Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-14, 21:00
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Nytt om gammalt

Arkeologen Olympia hittar fynd nära Olympia:
http://www.int.iol.co.za/index.php?set_id=1&click_id=588&art_id=nw20070611221851698C189240


Och Akropolis bland de ledande i tävlingen om de ”nya” sju underverken:
http://news.yahoo.com/s/nm/wonders_vote_dc;_ylt=AioWdM1QRbgzHYsQAIErkrtFeQoB

Är det någon här som har röstat...? Jag tänkte göra det när jag hörde talas om tävlingen, men sedan blev det inte av...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-15, 08:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Nytt om gammalt

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
Är det någon här som har röstat...? Jag tänkte göra det när jag hörde talas om tävlingen, men sedan blev det inte av...
Jeg har stemt, og oppfordrer alle til å gjøre det samme Klart Akropolis er et av verdens syv underverker!
Stem her: http://www.new7wonders.com/index.php
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-15, 12:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nytt om gammalt

Jag har också röstat, förhoppningsvis kan det stödja tanken att världen gemensamt bevarar jordens kulturarv.

Tyvärr har jag ännu bara sett tre av de fantastiska 20 (21) byggnaderna. Akropolis är en av de tre, men hade ändå ingen chans att hamna bland de sju första på min lista.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-15, 23:44
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Nytt om gammalt

Japp, nu har jag också röstat till slut! Men fasen, vad det var svårt att välja...! Tur att Ghizapyramiderna redan nått högstatus av egen kraft!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-15, 23:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nytt om gammalt

När jag hade kollat igenom alternativen funderade jag en stund på vilka kriterier jag tyckte skulle gälla. Det blev först och främst att varje byggnad ska vara "one of a kind", de 7 ska vara från olika delar av världen och representera olika kulturer/religioner, byggda med olika syfte och från olika tidsepoker. Sedan var det ganska lätt att välja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-16, 00:00
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Nytt om gammalt

Det var klokt! Jag funderade ett tag på om jag skulle tänka i "jämlikhetstermer" (vad gäller olika världsdelar, kulturer och tidsepoker) men sen... gick jag på ren förtjusning! Det gäller bara att inte säga till någon på jobbet hur ostrukturerad jag var...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-16, 00:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nytt om gammalt

Det ena är nog inte klokare än det andra
Jag hade faktiskt ETT självklart val och det var också ren förtjusning; Världens vackraste byggnad!
I alla fall på bild
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-16, 09:10
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Nytt om gammalt

Jag har oxå röstat. Men visst var det svårt att välja

Moster, som efter många om och men fick bestämt sig
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-08, 07:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nytt om gammalt

Ja då är det klart; världen har sju nya underverk!

http://www.new7wonders.com/index.php?id=633

Mitt enda självklara val, Taj Mahal, finns med bland dem! Världens vackraste byggnad som sagt.

I övrigt kom ingen av de jag röstat på med, men alla underverken är verkligen underverk värda namnet! Och nu kan man föreslå kandidater till "Världens sju naturunderverk": http://www.natural7wonders.com/ inför nästa världsomröstning.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-08, 09:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nytt om gammalt

Röstade också på Taj Mahal.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-08, 13:04
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Nytt om gammalt

Tre av dem jag röstade på kom med (Machu Picchu; Chichén Itza och Kinesiska muren). Så då är det väl bara att ta itu med naturunderverken då... Trevlig sysselsättning det här.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-08, 16:28
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Nytt om gammalt

Hur kunde jag missa allt??

Hade ingen aning om omröstningen förrän allt var klart. En undran, vad är det för speciellt med Jesus i Brasilien? Det där stället i Kambodja verkade 7 ggr mer värd. Men Taj Mahal är fortfarande med som tur är.

Vad är det för fel på de gamla 7 underverken? Ska det bli som med namnsdagarna, att alla kan göra din egen lista och byta ut eller byta plats på gamla namn vartefter tycke och smak av kalendertillverkarna?

birgitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-08, 17:23
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Nytt om gammalt

Det enda "felet" med de gamla underverken (det finns ju också många olika listor över vilka de är/skulle vara) är väl att flera av dem inte finns längre, tror jag att man tänker...

Men ett ännu starkare skäl är nog tanken att det finns ett stort världsarv som både behöver dokumenteras, restaureras och bevaras. Att ordna en sådan här omröstning är nog ett perfekt sätt för stiftelsen att få världen att uppmärksamma dem och uppmärksamheten kan ju i sin tur generera en del pengar...

Men om de gamla funnits kvar - wow! Tänk att som svar på frågan "Vart ska du resa i sommar då?" kunna svara "Tja, vet inte riktigt, tror jag satsar på Babylon i år, har hört att det ska vara tjusigt vid de där hängande trädgårdarna."
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-08, 18:33
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Nytt om gammalt

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
Tja, vet inte riktigt, tror jag satsar på Babylon i år, har hört att det ska vara tjusigt vid de där hängande trädgårdarna."
Iochförsig en synpunkt. Men risken finns att dessa går i glömska om de inte längre finns med på underverkslistan. Jag kollade och såg att bara ett underverk fanns kvar och då vore kanske 2 listor bra. En Antikens sju underverk och en De sju underverken modern tid. Där den nya kan ändras efter behag men den gamla består.

birgitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-08, 20:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Nytt om gammalt

Precis så är det ju också. De heter Världens sju nya underverk.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-09, 16:52
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Nytt om gammalt

Vilka var de 7 gamla?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-09, 19:23
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Nytt om gammalt

Det finns lite olika bud på det där, beroende på om man är gammal grek, romare eller något annat. Men här är en lista, den över de grekisk-antika underverken:

Artemistemplet på Efesos
Babylons murar
Zeusstatyn i Olympias tempel
Kolossen på Rhodos
De hängande trädgårdarna i Babylon (de låter ju så häftiga! )
Ghizapyramiderna
Mausoleion i Halikarnassos

(Helt osökt kommer jag att tänka på rangordningar av öar och annat... )

Men som sagt, det finns olika listor. Ofta är fyrtornet på Faros med istället för Babylons murar.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-10, 20:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nytt om gammalt

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
De hängande trädgårdarna i Babylon (de låter ju så häftiga! )
För att nu vara en riktig glädjedödare så är forskarna rätt eniga om att det aldrig funnits några hängande trädgårdar... I den bemärkelsen. Vad skulle de hänga i? Sorry Det är en språklig missuppfattning.

MEN, man har vid utgrävningar i det man tror var Babylon hittat väldigt stora terasser och vad som skulle kunna vara ett bevattningssystem. Så det finns en teori om att det på dessa terrasser fanns enorma trädgårdar där växterna var väldigt stora, och växte mellan terrasserna. Och på det sättet doldes terrasserna och gav intryck av att trädgården var hängande!

Jag såg ett program på Discovery om detta, och det verkar ju logiskt. Det var intressant att se datorgrafiken hur det kan ha sett ut. Och det var inte något litet område där man tror att trädgårdarna fanns. Det var enormt. Men tror att anledningen till att de försvann var att någon flod, kanske Eufrat eller Tigris kommer inte ihåg, ändrade sitt lopp.

Om de verkligen funnits på det sätt man tror nu så var det nog enormt vackert att se dem. Namnet blir ändå missvisande. Fast "Trädgårdarna som växer på terrasser i Babylon" är kanske inte så sexigt...

Peter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-10, 22:12
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Nytt om gammalt

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
på det sättet doldes terrasserna och gav intryck av att trädgården var hängande!
I know.

Som sagt, lite coolare låter det än "Trädgårdarna som växer på terrasser i Babylon"... vilket säkert de gamle också tyckte!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT