Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-30, 13:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Lyssnar du på grekisk musik?

Tidigare i mitt liv lyssnade jag nästan dagligen på grekisk musik. Innan CD-skivorna kom köpte jag LP-skivor på Zorba som låg på Vasagatan i Stockholm. Sedan började jag köpa CD-skivor när jag var i Grekland. Då hade Zorba slagit igen och det var svårt att hitta CD-skivor med grekisk musik i Sverige. (Att köpa på nätet var inte aktuellt då.)

Jag minns att en av de (få) bra sakerna med att komma hem från Grekland var att packa upp alla nya skivor, och sedan spela dem.



Bouzoukiaffär i Aten.

Jag vet inte vad som har hänt, och inte heller varför, men nuförtiden lyssnar jag aldrig på grekisk musik, förutom när jag är i Grekland förstås. En anledning är att jag inte har kvar någon musikanläggning som jag kan spela mina skivor på. Alla skivor ligger på vinden och dammar.

Lyssnar du på grekisk musik när du är hemma?

Senast redigerad av Kalimera den 2019-08-30 klockan 14:10.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-30, 14:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Jag lyssnar på Grekisk musik ibland.
En fredakväll vid spisen passar perfekt.
Sätter igång mitt gratis-Spotify, där finns massa låtar.
Sen blir det när vi har grekmatafton, givetvis🎶🎶
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-30, 14:15
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 671
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Vilken fin bild

Jag kan ff spela CD hemma, men då blir det mest synth-baserad 80-talsmusik .
Det blir av naturliga orsaker mest i Grekland. Det är ju som med Retsina och annan dryck. Det fungerar bäst på ort och ställe.
Det som jag dock har reagerat över är man inte spelar grekisk folkmusik osv, överallt på restaurangerna som man gjorde förr.
Parga i somras stack verkligen ut i det avseendet. Jag känner personligen inget intresse av att lyssna på falsksång/hissmusik, när jag äter en god grekisk maträtt i fantastisk miljö i Grekland.

//Conny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-30, 15:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Jodå, visst lyssnar jag på grekisk musik hemma. Sätter ofta på en CD i köket när jag lagar middag. Annars lyssnar jag gärna på någon grekisk radiokanal, oftast Derti eller Arion (hittas på www.e-radio.gr) eller på min Spotifylista med grekiska favoriter.

Youtube är det som gäller när vi har fått en ny sång att repetera med den grekiska kören Orfeas. Vi fick precis fem nya Hadjidakissånger att öva in till konserten i november.

För övrigt är musiken en njutningsfylld genväg för den som vill lära sig grekiska. Att lyssna på sånger och översätta texten är ett suveränt sätt att få in inte bara enstaka ord utan även hela fraser och uttryck. Det händer fortfarande då och då att jag hör en gammal favorit, sjunger med och upptäcker: "jaså, det är DET sången handlar om!"

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-30, 15:36
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Nej, jag lyssnar aldrig på grekisk musik hemma. Det hör inte till min musiksmak. I Grekland är det OK med grekisk musik på restaurang, det hör liksom till. Men ute på mina långa vandringar och på stränderna är det Jazz och Blues. Har haft mer än 4 decennier att bli frälst men det går inte. Det finns dock två undantag: "Aldrig på en söndag" (efter en skräpfilm som lanserades 1960) och "Zorba" (efter en skräpfilm som lanserades 1965).

Senast redigerad av RobEri den 2019-08-30 klockan 15:42.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-30, 15:44
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Men,Zorba är VERKLIGEN ingen skräpfilm!!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-30, 15:45
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 671
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Nej, jag lyssnar aldrig på grekisk musik hemma. Det hör inte till min musiksmak. I Grekland är det OK med grekisk musik på restaurang, det hör liksom till. Men ute på mina långa vandringar och på stränderna är det Jazz och Blues. Har haft mer än 4 decennier att bli frälsad men det går inte. Det finns dock två undantag: "Aldrig på en söndag" (efter en skräpfilm som lanserades 1960) och "Zorba" (efter en skräpfilm som lanserades 1965).

Man får ju självklart tycka som man vill, men Zorba är i alla fall en film som nominerades till 7 Oscars och vann 3. Den gick även som musical på Broadway flera ggr. Senast på 80-talet.

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-08-30, 15:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Men,Zorba är VERKLIGEN ingen skräpfilm!!!!

/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-08-30, 15:55
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Man får ju självklart tycka som man vill, men Zorba är i alla fall en film som nominerades till 7 Oscars och vann 3. Den gick även som musical på Broadway flera ggr. Senast på 80-talet.
//Conny
Just det, precis. Smaken är som baken...eller hur?
Zorba-filmen har en bärande musik och en enastående skådespelare (Anthony Quinn). Det är förresten Mr. Quinn som bär filmen på sin rygg. I övrigt skräp, tycker jag.
Oscar är faktiskt inget mått på att en film är bra, det är snarare något som passar Hollywood i smak.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-30, 16:21
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Har en förkärlek till grekisk popmusik. Sätter mest på arion ( blåa knappen) eller via youtube. Oftast namnsök, tex Stan eller Antonios Remos och väljer en spellista. Brukar dyka upp lite blandad grekpop . Traditionell grekisk musik nästan bara när vi har grekisk mat på bordet .
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-08-30, 17:36
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 36
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Absolut, lyssnar ofta på Grekisk musik via Spotify och då speciellt min favorit artist sedan många år George Dalaras.
Går du in och lyssnar på George Dalaras "radio" via Spotify spelas det en mycket bra blandning av olika artister och deras musik. Självklart finns samtliga album också att avnjutas Bara att lyssna och njuta i fulla drag.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-08-30, 19:28
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 671
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Lite info om Zorba:
Filmen fick Oscars för bästa kvinnliga biroll, bästa foto och bästa scenografi 1964. Att den fick en Oscar för bästa foto förstår man ju med de fantastiska miljöerna. Quinn var nominerad men fick ej priset. Det var My Fair Lady som vann det mesta det året. (Den filmen fick hela 8 Oscars).
Filmen är ju ett mästerverk. Det tycker jag med hänsyn tagen att den är över 50 år gammal.

//Conny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-08-30, 20:26
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Hoppas ni som åker till Chaniakusten på Kreta besöker stranden i Stavros. Där spelades filmen in!! Tavernan är som ett litet museum med foton från inspelningen. Vi träffade den gamla ägaren en gång. Han var med i filmen. Nu är det avkommorna som driver tavernan. Ett underbart badställe!! Min avatar är ett foto därifrån. Vi åker alltid dit när vi är på ön.👍👍
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-30, 20:53
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Lyssnar på Grekisk musik så gott som varje dag :-) Har nog ca 100 cd med Grekmusik, lyssnar på Arion laikos via min dator och tittar på deras musikprogram "Stin Ugeia mas" mest varje lördag via min dator :-) Känner nog till flera grekiska än svenska artister :-)


Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-08-30, 21:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Men Riitta!! Jag har ju för nåt år sen efterlyst en låt jag lyssnade på runt 1979-80 i en annan tråd. Låter som mannen sjunger Votjes, votjes i refrängen. Tror det betyder eldar..nånting. Skulle vara helt underbart att få höra den låten igen!! Har du nån aaaning?
/ Kajja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-08-30, 22:33
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Jag lyssnar ofta och gärna på grekisk musik! Den första artisten jag fastnade för var Pantelis Thalassinos. De spelade hans musik på en taverna i Limenas på Thassos. Året var 2005.



Nu när jag skrev ner en lista på mina grekfavoriter upptäckte jag, att de är fler än jag trodde, tio st.


En längre tid har Notis Sfakianakis varit min absoluta favorit. Lyssna på "Soma Mou" t.ex. Så himla härlig!


En artist som jag egentligen inte tycker har så vacker röst är Maria Farandouri, men det är något speciellt med framförandet, känslan, som gör att jag bara måste lyssna. "Aria tis Rozas" är ett sådant stycke!


Spotify är en välsignelse. Bara att fixa sitt eget blandband!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-08-30, 23:44
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 825
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Lyssnar flera gånger i veckan på grekisk musik. Nu för tiden blir det mest genom Spotify där det finns hur mycket som helst
Dricker retsina också

//maji
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-08-31, 07:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Blir aldrig trött på Haris Alexious Antologio. Den har jag som cd. Och den lyssnar jag på ofta när jag lagar mat under veckosluten. Lyssnar också på Dalaras. Annars är jag ganska dålig på grekisk musik. Men vill bli bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hoppas ni som åker till Chaniakusten på Kreta besöker stranden i Stavros. Där spelades filmen in!! Tavernan är som ett litet museum med foton från inspelningen. Vi träffade den gamla ägaren en gång. Han var med i filmen. Nu är det avkommorna som driver tavernan. Ett underbart badställe!! Min avatar är ett foto därifrån. Vi åker alltid dit när vi är på ön.👍👍
/ Kajja
Tycker också om Stavros. Jag har en fix idé (jag har såna ) att jag vill övernatta på Stavros nångång, åtminstone några nätter. Vilken taverna är det du menar, Kajja?

Och Janne, kanske är det snart dags att du skaffar dig en cd-spelare och dammar upp skivorna. Kanske blir de så gott som nya!

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-08-31, 08:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Alala, tavernan ligger rakt över gatan från stranden. Har för mig att det finns bilder om du googlar.
/ Kajja
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-08-31, 10:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Lyssnar du på grekisk musik?

Det går i vågor. Jag har ett flertal spellistor, som jag botaniserar bland. Visst är det gott att äta grekiskt med lite grekmusik i bakgrunden, men helst lyssnar jag på plats förstås.

I somras var vi på en välrennomerad pizzeria i Parikia. På den lummiga inneserveringen utan tak, slog vi oss ner. Det spelades musik, typ gamla amerikanska örhängen från 40-50 talet (?). Och HÖGT dessutom..

Så högt att vi lämnade stället utan att beställa. När vi gick ut, såg vi att musiken kom från en laptop som spelade spellistor från youtube. Inte särskilt grekisk stämning direkt.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT