Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-09-05, 22:15
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Väder......

Hej igen!
Nu är vi hemma, tyvärr..... Skulle gärna stannat längre på härliga "Karpan"
Men, något som förvånade oss och många karpathianer vi talade med, var vädret!
I slutet av augusti och början av september är det normalt torr luft, ganska blåsigt och varmt. I år var det visserligen rejält varmt, ca 31 gr på dagarna, men ingen vind och så förfärligt fuktig luft. Det är väldigt ovanligt för att vara Karpathos! Ser att Sjöborren skriver samma sak från närliggande Rhodos om just luftfuktighet. Och avsaknaden av vind..... konstigt för att vara blåsiga Karpan!
Undrar om det är klimatförändringar som ger detta???
Nå, även om kläderna klibbade på kroppen och svetten rann så var det två ljuvliga veckor efter 3 års abstinens! Har äntligen kunnat fylla på kryddförrådet ordentligt och även olivoljan
Catlady, som fryser och längtar tillbaka, redan........

Senast redigerad av Catlady den 2022-09-05 klockan 22:21.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-09-05, 22:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Väder......

Konstigt Karpathos-väder som du beskriver. Stämmer inte heller med erfarenheterna från våra besök där. Vad som är tillfälliga skillnader och klimatförändringar tvista de lärde om.

Ett sätt att bilda sig en egen uppfattning är kanske att år efter år under lång tid resa dig vid samma tid och jämföra. Jag kunde tänka mig att åta mig ett sådant utredningsuppdrag om någon är villig att finansiera det!

Masse
som älskar sol, värme och vind, dvs normalt Karpathosväder
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-09-06, 14:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Väder......

Ja, vädret har varit mycket konstigt i många delar av Grekland denna sommar. Dock har det börjat blåsa idag, framförallt i Kykladerna där alla färjor är inställda. På Karpathos har det också börjat blåsa idag, just nu mellan 7-8 beufort.

Välkoma hem!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-06, 20:54
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Väder......

Tack, Janne! Nå, Karpathos är alltid Karpathos, fukt eller inte..... En så otroligt mysig ö!
Skulle vilja säga: ett Kreta i miniatyr. Berg, hav, god mat, trevligt folk, allt finns där! Och, i alla fall inte än, helt "nedsprunget" av turister (stopp, jag är också turist men jag menar när man måste trängas!). Vi kommer med all säkerhet tillbaks så länge vi bara kan....
Catlady, som redan längtar tillbaka och saknar värmen (både den mänskliga och vädret)....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-07, 10:13
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Väder......

Kan meddela att här på Tilos har vinden avtagit. Men den har varit lurig - ena stunden har den blåst av solhattar, andra gånger badlakan, och som värst, vräkt omkull stolar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT