Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-04, 16:08
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Från Agios Kirikios till Armenistis

Nu har jag bara en dryg vecka kvar tills planet lyfter från Arlanda och vi, via inrikesflyg Aten-Ikaria samt eftermiddagsbåten från Agios Kirikos, ankommer till Fourni. Efter ett antal dagar (troligtvis fem) där tar vi så morgonbåten tillbaka till Agios Kirikos, för att därefter ta oss över till andra sidan av ön och Armenistis.
Vad jag undrar är (lång inledning blev det på den här frågan..): är det någon som nyligen har låtit sej transporteras den biten (AK-Armenistis) och/eller som vet dels vad en taxiresa kan tänkas kosta och dels om och när det går någon lokalbuss den vägen?

/Thomas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-04, 16:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Vill minas att taxiresan för ett par år seda betingade ett pris på 17€.

Men, det är en vacker väg över serpentiner och raviner!!

Mycket prisvärd. Dock drager jag mig till minnes att det ett par gånger per dag går en buss sagda sträcka, och då till priset cirka 3€.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-04, 16:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Tack för info, Arne. 17 euro för taxiresan för några år sen torde väl knappast överstiga 30 euro om ett par veckor (snarare neråt 25 kanske?). Dvs fortfarande prisvärt. Om vi nu inte skulle lyckas pricka in någon av bussturerna, då skulle det ju bli i stort sett gratis.
Jag har hört talas om den vackra rutten. Ser fram emot den, oavsett om det nu blir i taxi eller buss.

/Thomas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-04, 17:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Ja, Så här mellan skål och vägg kan följande tilläggas!!! Taxiförarna i Armenistis är mer än sugna på att få sig en tur till Ag Kirikos på morgonkröken... De hava då goda möjligheter att få en returkörning åter till Armenistis...

Därav följa ett stort förhadlingsutrymme. Tag ett resonemang kvällen innan och efterhör priset till Ag Kirikos... Då är det läge för bra pris...

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-04, 17:41
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Tack för tips. Men nu är det (tyvärr?) så att vi lämnar Ikaria med färjan från Evdilos, så det blir ingen resa tillbaka till Agios Kirikos när vi ska hemåt. Men tack ändå.
/Thomas
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-04, 18:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Vi var på Ikaria i fjor høst, kom fra Fourni til Ag. Kirikos om morgenen.
Vi valgte å leie bil, men taxiprisen vi fikk oppgitt fra Ag.Kirikos til Armenistis var 40-45euro.
Det er veldig fint å ha bil på Ikaria, m y e fint og interessant å se
og fhv store avstander.
Vi leide bilen i Ag Kirikos og fikk levere den tilbake i Armenistis, utleier hadde kontor på begge plassene, praktisk da v i også hadde retur fra Evdilos - om d e n returen og oppholdet vårt på bla Ikaria og Fourni kan du lese i reisebrevet mitt her på Kalimera om du har lyst/interesse

GOD FERIE ønskes av Kari
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-04, 19:13
Vågen Vågen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 32
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Jag var på Ikaria förra veckan. Det går en buss - mycket punktlig - måndag, onsdag och fredag, en tur mitt på dagen och en tur senare på em mellan Agios Kirikos och Armensistis. Biljetten kostade inte många euro, minns dock inte exakt typ 3-5 euro, kanske.
40 euro kostar samma resa med taxi, enligt den taxichaufför som jag frågade. Oförhandlad, då.
Jag åkte buss. Åh, en sagolikt vacker resa! Jag som skulle vila inför nattbåten till Athen, det blev inget av. Satt med stora ögon och bara njööt...

Ninni
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-04, 19:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Citat:
Det går en buss - mycket punktlig - måndag, onsdag och fredag, en tur mitt på dagen och en tur senare på em mellan Agios Kirikos och Armensistis.
Så spännande, i Juli månad fanns inte buss i sikte på den viktiga sträcka. Undrar om den finns kvar nästa år?

Citat:
40 euro kostar samma resa med taxi, enligt den taxichaufför som jag frågade. Oförhandlad, då.
Det priset lär man inte komma under.

Citat:
Jag åkte buss. Åh, en sagolikt vacker resa! Jag som skulle vila inför nattbåten till Athen, det blev inget av. Satt med stora ögon och bara njööt...
Just det, en av övärldens häftigaste väg sträckor. Ikaria heter ön!

Lefteris
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-04, 19:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Just det, en av övärldens häftigaste väg sträckor. Ikaria heter ön!Lefteris
- ja det er så utrolig vakkert, nettopp derfor og er det fint å ha egen bil / mulighet til å stoppe når man ønsker det, for d e t gjør man
- noen avstikkere fra hovedveien anbefales og, men for all del, det vet jo du bedre enn noen Kari
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-05, 09:41
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Citat:
Ursprungligen postat av Vågen Visa inlägg
Jag var på Ikaria förra veckan. Det går en buss - mycket punktlig - måndag, onsdag och fredag, en tur mitt på dagen och en tur senare på em mellan Agios Kirikos och Armensistis.
Det här låter som ett aprilskämt för kommunikationerna på Ikaria brukar vara urusla.
I juli månad fanns ingen info om denna rutt i Armenistis. Det började dock gå en buss från Nas till Gialiskari samt upp till Christos Raches. Såg bussen ett par gånger, den var i princip helt tom på folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Vågen Visa inlägg
40 euro kostar samma resa med taxi, enligt den taxichaufför som jag frågade. Oförhandlad, då.
Resan kostar 40 - 45 euro, finns ingen prutmån. Från Armenistis till flygplatsen kostar det 50 euro. När vi åkte sträckan i juli hade taxichauffören faktiskt taxametern på hela vägen och priset var inte i överkant, kunde vi konstatera.

Vägen mellan Ag Kirikos till Evdilos/Armenistis är väldigt vacker men jag vill lägga in en liten brasklapp om det är någon som har anlag för åksjuka. Jag känner aldrig något men sambon, som annars inte direkt heller har några anlag för detta, brukar bli illamående.

Celbe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-05, 10:53
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Citat:
Vägen mellan Ag Kirikos till Evdilos/Armenistis är väldigt vacker men jag vill lägga in en liten brasklapp om det är någon som har anlag för åksjuka. Jag känner aldrig något men sambon, som annars inte direkt heller har några anlag för detta, brukar bli illamående.
En brasklapp till. Ca 25 personer jag känner/är bekanta med, och som åkt denna sträcka, har aldrig drabbats "åksjuka".
En förklaring är naturligtvis att horisontlinjen är i stort sett synlig hela tiden.
Bättre förutsättning finns inte.

Lefteris
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-05, 11:11
Vågen Vågen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 32
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Det här låter som ett aprilskämt för kommunikationerna på Ikaria brukar vara urusla.

Celbe
De punktliga bussturerna kanske var chaufförens förtjänst - jag åkte med honom ett par gånger. Han var så glad och go, sprang fort fort med varor som han levererade här och var längs landsvägen. För att inte tala om hur han otroligt elegant kryssade med bussen genom supersmala stadsgränder. En "riktig" busschaufför....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-09-05, 11:58
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
En brasklapp till. Ca 25 personer jag känner/är bekanta med, och som åkt denna sträcka, har aldrig drabbats "åksjuka".
En förklaring är naturligtvis att horisontlinjen är i stort sett synlig hela tiden.
Jag lade in min lilla brasklapp därför att ibland kan man inte välja vilken plats man vill ha i bilen och dessutom har vi färdats denna väg mitt i natten d v s i mörker med noll koll på omgivningen.

Celbe
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-09-08, 10:39
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Ujujuj, här var det många bud. Vad som verkade vara en hyfsat billig taxiresa blev plötsligt lite dyrare (men fortfarande överkomlig). Goda nyheter dock att det verkar gå buss de dagar som kan bli aktuella för oss. Så vi satsar nog på dagsbussen i första hand. Hoppas att den går fortfarande om en dryg vecka.
Hyra bil är ju förstås ett alternativ. Men vi föredrar alltdi att hyra moppe/scoter, även på större öar (typ Lesbos), och eftersom vi ju måste ha vår packning med från AK så är det buss eller taxi som gäller.
Ser fram emot den omtalade resan, hursomhelst.
Tack för alla svar.
/Thomas
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-08, 18:54
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Även vi har åkt taxi den sträckan. En underbart vacker resa. Det spelade ingen roll att taxiresan var lite dyr, den var värd varenda krona eftersom den kunde likställas med en sightseeingtur tvärs över ön. Vi hade turen att få åka med en väldigt trevlig taxichaufför som guidade oss så gott han kunde på knackig engelska.
Kan förstå att man kan bli åksjuk nattetid. Dagtid var det inga problem för min sambo som också har tendens att bli illamående på kurviga vägar.

Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-10-01, 15:05
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Från Agios Kirikios till Armenistis

Nyss hemkommen kan jag meddela att det faktiskt gick en lokalbuss mellan Agios Kirikos och Armenistis. Kostade 6 euro och det gick bra att bli avsläppt varsomhelst på vägen (vilket passade oss, som skulle bo på Valeta Studios, en bit innan själva Armenistis, fint). Som tidigare nämnts en fantastiskt vacker resa var det över ön. Och bussen hade fullt fungerande AC.
Bussen avgick 12.45 och eftersom vi efter fem härliga dagar på Fourni (där vi bodde på suveräna Kosta Reli, 30 euro per natt, förbokat en veckan innan ankomst) med kanonväder anlöpte AK redan halv nio blev det tillfälle att sitta på café och studera hur staden vaknade till liv under förmiddagen.
Lika suveränt boende hade vi sen på Valeta Studios under nio dagar. Även där var det förbokade (jag kunde bara inte låta bli, efter att ha lästa Jannes blogg därifrån strax innan vi åkte) priset 30 per natt. Tyvärr blev vädret sen sämre. Visserligen sol under de flesta av dagarna (åtminstone fram emot middagstid), men även helmulet under några. T om regn en kväll och en hel dag. Och framförallt lite småkyligt på kvällarna. Men eftersom vi passade på att vandra när det var molnigt/mulet, så blev det ändå en (som vanligt) suverän Greklandsvistelse.
/Thomas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT