Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-03, 11:33
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Airbnb...

I dagens GöteborgsPosten finns en mycket läsvärd debattartikel om Airbnb skriven av en svensk kvinna boende i Atén sedan 20 år tillbaka.
Den finns HÄR, men jag tror att den tyvärr är låst för icke-prenumeranter.
Jag har lyckats få ner den på pdf, men den kan jag väl inte få in här(?).

Hur som helst, rubriken är "Airbnb-turismen nästa grekiska katastrof – för vanligt folk".

Jag kan inte återge hela artikeln, men jag citerar i alla fall ingressen:
"Turistens jakt på 'autentiska' upplevelser har fått katastrofala konsekvenser i kvarter som tidigare beboddes av helt vanliga människor. Med hyror som gått upp 150 procent på bara några år har få råd att bo kvar. De som naivt tror att Airbnb är ett sätt för husägare att dryga ut kassan lite tar gruvligt fel, skriver Lena Hoff, bosatt i Aten."

/kimmen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-03, 12:23
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Airbnb...

Artikeln går utmärkt att läsa. Med en ständigt ökande turism så är det inte så konstigt att fler vill vara med o dela på kakan.
Det finns ju fördelar som gäst att bo i ett privatboende, vi har också i Sverige flera som hyr ut vinter och sommarstugor, som en del av finansieringen eller köper Andelslägenhet.
Jag ser inget direkt fel i varken det ena eller andra, men visst kan det i populära områden få de effekter som artikeln beskriver.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-03, 14:04
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Airbnb...

Men om inte hyresgästen längre har råd att bo kvar i sin lägenhet, så får ju inte denne vara med och "dela på kakan". Det blir fastighetsägaren som tar hela pengen...

Inget "vanligt folk" bor kvar, utan alla lägenheter i populära områden befolkas bara av turister. Och då är det ju inte längre "autentiskt"...

/kimmen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-03, 15:23
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Airbnb...

Det är hur enkelt som helst att lösa "problemet": förbjud Airbnb! Det har flera städer gjort, bl a Berlin som fick enorma problem med bostadsmarknaden (svårt att hitta hyreslägenheter samt dyra hyror). Ett annat åtgärd: kräv att Airbnb beskattas i Grekland, inte på Irland där företagsskatt är mycket lägre.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-03, 17:40
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Airbnb...

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Det är hur enkelt som helst att lösa "problemet": förbjud Airbnb! Det har flera städer gjort, bl a Berlin som fick enorma problem med bostadsmarknaden (svårt att hitta hyreslägenheter samt dyra hyror). Ett annat åtgärd: kräv att Airbnb beskattas i Grekland, inte på Irland där företagsskatt är mycket lägre.

/kimmen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-03, 20:24
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Airbnb...

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
kräv att Airbnb beskattas i Grekland, inte på Irland där företagsskatt är mycket lägre.
Det är på gång! /Thoper
https://news.gtp.gr/2019/07/31/regul...ourism-season/
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-03, 22:10
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Airbnb...

Det verkar som om GP artikeln var lite försen eftersom ett försök till lösning redan fanns, med implementering efter sommaren.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-08-04, 00:05
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Airbnb...

Exempel på städer som förbjudit/begränsat Airbnb: New York, Köpenhamn, Berlin, etc.
Jag är en stor användare av Airbnb ute i världen, i Grekland bara i Aten. Det har fungerat utmärkt. Airbnb:s framfart och framgångar beror på tre viktiga punkter:
1) Nästan alltid billigt (ofta mycket billigt) jämfört andra alternativ
2) Hyresvärden får inte sina pengar förrän 12-24 timmar efter det att hyresgästen installerat sig. Är det något problem med bostaden, då är det bara att kontakta Airbnb, hyresvärden får inga pengar och Airbnb fixar snabbt och effektivt ett annat boende (det har aldrig hänt mig, men det har hänt min dotter & Family en gång i Italien och Airbnb:s agerande var exemplariskt)
3) Man kan lita till 100% på utvärderingarna som finns, både från hyresvärd och hyresgäst eftersom fejkprofiler finns inte på Airbnb.
Så, försök slå detta och bli miljardär på kuppen!

Men visst, Airbnb kan orsaka obalans i bostadsmarknaden, och när det väl händer då skall politikerna agera. Det är inte värre än så.
Och till sist: I Aten bor jag alltid i en tvåa på nästan 60 m2, 100 m från Monastiraki, i lägenheten finns allt, mycket mer än vad man behöver. Förra året betalade jag 60 €/natt, och jag har bott där c.a. 5 gånger. Well, det blir så tills Airbnb förbjuds i Aten!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-08-05, 13:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Airbnb...

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Hur som helst, rubriken är "Airbnb-turismen nästa grekiska katastrof – för vanligt folk".
Ingela som bor, eller bodde, på Santorini skrev ett inlägg om detta förra sommaren. Hon skrev bland annat så här.

Mitt kontrakt går ut i juli nästa år och då blir det antagligen "Bye bye Santorini" för min del.

Nu har juli passerat och jag vet inte hur det gick för henne.

Läs Ingelas inlägg här.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-05, 14:24
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Airbnb...

Hela Santorini är inte Airbnb-infekterad. Det är bara att logga in på Airnbn och titta på kartan över Santorini och se vilka orter som är Airbnb-infekterade. Bor man centralt och vackert samt nära till turistattraktioner, oavsett var i världen man bor, då är man drabbad. Och då skall lokala myndigheter agera (om de inte är korrupta, förstås).
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-08-05, 17:20
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Airbnb...

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Men visst, Airbnb kan orsaka obalans i bostadsmarknaden, och när det väl händer då skall politikerna agera. Det är inte värre än så.
Det beror ju också på hur lagstiftningen ser ut om politikerna har möjlighet att agera. Sedan är det ju som sagt inget "autentiskt" över semesterboendet om alla i grannskapet är turister istället för lokalbefolkning...

I Sverige har vi ett uppstyrt regelverk för hyresrätter och bostadsrätter som gör att man inte får hyra ut sin bostad hur som helst. Det förekommer att hyresgäster och bostadsrättshavare blir vräkta just på grund av att man bedrivit "olaglig hotellverksamhet". Sådant accepteras inte av seriösa hyresvärdar och bostadsrättsföreningar.

I dagens GP är det en artikel om Airbnb i Göteborg, och speciellt i samband med musikfestivalen Way Out West nu i helgen. Den artikeln finns HÄR.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2019-08-05 klockan 17:26.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-08-05, 18:54
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Airbnb...

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det beror ju också på hur lagstiftningen ser ut om politikerna har möjlighet att agera. Sedan är det ju som sagt inget "autentiskt" över semesterboendet om alla i grannskapet är turister istället för lokalbefolkning...
Det är politikerna som stiftar lagar, inte tvärtom. Och politiker i Paris, Barcelona, Santa Monica, Amsterdam, Berlin, London, San Francisco, New York, etc, har gjort det och därmed begränsat eller helt satt stopp för Airbnb.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-08-05, 23:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Airbnb...

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Det är politikerna som stiftar lagar,
Sant. Men politikerna är valda av de röstberättigade
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-06, 07:05
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Airbnb...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sant. Men politikerna är valda av de röstberättigade
Sant.
Men om politiker har majoritet och vill, så kan de ändra bestämmelser och lagar utan att fråga röstberättigade (grundlag kan dock inte ändras utan en valperiod emellan). Politiker struntar i vad du, jag och andra tycker. Vad vi (röstberättigade) däremot kan göra är att rösta bort politiker i kommande val och hoppas på att bestämmelser/lagar ändras tillbaka av en ny majoritet. Färskt exempel på detta är tiggeri där politiker i majoritet i olika kommuner kommit fram till olika ”lösningar”.

Vi lever i en tid av marknadsliberalism, allt (barnomsorg, skola, sjukvård, äldreomsorg, etc) har blivit big business (politikerna har inte frågat oss röstberättigade om det). Och har svenska politiker majoritet och vill så kan de göra vad de vill med den svenska hyresmarknaden. Det finns en våt dröm hos ett antal svenska politiker (från vissa partier, ingen nämnd ingen glömd) om att helt avreglera hyresmarknaden, och då framförallt i stora städer. Den dag politikerna får majoritet och vill, så kommer de att göra det, och de kommer inte att fråga dig och mig (vi röstberättigade).
När det gäller Santorini, jag vet inte hur demokrati fungerar (?) där. Men jag vet att många lokala politiker i Grekland har en koppling (direkt eller indirekt) till ekonomiska intressen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT