Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-17, 22:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Akkurat nå

”Exoume mono vouna, petres ke provata”, sa gjeterkonen da jeg var der i mars. ”Vi har bare fjell, stein og sauer”. I dag, flere mil sør for gjeterkonen, kjenner jeg lukten av brann. Fra balkongen min ser jeg den blå himmelen voldtatt av hvit røyk. Det brenner i nærheten av gjeterkonen. Fjell og steiner kan ikke brenne, men hva med maten til sauene, huset hennes, de tolv oliventrærne naboen hennes har? Kanskje de brenner, forsvinner. Småflyene lager en hjerteskjærende lyd der de flyr over meg, for å fylles med vann så de kan slukke brannen der de har bare fjell, stein og sauer. Og det blåser. Det blåser altfor mye. Men ingen kan kontrollere vinden.

Litt senere. Vi har gått til en bar, den er nesten tom, ingen går ut, ingen tør å glede seg ingen våger helt å grue seg, det kan man jo ikke. Hva bringer morgendagen? De få som er i baren snakker om Nea Dimokratia og Syriza, halvparten foretrekker det ene partiet, halvparten det andre. Men de krangler ikke, de hever ikke engang stemmen, som de vanligvis gjør når politikk diskuteres i Hellas. For ingen vet. Ingen er sikre på noe som helst. ”Alle i partiene var ’malakes’ (drittsekker) før, men nå?” Stemte de på ND for å gi dem en ny sjanse, stemte de på Syriza fordi de har grodd med ansvaret? Hvem vet. Ingen er sikre på noe. Når flyene flyr over oss er samtaler umulige, de bråker for mye, flyene er tomme når de flyr sørover, fulle av vann når de flyr nordover for å slukke brannen. Ingen vet hva de skal håpe på. Men ingen tror fremtiden er lys.

Jeg var vest på Peloponnes etter de grusomme brannene i 2007. Jeg møtte stolte olivenbønder som hadde mistet livsgrunnlaget og livsgleden, de bodde i campingvogner fordi huset deres var tatt av brannen, og verre, jeg traff mennesker som hadde mistet datteren og barnebarna sine i brannen. Oliventrærne var svarte skjeletter, epitafer over grusomhetene.
De bor fremdeles i campingvogner, de fleste jeg traff. De har mistet alt, og de får ingenting tilbake. Og de får i allefall ingenting tilbake nå.

Min by er stille. Ingen tør glede seg, ingen gråter, ingen håper. Ingen vet hva framtiden bringer. Mine barn, sier de, hvordan blir livet deres? Hvor kan de finne sin livsglede? Ingen vet, men ingen er positive. Og flyene flyr, tomme sørover, fulle nordover. Mot fjell, stein, og sauer. Og tolv oliventrær.
  #2  
Gammal 2012-06-17, 23:14
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Akkurat nå

Som om ikke Hellas har hatt nok problemer.
  #3  
Gammal 2012-06-18, 06:51
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Akkurat nå

[quote=Admirala;278576]
De bor fremdeles i campingvogner, de fleste jeg traff. De har mistet alt, og de får ingenting tilbake. Og de får i allefall ingenting tilbake nå.

[quote]

Fordi de ikke har forsikring?
  #4  
Gammal 2012-06-18, 07:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Akkurat nå

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Fordi de ikke har forsikring?
Nei. Fordi det i Hellas ikke har vært eiendomsregister. De kan rett og slett ikke bevise at eiendommene er i deres eie.
  #5  
Gammal 2012-06-18, 16:33
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Akkurat nå

Så de får ikke dekket noe på forsikringen siden de ikke har forsikret huset fordi de ikke kan bevise at de eier huset de bor i fordi det ikke finnes noe eiendomsregister i Hellas?

Man skal høre mye før ørene faller av!

ps
har kjøpe fast eiendom i Hellas siste året og har derfor noe erfaring med dette!
  #6  
Gammal 2012-06-18, 17:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Akkurat nå

Må du krangle på absolutt alt jeg skriver?
Jeg har også fast eiendom i Hellas, men du kan ikke sammenligne med olivenbøndene.
Her snakker vi om eiendommer som har gått i arv i generasjoner, muntlige bytteavtaler mellom naboer osv.
For øvrig er skogbrann force majeure, som de fleste forsikringsselskaper har unntaksregel for, og erstatningsansvaret overtas av staten.

Senast redigerad av Admirala den 2012-06-18 klockan 17:40.
  #7  
Gammal 2012-06-18, 20:10
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Akkurat nå

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Må du krangle på absolutt alt jeg skriver?
Jeg har også fast eiendom i Hellas, men du kan ikke sammenligne med olivenbøndene.
Her snakker vi om eiendommer som har gått i arv i generasjoner, muntlige bytteavtaler mellom naboer osv.
For øvrig er skogbrann force majeure, som de fleste forsikringsselskaper har unntaksregel for, og erstatningsansvaret overtas av staten.
Har ingen interesse av å krangle hverken med deg eller noen andre, men du bør tåle at man er uenig med deg så lenge dette er saklig begrunnet!

At man ikke kan forsikre et hus fordi en eiendom har gått i arv i generasjoner er ikke riktig! Kan man dokumentere i form av å sannsynliggjøre og med vitners bekreftelse så er det dessuten heller ikke så vanskelig å få etablert et eierforhold selv om det kan ta noe tid. Den eiendom hvor vårt hus står måtte gjennom nettop en slik prosess og vi har nå alt skriftlig med Notarius påtegninger. Når det gjelder tap av oliventrær har jeg for lengst skjønt at det er en noe annen situasjon, men nettop derfor påpeker jeg HUS, ikke oliventrær, selv om også disse kan forsikres hvilket du vel indikerer.

Tåler man ikke at noen er uenig med en eller å bli motsagt så bør man kanskje ikke skrive noe?

At så mange, tilsynelatende, er så slepphendte med sine eiendeler/eiendommer er synd å se/høre, men får ikke min sympati! Ser heller ingen grunn til å benytte enhver anledning til å forsvare enhver ting grekere gjør, eller har gjort, når disse åpenbart medfører store problemer og konsekvenser for en selv. Dumskap er dumskap uansett hvor denne begås eller av hvem.
  #8  
Gammal 2012-06-18, 20:47
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Akkurat nå

Det ligger väldigt mycket i det Admirala skriver.
Det är först på senare 6-7åren som det börjades göra ett fastighetsregister med då påföljande fastighetsvärdering både på mark och hus.
För bonden så fanns det absolut inget utrymme för att kunna ha råd med en försäkring....försäkringarna var väldigt dyra om jag jämför med Sverige.Om det har blivit billigare med åren då efterfrågan kanske blivit större vet jag inte.
Det är inte av slarv eller ovilja som de inte har försäkrat....det har inte varit nödvändigt i Grekland tidigare så försäkringssystemet som vi känner det är väldigt nytt och alla vet att allt nytt är man tveksam till inte bara i Grekland.
  #9  
Gammal 2012-06-19, 07:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Akkurat nå

Javisst, Agda!

I tillegg, mouche, som jeg også skriver lengre oppe, regnes skogbrann som force majeure, og da toer forsirkingsselskapene sine hender uansett.

Argumentene dine er altså ikke saklig begrunnet. At du nylig har kjøpt hus på Kreta betyr ikke at du vet alt om greske forhold. Noen av oss har vært der mye lengre. Og ingen av oss skriver bare positivt om Hellas- vi bare skjønner litt mer.
  #10  
Gammal 2012-06-19, 07:31
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Akkurat nå

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
For øvrig er skogbrann force majeure, som de fleste forsikringsselskaper har unntaksregel for, og erstatningsansvaret overtas av staten.
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
I tillegg, mouche, som jeg også skriver lengre oppe, regnes skogbrann som force majeure, og da toer forsirkingsselskapene sine hender uansett.
Ser at du nå endrer ditt standpunk noe og blir absolutt?

Et enkelt spørsmål; kunne man tidligere (også) forsikre sitt hus? Kan man tegne forsikring på oliventrær?

At du benytter argumenter som at du har bodd (eller har hatt hus) lenger i Hellas enn meg og dermed vet bedre (implisitt jeg vet mindre) er argumenter som jeg skal bære over med, men særlig saklige er de ikke og minner meg litt om argumenter man benyttet før skolepliktig alder!

ps
Ved tegning av forsikring på vårt hus (byttet selskap i år og sjekket flere selskaper) så har ingen av dem bedt om noen form for dokumentasjon på eierforhold, men tatt hva vi har oppgitt for "god fisk"!
  #11  
Gammal 2012-06-19, 10:49
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Akkurat nå

Jeg skal ikke engang prøve å si at jeg har fasitten her.
MEN jeg vet at jeg som norsk, ALDRI vil kunne sette meg inn i alle gamle greske "regler" og tradisjoner, men jeg kan respektere dem uten å dømme.
Jeg har også lært meg at reglene for grekerne, ikke alltid er de samme som for oss innflyttere.

Uansett kan jeg ha medfølelse med en gresk bondekone som mister sitt livsgrunnlag, på samme måte som jeg ville ha medfølelse med en norsk familie som mister alt.

Tusen takk Admirala for at du gir oss et innblikk i enkelte grekeren situasjon nå om dagen. Gleder meg alltid til å lese det du skriver.



Hilsen AnitaC
  #12  
Gammal 2012-06-19, 12:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Akkurat nå

Takk Anita! Og fint at noen viser medfølelse for dem som har mistet alt. De første årene mine i Hellas var jeg ydmyk, som "innflytter" var det mye jeg ikke skjønte, og jeg prøvde å suge lærdom før jeg gjorde meg opp en mening. Det viktigste jeg lærte var at om man ser Hellas og det greske med norske briller, drar man automatisk mange feilslutninger og oppfører seg som om man har "monopol på vettet".

Mouche, at jeg har bodd ganske mange flere år enn deg i Hellas er et faktum som skulle tilsi at jeg kjenner forholdene her betydelig bedre enn deg - det samme har for øvrig Agda. Konklusjonen kan du akseptere eller la være. Men du feiltolker, viser liten evne til å akseptere informasjon og fakta i innlegg fra meg og andre, eller du ignorerer dem fullstendig, og i tillegg bruker du hersketeknikker så det står etter. Slikt nivå gidder jeg ikke diskuerere på i mitt blogghjørne. Få deg ditt eget, så kan du skrive akkurat hva du vil der.
  #13  
Gammal 2012-06-19, 13:27
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Akkurat nå

Det er en vanskelig sitauasjon disse bøndene har kommet i, uansett. Ja, det er mye som kjennes litt rart ved Hellas, for oss nordboere. Men tror nok en en greker som kommer til Norge eller Sverige, tenker det samme om oss at vi gjør mye rart.

Jeg har ett spørsmål, litt uvitende kanskje. Når en planter oliventrær, hvor lang tid går det før det begynner bære frukt.
  #14  
Gammal 2012-06-19, 14:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Akkurat nå

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Ser at du nå endrer ditt standpunk noe og blir absolutt?
Egentlig ikke, det er bare en nyanseforskjell. Poenget er uansett at forsikring ikke spiller noen stor eller noen som helst rolle her. Jeg vet ikke hva slags poliser de skaderammede har hatt eller ikke har hatt, og kan ikke gi et entydig svar på dette. Men det spiller ingen som helst rolle, da det er staten som er hovedassurandør ved force majeur.
Jeg ser dermed ingen som helst grunn til å debattere forsikringer mer, og anser den biten av tråden for avsluttet.

Vim, det er avhengig av art. Genererelt bærer de frukt ganske raskt, men de vokser svært sakte (altså bærer lite frukt de første årene), og er ikke verd å høste ca de første 10 årene. I alderen ca 35 - 50 bærer de mest frukt. Men igjen, det varierer.
  #15  
Gammal 2012-06-22, 14:05
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Akkurat nå

Vet du nu hur omfattande skadorna blev av denna brand som var nyligen ?

Har du en uppfattning om hur hårt "gjeterkonen" och hennes "sauer" kan ha drabbats ?


Känner för "gjeterkonen" i denna skildring som du gör
  #16  
Gammal 2012-06-22, 14:31
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Akkurat nå

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og fint at noen viser medfølelse for dem som har mistet alt.
Trist å se at du kommer med slike insinuasjoner om andres meninger og (påstått manglende) empati, men deg om det. La oss diskutere sak, og saklig, og holde oss for gode for den type innlegg du her har kommet med hvor du tillegger meg meninger, holdninger og følelser, eller mangel på slike, som er svært fjernt fra den person jeg er og som andre kjenner meg som. Jeg har ofte gitt det råd at man må ikke skrive alt man føler, i allefall ikke der og da, et råd jeg tror at også du ville ha godt av å følge!
Mitt/mine innlegg er forøvrig basert på fakta som de er, eller som jeg kjenner de, hvilket jeg har gjort tydelig oppmerksom på og "ta meg" gjerne på disse, men hold deg for god til å angripe person, og spesielt når det er en person du absolutt ikke kjenner?
  #17  
Gammal 2012-06-23, 14:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Akkurat nå

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Trist å se at du kommer med slike insinuasjoner om andres meninger og (påstått manglende) empati, men deg om det.
Det jeg skrev om empati var, som du ser, rettet til Anita, men kanskje du følte deg truffet? Jeg ser ikke mye empati her:

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
At så mange, tilsynelatende, er så slepphendte med sine eiendeler/eiendommer er synd å se/høre, men får ikke min sympati! Ser heller ingen grunn til å benytte enhver anledning til å forsvare enhver ting grekere gjør, eller har gjort, når disse åpenbart medfører store problemer og konsekvenser for en selv. Dumskap er dumskap uansett hvor denne begås eller av hvem.
Videre:
Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Mitt/mine innlegg er forøvrig basert på fakta som de er, eller som jeg kjenner de, hvilket jeg har gjort tydelig oppmerksom på og "ta meg" gjerne på disse, men hold deg for god til å angripe person, og spesielt når det er en person du absolutt ikke kjenner?
Ikke angripe person slik som du gjør her?
Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
(...) men særlig saklige er de ikke og minner meg litt om argumenter man benyttet før skolepliktig alder!
!
Jeg - og andre - har "tatt" deg på din argumentasjon, nemlig ved å vise til at forsikring/ikke forsikring ikke spiller noen egentlig rolle ved force majeur.

Jeg synes saken nå har kommet så langt fra temaet at jeg ber Janne stenge den.

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Vet du nu hur omfattande skadorna blev av denna brand som var nyligen ?

Har du en uppfattning om hur hårt "gjeterkonen" och hennes "sauer" kan ha drabbats ?


Känner för "gjeterkonen" i denna skildring som du gör
Nei, dessverre vet jeg ikke mer. Jeg kjenner ingen i området, men jeg krysser selvsagt fingrene for dem!
  #18  
Gammal 2012-06-23, 14:51
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Akkurat nå

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det jeg skrev om empati var, som du ser, rettet til Anita, men kanskje du følte deg truffet?
Nei, men jeg er (heller) ikke så dum at jeg ikke skjønner hvem du sikter til selv om du ikke har noe grunnlag for å fremsette den type påstander som jeg oppfatter som direkte fornærmende og vil ha meg frabedt. Ditt siste innlegg her undersøtter kun dette, dessverre.

At du velger å la dette bli en tråd som kun fokuserer på person og ikke på sak er beklagelig og mitt råd til deg er i så måte å ikke bare stenge den, men slette den i sin helhet.
  #19  
Gammal 2012-06-23, 15:52
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Akkurat nå

Du skriver at du ikke har sympati med mennesker som har mistet alt de eide i en storbrann. Hvis du synes det vitner om empati, så gjerne for meg.

Min tråd var i utgangspunktet skrevet for å blant annet vekke empati. Det har den også gjort hvis man ser på de andre som har kommentert. Takk til dere!

Og takk for meg her!

PS: Jeg har bedt Janne stenge tråden.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT