Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-12-13, 09:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Greklands problem

Hittade en intressant sida med statistik (sånt gillar jag) om världens länder. Där kan man bl a se befolkningspyramider för varje land. Tittar man på Grekland, så inser man att om 20 år kommer de ha stora problem. Åldersgruppen 40-45 år är största andelen idag och även om 20 år, när det är dags för dem att gå i pension. Det är ju bara titta på den lilla delen av folk mellan 18-65 som ska försörja alla dessa pensionärer. Det säger ju sig självt att det inte går.



Än värre ser det ut för Italien, som får sin boom om bara 10 år. Tittar man sen på t ex Kenya, så ser man att de har en mycket bättre pyramid, där en yngre befolkning kan försörja den äldre generationen.

Så Grekland och Italien, borde redan idag tänka på att få igång födelsetalen, för att ha folk som kan arbeta. Eller låta flyktingar stanna och etablera sig i landet, för att kunna ha tillgång till arbetskraft i framtiden.
@Papandreou. Du kan ju svenska och läser väl Kalimera, så du kan väl slå Tsiparas en pling?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-05, 16:58
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greklands problem

Bor i Grekland och grekiska staten hjälper inte till alls när det gäller barnafödande. De är för mycket inställda på nuet och att klara ekonomin nu. Jag har tyckt i flera år att de borde börja fokusera på det här.

Sen krisen kom är det vanligt att stanna på ett barn här, eller inte kunna skaffa några barn alls. Dels beror det på att de inte har råd med flera, dels för att de inte har tid, för att de jobbar så mycket.

Barnbidraget slopades för de flesta familjer för några år sedan, och bara de väldigt fattiga, där båda föräldrarna är arbetslösa, får barnbidrag. Och möjligtvis de med tre barn eller fler får några hundra euro mer på bankkontot varje år. Men för medelinkomsttagare som har ett eller två barn är summan på 0.

Om man ska föda säkert måste man välja privat, så de flesta pungar ut massa pengar på det. Alla ultraljud innan det kostar. Alla barnläkare kostar. Ingen gratis BVC, och ingen gratis barntandläkare.

Undervisning? Föräldrar som egentligen inte har råd måste lägga ut massa hundra euro om året på frontistiria, dvs extralektioner, för att få en ordentlig utbildning.

Det är inte så konstigt att folk inte kan göra fler barn. Fast de vill. Det är sorgligt faktiskt.

Jag har tvillingar på tre år, och under dessa tre år har jag lagt ut otroligt mycket pengar, pengar som jag inte skulle behöva lägga ut om jag bott i Sverige.

Politikerna gömmer huvudet i sanden tyvärr när det gäller denna fråga. Den enda politikern som jag hört säga något om det här är Mitsotakis, partiledare för Ny Demokrati, som nyligen lovat att om han blir vald (det är val här på söndag), så ska han ge 2000 euro till varje nytt barn som föds. Kan vara en början faktiskt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-05, 18:12
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Greklands problem

1) Allt som är självklart för oss och som nämns i tidigare inlägg kallas för välfärd (barnomsorg, skola, hälsovård, tandvård, etc). Och välfärd finansieras av skattemedel. Tidigare finansierades den grekiska välfärden via lån. Det går inte längre, det vet vi alla, så det återstår skattemedel vars indrivning uppenbarligen ännu inte fungerar.
2) Grekland måste genast göra om pensionssystemet. Jag menar inte bara att sänka pensionen, utan hela systemet måste göras om. Och det kan grekerna göra genom att noggrant studera andra länders pensionssystem och välja ut det bästa eller ett mixsystem av det bästa som passar Grekland bäst.
3) Hela den grekiska administrationen och förvaltningen måste göras om, TOTALT, d v s göra det 100% transparent där journalister och hela befolkningen kan kontrollera staten, inte tvärtom. I det avseendet är de skandinaviska länderna ett föredöme och grekerna kan lära sig massor. Vi har "små" korruptioner i Sverige och de allra flesta upptäcks, förr eller senare.

Senast redigerad av RobEri den 2019-07-05 klockan 19:12.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-05, 22:10
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greklands problem

1. Förstår inte vad du vill ha sagt, skulle du kunna förtydliga?

2. I princip varje gång som regeringen varit tvungna att spara mer pengar så är det pensionen som de har sänkt. Pensionen måste ha sänkts runt 10 ggr under de senaste åren. Problemet för pensionärerna har varit att många varit oförberedda så de har tagit lån innan som de ändå varit tvungna att betala tillbaka i samma takt även fast de fått mindre och mindre pengar att röra sig med. Som tur är kunde detta ändras för ett tag sedan, så man kunde få ansöka om och bli beviljad att få betala tillbaka sina lån under en längre tid. Detta hände till exempel mina svärföräldrar som varit nedtyngda av skulder de senaste åren och i princip levt på 100 euro i månaden efter alla betalda räkningar. De har verkligen sänkt pensionerna så mycket som det går att sänka dem, och höjt pensionsåldern till 65 och snart kommer det bli 67 här också. Till exempel min pappa fick en av de bättre pensionerna runt 2000 euro i månaden + 3 bonusar om året som är sammanlagt 4000 extra. Nu får han inte bonusarna längre och får ut 1500 euro i månaden istället. Min svärfar började med 1300 euro + bonusar som var en vanlig pension, nu får han ut 900 tror jag utan bonusar.

Men allt det här har folk lärt sig att leva med nu. Problemet är att pensionen i framtiden kommer ligga på 0 kronor, för att det inte föds några barn idag. Här krävs det att man istället måste börja öppna plånboken som regering och satsa lite på familjerna. Vilket jag tror att de kommer inse försent, och dessvärre tror jag att hela systemet kommer kollapsa inom 30 år. Vill inte ens tänka på det.

3. De har redan gjort detta, allt läggs ut och kan kontrolleras av alla. Staten kontrollerar även medborgarna mycket mer, och det är mycket svårare att "komma undan" med saker. Företag kontrolleras mycket mer. De har även tagit hjälp av Sverige bl.a. Saker i Grekland är annorlunda nu än för 10 år sedan. Ditt inlägg känns inte så uppdaterat tyvärr.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-06, 07:59
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Greklands problem

Hej Louisa,

Jag skrev ett långt inlägg som svar men det blev något fel någonstans, någon server, och allt gick förlorat. Tyvärr. Men...
1. Skattefusk är fortfarande utbrett, skatteintäkter är fortfarande inte tillräckligt för att bära en välfärd som greker vill och måste ha.
2. Omläggning av ett pensionssystem är mycket mer än att jaga medborgare och sänka deras pensioner. Det handlar först och främst om hur pensionspengar skall förvaltas och förräntas. Sänka pensioner och ändra pensionsålder är bara några få parametrar i ett gigantiskt system. Många minns fortfarande den gigantiska omläggningen av vårt pensionssystem på 90-talet. Och vi hade ett pensionssystem som vi tyckte var mycket bra. Tydligen inte, massor av brister och hade vi inte gjort något så hade hela systemet kollapsat.
3. Varenda grek jag träffar och pratar om nuvarande situationen säger samma sak: korruptionen inom staten (förvaltning, administration, etc) är fortfarande ett stort problem. Det finns ingen transparens. Försök kliva in på Parlamentets förvaltning och utkräva kopior på politikernas utlägg. Gör samma sak på lokal nivå. Berätta sedan hur det gick.

I övrigt, ämnet har sönderdiskuterats på Kalimera i minst 10 år. Det finns massor av inlägg. Det är bara och söka.

Ha det.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-06, 10:13
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Greklands problem

Jag glömde en liten detalj och jag är nyfiken: fråga din pappa hur hans pension på 2 000 €/mån + 3 bonusar (wow!) om året (sammanlagt 4000 € extra) finansierades. Alltså, var kom pengarna ifrån?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-06, 13:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Greklands problem

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det är inte så konstigt att folk inte kan göra fler barn. Fast de vill. Det är sorgligt faktiskt.
Håller helt med, det är sorgligt.

Citat:
Den enda politikern som jag hört säga något om det här är Mitsotakis, partiledare för Ny Demokrati, som nyligen lovat att om han blir vald (det är val här på söndag), så ska han ge 2000 euro till varje nytt barn som föds. Kan vara en början faktiskt.
Det kan det mycket väl bli så eftersom han leder stort i opinionsundersökningarna. Om han kan hålla det han lovat är ju en annan sak. Vi får se.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-06, 14:19
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Greklands problem

Kassaskåpet är tomt och skuldbördan är gigantisk (underskott i statsfinanserna har i flera decennier täckts med lån).
Grekiska politiker som lovar pengar ljuger för att bli invald.
Welcome to reality!

Senast redigerad av RobEri den 2019-07-06 klockan 14:25.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-06, 22:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 285
Standard Sv: Greklands problem

Skönt väder då och då (just nu några regniga dagar men trots allt fin försommar), sol och värme, tzatsiki och greksallad och retsina på bordet mm mm. Det känns riktigt grekiskt. Härligt. Och nu är det nyval i Grekland, och då får ju grekiska folket tänka till.

Och det kan vi mixa med härliga uttalanden från våra politiker i Sverige, oavsett parti och färg. Krafttag med bättre vård och omsorg, bättre skolor, flera poliser och hej och hå! Och hur ska vi då finansiera det? Jo ...... vi ska ju sänka skatten ....... och då kommer det ju in mera pengar till statskassan enligt diverse politiker och forskare.

Hej och Hå! Tänk så dumt att vi inte tänkt på det för längesedan! Med lägre skatt hade ju alla statsfinansiella problem varit lösta! Jag säger som Peter Dalle ...... "Tänkte inte på det"!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-07-07, 00:37
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greklands problem

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag glömde en liten detalj och jag är nyfiken: fråga din pappa hur hans pension på 2 000 €/mån + 3 bonusar (wow!) om året (sammanlagt 4000 € extra) finansierades. Alltså, var kom pengarna ifrån?
Förut har han sagt till mig att det är skatt som han själv betalat in under alla år. Men spelar det någon roll egentligen? Man blir utlovad en pension, enligt ett system, och det är det man förväntar sig. Innan krisen visste man helt enkelt inte om vad grekiska staten höll på med, för det var inte transparent som du säger, och man hade ingen aning om hur mycket lån staten faktiskt hade tagit för att finansiera alltihop. Det kanske är lätt att säga idag att man borde vetat det, men det gjorde man bara inte. Jag kommer så väl ihåg Kostas Karamanlis, som var partiledare för ny demokrati som regerade precis innan det upptäcktes av den nya regeringen Pasok och Papandreou hur tom statskassan egentligen var (minns inte årtal). Karamanlis hade verkligen levt livet under sin regeringsperiod, delade ut pengar hit och dit, gav löneförhöjning till min man och hela hans jobb som jobbar i offentliga sektorn kommer jag ihåg, för att man skulle rösta på honom igen. Man tänkte liksom att för att de gör detta så har de väl råd?? De är ju ansvariga politiker liksom. Men nej. Sen kom skrällen, Pasok kom till makten, meddelade offentligt att staten inte har ett öre, är skuldsatt uppöver öronen, och att vi måste börja med cuts nu annars går vi under. Minns fortfarande att det var helg och jag var på stranden när vi på radio hörde Papandreou informera sina medborgare om de första åtgärderna (vilket såklart innebar sämre lön för min man). Efter detta uppdagades likaså flera stora skandaler där ny demokrati varit inblandade, bl.a den stora Siemens-skandalen.

Utöver mina egna erfarenheter så kan jag inte mycket om politik, och frågan om vems fel det är har ältats in i det oändliga. Jag är inte intresserad av att diskutera detta längre, eftersom man iallafall aldrig kommer någon vart. Mitt första inlägg skrev jag för att jag ville förklara varför folk inte föder fler barn i Grekland, för det kan finnas människor som tycker det är intressant att läsa om detta. Och att det är mycket nödvändigt att grekiska staten prioriterar detta problem och börjar göra något åt saken, det är väsentligt för dess överlevnad. Hur de ska ha råd kan jag inte veta och bryr mig inte, det måste göras. Men problemet sopas bara under mattan.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-07-07, 06:59
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Greklands problem

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Förut har han sagt till mig att det är skatt som han själv betalat in under alla år...Man blir utlovad en pension...
………..
Mitt första inlägg skrev jag för att jag ville förklara varför folk inte föder fler barn i Grekland, för det kan finnas människor som tycker det är intressant att läsa om detta. Och att det är mycket nödvändigt att grekiska staten prioriterar detta problem och börjar göra något åt saken, det är väsentligt för dess överlevnad. Hur de ska ha råd kan jag inte veta och bryr mig inte, det måste göras. Men problemet sopas bara under mattan.
Och jag avslutar mitt deltagande i debatten med följande:
1) Det låga barnafödandet i Grekland är en "symptom" på någon "sjukdom", d v s det osäkra ekonomiska läget, och så kommer det att förbli under minst ytterligare ett decennium, förmodligen två decennier. Det tar tid att städa upp efter flera decennier av misskötsel. Den grekiska statskassan är tom och det finns inga pengar för reformer, t ex förbättrade villkor för barn. Jag förstår, det låter fasansfullt! Man kan naturligtvis låna pengar.
2) Info: genomsnittlig total pension i Sverige FÖRE (!) skatt ligger omkring 17 000 SEK (c.a. 1 700 €), men för hundratusentals svenskar ligger det mellan 10 000 - 15 000 SEK (1 000 - 1 500 €), FÖRE (!) skatt. Det är den nivån den svenska statskassan har råd med. Svenska staten kan naturligtvis att låna pengar och dubblera pensionen . Utöver det får man fixa själv (privata tjänstepensioner, fonder, försäkringar av olika slag, etc).
3) Utbetalning av pensioner har inget och göra med att man blivit "utlovad", det handlar om vad statskassan har råd med (Och det är just DETTA som de allra flesta grekerna ännu inte förstått!). Men framförallt hur pensionssystemet är uppbyggt. Det grekiska pensionssystemet (jag är inte säker på att det fanns något seriöst pensionssystem i Grekland) var uppenbarligen felkonstruerat, och så till den grad att den grekiska staten lånade pengar för att upprätthålla "pensionssystemet" (det blev underskott varje år!). Så, Louisa, din fars och svärfars tidigare pensioner (och alla grekers pensioner) har subventionerats med lånade pengar eftersom pensionssystemet var felkonstruerat.
Hade Sverige inte lagt om sitt pensionssystem i början av 90-talet, då hade Staten behövt låna enormt mycket pengar för att upprätthålla det gamla 50-talets pensionssystem. Och då hade Staten hamnat i samma situation som Grekland.
Och hör och häpna, det finns svenska ekonomer som varnar för att nuvarande pensionssystem inte håller i längden!

Senast redigerad av RobEri den 2019-07-07 klockan 07:19.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT