Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #21  
Gammal 2019-08-17, 17:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Positiva minnen från Grekland.

Det här kan bli en hur lång och omfattande tråd som helst och den är ju dessutom av mycket positiv karaktär !!


Själv försöker jag febrilt hitta liknande minnen som jag vet finns, men från när och var? Jag vet också att det blev flera små trevliga minnen nu på Syros vi kom hem ifrån den 1/8, sådana som jag sorterar ut och menar är "hur många turister är med om något sådant HÄR" - typ?


Jag kan berätta ett:


Vi åker en hel del lokalbuss på Syros, alla orter vi vill besöka ligger längs "ringlinjen", varvet runt södra sidan av ö som bussen kör. Det är fascinerande med de killar (OCH tjejer) som är de som går i mittgången och säljer biljetter med sin dosa antingen i midjebältet eller i en rem runt axeln. Chaufförerna har slutat hantera betalningar. Vi träffade på en osedvanligt gemytlig och trevlig ung man två resor i rad. Under den andra så stannade han till vid oss (jag sköter alltid vår betalning för 2 personer eftersom jag alltid har massor av Euro-mynt redo). Han såg min börs och undrade - "Sir, have you got 5 20-cents for me, I give you 1 euro, I need some change". Just 20-centarna går tydligen åt mer i växel hela dagarna, förståeligt med att få en sådan fråga. Självklart fick han sina 20-centare.


3:e gången vi träffade ytterligare någon dag senare så kom han ihåg mig/oss då jag faktiskt frågade honom. På något sätt, minns ej hur men han hade nämnt att han var studerande egentligen och hade väl detta som något slags sommarjobb. Så jag frågade honom, "do you study economics"? "No, I am in to computers", svarade han. Så jag tänkte, jag kan väl skoja lite med honom så jag sa "If you had been in to economics, you didn´t win anything for yourself when we exchanged coins". "To be a good economic person, you always have to think you must make a profit, WIN something if you make deals with people". Ungefär som det där med att man måste "börja med ett skosnöre om man har planer på att bli rik"......


Han skruvade på sig och förstod nog inte riktigt vad jag menade men han skulle hur som helst inte bli ekonom. Han log i alla fall.


/Hasse
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT