Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-18, 14:06
Nickes avatar
Nicke Nicke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 50
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
greklandsgalen
Typiskt mig.
Tror ni inte att jag missade dokumentären iallafall
Ska försöka komma ihåg den nu på söndag i TV1. Annars är det kört


Ni kan se programet på Svt hemsida

Ha de
//Nicke
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-07-18, 14:19
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg
Citat:
greklandsgalen
Typiskt mig.
Tror ni inte att jag missade dokumentären iallafall
Ska försöka komma ihåg den nu på söndag i TV1. Annars är det kört


Ni kan se programet på Svt hemsida

Ha de
//Nicke
Jippi!!
Tack, nu ska jag kolla!!
Puss på dig!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-07-18, 14:59
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Männens förväntningar på postoderhustrur verkade både förlegade och orealistiska.
Hon ska vara blond, ung, 1,80 m lång och väga max 60 kilo. Vad är det för orealistiskt med det?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-18, 20:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: "Brist på brudar"

... och vara bra på tvätt och städ och laga mat exakt som mamma

Ja, det är jätterealistiskt
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-18, 23:55
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: "Brist på brudar"

Jag reagerade (jag tror han hette Kostas kan ha fel namn) när han sa att det spelade ingen roll vem som stannade bara någon stannade...dom vill ha familj och barn någon att dela livet med...men tydligen ingen kärlek vill dom bara att byn ska leva vidare till vilket pris som helst..eller? är det bara jag som uppfattade det så
Theresa
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-07-19, 19:37
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: "Brist på brudar"

Har nu oxå sett programmet - på webben - och känner igen "problemet" från byn som min sambo kommer ifrån...inte SÅ ovanligt på landsbygden skulle jag tro.
Kvinnorna vill ha "utveckling" som ryskorna sa och flyttar till städerna..mer öppna för förändring och nya saker..och männen blir kvar i byarna med gamlingarna.
Vet inte hur många likasinnade ungkarlar vi har i "vår by"....men jag känner INGEN som skulle vilja ha dom heller......är exakt som karlarna i programmet...så det beror nog på dom själva väldigt mycket oxå varför dom inte har nån kvinna kvar hos sig i byarna...eller?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-07-19, 21:07
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: "Brist på brudar"

Hej Rinaki
Är det Pajalasyndromet du pratar om?
Jag drar likheter hela tiden.
Som någon sa "postorderbrudar", kan jag få beställa en!
Av Pajala blev resultatet 1, som flyttade till Minsk!!
Livet går vidare.
Frågan jag skrev till Janne blir allt klarare.
Starta en kontaktförmedling på Kalimera!!

Uffe
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-07-19, 21:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Är det Pajalasyndromet du pratar om
(...)
Av Pajala blev resultatet 1, som flyttade till Minsk!!
Kvinnounderskott är inte specifikt för Pajala. Det finns i all glesbygd, och inte bara där. Vad menar du med "Av Pajala..."? Om det är Römppävikko du tänker på, så är det en festvecka med mycket gamla anor som man återupptog för 21 år sedan när man skulle fira att Pajala fyllde 400 år. I samband med festveckan har man under åren bjudit dit kvinnor från olika länder. Med tanke på ortens storlek har många flyttat dit och bor kvar. Läs mer på http://www.romppa.se/samlade_sidor/historik.htm
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-07-20, 00:00
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Hej Rinaki
Är det Pajalasyndromet du pratar om?
Uffe
Nej..inte alls..jag bara kommenterade programmet som hela den här "tråden" var uppbyggd på...det som programmet handlade om i Grekland...inget annat alls!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-07-20, 01:16
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Kvinnounderskott är inte specifikt för Pajala. Det finns i all glesbygd, och inte bara där. Vad menar du med "Av Pajala..."?
En dokumentär på SVT beskrev situationen med underskott av kvinnor i pajala, på ett mkt underhållande sätt faktiskt. Kommunen fixade bussresor för rysska kvinnor till pajala. Jag tror tom SVT fick ett fint pris för dokumentären, som också spreds mkt runt om i världen. -De var nog först med denna typen av resor, sen har andra orter/länder följt efter. Men pajala var trots allt först, så man får nog kalla det för ett slags "pajalasyndrom".
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-20, 01:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
En dokumentär på SVT beskrev situationen med underskott av kvinnor i pajala, på ett mkt underhållande sätt faktiskt. Kommunen fixade bussresor för rysska kvinnor till pajala. Jag tror tom SVT fick ett fint pris för dokumentären, som också spreds mkt runt om i världen. -De var nog först med denna typen av resor, sen har andra orter/länder följt efter. Men pajala var trots allt först, så man får nog kalla det för ett slags "pajalasyndrom".

Detta minns jag först nu när du nämnde det. Varför underskatta "värdet" av hela grejen med det s.k. "Pajala-syndromet" så många år efteråt när diskussionen efter programmet med "Zucchero" är mer aktuell på sitt sätt ?

Händelsen med det som tilldrog sig i Pajala för många år sedan är ju enligt vad jag kan se, en tid som är en aning annorlunda än den tid vi lever i idag. Bland mycket annat är detta forum ett sätt att kommunicera som skiljer sig lite mot hur det var att kommunicera på den tiden (internet fanns inte då).


Hasse
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-20, 08:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: "Brist på brudar"

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
En dokumentär på SVT beskrev situationen med underskott av kvinnor i pajala, på ett mkt underhållande sätt faktiskt.
Ja visst, och de fokuserade på en enda mycket liten del av festligheterna under veckan, som har djupa traditioner i Tornedalen. Dessutom beskrev de det på ett helt annat sätt än det i verkligheten var. Värst av allt var att de människor som beskrevs inte alls tyckte det var underhållande utan snarare förnedrande. Pajala kommun och festarrangörerna gjorde i många år mycket för att förändra bilden, vilket bland annat texten i länken i mitt förra inlägg är ett exempel på.

En del som kommer i håg mediauppståndelsen säger idag ofta nedlåtande saker om "resultatet", vilket är helt fel. Ett förhållandevis stort antal kvinnor från olika länder har som en följd av att det blivit inbjudna till Römppävikko, flyttat till Tornedalen. De flesta av dem är egna företagare inom olika brancher.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-07-20 klockan 08:15.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-07-20, 08:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: "Brist på brudar"

Bra att du påminner oss Elisabet och för in lite fakta i diskussionen. Att referera till Pajala leder ju bara till ytterligare spridning av fördomar och felaktigheter.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT