Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-27, 22:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Tinos. Senaste nytt!

Read all about it….

Två dagar efter min ankomst bröt en eländig förkylning ut som jag blev smittad av när min gode vän körde ut mig och katterna till Panget… Jag fick som ni förstår följa med tillbaka…

Och den förkylningen var inte att leka med. Feber och skrällhosta. Den gjorde att jag var inte runt i byarna på Tinos som jag brukar. Som om jag skulle behöva det egentligen… Men det är lika trevligt varje gång. Så det var lite synd. Det får bli nästa gång… Faktum är att jag var inte många hundra meter från hotellet under hela vistelsen. Jag var rätt slagen. T o m lite nedslagen… Men man får göra det bästa av situationen!

Det gav mig dock tillfälle att sitta och prata med mängder med folk. Mer än jag tänkt från början. Jag hade planerat att prata med mina vänner och kolla Grekernas inställning till den ekonomiska situationen osv. Nu fick jag mer tid för det än jag hade tänkt. Sonen G i familjen som ägde hotellet där jag bodde var en ny och mycket trevlig bekantskap och en stor källa till information. Han jobbar för ett Finländskt företag och har varit en hel del i Finland så han hade lite perspektiv på saker. (Han bastade gärna men vägrade vinterbad! Konstigt...) Men jag återkommer nog till det ämnet senare. Nu handlar det om Tinos. Den finaste och bästa ön i hela Grekland…

Vännen V:s Italienska Restaurang låg precis vägg-i-vägg med hotellet, så där fastnade jag ju rätt ofta när jag skulle ut och hasa runt lite i Chora. Och han, och hans vänner som hänger där var pratglada. Taki med baren och Nikoleta bidrog med en hel del. Och lite annat löst fölk…

Förresten kan jag verkligen rekommendera Nikoletas Rooms till er som inte varit på Tinos än. Även till er som varit där men bott på andra ställen. Mycket fint och välskött hotell med en väldigt fin innergård. Ligger bara några få minuters promenad från hamnen där allt händer. Och 10 min åt andra hållet ligger Agios Fokas om man vill bada.

Rummet hon visade mig (Lissis ) var totalrenoverat och jättefint. Jag tror det är lika fint på hela hotellet. Dessutom pratar Nikoleta mycket bra Svenska! Så om någon tvekar att åka till Tinos pga av språket så är det inga problem där! Det enda som saknas är havsutsikt. Fast det kanske finns från takterrassen? Jag var aldrig däruppe. Jag hade gärna bott hos Nikoleta om det inte vore för det att mina andra vänner troligen hade skurit av mig hälsenorna eller andra vitala delar… Politik, politik… Nikoleta är känd och verkar respekterad av mina vänner men mina möjligheter att bo där är väldigt begränsade…

Så vad nytt?

Tja, tyvärr finns det inga goda nyheter från Tinos. I Sept var jag ju enbart på Tinos, så jag vet inte hur det är på andra öar. Men på Tinos fanns det en viss undergångsstämning… Nästan alla jag pratade med var pessimistiska och lite låga. Det var ingen som såg positivt på framtiden. De flesta sade att ”jag klarar mig nog”. Men det är tufft för andra… Samtidigt är det ju så att de flesta jag pratar med jobbar med utåtriktad verksamhet. P jobbar på bank, V har inte bara sin Italienska Restaurang, han har även ett litet hotell uppe vid kyrkan, E har en av Tinos bästa Restauranger, Taki har sin välbesökta Bar som är öppen året runt, Nikoleta har sitt tämligen välbesökta Hotell osv… Så de klarar sig så länge det kommer kunder och gäster.

Jag trodde inte Tinos skulle drabbas av något större bortfall av besökare tack vare att kyrkan drar så mycket folk. Där hade jag helt fel! Ekonomin är tydligen så i botten för alla att man t o m avstår att besöka den viktigaste kyrkan i hela Grekland! Tinos har tappat väldigt mycket av sina besökare!

15:e Augusti i år, det datum som är viktigast på hela året, hade man det minsta antalet besökare på ön i mannaminne! Bara ca 15.000 mot som brukligt kring 25.000… Men det gäller ju bara dagarna runt det datumet. Tavernor och Hotell klarade sig precis med de besökare som kom i år men det får inte sjunka mer nu. Blir det ännu färre besökare nästa år säger man att det kommer att bli viss utslagning. Det var på gränsen i år. Samtidigt tror jag att det finns en viss överetablering av både Tavernor och Hotell fram för allt i Chora på Tinos!

Fyra av Tinos större/medelstora företag lär har gått i konkurs under det senaste året. Och ytterligare 3 – 4 lär vara på den berömda Pottkanten. De som klarar sig, som en sade lite cyniskt, är Barerna. Har man inget jobb dricker man Ouzo… Vilken lösning…

De som varit på Tinos, och det gäller ju även andra öar, har ju sett alla dessa ”skelett” som är tänkta att säljas och bli hus… Det lär inte ha sålts ett enda objekt, vare sig skelett eller hus, på Tinos under det sista året! Kul för mäklarna… Jag kan ju inte kontrollera om det är exakt 0 men bara att man säger så säger ju en del.

En annan mycket tråkig sak är att Anna med Annas Rooms tydligen är mycket allvarligt sjuk. Stället har varit stängt i år och hon och hennes man G är i Holland för hennes vård. Hon lär inte komma tillbaka till Tinos. Jag träffade henne första gången i början av 80-talet och vi har setts av och till sedan dess när jag varit på Tinos. Men nu skulle hon tydligen inte känna igen mig längre… Och med tanke på att det egentligen var hon som drev stället betvivlar jag att G kommer att fortsätta med det. Så det kommer troligtvis att bli ytterligare ett ställe, förutom Alonia, till salu på Tinos.

Kunde jag se något positivt när jag var där då? Jag önskar jag kunde säga det men tyvärr måste jag säga nej. Alla sliter på som vanligt men verkar vara lite uppgivna. Man avvaktar och ser vad som händer framöver helt enkelt. Utåt sett tror jag inte den vanlige besökaren märker av det så mycket. Men det kommer fram efter ett tag när man pratar med vännerna.

Så vi får ta ett stort grabbatag i plånboken och åka ner och slösa pengar. Tinos! Here we come!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-28, 11:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos. Senaste nytt!

Intressant läsning och det är sorgligt för alla i turistnäringen som drabbats av minskad turisttillströmning.
Visst märktes det att det var ganska få turister i september när jag var där, men enligt vad jag hörde hade ändå säsongen varit över förväntan. Men nu pratade jag ju bara med de jag kände och deras pensionat och hotell hade haft bra beläggning.
Jag trodde faktiskt att kanske ändå Tinos tillhörde de öar som ändå klarade sig bra då ju många greker åker dit tack vare kyrkans betydelse. Men Du Peter har ju annan tråkig info. Sorgligt är som sagt ordet!

Till påsk får jag väl se om läget ändrat sig eller om det är tomt trots den stora kyrkohögtiden. Då drar jag i alla fall mitt strå till stacken i o m att jag tar med ena sonen med familj. Lilla barnbarnet 1 år drygt då, måste ju få lära sig var farmor håller hus när hon är i Grekland och förhoppningsvis sen bli ressällskap

Lissi

ps...Nikoletas takvåning har INTE havsutsikt. men både balkong och terass över gata och hustak.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-29, 17:03
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos. Senaste nytt!

Tack för att du delar dina tankar med oss andra, Peter. Det var ju otur det där med förkylningen när du äntligen kom iväg till din ö. Det är trist att läsa om grekernas allvarliga problem och det är ju fint, Lissi, att du stödjer Tinos så flitigt som du gör. En resa i april låter härligt.

Jag blir också lockad att åka tillbaka till Tinos varje gång jag läser om ön - och vi kommer att åka tillbaka igen. Vi har varit tillbaks, men det blir fler återbesök, det är jag säker på.

Varje morgon när vi vaknar här hemma, så är vi på Tinos! Vackra förstoringar från Tinos på väggen att vila ögonen på. Jo, visst har Tinos en speciell plats i våra hjärtan!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-11-29, 22:44
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Tinos. Senaste nytt!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Read all about it….

Meget interessant "situationsrapport" fra Tinos.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT