian att se när Blue Star Itakha anlände. Skutan kommer alltid prick 12.15.

Vid pass kvart i två vandrade vi hemåt att siesta taga. Nu har vi funnit oss den ultimata vägen och gå ej mera vilse.

I city fejas det inför säsongen. Det vitmålas över lag samt är man nu i full gång med att etablera uteserveringarna längs strandstråket.

Vid huvudgatan, den som går upp till den vackra kyrkan, har man lagt gummiasfalt på ”Krypfilen” det smala stråket på gatans högra sida där religiösa personer stundtals brukar krypa ända upp till kyrkan.

I dag stiftade vi för första gången bekantskap med byns pelikan. Det var en vresig fågel.

Över gummiasfalten(tartan) hade idag anbringas ett slags grå filtmatta att knän skona. Annars hade det sett mot underlagets beskaffenhet varit mera lämpligt att de religiösa snört på sig spikskor för turen upp till kyrkan.

I afton ska ju Lissi och Claes anlända med sen färja, 21.30. Om vår herre vill kanske Arne orkar hålla sig vaken till denna sena timme, men prognosen bedöms vara svag.

Dagens bilder ligga inne i bildgalleriet under ”Onsd em 13 april”
Flera bilder är från interiören på gårdagskvällens taverna, den vi ännu ej vet namnet på. Sällsamt stilfull lokal med vackra utsmyckningar i natursten parat med fina väggmålningar.

Nu vid sextiden på aftonen har vinden sannerligen friskat i, och vågorna slår över hamnpiren. Vi Hoppas Lissi och Claes får en angenäm båtresa ändå.


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-04-13, 18:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Onsdag eftermiddag 13 April

Taverna Prislista heter Palaia Pallada och ligger granne med Metaxi mas, enligt en just framgooglad recension. Som vi trodde, alltså

Enligt samma recension är den inte lika snofsig som Metaxi mas men har ändå mycket god mat. Låter som ett gott val

Tack för rapporter och bilder
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-04-13, 19:07
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Tisdag 12 April, Birgitta här

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
... Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen.
Mats
Det vore inte mer än rätt när han "luras" på detta vis...

Och tack snälla Eva L för ditt tillrättaläggande i väderfrågan! Jag unnar dig alla vårblommor i världen där uppe i norr...

MVH zakka
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-04-13, 19:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Citat:
Hustru Birgitta fann längs vägen en konsthantverkarbutik. / En liten statyett som såg ut att likna statyerna på Påskön.


Det var väl butiken vid den lilla "Parken" i början av hamnpromenaden? Sedan måste Birgitta hitta Konstnären också! Hoppas bara han har öppet så här års...

Citat:
I dag stiftade vi för första gången bekantskap med byns pelikan. Det var en vresig fågel.


Om man mutar Marco med en fisk kan man få klappa honom... På egen risk!

Synd att ni inte kom utanför Tinos stad idag. Utanför Chora blommar hela Tinos den här tiden! Birgitta hade verkligen kunnat frossa i alla vackra blommor. Och ni hade blivit förundrade över utsikten från vägen som går högt genom ön.

Hör med Lissi och Claes om ni inte kan hyra en bil tillsammans och göra någon utflykt innan ni åker vidare! Det vore synd att lämna Tinos utan att ha sett något lite av naturen och byarna utanför Chora. Volax ligger hyfsat nära och är tämligen platt. Nog har Chora sin något kantiga charm, men byarna och naturen utanför ger absolut ytterligare en dimension av ön.


Citat:
Enligt samma recension är den inte lika snofsig som Metaxi mas men har ändå mycket god mat. Låter som ett gott val
Det ligger tre eller fyra Tavernor i den som jag kallar "fina Gränden". Och de har alla bra mat efter vad jag förstår. Jag bara ätit på Metaxi Mas av förståeliga (politiska...) skäl, men de har lagt ribban högt och de andra där måste vara bra annars får de inga kunder. Så oavsett vilken man väljer är det nog bra mat.


Peter

Senast redigerad av Peter den 2011-04-13 klockan 19:56.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-04-13, 20:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tisdag 12 April, Birgitta här

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen.
Helt riktigt! Och han heter Aelos och är vindarnas Gud! Han lär nog inte låta det snöa men han kan med vindens hjälp se till att man inte kan lämna ön förrän man har tittat på den ordentligt... Han hade tydligen härsknat till lite enligt Arnes rapport förut. Aelos tycker nog att de ska stanna lite till och titta runt...

Nu är klockan 21.13 i Grekland. Om 15 min ska Lissi och Claes vara framme...

Grymta månde grisarna om de visste vad den gamle Galten led...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-04-13, 21:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Onsdag förmiddag 13 April

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Arne noterade namnet som stod skrivet på menyns försättsblad. Det var anglosaxiska bokstäver men med grekiskt namn. Timokatalago nånting. Arne sms-ade hem till mycket god vän på västkusten om den fina tavernan med den goda maten. Svar kom tämligen omgående; Detta är ej ett tavernanamn, det betyder i stället matsedel… Tablå.
Hehe, ja det påminner mig om när jag gick på restaurang i Torneå i min ungdom. En bekant med rötter i Torneå, undrade sedan vilken restaurang vi varit på, varvid jag svarade "Stället hette Ravintola", vilket är restaurang på finska!

/Netwolf
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-04-14, 10:09
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 14 April, förmiddag.

Torsdag morgon 14 April.

Vi gingo i aftonen iväg till favorittavernan att spisa middag. Vinden tilltog alltmer, och sjön gick grov med höga vågor. Vi bedömde att kvällsfärjan mera troligt skulle bliva försenad på grund av vädret.

Lissi och Claes skulle ju anlända med kvällsfärjan och ankomst runt 21.30 ordinarie tid. Efter att vi inhämtat expertråd (Tavernakyparen) konstaterades att färjan under rådande väderförhållanden mera troligt skulle bli cirka timmen sen. Ja, då var det icke att tänka på för oss att invänta vännernas ankomst för en sen kvällsträff. Det fick ånyo bliva taxi hem att natta oss. Termometern utvisade vid hemkomsten 17 grader på balkongen.

Vi somnade tämligen omgående, men hade under eftermidddagen ordnat så att Nikoleta ställt in tvenne kapsylretsinor i Lissis kylskåp. Vi hade även ritat en liten välkomsthälsning.
Icke hörde vi när Lissi och Claes anlände, men nu ser vi dem sitta under olivträdet i trädgården att spisa frukost.

Morgonen började dystert. Mörka moln och ynka 17 grader på balkongen, men det börjar bli bättre väder och solen tittar fram stundtals. Nu vid pass 10.00 har termometern segat sig upp till dryga 20 grader.

Birgitta fick en snabb pratstund med Lissy nyss. Det framkom att färjan mycket riktigt var en timme sen till Tinos samt att den ordinarie förtöjningsplatsen ej kunde brukas. Man fick i stället angöra vid en reservplats beläggen mitt i hamnområdet.

Vi fick därtill ett varmt tack för omtanken att fixa kall retsina till deras kylskåp.

När vi vid pass helv elva vandrade ner till internetfiket då visade termometern 21,3 grader.

Här nere vid internetfiket just vid hamnbassängen blåser det något så rent okristligt nu. Trenne fiskebåtar har sökt nödhamn i gamla hamnen och ligga att guppa i de grova vågorna.

Vågorna slå oavbrutet upp över vågbrytarna. Undras kan om lunchfärjan verkligen anländer idag?
Och så, helt plötsligt kommer nu ett ösregn. Lissi och Claes verkar ha tagit med sig det svenska regnet hit. Turligt nog sitta vi inne på internetcaféet i den goda stugvärmen.

Vi hoppas på uppehållsväder framöver. Alltså uppehåll i den normala nederbörden som Sven Kumlin så bra formulerade sig när han skulle förklara för italienarna vad som menades med uppehållsväder.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-04-14, 10:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Tack för trevliga rapporter. Hoppas ni tar er runt lite och fotar från fler ställen på ön. Hör att ni hittat en bra taverna det lär finnas en del god mat på Tinos har jag hört.

Lite aktuellt hemifrån. Igår var det världens röra på Tegsbron då 100 liter av huvudingrediensen i taramosalata rann ut på vägbanan. Eftersom ingen person skadades tillåter jag mig att skämta om det. En av de drabbade bilisterna lämnade en bra redogörelse för reportern på TV 4 på den bredaste västerbottensbondska jag någonsin hört. Vad han sa har jag inte mycket aning om.

Annars har vi härligt väder, vindstilla, molnfri himmel och runt tio plusgrader nu på fm.

Eva
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-04-14, 12:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Torsdag 14 April, förmiddag.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Här nere vid internetfiket just vid hamnbassängen blåser det något så rent okristligt nu.

Och så, helt plötsligt kommer nu ett ösregn. Lissi och Claes verkar ha tagit med sig det svenska regnet hit.
Förstår att du försöker skylla på Lissi o Claes. Vi vet ju, både du och jag, att regnet och den ogudaktiga blåsten snarare är straffet för en rejäl blåsning som dina Kalimera-vänner utsattes för.

Hoppas att gudarna nu finna att bot hava gjorts och att mycket sol och värme under resten av resan skall bliva er förunnat.

Mats
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-04-14, 12:42
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Kul att följa era dagliga rapporter igen. Speciellt intressant att läsa om Tinos. Vi ska dit i sommar för första gången. Väntar nu med spänning på kvällens rapport. Ha en fortsatt trevlig semester och Glad Påsk till alla på Kalimera
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT