Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-08, 13:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Arbeta i Grekland säsongen 07

Vår son har planer på att åka till Grekland och på plats, i Kykladerna söka arbete, någon som har egna, eller andras erfarenheter av detta att dela med sig av?

Hur är det med betalning, är det vanligt att man arbetar mot mat och uppehälle?
Alla tips... och tänka på... mottages tacksamt
// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-09, 21:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Om jag utesluter Kykladerna i frågan, finns det då någon här som har något tips och "tänk på att..." för en 9-årig kille.

// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-09, 22:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Visserligen verkar barnarbete inte vara förbjudet i Grekland, men frågan är väl om det är så lämpligt
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-09, 22:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Visserligen verkar barnarbete inte vara förbjudet i Grekland, men frågan är väl om det är så lämpligt
Hjälp, jag krympte barnen, eller vad är det filmen heter?
Han är 19-år, det är väl bara i mammas ögon han ibland är 9-år
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-09, 22:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hjälp, jag krympte barnen,
Snabb replik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-09, 22:27
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Om jag utesluter Kykladerna i frågan, finns det då någon här som har något tips och "tänk på att..." för en 9-årig kille.

// Helén

Ska du skicka en 9-årig kille till Grekland för att jobba i sommar Helén? Vart är Sverige påväg? Då är det nog bäst att han kommer som "hemhjälp" hos mig på Kreta...19-åriga killar är också välkomna förstås....

Jobba i Grekland... Just nu söker de en tysktalande kajakinstruktör och guide på Kreta, AF Utland har några annonser om serveringspersonal på Rhodos bl a. Knacka dörr funkar bra om man kommer i början av säsongen. Gör upp om lön varje kväll och se till att få den!!! Det mesta som erbjuds "nybörjare" är svartjobb, boende är ovanligt. Fråga på "Skandinaviska" barer, där finns oftast någon som vill dela boende eller känner någon annan som vill det. Tumregel: Ta en veckas billig charter så hinner du/ni fixa jobb och boende. Funkar det inte så har ni i allafall råd att resa hem. GLÖM INTE sjukförsäkringskortet i Sverige, om något går snett.

Det har skrivits en del i forumet om jobb i Grekland, gör en sökning. Just nu är mitt huvud tomt. Jo, Europeiska Ungdomsportalen har rätt mycket info!

Ha det gött!
Kickie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-09, 22:30
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Tack Kickie, dum fråga kanske, men vad räknas som början på säsongen?
Är första veckan i juni för sent kanske?
19-årig kille som hemhjälp, hm, tänk på att det är hans mamma du skriver till

// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-09, 22:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Tack Kickie, dum fråga kanske, men vad räknas som början på säsongen?
Är första veckan i juni för sent kanske?
19-årig kille som hemhjälp, hm, tänk på att det är hans mamma du skriver till // Helén
Tänk att jag är mamma till en (just nu förtvivlat rodnande) 20-årig kille! Man får inte vara kräsen när man kommit upp i min ålder...

Många åker ner i mitten på maj eller tidigare, säsongen på Kreta har börjat men går på lågväxel än. Jag kommer ner i början av juni men jag har kontakter Är man snabb och ligger på kan man hitta sig ett jobb även i juni, rätt många backar ur och åker hem eller vidare. Jag har skickat dig ett pm med några interna tips...Over and out!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-10, 10:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Helt enkelt är det inte om man vill ha både lön, boende och mat och är 19 år. Han bör gärna ta med sig en ordentlig CV på engelska eller grekiska om det är möjligt. Några foton som han kan lämna på tänkbara ställen tillsammans med sin CV. Låter kanske överdrivet men är en god hjälp. Har han några erfarenheter från krog, bar eller restaurangbranschen är det ett plus. Alt möjligheter är instruktörer inom olika idrotter. Goda språkkunskaper i flera språk ökar möjligheterna betydligt.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-10, 11:08
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Håller med om att det nog är bäst att resa så tidigt som möjligt på säsongen - helst redan nu om man vill knipa de bästa jobben / lägenheterna.

Om din son funderar på Rhodos och vill jobba på bargatan kan han alltid gå till baren African Prince och tala med chefen Ibrahim. Jag vet att han ofta anställer svenskspråkig personal och att han gillar att arbeta med svenskar. I annat fall kanske han har lite fler "insider" råd att ge om just jobb på bargatan (jag misstänker att 19-åriga killar söker sig dit, vare sig mamma vill eller inte...). Arbetsvillkoren här är inte alltid de bästa, och det gäller att tänka sig noga för så att man inte får ett jobb där man måste skura nerspydda toaletter klockan sex på morgonen...

Annars finns det massor av andra jobb att söka. Restaurang, visst, men där krävs ofta erfarenhet, samt i vissa fall att man talar eller förstår grekiska (beroende på restaurang).
Han kan ju ta en promenad ner till Mandraki-hamnen och fråga om de behöver hjälp med biljettförsäljningen till Symi, Kos och Marmaris. Det gjorde min bror, och han har aldrig haft ett softare jobb. Hans chef hade det ännu softare då han låg i båten och sov stora delar av dagen.
Butiksarbete är ju också en idé, eller varför inte kontakta de svenska kaféerna Kringlan eller Sweco (alla vet var de ligger) och kolla om de behöver hjälp.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-10, 11:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Tack för goda tips och råd, visst städa toaletterna är väl inte det allra roligaste, men det gör han idag på sitt extra arbete. Diskplockare och toastädare på en krog, han är inte rädd för att arbeta, han får väl åka i väg och se vad det blir av det.
Tipset med foto var ju också bra, det hade vi inte tänkt på själva.

// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-10, 11:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Grekiska myndigheter älskar foton! Det ska vara både 3 och 4 foton för arbetstillstånd (som han egentligen inte behöver bara för sommaren) och andra tillstånd de hittar på. Ibland kräver en arbetsgivare vissa tillstånd, ibland behöver man inget alls. Ett bankkonto kan däremot vara bra att ha, om han inte hinner bränna lönen på öl och lättklädda flickor... Om han får jobb på resaturang kan de kräva att han gör en hälsoundersökning med lungröntgen etc så några extra hundralappar undanstoppade är inte fel.

Spännande spännade!
Kickie
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-02, 20:05
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 61
Standard Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07

Min syster som har restaurang på Naxos söker kallskänka.
Annons finns på ams sida kolla platsbanken och utlandsjobb.

Ulrika
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT