Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-31, 12:05
celohbg celohbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 8
Standard Vilken Resväg???

Hej,

Semestern närmar sig och planeringen är igång. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (7&10år) som ger oss iväg 2 veckor med start & stopp Santorini. Vi hade sedan tänkt att besöka Amorgos, Naxos, Koufonissi samt Donoussa, men vi vet inte i vilken ordning.
Själv hade jag tänkt 1 övernattning på Santorini, för att sedan bege sig till Naxos. där stannar vi ca 5dgr innan vi beger oss till Amorgos i ca 3 dgr. Sedan skulle vi därifrån åka till Koufnissi & Donoussa och stanna ett par dagara för avslutningsvis ta oss naxos och sedan tillbaka till santorini för att vara där 2 nätter innan vi flyger hem. Är dett en lämplig rutt, med tanke på båtresor osv... Så korta & snabba sträckor som möjligt är vårt mål. Jag önskar få in så mycket tips som möjligt. likaväl om vi är för länge/för kort tid på ngn av öarna. Tack

// Cecilia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-31, 13:59
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Vilken Resväg???

Hej hej!
Ett tips är att inte åka till så många öar på den tiden. Beror i och för sig hur man är men jag ska till 5 ev 6 öar på en månad för att inte behöva åka så "mycket" båt hela tiden.

Hoppas ni får en jätte trevlig resa i alla fall
Jag längtar till min som inte är förräns nästan 3 månader
/Alexandra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-31, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vilken Resväg???

Jag skulle gjort som ni: börjat med Naxos, sedan till Amorgos och ta Donoussa och Koufonissi på vägen tillbaka till Naxos. I den ordningen. Men då skulle jag velat ha tre veckor på mig, på två veckor skulle jag hoppat över åtminstone en av öarna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-31, 15:34
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Vilken Resväg???

Kommer flyget sent på kvällen?
Annars skulle jag föreslå att ni åker till hamnen och åker till Naxos direkt första natten. Då spar ni in en dag, och kan kanske ta tre dagar på er på Santorini i slutet?

Som föregående: Ta inte för många öar. Det är ju inte båt ni vill åka, utan njuta av öarna. De små öarna och Amorgos har kanske inte heller bra förbindelser varje dag. Vindar kan göra att båten inte går, den kan vara försenad osv. Tips är att ha lite lösa planer, så att ni inte står handfallna om en båt skulle vara inställd.

Gå in på www.gtp.gr för att se hur båtarna går. Det kan ge er lite vägledning för hur ni ska lägga upp er rutt. (Lita dock inte blint på denna hemsida, utan kolla alltid upp på plats när båtarna verkligen går)

Ha en härlig luff!!
/Anna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-06, 22:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vilken Resväg???

Hej,

Känner igen frågeställningen angående det där med att boka i förväg eller inte.

Vi är en familj (17 och 12 år) som i år åker på vår femte båtluff i Kykladerna.
Vi har aldrig tidigare förbokat, aldrig stått utan rum och endast en gång bott i ett rum, eller rättare sagt en trerumslägenhet med kackerlackor.
Förra gången vi luffade (2003) förbokade vi på Koufinissi och Santorini, detta av bekvämlighetskäl, skönt att slippa rumsraggarna på kajen och man kan direkt installera sig vid ankomst och i stället njuta av sol, bad och en kall Mythos.
Det är ju också så (både för och nackdel) att har man hittat ett boende man trivs väldigt bra med, så bor man gärna där igen, så funkar vi i alla fall.
Å andra sidan missar man ju säkert tusen andra bra och tom. bättre boenden...
I år kommer vi att förboka på Santorini, kommer att vara där en eller två dagar före hemresan.
Jag tycker som de andra skrivit, åk till hamnen direkt efter flyget landat om ni inte kommer sent och det då kanske? inte finns någon lämplig avgång till just den ö ni vill till.
Har man inte allt för mycket planerat, så löser det sig .Vi har åkt samma tidsperiod som er och senare.
Vi har besökt Santorini, Paros Naxos,Koufinissi och Antiparos, inte alla öar på samma gång.

// Det löser sig
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT