Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2018-09-27, 16:35
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 894
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Gôtt att ni har hemresan avklarad, och hoppas att A får bra hjälp på sjukhus.
Bra jobbat av dig, Birgitta!
God bättring önskas och att du/ni får pusta ut hemmavid eftersom.
Lena
Svara med citat
  #102  
Gammal 2018-09-27, 18:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Birgitta!

Jag lyfter på hatten och saluterar dig för ditt sätt att hantera er situation med Arnes insjuknande under resan. Arne har alltid hyllat dig för väl genomförd reseplanering och reseledning. Vi andra har ju inte koll på detaljerna men har förstått att du är duktig på det. Ofta är det den viktigaste förutsättningen för att hantera det oförutsedda. Den kompetensen har säkert varit värdefull i det här läget.

Sen är det alltid så att som nära anhörig så blir man påverkad när det blir skarpt läge. Av egen erfarenhet kan jag säga att i en sådan situation när man blir sjuk under en utlandsresa och kanske hamnar på sjukhus, då är det ovärderligt att veta att man har en partner som är lugn och stabil och inte blir skärrad. Jag är övertygad om att det har varit en värdefull insikt för Arne.

Hälsa så gott till Arne att vi är många som hänger här på Kalimera och önskar honom god bättring!

Masse
Svara med citat
  #103  
Gammal 2018-09-27, 18:12
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Härligt att höra ni är hemma i Umeå igen och Arne får den bästa vården.

God bättring för Arne och chans för dig att pusta ut. Hälsa honom allt gott!

//PA
Svara med citat
  #104  
Gammal 2018-09-27, 18:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Birgitta!

Jag lyfter på hatten och saluterar dig för ditt sätt att hantera er situation med Arnes insjuknande under resan. Arne har alltid hyllat dig för väl genomförd reseplanering och reseledning. Vi andra har ju inte koll på detaljerna men har förstått att du är duktig på det. Ofta är det den viktigaste förutsättningen för att hantera det oförutsedda. Den kompetensen har säkert varit värdefull i det här läget.

Sen är det alltid så att som nära anhörig så blir man påverkad när det blir skarpt läge. Av egen erfarenhet kan jag säga att i en sådan situation när man blir sjuk under en utlandsresa och kanske hamnar på sjukhus, då är det ovärderligt att veta att man har en partner som är lugn och stabil och inte blir skärrad. Jag är övertygad om att det har varit en värdefull insikt för Arne.

Hälsa så gott till Arne att vi är många som hänger här på Kalimera och önskar honom god bättring!

Masse
Tack för det Masse!
Men du ska veta att jag då och då har gråtit, så helt stabil är jag inte.

Birgitta.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2018-09-27, 20:20
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Så skönt att läsa om att ni kommit hem och att ni klarat resan, även om den var jobbig.

Instämmer i de goda orden om SOS international. Vi hade dessvärre behov av hjälp av dem i somras gällande vår dotter. De gav oss fantastisk support och vi kände det som att vi var i trygga händer. En positiv erfarenhet, trots den tråkiga omständigheten.

Krya på dig Arne och ta hand om dig nu Birgitta!

/Ofelia
Svara med citat
  #106  
Gammal 2018-09-27, 21:01
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Jag instämmer med Masse att vi är många som önskar honom god bättring. Ta väl vara på varandra.

Marilene o Torgny (från ett regnigt Nea Chora)
Svara med citat
  #107  
Gammal 2018-09-27, 21:19
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Tack, Birgitta, för att du tog dig tiden och orken att skriva. Vi är många som "bitit på naglarna" och undrat hur det går för er!
Så skönt att höra att Arne nu får vård på ett bra sjukhus.
Vet du, gråten tror jag är en säkerhetsventil. Man måste göra av med övertrycket, sen går det lite lättare att fungera i en svår situation. Som en ångpanna....
Nu hoppas jag (och tror jag) många med mig att det inte dröjer så länge tills ni får packa era ränslar och resa igen.
God och snar bättring till Arne och Birgitta, du är någon att hålla i handen när det blåser snålt!
Varma hälsningar
Catlady
Svara med citat
  #108  
Gammal 2018-09-27, 22:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Tack för det Masse!
Men du ska veta att jag då och då har gråtit, så helt stabil är jag inte.

Birgitta.
Jag tar för givet att du har gråtit. Det är ett sundhetstecken och självklart i en svår situation. En del tolkar gråt som ett svaghetstecken. Jag instämmer inte i det. Gråten är för mig ett normalt inslag i ett trauma. En nödvändig ventil för att man sedan ska orka sakta men säkert göra det som krävs för att ta sig vidare. Gråt och stabilitet står för mig inte i motsatsförhållande. Mitt intryck är att du trots gråten är mycket stabil.

Glad att höra positiva ord om SOS International! Har själv mycket positiva erfarenheter av dem. Har tjatat i oändlighet på våra barn att på resan ta med ett RESEFÖRSÄKRINGSBEVIS FRÅN HEMFÖRSÄKRINGEN. Där finns erforderliga uppgifter om SOS International. Ibland har de ändå "glömt" det och sagt att jag har ju EU-sjukförsäkringskortet. Det är inte alls samma sak!

Masse
Svara med citat
  #109  
Gammal 2018-10-01, 13:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Hur går det för er Birgitta?
Svara med citat
  #110  
Gammal 2018-10-01, 15:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur går det för er Birgitta?
Hur det går? Ja, om jag det visste. Jag har varit och besökt Arne ett par gånger under dessa fem dagar. Bett att få prata med avdelningssköterskan. Inget har hänt. Bett att avdelningssköterskan ska ringa mig. Inget samtal. Vad ska man göra?????
Arne har berättat att imorgon, tisdag, ska han sövas för att fotograferas. I halsen troligen. Men vad vet jag? Nu hoppas jag på att få veta tidpunkten imorgon för sövningen. Jag har sen tidigare lite dåliga erfarenheter av narkos, det har blivit en stor skräck för mig. Arne har ju lite svårt att tala, så vi har mest sms-kontakt.

Jag bidar min tid med gråtattacker, apati, förtvivlan men emellanåt måste jag vara lite effektiv. Måste ju betala vår stora restskatt (sålde huset förra året), fixa någon som vintrar vår stuga på skäret trots att färjan slutat gå, fixa läkarintyg för försäkringsbolagets räkning och mycket mer. Och så försöka sova utan Arne vid min sida.

Inte så vidare besked från mig, jag hoppas nästa blir tydligare och gladare.

Hustru Birgitta.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2018-10-01, 16:21
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Du vet att jag tänker på Er Birgitta💕
Svara med citat
  #112  
Gammal 2018-10-01, 16:49
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Birgitta, sånn skal det ikke være. Du er jo nærmeste pårørende! - Kjenner ikke systemet i Sverige, men synes absolutt du har krav på samtale med legen. Ta gjerne med en person du kjenner til møte, en du har tillit til. En som kan hjelpe til å med sortere spørsmål og den informasjonen som gis.

Har erfaring med lignende situasjon, her er det desverre slik at sykepleierne ‘vokter’ på legens tid. Ikke gi deg. Sykepleierne kan vel også formidle behovet for legeerklæring? Det burde være en enkel sak å forstå for de som jobber med syke mennesker.

Lykke til, klem til deg.
Svara med citat
  #113  
Gammal 2018-10-01, 17:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Birgitta, narkosen kommer att gå bra.

Det är inte okej att du inget får veta. Om jag var du skulle jag kliva in på rummet där det står expedition eller sjuksköterska på Arnes avdelning och KRÄVA ATT FÅ TALA MED BEHANDLANDE LÄKARE. Säg att din man uppenbart är svårt sjuk och någon måste informera dig om vad som pågår! Nöj dig inte med svävande besked, läkaren är förmodligen inte där just då men säg till sköterskan du pratar med att hen får ge dig en telefontid då läkaren ringer upp dig, om hen inte har möjlighet att träffa dig personligen.

Det är ju tortyr att gå helt ovetande!
Svara med citat
  #114  
Gammal 2018-10-01, 18:09
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Birgitta

Helt förfärande så skall det inte vara, stå på dig!
Kramar till dig och Arne.

//PA
Svara med citat
  #115  
Gammal 2018-10-01, 18:18
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Oj, det låter inte bra Birgitta! Mitt råd till dig är att bums ringa in till sjukhuset o be att få bli kopplad till den avdelning Arne ligger på. Be att få tala med omvårdnadsansvarig sjuksköterska för Arne. En sådan finns alltid i tjänst. Säkert har de massor att göra o försöker att avfärda dig. Stå på dig o behövs det så ring en gång till. När du får sjuksköterskan i luren så var noga med att säga att Arne vet att du ringer, han har bara svårt att samtala med dig på grund av sin sjukdom. Du har helt enkelt rätt att få besked, inte behöva sitta ensam med din oro o inte veta vad som händer.
Kram o hoppas att du snart har din Arne hemma igen!
Svara med citat
  #116  
Gammal 2018-10-01, 18:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Inte så vidare besked från mig, jag hoppas nästa blir tydligare och gladare.
Vi hoppas alla det Birgitta!

Som många redan har skrivit så måste du försöka få kontakt med ansvarig läkare. Jag förstår att det är jobbigt att tjata i den situation som du befinner dig i, men försök så gott du kan, och orkar.

Att inte veta är fruktansvärt, och i och med att Arne inte kan prata måste någon göra det åt honom, och den bästa att göra det är du Birgitta. Så här ska det inte vara!

Jag blir så ledsen av läsa det du skriver.

Stor kram till er båda från mig och Camilla!
Svara med citat
  #117  
Gammal 2018-10-01, 21:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Vi håller allihopa tummarna för Arne! Hoppas du får tag på ansvarig läkare som kan ge dig besked.

/Netwolf
Svara med citat
  #118  
Gammal 2018-10-02, 08:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Vi är många här på kalimera, som tänker på er två och som hoppas på att ni snart får hjälp och att Arne snart är hemma frisk och kry.
Kretahälsningar från / Jannis och Ylva
Svara med citat
  #119  
Gammal 2018-10-02, 11:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Tenker på deg, Birgitta❤️
- og på Arne, selvsagt...🤞
Så vondt, og en unødvendig ekstrabelastning,
at du ikke har fått informasjon fra behandlende lege!
Håper du får samtale og info i dag🤞
- det skal være en selvfølge!
Svara med citat
  #120  
Gammal 2018-10-03, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Vilken tung tid det måste vara för er båda. Har tänkt mycket på er och det ni har gått igenom. Även om vi aldrig har träffats känns ni ju så nära. Hoppas att undersökningen Arne gick igenom har gett några svar så att han kan få nödvändig behandling.

Och jag hoppas att du, Birgitta, har människor i din närhet som kan stöda och hjälpa dig.

Önskar styrka till er båda.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT