Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-20, 22:29
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Kung Konstanin

Ett märkligt minne från alla mina resor på södra Kreta;
När man kommer upp i de små bergsbyarna blir man ofta väldigt välkomnad av alla dessa små svarta gummor. De bjuder gärna hem en, lite raki med tilltugg också så skall de visa hela sin fotosamling som sitter i högsätet. Antingen på väggen eller på stora byrån.......... Det är barn, barnbarn, barnbarnsbarn, kusiner och kusinbarn och släktingar ända ner till antiken......Men mitt i allt finns alltid ett porträtt av Kung Konstantin.
Han har varit avsatt i nu hur många år som helst, men på södra Kreta är han inte lika stor som Gud Fader, men näst intill.................
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-20, 23:14
DimitrisKellis DimitrisKellis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 5
Standard Re: Kung Konstanin

If I undestand well you were wondering why they have King Constantine's pictures at home in Crete?
It's more or less the same in all byarna in Greece, including my father's near Xanthi,Thrace or my mother's near Drama,Macedonia!

Oh, and excuse the English.I'm learning Svenska for some time now but for now I'm more trying to understand what I read here and there and slowly trying to communicate in it.

Senast redigerad av DimitrisKellis den 2006-10-20 klockan 23:19.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-25, 00:08
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Kung Konstanin

Hm.... konstig.
Det finns greker som sympatiserar med Konstantin (inte många)... men de flesta ( bl.a min familj, vänner) skulle aldrig kunna hänga upp en porträtt av Konstantin. De ogillar han minst sagt.Och majoriteten av befolkningen i Grekland känner ingen sympati eller någon positiv känsla då de hör om Konstantin..

därför tycker jag att det är konstig fenomenet som du beskrev och tyvärr har jag ingen svar till det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-25, 17:21
DimitrisKellis DimitrisKellis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 5
Standard Re: Sv: Kung Konstanin

Well, old people have different strange theories about Constantine and I for one don't know what good he did to them.But, I only state what I have seen in my dad's and mom's villages when we 've visited old aunts and uncles.Hejdå!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT