Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Bilder (ej grekiska)

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-10, 23:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Höstblommor som lyser upp i Norden


I dag har jag fotograferat lite ”höstblommor i november”.

Greklands blommor i den vilda naturen kan vi ju inte konkurrera med här i Norden, men vi kan njuta av de blommor vi har här på höstkanten.

Några kämpar med de sista krafterna för året, andra kommer vi att ha glädje av även medan snön vräker ner, kanske om kort tid, några tar till och med förskott på våren även här.


Årets sista rosenknopp?



Några av sommarblommorna har inte gett upp helt ännu.



Ljungen har vi glädje av ända tills våren kommer.



Den vita ljungen lyser upp i den mörka tiden.



Här försöker vårens blå pärlhyacinter ta kampen upp med årstiden, men... det lyckas inte riktigt...



Den klättrande hortensian har just tappat bladen, och knopparna får vårkänslor – hur ska de klara vintern?



Här dyker det upp massor av julrosknoppar. Snart slår de ut till riktigt vackra vinterblommor.



Åh, det blir fint med alla julrosor som är på väg upp de kommande veckorna - riktiga favoriter.



Vinterblomster i Norden.

Senast redigerad av Marianne den 2011-11-10 klockan 23:27.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-11, 07:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Men så fint!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-11, 07:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Åh så vackert!!! Denna milda höst blommar många växter länge.
I går när jag var och handlade efter jobbet så var det ett helt land vid parkeringen alldeles full med de mest fantastiska rosa buskrosor som blommade och där var hundratals knoppar också på väg att slå ut...Hoppas de hinner innan frosten!

Vi som inte får uppleva Greklands blomsterprakt denna tid glömmer lätt bort allt fint vi har här på hösten.
TACK Marianne

Lissi - som inte vill ha snö på länge!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-11, 08:57
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Tack för fina bilder.
Tydligen har ni en varm höst utan frost och snö.
Tack
Olle
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-11, 13:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Marianne, så underbart vackert!
Här i Umeå är det bara de gula björklöven som lyser upp. Fåglarna har för länge sedan tagit som röda rönnbären.
Frost inatt, men en fin och stor fullmåne som förgyllde tillvaron (Ja, även min man förgyllde min tillvaro, kom hem med 20 köpe-rosor).
Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-11-11, 13:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Vilka härliga höstbilder Marianne. Vissa blommor har vårkänslor även hos oss. Hoppas de hinner gå i vila innan den riktiga vintern kommer. Penséerna har slagit ut i rabatten och häromdagen såg jag en gullviva i en villaträdgård. Så sent som i tisdags hade vi 12 plusgrader vilket är ovanligt varmt här uppe.
Nu ser jag fram mot den årliga ljusfestivalen som förgyller slutet av november och sen hoppas jag att snön kommer.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-11-11, 14:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
(Ja, även min man förgyllde min tillvaro, kom hem med 20 köpe-rosor).
Birgitta.
En sån man är man väl rädd om!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-11-11, 17:22
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Mycket vackra blommor och fina bilder.

Tack, Marianne!

//Lena
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-11-11, 17:48
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

"
(Ja, även min man förgyllde min tillvaro, kom hem med 20 köpe-rosor).
Birgitta.

En sån man är man väl rädd om!

Lissi "

Rädd om?? Jag hann knappt in i hemmet innan jag fick rappning. " Var det verkligen nödvändigt att inhandla två blomkvastar?"

Otack är världens lön.

Kanhända jag mig ska på vinden hänga.

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-11-11, 21:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Men Herrgud Arne! Vi kanske ska byta partner??? Jag älskar min make mycket men BLOMFRONTEN är minst sagt katastrof! Möjligen skulle en kaktus vara idealet för inköp för den står jäkligt länge...En blomsterkvast som vissnar inom en vecka är inte "bang for the money"...fast å andra sidan så ger ju denna "sparsamhet" utrymme för många resor istället...jag menar rosor kostar ju en del....ca 100 kr ggr 52 = 5200 kr = MINST en flygresa t o r till Aten varje år
...så jag avstår rosor och partnerbyte....

Lissi - väldigt nöjd!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-11-11, 23:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Roligt att ni tyckte om mina blommor.

I dag körde vi upp till sommarhuset och där hittade jag mina margueritter (prästkragar) i fullt flor. Inte på hela sommaren är de så friska och livsglada som i november, verkligen en tacksam blomma.


Prästkragar i november.



Vad glad man blir, när man ser sommarblommorna fortfarande titta fram i november.



Ännu en som inte har gett upp.



Och så minsann… ännu en ros, en som har lyckats överleva rådjurens barska hantering av mina rosor på landet i år. Nästa år får jag hitta på något bra tips, någon som har bra förslag?



Hem till rosenknoppen från i går, ser ut att trivas och kommer förhoppningsvis att slå ut snart.



Denna skimmia har röda bär från oktober till april. Det blir fint med lite snö till de röda bären.

Ja, visst har vi mycket fint att glädja oss över även här i Norden.
Vi hade också fina temperaturer på 12-14 grader här förra veckan, nu närmar vi oss frostgraderna och vinterdäcken ska på bilen.
Förra året kom vintern och snön den 18 nov. Och den låg ju kvar. Undrar hur det blir i år?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-11-12, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Syns att det skiljer en del på förutsättningarna för växtligheten hos er. Verkligen fint Marianne. Jag tror att vi i norden kan få mycket mer att växa längre än vi tror.

Tips till Birgitta och andra norrläningar som vill se blommor på hösten och inte vill satsa speciellt på höstperenner är lejongap och sommarnejlika. Sommarnejlikan blommar lite än här i vår bostadsrättsförening och det har slagit ut små blommor lite då och då under hösten. Finns många varianter av den mycket gamla sommarblomman. Enfärgade klarar sig bäst enligt min erfarenhet. Alla överlever normalt vintern och kommer igen nästa vår.

Lejongap blommar också både i kruka och rabatt tills snön kommer bara man plockar bort gamla fröställningar. De kan klara flera minusgrader. Nu har en av de boende i vårt hus fortfarande blommande rosor vid uteplatsen men det är nog lite ovanligt för i år.

Vill man satsa på några perenner som hänger med länge även i norr är alunrot och olika nävor bra att plantera. Min nya favoritbuske som vi också planterat i föreningen detta år är syrenhortensia. Den blommar också sent och länge.

Du får ursäkta utvikningen Marianne.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-11-13, 10:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Syrenhortensia ska jag leta efter, den ser fin ut. Tack för tipset, Eva.
Kan kanske planteras redan nu, eller bäst till våren, får fråga hos trädgårdsmästaren.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-11-13, 11:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

I förrgår tog jag bort sista krukan med penseér,den planterades i början av april till makens 70-årsdag så det skulle se fint ut på bron när gästerna kom,de sista blommorna förgyller nu vårt köksbord.Idag -8 grader sagolikt vackert med rimfrost och sol ute.
Nu ska det strax bli en promenad i det vackra vädret här i Boden.
Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-11-13, 12:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Höstblommor som lyser upp i Norden

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Syrenhortensia ska jag leta efter, den ser fin ut. Tack för tipset, Eva.
Kan kanske planteras redan nu, eller bäst till våren, får fråga hos trädgårdsmästaren.
Syrenhortensian planterade vi i sept. Det är ok med höstplantering. Vi satte två olika sorter och båda har blommat fram till för ett par veckor sen. Hur länge man kan plantera i Köpenhamn vet jag inte men det borde vara betydligt längre än här uppe där den kan planteras även in i oktober. Den för min tankar till Astrid Lingren tror den finns på bild i någon av böckerna eller filmerna.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT