Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-03-29, 14:29
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Jag har köpt Nikon D60, digital systemkamera som nu säljs till mycket förmånligt pris. Ca 4700kr i handeln inkl objektiv. Visst finns det flashigare varianter men jag är jättenöjd! I den kan man med ett enkelt knapptryck ändra bilderna till svartvitt direkt i kameran. Orginalbilden finns kvar i färg. Menyerna är så lätta att förstå sig på att jag inte ens läst instruktionerna! Kan även rekomendera Picasas fotoprogram (är gratis) där man enkelt redigerar bilderna!
Gratulerar till köpet. Ett bra val. Glöm dock inte att ha bruksanvisningen med. Kan ibland behövas då problem uppstår. Detta eftersom dagens digitalkamror är fullspäckade med en hel del finesser som ibland kan komme till användning.
Varför inte satsa på ett bra fotoprogramm. Kan rekommendera Elements 7. Väl värd pengarna. I synnerhet om man börjar fotografera i råformat. Många tycker att detta format är besvärligt men det ger så mycket tillbaka när man använder det. Kan rädda många svårexponerade bilder.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-03-29, 20:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Jag köpte Nikon D80 + några optik när den kom ut , med samma entusiasm som när man plåtade med hederlig systemkamera. Hade några fina Nikon och Minolta när det begav sig.

Hur som helst så sålde jag D80:n på Tradera efter ett halvår och några semesterresor. Nä, det är inte samma sak längre.

För att använda sig av en sliten fras så är optiken kamerans själ och man får hosta upp minst 7-8.000 spänn om man vill ha en riktigt bra glugg!

Funderade om och bestämde mig för en kamera som regerar i en gråzon mellan kompakt och systemare, nämnligen en Canon G7 (som det redan har hunnit bli dax att uppgradera till en Lumix DMC-LX3, G 10:a eller en Leica D-lux 4??)

Detta kameraskikt starkt rekommenderar jag till oss som älskade analoga SLR-kameror men inte riktigt finner sig i en D-SLR
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-03-29, 21:08
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Jag instämmer till 100% vad Chras skriver. Det var inte bättre förr, men det var det som fanns att tillgå då. Jag har haft fina mörkrum där jag framkallde bilder och tillbringade både dagar och nätter. Det var en fin tid men nu kan jag i stort sett göra samma saker fast jag behöver inte blanda en massa vätskor som egentligen bara var en massa giftiga spädningar i vatten. Tänk vilka möjligheter som nu erbjuds. Har du ett motiv kan du ta 100 bilder av det och bara behålla ett som du är nöjd med, utan att det kostar en krona mer, det kunde man inte förr. Vill man fotografera i svartvitt så är det ju bara ett klick på en knapp på kameran och det är möjligt!

Yeasou
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-03-29, 21:56
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
För att använda sig av en sliten fras så är optiken kamerans själ och man får hosta upp minst 7-8.000 spänn om man vill ha en riktigt bra glugg!

Funderade om och bestämde mig för en kamera som regerar i en gråzon mellan kompakt och systemare, nämnligen en Canon G7 (som det redan har hunnit bli dax att uppgradera till en Lumix DMC-LX3, G 10:a eller en Leica D-lux 4??)

Detta kameraskikt starkt rekommenderar jag till oss som älskade analoga SLR-kameror men inte riktigt finner sig i en D-SLR

Betänk då att en digital kamera med 10 - 20 ggr zoom kan kosta mindre än 7 - 8000 SEK. Då kan man fundera på hur den optikens linser ser ut och fungerar. Har testa att göra förstoringar i samma format både från system som kompakter. Resultate är till fördel för systemkamrorna. Sedan är det en fråga hur jag vill använda bilden. Vet att de flesta klara sig med en kompaktkamra med det är betydliogt roligare med en systemkamera. Litet mera att bära på med det är det värt.
//Chras
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-03-30, 13:24
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Jag köpte en bridgemodell, en Canon Powershot S5IS, för ett och ett halvt år sedan, som jag fortfarande är "nyförälskad" i. Den enda "pryl" jag ständigt använder och känner samma förtjusning över.
Jag har plåtat en del med digital SLR när jag jobbade som journalist, och visst är det skillnad, men med den här kameran fick jag mängder av det jag gillar med systemkamera - ett "hus" att hålla i, istället för småkompakternas microhus där jag inte hittar nånstans att göra av fingrarna, jag har alla inställningar som finns på en SLR, OCH jag har möjligheten att filma i bra upplösning, med stereoljud. Samt slipper ju då släpa med mig en massa objektiv, något som underlättar mycket eftersom jag oftast plåtar ute på flykt.
Till det negativa hör väl då att jag inte kan fota i RAW-format, men det ska tydligen vara tillrättat på efterföljaren.

Vad sen gäller om det var bättre förr eller inte kan jag inte uttala mig, mitt fotointresse är för nytt för det. Visst, man kan ju lugnt säga att det inte är samma "hantverk" att plugga in minneskortet i laptopen som det är att framkalla i mörkrum, men om man väljer att se datorn, med alla dess möjligheter, som sitt laboratorium, tycker jag inte man kommer långt efter.

Och då kommer vi ju till det där med s/v kontra färg, att det i datorn är mycket lättare att leka med precis vilken gråskala och mättnad som blir rätt för ögat, hur många gånger som helst. Visst finns det en annan "känsla" i s/v.

Orginalet:



Två musklick senare:



Bilden tagen med en gammal kompakt, ser fram mot att plöja igenom Kreta med "nya" kameran om ett par månader.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-03-30, 13:27
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Är det förresten någon mer än jag som blivit "widescreenskadad"? Jag stör mig på att vanliga 10X15-foton ser "kvadratiska" ut, när jag suttit vid laptop med WS, tv med WS osv. TUR för mig att jag kan fotografera i WS också.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-03-30, 14:46
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Är det förresten någon mer än jag som blivit "widescreenskadad"? Jag stör mig på att vanliga 10X15-foton ser "kvadratiska" ut, när jag suttit vid laptop med WS, tv med WS osv. TUR för mig att jag kan fotografera i WS också.
Förstår inte riktigt problemet. Har både 4:3 (kompaktkamera) och 3:2 (systemkamera) digitalt. På vilken skärm som helst blir bilderna som de är tagna. Detta gäller även panoramabilder. Att det sedan kan bli svart antingen på kortsidorna eller på längden är beroende på vilket format bilden har.
Har Du problem tror jag det beror på någon inställning i antingen skärmen eller i programmen.
Häls/Chras
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-03-30, 15:14
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Nej nej, det är absolut inget "problem", mer än i mitt huvud. Just som jag skriver, att jag vant mig mer vid 16:9-formatet, eftersom allt (nåja) visas i det nuförtiden. Så jag tycker 4:3 ser "konstigt" ut, som bilderna jag lade in ovan.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-03-30, 17:43
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Förstår vad Du menar. Trodde att det var samma fenomen som uppstod när man började med 16:9 tv:n. Eftersom man inte kunde ställa in bilden riktigt blev i 16:9-formatet bl a fotbollarna platta.
Häls/Chras
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT