Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-09-14, 19:46
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Inblåsta på Santorini

Med ett 1 timme försenat plan kom vi iväg imorse från Arlanda så mär vi landade på Santorini hade vi 1 Tim på oss att få fatt i väskor och ta taxi till hamnen. Vi rusade ut t taxikön och fick vänta en stund och slet upp bildörrarna för att hoppa in då chauffören berättar att alla båtar är inställda idag vi hade inte förväntat oss att stora Blue Star Delos ej skulle gå men så var det. Letade hotellrum som inte var lätt då så många blivit kvar på Santorini idag fick fantastisk hjälp av två kvinnor på ett hotell de hjälpte oss att leta och ringa och till slut hamnade vi i utkanten av Kamari. Går väl ingen nöd på oss men vi hade verkligen längtat efter att komma till Naxos då nu håller vi tummarna för att båtarna är igång imorron igen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-09-14, 20:58
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Hej.

Paros har varit helt utan båtförbindelser idag. Känns lite som överreaktioner, så märkvärdigt har det väl inte varit, men vad vet jag, det kanske är så det fungerar här, är en hamn på linjen omöjlig att angöra så kanske man ställer in helt och hållet. Verkar lugna ner sig till tisdag i alla fall.

Mvh Obo
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-09-15, 07:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Jag frågade en grek i somras om varför man har öns hamn på en sån otillgänglig plats och han berättade att det har med vindarna att göra. Nu håller man dock på att se över om att bygga en ny hamn på andra sidan ön, där det är mer flackt. Det hade varit välbehövligt, med tanke på det enorma trafikkaos som uppstår varje dag på Santorini och vägen till hamnen.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-09-15, 13:53
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Dottern är och seglar vid Rhodos met nin pojkvän och vänner som äger båten. I fredags gick dom till Symi och dom märkete att det började blåsa upp framåt eftermiddagen så de lämnade Symi för att gå tillbaka till Rhodos. När de kom mot Rhodos fick de besked att hamnen var stängd. De fick lov att gå vidare på motor 4 timmar ner mot Lindos där de kunde ankra. Då var det efter midnatt. Vågorna hade slagit över båten och var oroliga för att båten skulle gå under.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-09-15, 13:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Dottern är och seglar vid Rhodos met nin pojkvän och vänner som äger båten. I fredags gick dom till Symi och dom märkete att det började blåsa upp framåt eftermiddagen så de lämnade Symi för att gå tillbaka till Rhodos. När de kom mot Rhodos fick de besked att hamnen var stängd. De fick lov att gå vidare på motor 4 timmar ner mot Lindos där de kunde ankra. Då var det efter midnatt. Vågorna hade slagit över båten och var oroliga för att båten skulle gå under.
Nej, men oj va läskigt!
Hoppas det går bra för dem...

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-09-15, 15:51
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nej, men oj va läskigt!
Hoppas det går bra för dem...

/Netwolf
Det har det tack och lov.

Detta är båten.


Senast redigerad av MickeKöping den 2019-09-15 klockan 16:00.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-09-15, 16:22
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Jag tror det blåser kraftigt överallt. Jag är på Elafonisos (ö) och man kan knappt stå upp utan att blåsas omkull. Fina stränder, bland de finaste jag sett i Grekland, men vad hjälper det till? Man kan ändå inte bada. Men imorgon skall vinden mojna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-09-15, 17:12
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Hej RobEri

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag tror det blåser kraftigt överallt. Jag är på Elafonisos (ö) och man kan knappt stå upp utan att blåsas omkull. Fina stränder, bland de finaste jag sett i Grekland, men vad hjälper det till? Man kan ändå inte bada. Men imorgon skall vinden mojna.
Somi är härlig lång... När jag var där 2008 var det inte mycket folk på stranden.

//PA
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-09-15, 17:46
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Hej RobEri
Somi är härlig lång... När jag var där 2008 var det inte mycket folk på stranden.
//PA
Simos and Sarakiniko heter pärlorna. Det finns stränder och så finns det STRÄNDER
Det är inte mycket folk nu i mitten av september, framförallt Simos var ganska tom, men att döma av parasolcity (särskilt på Sarakiniko) som kommit upp sedan du var här, så är det förmodligen mycket folk här under högsäsong. Men som sagt, har inte kunnat njuta av stränderna p g v ”stormen”…men imorgon…jäklar…
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-09-15, 18:08
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Om man bevakar vädret o vindarna, så är det mycket sällan som något sker "plötsligt" oftast vet man flera dagar innan vad som kan förväntas.
Vi klarade Zorba förra året utan problem, medan andra båtar sjönk.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-09-17, 13:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Inblåsta på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag frågade en grek i somras om varför man har öns hamn på en sån otillgänglig plats och han berättade att det har med vindarna att göra. Nu håller man dock på att se över om att bygga en ny hamn på andra sidan ön, där det är mer flackt. Det hade varit välbehövligt, med tanke på det enorma trafikkaos som uppstår varje dag på Santorini och vägen till hamnen.
Det har talats om en ny hamn på Santorini i många år, men det verkar aldrig bli något av det. Platsen som är tänkt till en ny hamn är Vlychada där det idag finns en småbåts- och fiskehamn.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
I fredags gick dom till Symi och dom märkete att det började blåsa upp framåt eftermiddagen så de lämnade Symi för att gå tillbaka till Rhodos. När de kom mot Rhodos fick de besked att hamnen var stängd. De fick lov att gå vidare på motor 4 timmar ner mot Lindos där de kunde ankra. Då var det efter midnatt. Vågorna hade slagit över båten och var oroliga för att båten skulle gå under.
Jisses! Vilken tur att allt slutade bra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT