Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-01-14, 17:47
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Skulle vara intressant att veta hur många av er som bor stor del av er tid i Grekland, var har vi i så fall valt att bo och av vilken anledning ?
Själva hyr vi ett hus i Loutraki delar av året, vi ville ha enkla kommunikationer från flygplatsen o till Loutraki går tåget från Atens flygplats vilket tar 1 o 1/2 timma. Vi har tidigare provbott i mindre byar, men funnit det komplicerat att komma dit samt att det är lite för dött i lågsäsong.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-04-01, 13:21
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Jag bor och arbetar på Santorini men jobbar även i Sverige ca 3 månader om året.


Jag är uppväxt med Grekisk kultur, musik, mat och Greker eftersom min mamma började resa till Grekland på 70-talet och även hade Grekiska vänner hemma. Var på Rhodos med min henne när jag var 6 och fortsatte sedan flera gånger på olika ställen. Åkte till Kreta med en väninna redan när jag var 16. Min mamma kände en familj där som tog hand om oss lite även om vi bodde på hotell. Sedan reste jag varje år till olika platser och jobbade sommaren -86 på Korfu.
Men när jag kom hit till Santorini första gången blev jag andlöst förälskad! Jag tror jag bestämde mig redan då att bosätta mig här. På den tiden var det mycket annorlunda. Alla kände alla, man umgicks och partajade. Nu blivit mer pengainriktat och många som bodde här då har flytt. Det är något magiskt med Santorini, även om ön blivit så exploaterad av turismen.

Jag träffade min man här -92 och vi hade det kända NRG Creperie i 11 år innan vi bestämde oss för att det var nog med 20-timmarsskift och vi ville ta det lite lugnare.
Vi har pratat om att ta oss härifrån så småningom och eftersom vi har hus i Ermioni (Peloponessos) så kommer vi nog bosätta oss där när vi blir äldre. Men vi har fortfarande svårt att ta beslutet. Den där "gamla" känslan för Santorini sitter långt in!


Ingela
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-04-01, 14:08
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 314
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
"Jag bor och arbetar på Santorini men jobbar även i Sverige ca 3 månader om året". .... " Den där "gamla" känslan för Santorini sitter långt in! Ingela
Tack för att du delar med dig. Vad intressant. Santorini - det forna Atlantis, jag förstår att känslan sitter djupt!

Jag blev också förälskad i ön första gången jag var där. Nu är det länge sedan, och många säger att mycket blivit så otroligt förändrat med de rika människorna på lyxkryssarnas strandhugg. Läs: trissade priser och turisttäthet.

Men den dramatiska naturen, solnedgångarna, historien .... och allt annat som nu du känner till (och inte jag) förstår jag att det är "A hard habit to break" vilket får mig att tänka på den gamla gruppen Chicago, som gjorde en låt till en ungdomsfilm som var inspelad på Santorini. Med Darryl Hannah bland andra. Oj, nu måste jag kolla upp om jag hittar något om filmen "Summer Lovers" på You Tube, och det gjorde jag. Förlåt jag kom OT, en gång i tiden hade jag också mina funderingar på flytt, men har stannat kvar. Men Santorini har alltid en plats i mitt hjärta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-04-01, 14:33
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 314
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Förlåt mig att ha postat en sådan vågad länk i mitt förra inlägg, såg det inte klart, det var klipp ur filmen Summer lovers från 1982 med fiktionens vanligaste motiv: triangeldramat, (då Hollowood var lite mer vågat än idag...)

Det var följande låt av Chicago jag tänkte på, som var riktig filmmusik på slutet av filmen, då de kärlekskranka beslutat sig att stanna på Santorini... Se klippet med Santorini i bakgrunden, betydligt mer rumsrent än det förra : Chicago: Hard to say I´m sorry
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-04-01, 21:28
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 438
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Som svar på trådens fråga (och då glömmer vi sidospåret Santorini) är vi halvårsboende vid sydligaste Kreta halvårsvis sedan 13 år tillbaka. Varför vi valde Kreta m.m. går att läsa under vår tråd "blogghörnor", Jannis och Ylva hörna. Många har läst.
Det ska bli intressant att se hur många som svarar på den intressanta frågan! Jag skulle på en annan tråd vilja veta hur många som förstår/ talar lite / mycket grekiska. Kanske något för Janne att ordna?
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-04-02, 09:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Jag bor ju helt och icke delvis i Grekland, och grekiskan flyter bra numera, men be mig inte skriva...att stava rätt är inte lätt...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-04-03, 14:14
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Jag har tillbringat ganska mycket tid i Grekland (främst Rhodos) förr och har vissa planer på att göra det igen (men det blir kortare perioder nu, när man inte tål hettan på sommaren och inte heller kylan inomhus under tidig vår och sen höst.... det blir inte så mycket tid kvar). Jag pratar och skriver flytande grekiska sedan 70-talet och har sjungit en oändlig massa grekiska sånger. Har också tidigare undervisat mycket. Pluggar på äldre dar på distans från Lund. Kan inte låta bli, då jag är "nörd". Det finns så jäkla mycket att lära sig! Och jag njuter av detta fantastiska, komplexa, vackra, ibland skrämmande svåra tungomål. Dessutom av all fin och underhållande undervisning man får i Lund, i alla tillhörande ämnen! Vilket lyx på ålderns höst!! Να ζήσει η ελληνική γλώσσα!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-04-03, 20:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Jag har varit mycket i Grekland, men jag skulle inte vilja bo där, inte ens kortade perioder. Det beror på att gillar att åka runt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-04-04, 09:21
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har varit mycket i Grekland, men jag skulle inte vilja bo där, inte ens kortade perioder. Det beror på att gillar att åka runt.
Jag har rest i mitt arbete både i Europa och Asien under hela livet. Därför trivs jag så bra med en fast plats. Dagarna ägnas åt hus o trädgårdspyssel, en tur till affären, en till bagaren. Läsa böcker o promenera. Någon kortare tripp på motorcykeln eller med bilen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-04-04, 10:14
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag har rest i mitt arbete både i Europa och Asien under hela livet. Därför trivs jag så bra med en fast plats. Dagarna ägnas åt hus o trädgårdspyssel, en tur till affären, en till bagaren. Läsa böcker o promenera. Någon kortare tripp på motorcykeln eller med bilen.
Det låter som en härlig tillvaro!
Jag/vi kan tänka oss att hyra ett par månader om året i Grekland och då på Kreta (naturligtvis ). Det blir först när
vi nått passionsstadiet💕 om 10 år...senast! Vi vill kunna vara flexibla med boendet där så därför blir det hyra.
Vill ha saker att längta efter för att förmycket av det goda kan bli just...förmycket.
/ Kajja
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-04-05, 09:15
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det låter som en härlig tillvaro!
Jag/vi kan tänka oss att hyra ett par månader om året i Grekland och då på Kreta (naturligtvis ). Det blir först när
vi nått passionsstadiet💕 om 10 år...senast! Vi vill kunna vara flexibla med boendet där så därför blir det hyra.
Vill ha saker att längta efter för att förmycket av det goda kan bli just...förmycket.
/ Kajja
Vi började med att provbo några veckor, sedan har vi ökat tiden o antalet gånger som vi rest till Grekland. Nu har vi kommit till 2 månader åt gången o 2 ggr per år. Ibland även jul o nyår. Till hösten provar vi 3 månader.
Jag tror att det är bra att prova sig fram både gällande plats och tid. Där vi bodde först visade sig vara för ödsligt i lågsäsong.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-04-05, 09:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 729
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Håller med dig, Spizeman. Att provbo och känna sig för är bra. Man har alltid en föreställning om hur det ska bli men det kanske inte stämmer. Och vem vet..det kanske inte ens blir den ön man har tänkt sig! Eller till och med flera öar under ett par månader
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-04-05, 13:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har varit mycket i Grekland, men jag skulle inte vilja bo där, inte ens kortade perioder. Det beror på att gillar att åka runt.
För 3-4 år sedan hade vi tankar på att hyra någon billig lägenhet i Paleochora.
Men vi gillar så många andra ställen. Amorgos, Naxos, Syros, Samos Agathonissi, Fourni o.s.v.,,,,Vi kan inte undvara dessa öar. Och vi vill även se andra öar fortfarande.
Så det blir fortsatt ö-luffande så länge vi kan. Det är en sån härlig känsla när man byter ställe, ö och boende.

Birgitta som har 10 dar kvar tillsammans med Arne för båtluff på sydvästra Kreta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-04-07, 14:29
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hur många i forumet bor delvis i Grekland

Vi har sedan första båtluffningen 1978 besökt Grekland många gånger. Har även åkt runt i fastlandet några gånger, men vi båtluffar helst. Det är väldigt trevligt att åka och spendera ett par tre veckor i Grekland. Men det är också väldigt skönt att åka ifrån Grekland. Vi har under ett antal år haft hus i Spanien och sedan i Italien men vi insåg så småningom att det inte funkade med att, en eller två gånger om året, åka till samma plats och samma land. Det kändes som att vi gick miste om så mycket annat. Vi vill se världen eftersom inget land är så unikt att det har allt som tilltalar oss, inte ens Grekland. Vi trodde vi skulle kunna känna annorlunda efter pensionen, att vi kanske skulle uppskatta en fast punkt i ett annat land. Nej, vi känner inte så. Världen och möten med andra kulturer är alldeles för spännande och likaså tilldragande. Vi skulle nog svara som Mr. Kalimera gjorde ovan: ”Jag har varit mycket i Grekland, men jag skulle inte vilja bo där, inte ens korta perioder. Det beror på att jag gillar att åka runt.”
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT