Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2016-10-03, 11:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Otroligt snabbt jobbat av er!

Era sms i morse visade på dramatiken:

07.17: "Ensamma på Naxos flygplats. Inte ens personalen har infunnit sig. Kanske vi är lite väl tidiga?"

07.42: "Kan du hitta ett bra telefonnummer till SAS? Man har dragit in allt flyg från Naxos idag."

08.36: "Nu har vi intagit Blue Star. 6 tim på båten. Flyg om 2 dar till Arlanda. Då går ett SAS-plan. Nu leta boende i Aten."

Som sagt, imponerande snabbt jobbat!
Svara med citat
  #142  
Gammal 2016-10-03, 12:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Varför bli uppskörtad av taxi när buss går direkt från hamnen till Syntagma?? 60 cent pp för pensionär

Lissi.
Jo, Lissi, så här är förhållandena:

Vi har åkt bil ut till Naxos flygplats. Tagit taxi tillbaks till chora. Jäktat med att ringa SAS i Sverige, köpt färjebiljetter på en färja som hade avfärd en halvtimme senare mot Pireus. Och nu sitter vi på en 6-timmarsfärja med knökfullt med folk överallt. Vi är så evinnerligt less. Skulle ju ha anlänt Arlanda vid 6-tiden!

Jag har sån värk i mina fötter. Att då gå och leta upp Adrian hotell som vi aldrig bott på förut från Sygtagma, bär mig emot. Att jag för tillfället är halvblind gör att jag måste titta ner var jag går hela tiden gör det inte enklare! Krångliga fötter kostar ibland. Tänk vad enkelt det var förr på våra båtluffartider!

Birgitta
Svara med citat
  #143  
Gammal 2016-10-03, 13:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Men oj!!! Då förstår jag! Sist vi sågs gick Du ju så bra när vi letade tavlor I Tinos Chora. Tänkte bara på reskassan! Kram!!!
Pireus är ju annars ett toppenställe bortom hamnen. Hotel Lilia hade ni gillat med småbåtshamn o tavernor nedanför. Ska bo där főr fjärde gången nu...
Lissi- som tycker synd om er med allt strul...!
Svara med citat
  #144  
Gammal 2016-10-03, 13:40
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Som sagt, imponerande snabbt jobbat!
Själv hade jag, med lättantändligt temperament, blivit fullständigt rasande på SAS... och så hade tiden gått.... Ni tycks verkligen ha hållit huvudena kalla. Det ska nog SAS vara tacksamma för, men inte ska ni vara sparsamma i Aten. Så länge som era utgifter är rimliga, måste nog SAS betala... Bra hotell, riktigt bra restauranger... Taxi? Självklart!
Ha, trots allt, ett par fina bonusdagar!
Svara med citat
  #145  
Gammal 2016-10-03, 14:07
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Drammen Norge
Inlägg: 92
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Synd når slike uforutsette ting skjer, men må si dere jobbet raskt og fikk fikset båtbilletter og hotell i Athen. Håper dere får noen fine dager i Athen og reisen hjem går uten flere problemer. Vi andre får en ekstra rapport fra Athen!
Svara med citat
  #146  
Gammal 2016-10-03, 16:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Själv hade jag, med lättantändligt temperament, blivit fullständigt rasande på SAS... och så hade tiden gått....
Grejen är ju bara att det aldrig hjälper ... Jag fick mail från Finnair nu när jag var på Tilos, de hade ställt in min fina hemresa Rhodos-Helsinki-Göteborg och istället bokat om mig till Rhodos-München-London-Göteborg.

Jag letade lite andra lösningar men hittade inget så jag ringde deras kundtjänst för att kolla om det inte i hela jävla världen gick att skaka fram en bättre rutt. Och då lärde jag mig något nytt: det går inte att bli arg på någon som pratar finlandssvenska! Maken till trevlig människa med mjuk satsmelodi - som inte kunde ändra på ett dugg åt mig
Svara med citat
  #147  
Gammal 2016-10-03, 17:02
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Här händer det grejer.
Hoppas ni får det riktigt bra pådra bonusdagar.
//
KR
Svara med citat
  #148  
Gammal 2016-10-03, 17:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Jag är också i Aten i morgon men kommer inte att ha tid för en enda liten fikastund, har fullt upp att hinna det jag ska. Synd, för det vore kul att ses efter allt man läst om era resor!
Svara med citat
  #149  
Gammal 2016-10-03, 18:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Ønsker dere et trivelig besøk i Athen
- og GOD tur hjem❣️
Så sees vi i Pal etterhvert
Jeg har ikke lest så mye desiste par dagene,
hadde mistet dramatikken
Svara med citat
  #150  
Gammal 2016-10-03, 18:20
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Det är såna här resor som inte går som på räls som man minns mest långt efteråt. Vi pratar ofta om när vi blev inblåsta på Kouffonissi eller när det var båtstrejk och vi blev fast i Aten i fyra fem dagar.
Svara med citat
  #151  
Gammal 2016-10-03, 18:31
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Men oj, hur det kan bli! Men det var nog tur ändå att det var just ni som drabbades av detta, ni verkar kunna ta det med ro trots allt . Många andra skulle nog ha fått panik och blivit helt uppstressade. Hoppas ni får ett par fina dagar i Aten nu då istället!

Maria
Svara med citat
  #152  
Gammal 2016-10-03, 19:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Trassel...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi har nu ombokat er till en SAS-flight vid lunchtid den 5 Oktober.

Så det kan bli...
Ja verkligen! Så snopet när man är på väg hem och är inställd på det. Men så himla bra att det ändå löste sig så bra!
Svara med citat
  #153  
Gammal 2016-10-03, 21:47
LarsB LarsB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Ni har troligen rätt till ersättning för förseningen av SAS med minst 400€ p/p.
EU har bestämt att förseningar som flygbolagen är ansvariga för skall ersättas beroende på hur lång förseningen är samt hur lång flygsträckan är.
Själv blev vi försenade ett dygn när vi skulle flyga hem från Aten i början på juli. Vi bråkade själv inte med Norwegian utan tog hjälp av Airhelp, som tar 25% av ersättningen i provision. Får dom inte ut någon ersättning kostar det inte något. Det tog en och en halv månad sen fick 300€ vardera efter att Airhelp fått sitt. Sköna pengar till ny resa.

Lars
Svara med citat
  #154  
Gammal 2016-10-03, 22:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Stressad för att inte komma hem finns inte på min karta som pensionär
Däremot om det strular på nervägen

Lissi
Svara med citat
  #155  
Gammal 2016-10-04, 08:00
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

En sån här gång märks det att ni är erfarna och klarar av alla problem. Så trist med svårigheter att gå och att se, men det går förhoppningsvis att åtgärda?
Ylva har hittat en kanal på grektv, som heter OTE History. Nu har vi åkt med Skopelitis, träffat båtens kapten, träffat munken på klostret på Amorgos m.m.
Det har blivit en favoritkanal för oss, för att kunna se områden vi inte har varit på och höra all historisk och kulturell information.
Kretahälsningar från / Jannis
Svara med citat
  #156  
Gammal 2016-10-04, 08:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

OTE history låter spännande! På grekisk TV finns ju annars inte mycket att se minst sagt.

Hoppas hemfärden går fint nu!

Lissi
Svara med citat
  #157  
Gammal 2016-10-04, 09:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 4 Oktober. Athen,Plaka

Tisdag 4 Oktober. Athen, Plaka.

En varm och vacker morgon här i Athen. Vi har nu varit uppe på hotellets takservering att spisa frukost. Utmärkt frukostutbud faktiskt.
Hotellet heter Adrian Hotel och är beläget i Plakaområdet.

Från takaltanen har gästerna en charmant utsikt över staden samt det höga berget Likavitos. Där allra högst uppe finnes enligt hörsägen Athens allra dyraste restaurang. Vi har dock aldrig besökt detta berg.

Resan med Blue Star gick på fem tim 30 minuter. Lite segt, och därtill massor med passagerare. Under färden fann Birgitta via Booking.com oss ett rum på ovan rubricerade Hotell. 130 € per natt som förhoppningsvis SAS tar kostnaden för.

Vid ankomsten till Pireus var det att ställa sig i taxikön innanför staketet.
Kön betades dock av snabbt och vi fick en bil inom fem minuter.
Att rycka en taxi på gatan utanför kunna icke rekommenderas. Där råder gatans lag.

Vår taxidriver hade att knuffas i bilköer för att komma sig ut från Pireus. Chaffisen fungerade även som guide under resan in till Plaka och vårt Hotel. Resan kostade blygsamma 25 €.

Efter installation i vårt rum och en siestavila gingo vi ut i närområdet att spisa middag. Vi fick en mycket god middag som tillsammans med ett krus vitt landade på 21 €. Prydligt maskinstämplat kvitto.

Vår kypare, en yngre kille från Afghanistan sporde oss om vi varit på Loutro i våras. Jovisst, det stämde. Kyparen arbetade då på en taverna i Loutro.
Kyparen tyckte sig känna igen oss.

Innan hemgång var Arne ut att plundra bankomaten på 600 €. Kontanter behövs i riklig mängd när det strular till sig…

Tjänstemannen på SAS hade mycket riktigt bokat om oss inför onsdagens hemresa från Athen till Arlanda vid lunchtid.
Birgitta har nu på förmiddagen bokat in oss på Norwegians flight Arlanda-Umeå med avgång vid 20-tiden.

Hem kommer vi alltid, motgångar till trots.
Grannfrun hemmavid har via SMS informerats om att vi blir tvenne dagar försenade. Detta betingat av blomvattningen av husets (Birgittas) 33 blomkrukor.

Vi (Arne) missar dock tvättiden idag 4 Oktober i samfällighetens veckotvättstuga. Dock, den dagen den sorgen.

Arne och Birgitta

Som så strax skola taga promenaden ut i närområdet att folkliv iakttaga.
Svara med citat
  #158  
Gammal 2016-10-04, 09:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 4 Oktober. Athen,Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vår kypare, en yngre kille från Afghanistan sporde oss om vi varit på Loutro i våras. Jovisst, det stämde. Kyparen arbetade då på en taverna i Loutro.
Kyparen tyckte sig känna igen oss.

Dessa otroliga människor! Det vore väl en sak om ni träffat på honom i Loutro igen och han känt igen er. Men han gör det i Aten? Helt fantastiskt.

Hoppas ni kan njuta lite av dagarna i Aten också. Har man inga jobbtider att passa hemma så kan det vara förnämligt med ett par dagar extra - så fort man lyckats lösa hela logistiken kring ändrad hemresa, innan det är klart kan det kännas lite stressigt.
Svara med citat
  #159  
Gammal 2016-10-04, 09:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

ja, vilket äventyr! Men det finns ju värre ställen att fastna på än i Grekland!
Svara med citat
  #160  
Gammal 2016-10-04, 10:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: En treveckorstur till Cykladerna.

Ha en skön dag nu så att ni kan vila upp er efter gårdagens strapatser. Och hoppas ni får kompensation för alla extra utgifter.

Lyckad hemresa i morgon!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT