Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-10-07, 08:27
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Hanioti på Halkidiki en v i september

Black Friday 2021 sänkte varje resa med några tusenlappar, slog till och bokade Hanioti på Halkidiki. Jag var där en v för 10 år sedan. Planet skulle lyfta 16.15 vid bokningen men när SAS slutade strejka flyttades det fram 2 h. Var reguljärflyg så ingen taxfree eller förboka mat ombord. Åt suverän buffe inkl alkoholfritt o glass ( fick själv hälla upp mjukglassen) på Taste.

Airtours har inga egna guider på resmålet utan samarbetar med en lokal resebyrå, Dolfins. På flygplatsen står en grek o pratar engelska o visar oss till bussen. Info lappen var på engelska 😳. Men då måste ju nån jobba o översätta o ge service. Hemsk tanke! Hade underlättat om vi på bussen fått en karta samt stencil med vilka utflykter som finns, vilken dag de går, vilken tid, kostnaden samt om vi betalar med kort eller kontanter. Hade jag fixat det en fm i april för hela sommaren men men..
Vi är framme vid hotellet 01,15. Checkar in, informationen är att solstolar kostar 8 E frukost 08 till 11;30. En öde mörk by, frågar om nåt är öppet, pekar åt höger. Hittar baren Kelfos, frågar är ni öppna? Vi kom just, får en kall Mytho, snacks o vatten. Skakar hand med personalen, frågar var vi bor, hur länge?. Hem o sova.

Frukost ingår på hotellet, suverän. Har en fin 2a med bra badrum, alla 4 sängar har lakan och det finns filtar. Inget lyse i kylskåpet samt AC började när man stängde balkongdörren. Väldigt trött och oengagerad personal, många trasiga solstolar. Sista dagarna påminde hotellet om ett brittisk äldreboende. En av de föll och slog i armbågen, ingen läkare i byn dagtid. Den kostade visst pengar men sjukhuset( far away) var gratis. 8 plan till Storbritannien- Thessaloniki varje vecka. Borde ha medicinsk personal pga medelåldern men inte mitt ansvar utan resebyråns

Sen ska vi hitta strand o lunchhak. Minns stranden var ganska smal. Går 30 min men inga tavernor. Hittar två stora stängda till slut. Sen en öppen men den är sunkig. Airtours kunde ju skrivit mycket stängt i september. ! Vi går tillbaka till hotellet. 8;€ för solstolar. Har dock prisvärt Frappe. Varmt i havet men väldigt mycket stenar o klippor 10 m ut i vattnet, sen djupt. Badskor på. Sen god lunch med öl ouzo pasta o förrätt. Blåser upp så balkongen lockar. Poolen stänger 19 så ett dopp halv sju, stängt! Går bra hoppa i, stängde pga middag?Soluppvärmd så kall. Kort på balkongen sen är det liv på torget inkl fyrverkerier. Dansgrupp från Balkan som är där i 3 dagar. Vi hittar en restaurang på tvärgata medsaganaki Giovetstsi o Hot Biffteki! 😀. Alla resturanger tar ca 7 E för 20 cl ouzo. Olika sorter, här provas det friskt till lunch och middag. Sen förbi Kelfos för Öl o Jack D! Vi känns igen och hälsas välkomna, bjuder på en liten burk jordnötter och chips. Kvarvara från pandemin. Lite kyligt så långbyxor tröja o jacka. Såg det regnar enormt på Lefkas.

Dag två hinner vi med Frappe och 1 h sol innan välkomstmöte. Vid stranden står en man o fiskar bland alla solstolar vem vill bada med en krok? Men han kastar på. En grek i jeans o 4 svenskar. Vi är på det vänstra fingret av tre landtungor i norr, det längst till höger är bara kloster o munkar. Finns 3 olika båttur o dag men inget pris. Två bussturer till Thessaloniki en inkl guide o en utan. Skiljer 16 E pp, den utan guide är 10€ dyrare än lokal buss en stannar centralt. Tar utan guide på onsdag. Går redan 07 och hemma 17. 6 h på egen hand. Heter shopping! Frukosten öppnar 08. Guiden tror det löser sig. Men hallå detta händer varje vecka? Rutiner! Vi gick till receptionen o sa buss 07, de sa rumsnummer? Hämta två frukost boxar i morgon 20:30 här . Borde guiden veta? Frågade honom om stängda strand restauranger? Jo svaret var att de stänger vid midnatt o öppnar kl13 vi var tidiga! Jaha tänkte jag, tar de in alla bord , parasoll o låser grinden? Flera restauranger stänger för säsongen under vår vecka.
Sen en kul sak för oss Kalimerianer, En kvinna frågar vad yammas betyder? Alla säger det när de får dryck? Googlade som sylt Jamas!!

Åter till solstolen, inget fiske längre. Lite stenigt att gå i men varmt i vattnet.simmar mina 200 m. Sen lunch 20 cl ouzo 7 E o Mythos 4 E en stor korvtallrik med 3 tjocka korvar slinker ner. Stor nog dela så vi gör så ihop med en förrätt senare under veckan. Lite blåst idag och lite regn i morgon fm , men osäkert. På onsdag kommer det bli över 25 och så till vi åker. Tog promenad innan middagen, tog ut pengar, köpte upp kioskens förråd av Ginger ale, Horseneck på balkongen. Bourbon o Ginger ale Det är vad tigrar tycker om. Hittat många trevlig restauranger för middagar. Igår hade jag långbyxor tröja o jacka. Inte ensam o vill inte bli förkyld. På stranden har jag min nyinköpta T-shirt. DIF fotboll qualified Europa conference league . Bokat Molde borta i oktober. Knappast shorts då. Tog aftersun då vi fått färg. Tog varsin god pasta och Tiramisu, stället hade Amstel på fat. Blir nostalgisk när det finns Amstel på fat. Tänker på kyldiskarna vid ”Far Out Cafe ” på Ios 1992, 250 Drachmer ”Breakfast any time” Sen till Kelfos.

Upp halv sju för frukost hemma. Bussen gick 07.15 och vi kom fram 09:45. Fick vänta i 20 min på en flock engelsmän som fick hämtas på nåt hotell. Gjorde flera stopp längs vägen. Stannade mitt i centrala stan, 6,5 h på oss. vi tog hop on hopp of för 16 E pp och hörlurar med engelska. Tog 70 min, väldigt fina murar högst upp runt slottet och fin utsikt. Visste inte staden var uppkallad efter Alexander den stores halvsyster. Efter det är det lunch. Hittar en indisk restaurang på en bakgata eller återvändsgränd. Jätte gott o kryddstark. Fick ta en öl innan de öppnade. Sen arkeologiska museet för 8 E pp. Väldigt fint, mycket guld och föremål från gravar. Sen alla dessa vaser o statyer.vi och vakterna hade munskydd. Vid ont om tid välj bussen endast. Sen kördes vi hem på 90 min. Slog mig att det låg stora nattklubbar, diskotek ute på landsbygden. Aldrig sett i Grekland, sen flera gångbroar över körbanan på 3 ställen. Kul se sträckan i dagsljus. I vår by finns otaliga spelhallar med shuffleboard, basket, kör bil mm som inte finns på andra ställen. Ok med 1 men inte 5- 6 st. Pratade med folk som tog lokalbuss, stannade utanför stan sen en buss till centrum. Lite billigare men krångligt och tar tid. Sen var just den bussen varm pga ingen ac o elementen på efter kylan tidigare i veckan

Vi äter middag o jag får citron potatis till köttbullarna. Fick höra att byn bildas för 100 år se då 6 familjer kom från Chania och var fiskare. Tack de lämnar Raki hemma

Sen skall vi köpa vykort. Frimärken köper ni i grannbyn! Säger damen i en affär. Vi frågar servitör på stambaren, ”Old fashion” säger han. Stänger förresten baren 15 oktober, vårt hotell 31 oktober. Nåja han frågar några personer och tipsar om en butik nära. Går dit dagen efter. Japp klart jag har frimärken svarar ägaren idag, vilka vill ni ha. Vet ni var brevlådan ligger? Jannes kort postat.

Vi äter lunch på restaurang Stork. Ser sunkig ur med förstklassig. Tänkte på sällskapsresan. Vi heter inte Stork utan Storch Tjeckisk öl Kozel på fat för 2E, fanns gyros i Metaxasås, till förrätt tog vi fisksoppa på buljong bas. Prisvärt o gott. Kul pröva enkel fisksoppa. Gällande Metaxa sås läs resebrev från Rethymnionkusten i somras.
Vi återvänder dit för sista lunchen, sen åter till Italienaren för varsin pizza och första kvällens balkongen hak som hade Pastisio. Äntligen

På torsdagen frågar vi om det går att behålla rummet hela lördagen. De kunde inte lova men såg bra ut. Kom åter lördag. Gick förbi på fredag o frågade samma kvinna. Då var det kö? Varför sa ni inte det igår? Sen fick vi boka duschrum? Tur det fanns tid efter kl 17!! . Fick sen inget rum för vi var längst ner i kön. Vi påpekade detta för en annan anställd, ge gärna samma information. Vi borde stått 1a i kön. Slapp solstolshyra sista dagen som kompensation.
Vi tackar Kelfos och ber få köpa två Mythos glas, vi får dom.
Köpte med Metaxa 3 till sås, kylskåpsmagneter, Öl till Julbordet (Manos och Hellas Pils) samt lite Ouzo.
Sista lunchen blir en lång lunch med utsikt över havet, en svart katt hjälper oss äta upp. En av oss får Barbayanne Ouzoglas. Ber få köpa ett till då vi har Grekmiddagar i Sverige, brukar åka till Kreta o Lefkas. Visar sig servitören bott i Solna, uppväxt i Preveza nära Lefkas samt har släkt på Kreta !! Vi får glasen gratis. Tyvärr fick den ena en spricka på hemresan. Nytt försök 2023. Vet någon var man kan köpa Ouzo glas och FIX ölglas?

Kommer till flygplatsen och checkar in, smidigt. Flera restauranger stänger kl 22 och vi är där 22:05. Känns surt och dåligt…

Kom hem i söndags natt. Flera plan som landar, många poliser på plats och alla får visa pass vid ankomsten och vissa fick fråga om var de varit. Inga tåg går och en buss i timmen. Lång kö till taxi. Bra intryck för utländska besökare!! Välkomna till KöSverige. Vi delar en taxi ned folk bakom som skall till samma ställe, visar sig jag känner deras son. Djurgårdare
Resan får 7 av 10, inte riktig Kreta eller Lefkas känsla
Vi har blivit oerhört väl bemötta överallt under veckan. Svårt komma i vattnet, oengagerad personal på hotellet , rörig guide, dåliga flygtider samt betala för solstol som hotellgäst.
Bra och prisvärd mat, kul se Thessaloniki, trevligt vara lite anonym på resmålet, prisvärd Ouzo, bra väder med + 25 och bara lite regn 1 dag. Läste 2.5 böcker.

Kan jag rekommendera resmålet? Svår fråga, för erfarna Greklandsresenärer svar ja men inte i juli då det är knökfullt med besökare från Balkan. Nu senare var det fler britter. Sen var det inte bildgrekiskt med smala gränder, och blåvita hus som klättrar uppåt. Ingen strandpromenad och ingen hamn. Men för en första resa är det bättre med en klassisk ö. Fördelen är där finns menyer på svenska istället på rumänska ryska o bulgariska .
Inför 2023 får vi avvakta vad Black Friday har i reaväg, vad bränslepriset och inflationen tar vägen samt vad Putin hittar på. Hoppas Jannes vykort kommer fram. Carle o Annika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-10-07, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki en v i september

Tack snälla för slutrapport!

Det känns inte som ett resmål för mig. Förutom utflykten till Thessaloniki, som jag gärna vill se. Men det får bli en egen resa. Jag skulle sakna där där med strandpromenad och hamn. Det är jätteviktigt för mig.

Nu ser jag fram emot vykortet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-10-07, 16:49
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki en v i september

Tack från mig oxå Carle

Kul att läsa om frimärkena. Jag hade lite problem själv att hitta några i somras .
Köpte ni med er öl till julbordet?

//Conny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-10-14, 09:37
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki en v i september

Japp köpt med Manos, Hellas Pils och Beptina
FIX o Mythos finns på systemet
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-10-14, 11:32
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki en v i september

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Japp köpt med Manos, Hellas Pils och Beptina
FIX o Mythos finns på systemet
Ok, det var ju inte alls dumt.

//Conny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-10-24, 08:27
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki en v i september

För en v sen kom ena vykortet fram till Östergötland
Borde vara i Karlskrona med..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-10-25, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki en v i september

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Borde vara i Karlskrona med..
Det har det säkert gjort, men jag är på resande fot sedan några veckor tillbaka.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-11-03, 15:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hanioti på Halkidiki en v i september

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det har det säkert gjort, men jag är på resande fot sedan några veckor tillbaka.
Nu är jag hemma igen, och vykortet har kommit fram. Tack!

Du kan kolla in det här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT