Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-26, 22:14
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Vågar vi???

Hej här planeras årets tripp till Grekland för fullt har kollat på ett flyg som avgår 18.30 skulle ni våga att ta en bluestar som ska va i hamn kl 15.00? om man slänger sig i en taxi borde man väl hinna?? hoppas att ni fåren undebar sommar och förhoppningfullt en fantastisk greklandssemester
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-27, 09:23
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Vågar vi???

Jag skulle nog inte våga...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-27, 09:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vågar vi???

Låter som vår flygtid. Vi åker med samma marginal. Blue Star är alltid i tid på en halvtimma när om det inte stormar.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-27, 09:56
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Vågar vi???

Skönt att det finns modigare människor än vi. Man ska vara på flygplatsen två timmar innan, och kanske rusningstrafik - jag hade fegat ur, helt klart. Men det går säkert bra. Lycka till.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-27, 10:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vågar vi???

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Man ska vara på flygplatsen två timmar innan,
Var hittar du information om att man skall vara där 2 timmar före avgång?
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-27, 10:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vågar vi???

Lufthansa stänger incheckningen 45 min före avgång på Landvetter och 30 min före i Aten.

// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-27, 10:23
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Vågar vi???

Det finns kanske inget specifikt krav. Norwegian skriver t.ex. så här: "Vi ber våra passagerare att infinna sig vid incheckningen i god tid före avgång. Incheckningen öppnar två timmar före och stänger 30 minuter före flygningens aviserade avgångstid på inrikesresor. På utrikesresor stänger incheckningen 45 minuter före aviserad avgångstid."

Å andra sidan skriver Fritidsresor så här: "Incheckningen stänger en timme före flygets avgång. Det är därför viktigt att du är ute i god tid. Du skall vara på avreseflygplatsen senast två timmar före flygets avgång.

Vi vet att det kan vara långa köer till incheckningen, så vi föredrar att vara på flygplatsen i god tid. Men som sagt, vi är "chickens".

Senast redigerad av Bluesea den 2010-05-27 klockan 10:31.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-27, 10:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vågar vi???

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Men det kan vara långa köer till incheckningen, så vi föredrar att vara på flygplatsen i god tid.
Det är bra! För mot slutet av incheckningstiden är köerna borta

// Helén -som hoppas jag slipper ångra vår tighta tidsplan i år- men jag är så trött på långa väntetider- Vi åkte speedbåt till Rafina ett år, det blåste rätt rejält och jag har för mig att båten var 2-3h sen. Vi var ändå på flygplatsen i hyfsat god tid.
Ett annat år var nattbåten (kommer inte ihåg med vilket rederi vi åkte) till Piraeus kraftigt försenad. Vi fick då ta en taxiresa med livet som insats..., (vårdslös bilkörning gör mig till chicken no 1) Slipper gärna göra om den resan
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-27, 10:47
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Vågar vi???

Ja, kör hårt, Jag har hört sägas - men detta är bara rykten - att en ouzo före taxifärden lugnar nerverna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-27, 10:56
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: Vågar vi???

Ozo hjälper mot allt!!!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-29, 21:57
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vågar vi???

Citat:
Ursprungligen postat av clarafina Visa inlägg
Ozo hjälper mot allt!!!!
I det minste lindrende når man står der, innsjekkingen er stengt eller flyet har allerede gått (foretrekker selv rødvin eller cava ). Jovisst kan man være modig og sjanse. Har prøvd mange ganger, til tross for en god dose trygghetsnarkomani. Men jeg er altså såå lei av å ikke rekke flyet, hatt for små marginer mellom ankomst-avgang. Aldri mer! sier jeg hver eneste gang, men var borti dette for kort tid siden pga av forsinkelser. Det er så vanvittig frustrerende og slitsomt med ekstra overnattinger, skaffe hotell på sparket, si unnskyld og beklage og maile og ringe til de som forventer at man dukker opp. Nei, jeg hadde ikke med fullt overlegg tatt sjansen på så kort margin.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-29, 22:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vågar vi???

3,5 timmar från var? Pireus eller Rafina?
Jag ska vara cool i september och komma med båt till Rafina kl 12 med flyg som går 14.10....
Att vara 2 timmar före avgång vid incheckning är helt onödigt har vi insett efter många år. Jag misstänker att om man skulle vara sen så kan man påtala det och få gå före

Lissi - som är trött på onödiga säkerhetsövernattningar på fastlandet
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-30, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vågar vi???

Citat:
Ursprungligen postat av clarafina Visa inlägg
Hej här planeras årets tripp till Grekland för fullt har kollat på ett flyg som avgår 18.30 skulle ni våga att ta en bluestar som ska va i hamn kl 15.00? om man slänger sig i en taxi borde man väl hinna?? hoppas att ni fåren undebar sommar och förhoppningfullt en fantastisk greklandssemester
Om allt fungerar hinner ni men jag skulle personligen inte vilja ha den marginalen. Det som är viktigt är väl att ha koll på väder, vind, eventuella strejker etc. Blue Star båtarna är säkra och går väl ofta efter tidtabell.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-31, 20:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vågar vi???

Clarafina- hur går det med planeringen, kommer du att ta den båten du frågade om?
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT