Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-08, 16:23
LenaB LenaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Habo
Inlägg: 48
Standard Snart......

Nu är det bara 15 dagar 17 timmar och 39 minuter kvar tills vi åker

Ni som varit på Skopelos nu i sommar, har ni några bra tips ?

Har någon bott på Ionia så berätta gärna hur det var !

Har köpt E-guiden och den är ju så bra och snart redan sönderläst men det finns alltid små tips att få ändå
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-09, 09:48
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Snart......

Hej!
Vi var på Skopelos 2 veckor juni/juli i år, vi var där för tredje gången. Vi bodde på Ionia och var mycket, mycket nöjda. Otroligt rent och fint och fantastisk personal. Vi brukar bo i lägenhet och var skeptisk inför frukosten. Men den var toppen, vi åt god yogert med massor av färsk frukt och smörgås med ost och skinka. Det fanns också div sött om man vill ha. Sen gick vi upp på rummet och kokade kaffe/te i vår medhavda vattenkokare. Vi utnyttjade inte poolen men det såg fräscht ut. Vi brukar aldrig bo på samma hotel när vi återvänder till en ö men nästa gång vi åker tillbaka (för det gör vi) bor vi på Ionia igen.

Vi hyrde cyklar under hela perioden och tog oss runt med dem, 4-6 mil om dagen blev det i värmen, men det gillar vi.
Vi åt god mat hela tiden, ja helt fantastisk mat. Jättesvårt att säga vilket ställe som var bäst eftersom allt var toppen men vi åt flest gånger på TyKymata (stavning??), tavernans längst ut mot piren och sen älskar vi gyros och på Skopelos intas den alltid på Magli på Platanostorget.

Varje kväll efter middagen åt vi glass på Baramares, jättemysigt café längst hamnpromenaden där vi varit under alla våra vistelser på ön.

Måste nog rekommendera lunch i Agnodas också, på fiskrestaurangen som ligger närmast stranden, den innan cafeet/baren. Det blir alltså den i mitten. Underbar kalamaris och även där trevlig personal.

Som sagt, vi var otroligt nöjd med allt vi åt och allt vi gjorde och trivdes vekligen toppen på Ionia.

Trevlig vistelse på Skopelos, vi återkommer dit 2014.

Mvh ElisabethK
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-09, 13:01
LenaB LenaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Habo
Inlägg: 48
Standard Sv: Snart......

Tack för det givande svaret ! Härligt att höra att ni var nöjda med hotellet

Tycker det finns dåligt med reseberättelser från Skopelos, ska satsa på att göra en sedan när vi kommit hem. Längtar efter att få gå omkring med min kamera och knäppa mängder av bilder !
Oj, nu längtar jag ännu mer
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-09, 13:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snart......

Jätteroligt om du gör ett resebrev. Själv blev det inget från min resa till Skopelos från förra året fast jag har många foton. Kom mig inte för helt enkelt.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-09, 17:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Snart......

Citat:
Ursprungligen postat av LenaB Visa inlägg
Tycker det finns dåligt med reseberättelser från Skopelos, ska satsa på att göra en sedan när vi kommit hem.
Det hade varit jättetrevligt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-09, 17:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snart......

Ett resebrev från Skopelos ser vi fram emot.....Tror jag gjorde ett litet från vår resa Nafplion-Skopelos-Evia sommaren 2006. Skopelos -Alonnissos skulle jag gärna göra en ny resa till. Alonnissos blev det bara dagsbesök till. Även Skiathos skulle vara intressant.
Ta många foton och gör ett fotoresebrev! Trevlig semester

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-13, 19:32
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Snart......

För mig är det nu 4 dagar kvar för resan till Skopelos! Vilket jag ser framemot jättemycket! Vill åka nuuu!

Jag skrev ett resebrev om Naxos 2011, så det lär nog bli ett från Skopelos också. Vore så klart kul se och läsa fler resebrev från Skopelos.

Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-13, 22:54
LenaB LenaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Habo
Inlägg: 48
Standard Sv: Snart......

Tack för alla trevliga svar !

Ihna jag läste just din reseberättelse från Naxos, mycket bra ! Planen är nämligen att åka dit nästa år Tala om att vara ute i god tid
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-14, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snart......

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
För mig är det nu 4 dagar kvar för resan till Skopelos! Vilket jag ser framemot jättemycket! Vill åka nuuu!

Jag skrev ett resebrev om Naxos 2011, så det lär nog bli ett från Skopelos också. Vore så klart kul se och läsa fler resebrev från Skopelos.

Du kommer dit mitt i getingsäsongen så det kan vara bra att packa ner något att tvätta med ex alsol och en tub cortison. Förra året var det extremt mycket getingar i slutet av aug så jag hoppas det är färre i år. De söker protein den här tiden på året så det mesta som vi människor äter blir väldigt lockande. Bra att ha med om man dricker något på stranden är sugrör eftersom getingarna kryper ner i flaskor och burkar.

Du kommer säkert att få det underbart på Skopelos som är en jättefin ö. Trots getingarna skulle jag gärna åka dit på sensommaren igen.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-14, 15:01
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Re: Snart......

Jag åker om 9 dagar och har längtat något oerhört mycket....men blev lite skrämd av det Eva L skrev om getingar jag är väldigt allergisk mot getinstick och det vore inte kul att få veckan förstörd av dessa odjur

Hoppas dom är färre i år och att jag ej blir stucken, ännu bättre att ingen av oss blir stuckna, kanske ska stanna hela veckan i skiathos istället ha en underbar resa alla ni som ska till Skopelos och även ni som ska någon annanstans
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-14, 15:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snart......

Om du är allergisk måste du naturligtvis har med dig de läkemedel som behövs och be din hälsocentral/vårdcentral att lära dig att använda sprutan om du inte redan kan det. Jag vet inte hur getingmängden är i år men tror att det kan vara ganska gott om getingar på Skopelos även ett "normalår". Det finns en stor hälsocentral/center i Skopelos stad men på andra ställen på ön finns det nog ingen akutsjukvård.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-14, 17:36
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Re: Snart......

Jag har inga läkemedel just nu eftersom det var över 5 år sen jag blev stucken sist, har hållit mej undan och klarat mej från dom väldigt länge, blev så skrämd sist när jag fick andningsuppehåll och fick åka ambulans...men som sagt det är 5 år sen nu....men kanske borde söka upp min vårdcentral innan jag åker så jag får med mej det jag behöver i fall att
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-14, 19:03
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Snart......

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om du är allergisk måste du naturligtvis har med dig de läkemedel som behövs och be din hälsocentral/vårdcentral att lära dig att använda sprutan om du inte redan kan det. Jag vet inte hur getingmängden är i år men tror att det kan vara ganska gott om getingar på Skopelos även ett "normalår". Det finns en stor hälsocentral/center i Skopelos stad men på andra ställen på ön finns det nog ingen akutsjukvård.

Eva
Theresa jag håller helt med Eva L.Bra att vara förberedd då händer det säkert ingenting.Ha det skönt på fina Skopelos,vi har varit där i september ett par gånger och inga besvärliga getingar,dock så på Kreta Georopolios imaj/juni ett år.Så var väl förberedd och NJUT
Monica
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-14, 19:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Snart......

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om du är allergisk måste du naturligtvis har med dig de läkemedel som behövs och be din hälsocentral/vårdcentral att lära dig att använda sprutan om du inte redan kan det. Jag vet inte hur getingmängden är i år men tror att det kan vara ganska gott om getingar på Skopelos även ett "normalår". Det finns en stor hälsocentral/center i Skopelos stad men på andra ställen på ön finns det nog ingen akutsjukvård.

Eva
Theres jag håller helt med Eva L,var väl förberedd då kommer säkert inget att hända.Vi har varit på Skopelos i sep,inga problem men på Kreta Georgiopoulis i maj/juni ett år,då var dom där.Så kontakta din Häsocentral och ha det gott på Skopelos.NJUT!!!
Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-08-16, 15:58
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Snart......

Citat:
Ursprungligen postat av LenaB Visa inlägg

Ihna jag läste just din reseberättelse från Naxos, mycket bra ! Planen är nämligen att åka dit nästa år Tala om att vara ute i god tid
Vad skojigt att du läst mitt resebrev från Naxos. Absolut tycker jag att ni ska åka dit. Ja, i god tid är du om du redan har börjat planera.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-08-16, 16:03
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Snart......

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du kommer dit mitt i getingsäsongen så det kan vara bra att packa ner något att tvätta med ex alsol och en tub cortison. Förra året var det extremt mycket getingar i slutet av aug så jag hoppas det är färre i år. De söker protein den här tiden på året så det mesta som vi människor äter blir väldigt lockande. Bra att ha med om man dricker något på stranden är sugrör eftersom getingarna kryper ner i flaskor och burkar.

Du kommer säkert att få det underbart på Skopelos som är en jättefin ö. Trots getingarna skulle jag gärna åka dit på sensommaren igen.

Eva
Tack, Eva, för infon om getingar. Som tur är, är jag ingen allergiker av getinstick, men för många kanske det kan bli en reaktion. Tack för tips om sugrören. Sak absolut packa ner det och asols/cortison. Bättre att vara förberedd än att sitta där med skägget i brevlådan.

Jag ser fram emot resan jättemycket. Planet går kl.06.00 imorgon, så det är upp mitt i natta för att ta sig till Arlanda. Men ska inte klaga då det är mycket dag kvar när jag kommer fram.

Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-08-16, 16:04
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Re: Snart......

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag har inga läkemedel just nu eftersom det var över 5 år sen jag blev stucken sist, har hållit mej undan och klarat mej från dom väldigt länge, blev så skrämd sist när jag fick andningsuppehåll och fick åka ambulans...men som sagt det är 5 år sen nu....men kanske borde söka upp min vårdcentral innan jag åker så jag får med mej det jag behöver i fall att

Det är bäst att vara på säkra sidan än att inte ha när olyckan är framme.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-08-16, 16:07
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Snart......

Det har känts väldigt långt till avresa när jag bokade i början av juni och dessutom jobbat hela sommaren. Nu har jag bara timmar kvar till avresa till Skopelos. Jippiii!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-08-16, 20:19
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Snart......

Trevlig resa, vi åker till Skopelos nästa lördag.

När det gäller getingar och om man skulle bli biten finns det en"penna"att köpa apoteket i Skopelos som luktar amoniak, fungerar fantastisk bra för oss som inte är väldigt känslig i alla fall. En liten pensling och man blir botad direkt.

Carina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-08-16, 20:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snart......

Barnbarnet ordinerades cortison efter att sticket som satt alldeles under ögat kylts ner en längre stund vilket han inte var så nöjd med. Cortison la jag på direkt efter sticket. Han blev lite röd och blå men efter några dygn var det borta. Ingen allergi men det brukar ju utvecklas först när man blir stucken en andra eller tredje gång om man har otur.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT