Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-06, 13:30
currie89 currie89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 5
Standard Vart ska vi åka?

Hej!

Jag och min sambo planerar att ta sistaminuten i augusti till Grekland, men vi har ingen aning om var vi ska åka - det finns ju en del att välja på så att säga. Vi söker genuinitet, romantik, fin natur och gärna ett par tavernor/restauranger att välja mellan. Kanske har någon något tips?

Eftersom det ju blir charter så inser jag att man kanske inte kommer till de finaste guldkornen med fler greker än turister, men kanske kan man hitta något mysigare och lugnare än Kos eller Kreta

Tacksam för alla tips ni kan bidra med! Ha det gott! /Angelica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-06, 13:44
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Hej

Du skriver:

"Eftersom det ju blir charter så inser jag att man kanske inte kommer till de finaste guldkornen med fler greker än turister"


Du kan ju välja själv var du ska befinna dig i Grekland oavsett om du åker charter eller reguljärt?

Att åka charter är ju bara transportsträckan, sedan så väljer du ju själv hur du vill tillbringa din semester, med enbart greker eller med massa andra turister

Du missar ju guldkornen om du inte letar upp dom själv
ingen tvingar charterresenärer att alltid vara med på alla utflykter och all vad dom har i sitt utbud.
Jag åker alltid charter, utnyttjar flyget och bussen dit jag ska bo, sedan på tillbakavägen till flyget hem. Under vistelsen så rår jag mig själv och letar upp mina guldkorn där bara greker befinner sig, det är mitt val.
Finns mycket fördomar mot charterturister som verkligen inte stämmer överens med verkligheten
Jag är som vilken annan resenärer som helst, gör precis som jag vill utan guider etc...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-06, 13:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Kanske Parga är ett alternativ för er. Direktcharter och flera arrangörer så det bör finnas bra utbud på sistaminuten resor.

Om det inte verkar stämma skulle jag rekommendera Molyvos. Romantiskt och fint men ni får bada i Petra eller Anaxos om ni vill ha sandstrand.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-06, 17:37
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Spontant tänker jag direkt på Skopelos när jag läst din fråga! Har själv endast varit där på en dagsutflykt med båt när vi var på Skiathos, men den resan gav mersmak, skulle väldigt gärna återvända till Skopelos för en eller ett par veckors vistelse. Har förstås även läst allt här på Kalimera om ön, där finns otroligt vacker natur, härliga bad, bra tavernor och Skopelos stad har en väldigt mysig stadskärna.

Annars vill jag förstås varmt rekommendera Skiathos, men på Skopelos är det nog lite lugnare, ni önskade ju en lugnare ö än Kos och Kreta. Det är på Skiathos flygplats man landar och sedan en kort buss- eller taxiresa till hamnen och vidare med båt till Skopelos.

Tror inte ni blir besvikna ifall ni väljer att åka till Skopelos, men det finns förstås många andra öar som passar in på era önskemål! Ni får säkert fler tips! Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-06, 17:57
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Du kan ju välja själv var du ska befinna dig i Grekland oavsett om du åker charter eller reguljärt?

Att åka charter är ju bara transportsträckan, sedan så väljer du ju själv hur du vill tillbringa din semester, med enbart greker eller med massa andra turister

Du missar ju guldkornen om du inte letar upp dom själv
ingen tvingar charterresenärer att alltid vara med på alla utflykter och all vad dom har i sitt utbud.
Jag åker alltid charter, utnyttjar flyget och bussen dit jag ska bo, sedan på tillbakavägen till flyget hem. Under vistelsen så rår jag mig själv och letar upp mina guldkorn där bara greker befinner sig, det är mitt val.
Finns mycket fördomar mot charterturister som verkligen inte stämmer överens med verkligheten
Jag är som vilken annan resenärer som helst, gör precis som jag vill utan guider etc...
Citerar dig här då jag tycker att det var så fantastiskt bra skrivet! Självklart kan man hitta platser med endast greker även på s.k. charterresmål. Dags att slå hål på den klyschan nu för alltid.

Visst kan man åka till både Rhodos och Kreta och hitta små sömniga byar med bara greker!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-06, 18:26
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Håller med ang charterresor, vi sköter oss alltid själva, vi hyr bil och letar efter tips på sevärdeter, bad o dylikt - fungerar utmärkt för oss

Samos och Lefkas är två mindre öar som jag kom att tänka på som vi tycker mycket om - fina bad på bägge. Har läst att någon tyckte det var stök o stoj på Samos men det har vi aldrig märkt, fast är ju säsongsbetonat så klart.

Lycka till och hoppas ni hittar en bra resa ni blir nöjda med


//Maggan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-06, 19:53
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Även jag åker charter och jag letar upp mina egna guldkorn... Jag äger min semester och sköter mig själv helt o hållet. Åker inte ens transferbussen till hotellet

Men... Både Skiathos och Naxos tror jag skulle passa utmärkt! Lycka till med vad det än är...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-07, 12:47
currie89 currie89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Självklart bestämmer man själv över sin resa, oavsett charter eller reguljärt, det enda jag menade var att man kanske inte hittar flyg+boende till superpris i små sömniga byar när man tar sistaminuten - istället får man på egen hand fara från de förmodligen lite "turistigare" ställena man bor på och leta upp gobitarna. Och frågan var således på vilken ö man har störst möjlighet att finna detta på
Men har också förstått att Grekland är sådant i stort sett överallt? Stora, välbesökta städer mixat med nästan bortglömda, mysiga minibyar.

Som det ser ut nu lutar det åt Thassos. Några åsikter, tips, historier om denna ö?
Hotelltips? Sevärdheter? Möjlighet till utflykter på egen hand? Restaurangutbud? Pris?
Många frågor (och många hjälpsamma människor, uppenbarligen , tack!)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-07, 14:01
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av currie89 Visa inlägg
det enda jag menade var att man kanske inte hittar flyg+boende till superpris i små sömniga byar när man tar sistaminuten
Men det är ju precis det man gör . I början av juni reste vi till Stegna på Rhodos. Flygbiljetten kostade 499 kronor ToR och boendet i Stegna i stor, superfräsch lägenhet med luftkonditionering, fullt utrustat kök och stor terrass med havsutsikt kostade 35 EUR natten.
Vi var i princip ensamma på stranden (vi såg totalt kanske 10 andra turister på hela veckan).
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-07, 14:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Några bortglömda byar finns nog tyvärr inte just när ni ska åka - i augusti är liksom alla hörn av ö-världen väldigt ihågkomna

ALLA har semester då. Inte minst grekerna själva. Så visst kommer ni att ha massor av greker omkring er, oavsett vart ni åker.

Vill man ha så lite turistpuls som möjligt får man helt enkelt åka utanför säsong. Men just augusti är absoluta peak season.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-07, 14:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av currie89 Visa inlägg
Som det ser ut nu lutar det åt Thassos.
Har aldrig varit på Thassos men tror att ni tänker rätt där. Just för att det är extrem högsäsong är det nog klokt att satsa på ställen som är lite större turistmål redan från början. Där blir trycket inte lika tydligt som på småställen, jag skulle själv förmodligen inte stå ut i t ex Katapola på Amorgos eller Faros på Sifnos när byarna formligen bågnar av folk.

Samos, Naxos och Karpathos är ju andra exempel på öar som är större turistmål under hela säsongen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-07, 14:54
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Några bortglömda byar finns nog tyvärr inte just när ni ska åka - i augusti är liksom alla hörn av ö-världen väldigt ihågkomna

ALLA har semester då. Inte minst grekerna själva.
Det är sant... och italienarna... och israelerna. Det är allt annat än lugnt i övärlden i augusti.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-07, 16:35
currie89 currie89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Ja, man får väl helt enkelt köra efter devisen the more the merrier, för nu är det iaf bokat

25 augusti far vi till Thassos stad, eller Limenas som det tydligen heter också. Ett hotell vid namn Lina, någon med koll på detta?

Och så sluga de är, charterbolagen... Mat på planet kostar extra of course och egen mat är förbjuden. Haha. Transferkostnad tillkommer också. Men är man ute i sen tid så är man, då blir det charter, känner mig ändå mycket nöjd

Tack igen för alla tips! Keep 'em coming!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-07, 16:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart ska vi åka?

Känner några som bott på Lina, de tyckte att det var okej, de skulle kanske inte välja det igen men hade inga allvarliga klagomål. De brukar vara noga med att det är rent och det var det på Lina.

De åkte runt en del på ön också och av det jag sett av deras bilder så är där jättefint.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT