Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-11-06, 14:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Fakelaki

Korruptionen är tydligen fortsatt utbredd i Grekland. Den grekiske hälsoministern, hävdar att 80 % av läkarna på allmänna sjukhus nyttjar "fakelaki". Kuvertet med pengar vid sidan om, för att man överhuvudtaget ska få vård.

Som svensk är det så otänkbart att det inte ens går att förstå. Bara tanken på att en läkare skulle kräva svarta pengar, för att behandla dig låter absurt!
Man hade ju polisanmält direkt och läkaren hade blivit av med legitimationen.

Ni som bor i Grekland. Är det verkligen så vanligt fortfarande?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-11-06, 16:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 438
Standard Sv: Fakelaki

Hade inte ens tänkt på "fakelaki", den gång jag var inlagd på sjukhus i Ag. Nikolaous. Jag blev bra behandlad ändå! Men eftersom detta är en gammal olat, är det nog svårt att bli av med den! Min tandläkare vägrar ta betalt av både mig och Ylva och säger: Det tar vi nästa gång! Å andra sidan har jag tipsat många vänner att besöka honom!
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-11-06, 19:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fakelaki

Jodå, men som Jannis säger är det nog svårt att bli av med olaten...normalt ska man absolut inte behöva betala extra, men jag tror att väldigt många gör det, inte uttalat - oftast som en present efter en operation eller liknande.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-11-06, 19:46
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Fakelaki

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Som svensk är det så otänkbart att det inte ens går att förstå. Bara tanken på att en läkare skulle kräva svarta pengar, för att behandla dig låter absurt!
Man hade ju polisanmält direkt och läkaren hade blivit av med legitimationen.
För inte så länge sedan tryckte man i Sverige ett kuvert med en rundlig summa i handen på prästen efter förrättad begravning eller vigsel. Inte f-n gick "gåvan" till kollekten...
Likaså fanns det sjukhus där läkare i chefsposition reserverade de bästa bäddarna för sina privatpatienter och då gärna på s k enskilt rum, som var få i relation till behovet och som, normalt sett, skulle vara reserverade för mycket svårt sjuka eller döende. Givetvis fick privatpatienterna också den allra bästa vård och tillsyn. Men det kostade schaber...
Slutsats; i Sverige har vi under de senaste femtio åren haft lyckliga omständigheter som gjort det möjligt att bekämpa korruptionen. Låt oss hoppas att också Grekland så småningom lyckas med det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-11-06, 23:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Fakelaki

Inget som jag personligen upplevt i Sverige, vid begravning o sjukvård, men det är säkert sant.

Ta bara drickssystemet. Jag är idag motståndare till det, även fast jag själv jobbat nästan tjugo år som kypare. Då var jag kraftigt för och försvarade det med näbbar och klor. Jag tjänade grova pengar, kan jag förtälja.

I efterhand har jag insett att det är ett förlegat system, där svarta pengar cirkulerar och inte kommer samhället till gagn. Visst lämnar jag även idag dricks om jag är nöjd med servicen/produkten, men det är oftast utomlands. I Sverige har jag däremot nästan helt upphört. Här har vi avtalsenliga pensionsgrundande löner.

Vid en rundresa i USA/Mexiko nyligen upprördes jag kraftigt av det orättvisa drickssystemet. Vi betalade svindyrt för mitt lägenhetshotell och därtill förväntades jag även lägga stora summor dricks till personalen. Det var vaktmästare, städerska o guvetvad som skulle ha sin beskärda del. Och det var inte deras fel, då de i princip var beroende av dricksen för sin överlevnad. Lönen de fick av ägarna till hotellkomplexet var minimal och det förväntades att vi skulle dricksa dem. Det stod t o m i broschyren "these people rely on your generosity to survive as they have a low salary". Meningen stinker dessutom av överlägsenhet och rasism.

Jag var så kraftigt upprörd att min fru fick lugna mig och försöka övertyga mig om att stridsropet "Viva Zapata!", kanske inte var det bästa att hojta ut i området som hade beväpnade vakter lite här och var...

/Netwolf - blir arg fortfarande!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-11-07, 10:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Fakelaki

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Bara tanken på att en läkare skulle kräva svarta pengar, för att behandla dig låter absurt!
Som svensk är det naturligtvis helt absurt, men som grek är det kanske inte så konstigt eftersom det varit så länge, och det är svårt att ändra på. Om man måste betala läkaren måste man troligen dra in svarta pengar själv. Ett exempel på detta är:

Vänner till oss betalar 250 € i månaden svart för privata lektioner i engelska till deras barn. De måste kunna bra engelska om de ska ta över föräldrarnas rörelse. Läraren är samma som de har i den vanliga skolan, men där lär han ut dålig engelska, så han kan erbjuda privatlektioner. Eftersom föräldrarna kan ta emot svarta betalningar så gör de det för att täcka lärarens svarta avgift. Vem vet, kanske läraren måste betala en läkare svart för att hans sjuka fru ska få bättre vård?

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Hade inte ens tänkt på "fakelaki", den gång jag var inlagd på sjukhus i Ag. Nikolaous.
Både jag och Camilla har besökt läkare i Grekland, och ingen gång har det kostat något alls. Även det är ju lite konstigt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-11-07, 12:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Fakelaki

Akutvård kostar inget, i allafall inte på småställen. En period var det bestämt att alla, alla skulle betala 5 euro oavsett anledning till besöket hos sjukvården. Den bestämmelsen avlöstes av andra, till exempel var det gratis på förmiddagen hos vissa läkare, och på eftermiddagen fick man betala. Det var omöjligt att reglera, förstås.

Det ideala systemet ligger nog långt fram i tiden.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-11-07, 17:33
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Fakelaki

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I efterhand har jag insett att det är ett förlegat system, där svarta pengar cirkulerar och inte kommer samhället till gagn. Visst lämnar jag även idag dricks om jag är nöjd med servicen/produkten, men det är oftast utomlands. I Sverige har jag däremot nästan helt upphört. Här har vi avtalsenliga pensionsgrundande löner.
Här i Sverige betalar man ju oftast med kort, och kan då lägga på lite extra för dricks. Det blir också specificerat på kvittot, så jag har svårt att se att de pengarna kan bli "svarta".

Dessutom måste kroganställda skatta för dricksen:
http://www.visita.se/omvisita/press/.../dricksfragan/

/kimmen
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-11-07, 18:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Fakelaki

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Här i Sverige betalar man ju oftast med kort, och kan då lägga på lite extra för dricks. Det blir också specificerat på kvittot, så jag har svårt att se att de pengarna kan bli "svarta".

Dessutom måste kroganställda skatta för dricksen:
http://www.visita.se/omvisita/press/.../dricksfragan/

/kimmen
Jo, men jag tror knappast att det funkar. Tror inte många redovisar sin dricks, som man får kontant och speciellt inte om man trunkar (gemensam kassa). Dessutom utnyttjar många krogägare systemet, vid t ex springnotor, felväxling etc, då oftast kyparen själv får stå för notan, genom att ta av sina tipspengar.
Det finns säkert kryphål runt kortbetalningarna med. Många tar ju garderobsavgiften på kortet med och även där uppstår samma fel.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-11-07, 19:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Fakelaki

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jo, men jag tror knappast att det funkar. Tror inte många redovisar sin dricks, som man får kontant och speciellt inte om man trunkar (gemensam kassa). Dessutom utnyttjar många krogägare systemet, vid t ex springnotor, felväxling etc, då oftast kyparen själv får stå för notan, genom att ta av sina tipspengar.
Det finns säkert kryphål runt kortbetalningarna med. Många tar ju garderobsavgiften på kortet med och även där uppstår samma fel.
Då är vi olika - jag försöker att tro gott om människor tills motsatsen är bevisad...

/kimmen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-11-08, 23:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 232
Standard Sv: Fakelaki

Förra våren då jag var på Kreta, Agia Marina, fick jag uppsöka läkare akut. Och det var då inte gratis ...😟
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-11-09, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Fakelaki

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En period var det bestämt att alla, alla skulle betala 5 euro oavsett anledning till besöket hos sjukvården.
I mitt landsting kostar ett akutbesök på sjukhus 300 kr, och ett besök på vårdcentral (akut eller planerat besök) kostar 150 kr.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT