Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-09, 18:42
Loellaz Loellaz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Dalarna
Inlägg: 7
Standard Kontokort VISA mm lite funderingar?

Vet ej om detta är rätt underforum?
Funderat nu sist jag var på Kreta i April när jag använde mitt visa från sverige.
Dras pengar direkt?
Ell hur fungerar det
tex om man går in och handlar i en liten butik tex kläder ell dras de först efter ett par dagar..

satt och funderade på det pga verkade som ej allt hade dragits på en gång utan var bara reserverat.

För kollade ej så noga via bank på internet under tiden.
Kan va bra att veta till juniresan :-)

Mest bara nyfiken då jag själv innan haft eget litet företag mm.Och undrar hur det fungerar med kortdragning mm'

Någon som haft problem med sitt kort? vad i såna fall?

Kollade med min bank innan om jag tex skulle bli av med kortet och om jag förde över pengar till annat konto och kortet var tomt samt spärrade det, verkade det ev gå att använda i alla fall, hur konstigt det än lät.

Nu har ingen hänt mitt kort.

så vet du ngt dela gärna med dig till mig!
Hoppas alla får en fin dag! MVH
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-09, 19:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kontokort VISA mm lite funderingar?

Nja, såvitt mig är bekant så dribblar våra banker rätt så friskt med visakorten för att maximal vinst erhålla i samband med köp i utlandet.

Man har som princip att resrervera beloppet samt att därefter likt en värphöna ruva månaden ut för att finna den för kunden minst fördelaktiga växelkursen. Då slår man till och konverterar beloppet till svenska kronor.

Bankerna lär enligt välinformerad källa tjäna en hel del pengar på denna operation.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-09, 21:16
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Kontokort VISA mm lite funderingar?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Man har som princip att resrervera beloppet samt att därefter likt en värphöna ruva månaden ut för att finna den för kunden minst fördelaktiga växelkursen. Då slår man till och konverterar beloppet till svenska kronor.


Arne
Snälla nån, är det inte till att misskrediterar bankerna lite väl mycket. Har själv inget större förtroende för bankerna. Men är det verkligen så illa??
Ibland så reserveras belopp på hemmaplan oxå,
Har en känsla av att i dagens teknologiska och gränsöverskridande värld, så spelar det ingen roll var eller när inom EU jag gör en transaktion. Det visar sig lika fort (eller långsamt) om jag handlar hos Nori på ICA plus i Bomhus i Gävle 50 meter hemifrån eller om jag handlar på supermarket på Anafi... Men jag kanske har fel?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-09, 21:51
mhdo mhdo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Västra Götalands län
Inlägg: 35
Standard Sv: Kontokort VISA mm lite funderingar?

Hej!

Du kan ha kortköp (Utland) kopplat till konto eller kredit. Själv har jag alltid utlandsköp kopplat till krediten då inget köp kan genomföras om krediten är fullt utnyttjad. Standard är att ha 10000 i kredit som inte kostar något innan den används. Man kan även föra över ytterligare pengar till krediten för att öka möjligheten till större köp.

Man kan även skaffa ett kreditkort som betalas genom faktura vid nästa månadsslut. Det känns som att det skulle vara lättare att bestrida ett köp via ett sådant kort.......kan någon med erfarenhet bekräfta detta?

Not. Jag har Swedbank.

Hoppas det hjälper något.....


/DO

Senast redigerad av mhdo den 2010-05-09 klockan 22:09.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT