Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-09, 15:17
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Buss på Thassos

Hej!
Jag har varit två veckor på Thassos.
Det var två jättehärliga veckor! Vi bodde på Golden beach o var mycket nöjda med det. Det var lugnt o skönt, ganska mycket folk men ändå väldigt lugnt.
Jag vill informera om att om man ska ta sig runt ön till olika stränder behöver man hyra bil. Jag brukar alltid åka lokalbuss när jag är i Grekland men det funkar inte så bra på Thassos. Det går tre bussturer med lokalbuss runt ön men då måste man åka runt hela ön, vilket är 10 mil. Det går inte att åka fram o tillbaka till fina stränder vilket vi alltid brukar göra i Grekland. Men vi trivdes bra på Golden beach som tur var.
Jag kan rekommendera båtturer som utgår från Thassos stad! Heldagsutflykter på badbåt för 30€. Båten vi åkte med gjorde fem badstopp från båten vid underbart vatten!

Maria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-11, 10:09
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Buss på Thassos

Tack för värdefull information . Thassos är en ö som lockar, kanske till nästa år.
Tråkigt det där med lokalbussarna, tycker annars busstidtabellen ser rätt så omfattande ut och att bussar verkar gå till de flesta orter och några stränder på ön, några ggr om dagen (från Thassos stad).

Härligt att ni trivdes bra i alla fall! Är det en ö ni kan tänka er att återvända till och på vilken ort skulle ni rekommendera att bo?

Simetra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-11, 12:06
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Buss på Thassos

Du har säkert rätt, det kan gå fler bussar från Thassos stad. De kanske går motsatta hållet också så man kan åka mot västkusten?

Vi trivdes jättebra på Golden beach! Det är svårt för mig att rekommendera en ort eftersom vi mest var på Golden beach.

Ja vi kan tänka oss att åka dit igen! Grannarna vi hade, hade varit där förra året en vecka o de var där i år igen två veckor. De tyckte oxå det var väldigt fridfullt o skönt på ön. Vi bodde på Afroditi med Air Tours.

Båtturen jag rekommenderade, där ingick det även lunch i priset.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-12, 08:44
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Buss på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Sol och hav Visa inlägg
Vi trivdes jättebra på Golden beach! Det är svårt för mig att rekommendera en ort eftersom vi mest var på Golden beach.
Ja, det förstår jag då men Golden beach verkar ju bra förutom det med bussarna då. Väljer mellan orterna Limenas, Limenaria och Golden beach men har ju fram till nästa år att bestämma vilken det blir i så fall
Citat:
Ursprungligen postat av Sol och hav Visa inlägg
Båtturen jag rekommenderade, där ingick det även lunch i priset.
Finns det många båtturer att välja på och gör dom olika rutter, dvs inte går till samma platser och stränder allihop? / Simetra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-12, 13:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Buss på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Ja, det förstår jag då men Golden beach verkar ju bra förutom det med bussarna då. Väljer mellan orterna Limenas, Limenaria och Golden beach men har ju fram till nästa år att bestämma vilken det blir i så fall
Vi reiser til Skala Kallirachi, en liten fiskelandsby, i august, byen ligger mellom Limenaria og Limenas, så om du liker små steder kan jeg rapportere

I juni var jeg, og barnebarnet på 21år, i Limenaria😊
Mitt første besøk på Thassos👍
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-07-12, 21:46
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Buss på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vi reiser til Skala Kallirachi, en liten fiskelandsby, i august, byen ligger mellom Limenaria og Limenas, så om du liker små steder kan jeg rapportere

I juni var jeg, og barnebarnet på 21år, i Limenaria😊
Mitt første besøk på Thassos👍
Ja det får du gärna göra kari! Allt som handlar om Thassos är av intresse just nu . Att du återvänder och ger "tummen upp" tolkar jag som att du gillade Thassos . Åkte ni några lokalbussar eller gjorde några båtturer när ni var där?

Simetra
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-07-12, 22:06
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Buss på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vi reiser til Skala Kallirachi, en liten fiskelandsby, i august, byen ligger mellom Limenaria og Limenas, så om du liker små steder kan jeg rapportere
Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Ja det får du gärna göra kari! Allt som handlar om Thassos är av intresse just nu .
...och säkert inte bara för mig utan även för många andra som är inne och läser på forumet
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-07-12, 22:38
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Buss på Thassos

Finns det många båtturer att välja på och gör dom olika rutter, dvs inte går till samma platser och stränder allihop? / Simetra [/QUOTE]

Vi såg tre olika båtar som gjorde utflykter från Thassos stad.
På vårt hotell, sa de att kapten bestämmer rutten utifrån vilket väder det är.
Den dagen vi åkte var det värmebölja o 38-40grader. Så det var perfekt att vara ute på havet. Havet var oxå väldigt lugnt den dagen så båten kunde slänga i ankaret var som helst. Vattnet var helt otroligt i färgen där vi hoppade i.

Angående Golden beach, eftersom den är tre km lång kan man gå till olika delar av stranden varje dag om man vill.

Vi åt även väldigt god mat på Thassos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-07-13, 07:10
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Buss på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Sol och hav Visa inlägg
Vi såg tre olika båtar som gjorde utflykter från Thassos stad.
På vårt hotell, sa de att kapten bestämmer rutten utifrån vilket väder det är.
Den dagen vi åkte var det värmebölja o 38-40grader. Så det var perfekt att vara ute på havet. Havet var oxå väldigt lugnt den dagen så båten kunde slänga i ankaret var som helst. Vattnet var helt otroligt i färgen där vi hoppade i.

Angående Golden beach, eftersom den är tre km lång kan man gå till olika delar av stranden varje dag om man vill.

Vi åt även väldigt god mat på Thassos.
Tack "Sol och Hav", så härligt det låter!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-09-04, 08:35
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Buss på Thassos

Bussarna som går runt ön går åt olika håll, så det går visst att åka åt olika håll på dit och hemresa om man så önskar. Vi åkte Limenas-Prinos på marknad en måndag fm och motsatt väg hem vid lunchtid.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-09-12, 21:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Buss på Thassos

I Skala Kallirachi bodde vi rett ved en bussholdeplass.
Her er oppslaget med tidene som gjaldt fra Skala Kallirachi!
Da vi gikk av bussen spurte jeg når det var buss tilbake,
det fungerte fint.
Fikk et ark med alle tidene av sjåføren👍
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT