Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-02, 13:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Er man i Ierapetra 2009, oktober

Väderrapporten är följande: Månaden har varit fantastisk. Mestadels över + 25 och endast svaga vindar. Det har därför blivit många badturer till havet. Regn vid två tillfällen, rikligast den 26-27. Under månadens sista dagar har det också blivit svalare. Hösten har kommit. Månadens högsta temperatur i Ierapetra var 27,3 och den lägsta 15,8 grader. Regn: 75 mm. Som vanligt vid stora regnmängder översvämmades många vägar pga. stora asfaltytor och genom att inga diken finns.

Under månaden har jag fått fungera som expressbud. En morgon då vi kom till kirio Manolis trädgårdsland, bad han oss att stanna och plocka grönt till getter och höns. Under tiden skulle han ta upp kålplant, som han tidigare planterat från frön. När han var klar med en plastsäck full med plant sade han:”Skynda er nu hem till Nifiko med planten, så att inte rötterna torkar. När ni är där ringer hon till min svåger, som kommer och hämtar dem. Han är snart 70, men har inte lärt sig driva upp plant, så det får jag som gammal 80-åring göra.” Öhlunds express” fick göra nytta med snabb leverans med säcken på ryggen.

I slutet av månaden gjorde vi den årliga planteringen av vitlök tillsammans med Manolis. Det tog oss 4 timmar att bereda landen, göra rader och plantera en hel plastkasse full med vitlöksklyftor. Vi följdes åt tillbaka till Manolis hus, där vi bjöds på lunch och raki. När jag frågade honom, vad vi skulle göra nästa dag vid ”Såpato”, svarade han: ” Då gör vi gymnastik tillsammans”. Nästa dag kom han inte till området, så jag fick inte göra några kroppsövningar.Istället plockade vi oliver till oss själva för inläggning. Det är en lättsam uppgift.

Den fjärde hunden är fortfarande tillsammans med oss, så nu har vi fyra hundar att mata. Manolis ville att vi skulle ta fast och binda den igen. En av hans söner ville ha den som vakt i växthusen. Vi gjorde det och den blev bunden nära Manolis hus. Efter tre dygn hade den åter smitit, eftersom den inte ville åka på sonens motorcykel. Nu är den fri och följer med oss varje morgon för att bli matad tillsammans med Piff, Buster och Syster. Vi har inget namn på den. Kanske Fri-dolf är ett bra förslag?

Under månaden har jag tvingats till tre tandläkarbesök. Det var infektion under samma tand där Georgos tidigare hade bytt guldplomb mot modern variant. Varken antibiotika eller desinficerande vätska hjälpte. Efter två röntgenplåtar var det bara att ta bort plomb och rot. Jobbet tog 40 minuter.Vad tror ni de tre besöken kostade? ”Ingenting”, sa Georgos. ”Det är en gåva till dig, för du har ju behövt besöka mig så många gånger.” Det gick inte att övertala honom heller.

Vi har tagit influensasprutor. Då fick vi gå till apotekaren i byn. Det var den vanliga influensasprutan och kostade 6,60 €/st. Någon spruta gällande svininfluensa är inte aktuell ännu.

Pelagias måg har berättat att man i vårt område kan beräkna en kostad av 8 €/person för en måltid på taverna med huvudrätt, sallad och vin. Då ingår även raki och efterrätt som gåva.

En av våra grannar – Nadja – har fått sitt andra barn, en dotter. Nadja är albanska och otroligt positiv. Alla dagar mår hon bra, oavsett om det var dagarna före kejsarsnittet eller som nu, efter detsamma. Hon återkom från operationen dagen efter nedkomsten. Den hårt lindade dottern har en storebror –Atalantis = ”Landis” – 1½ år, som giller att komma till vår altan och sopa. Hans favoritleksak är de sopkvastar, som finns vid huset. Då gäller det att skydda sitt huvud.

Månadens största bekymmer var att vi var datorlösa under två veckor. En befarad datorkrasch fick oss att lämna in den till en expert (?) i Ierápetra.Vi har fått besked om att innehållet är kvar, men har inte fått tillbaka datorn ännu. Som tur var kunde sonen Niclas ta med en nyinköpt laptop från Östersund. I mitten av månaden hade han en veckas semester här m.m. (med moatjé). Nu vet vi hur beroende vi är av att ha mediakontakt med världen på alla tänkbara sätt.

Som ni säkert redan vet, blev det politiskt maktskifte i Grekland. Pasok fick egen majoritet. Våra bekanta säger att politiken blir densamma, eftersom de båda stora partierna gått mot mitten. Problemet i Grekland är att de båda stora partiernas ledare har haft fäder och nära släktingar som också varit politiker. Vid varje regimbyte återkommer gamla ”bekanta” till ministerierna. Karamanlis i Néo Demokratía sade genast upp sig från partiledarjobbet, men skyllde på hustruns bröstcancer. Nu kandiderar bl.a. Dora Bakojánnis till partiledarposten. Hon är en ovanligt storväxt kvinna och Putin och Sarkosi skulle möjligtvis kunna nå upp till hennes axlar. Hennes make, också politiker, sköts för över 10 år sedan av vänsteraktivister.

Till slut en historia som jag översatt från en reklamtidning i Ierapetra. Grekisk humor för unga? I så fall är jag en ung grek!

Olika konsekvenser av alkohol

Symptom: Drycken ser flerfärgad ut och är helt smaklös
Diagnos: Glaset är tomt
Terapi: Beställ nästa

Symptom: Väggen mitt emot blir plötsligt mångfärgad
Diagnos: Du ligger på rygg
Terapi: Be att få stödja Dig mot bardisken

Symptom: Du har dålig smak och en fimp i munnen
Diagnos: Du ligger på magen
Terapi: Be att få stödja Dig mot bardisken

Symptom: Drycken är smaklös och kläderna är blöta
Diagnos: Du har inte öppnat munnen eller fört glaset till fel ställe
Terapi: Gå till toaletten och träna

Symptom: Dina fötter känns kalla och fuktiga
Diagnos: Du har vänt flaskan åt fel håll
Terapi: Vänd tillbaka flaskan så att öppningen ser taket

Symptom: Golvet förefaller ovanligt oskarpt
Diagnos: Du tittar genom det tomma glaset
Terapi: Beställ nästa

Symptom: Golvet börjar plötsligt röra sig
Diagnos: Du är på väg ut
Terapi: Fråga om ni skall gå till en annan bar

Symptom: Allt runt omkring Dig är svart
Diagnos: Baren är stängd
Terapi: Ta reda på din adress av bartendern

Symptom: Vid återresan har taxibilens klädsel plötsligt blivit mångfärgad
Diagnos: Alkoholnivån i blodet överstiger alarmgränsen
Terapi: Stäng munnen eller öppna fönstret

/Jannis

Senast redigerad av Ylva A den 2013-08-02 klockan 14:06.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-02, 14:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2009, oktober

Dagens trevliga läsestund!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-05, 13:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2009, oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Dagens trevliga läsestund!
Håller med!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT