Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-04, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Varje helg läser jag annonser om kryssningsresor i DN. Ett flertal av kryssningarna har Grekland som resmål. Mykonos, Santorini, Kreta, Rhodos, Patmos, Korfu och Aten är några av de populäraste destinationerna.

Jag vet att kryssningsresor ökar i popularitet. Men vem är det som åker på kryssningar? Jag känner ingen som har åkt på kryssning i Grekland.

Har du åkt på kryssning i Grekland, eller känner du någon som har gjort det?



Kryssningsbåt under Fira på Santorini.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-04, 10:45
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Nope har alldrig åkt på kryssning, läser inte DN och kan inte påstå jag sett någon reklam för det. Kanske bara är dn läsare?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-04, 10:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Nej, jag har inte varit på kryssning i Grekland. Men min syster och hennes man var för ett antal år sen på en sån där stor segelbåtskryssare som startade från Pireus. Men vart själva färden gick vet jag inte, måste ta och fråga nångång, om de nu minns var de var.

Nu när vi var i Nafplio påbörjade där en båtmässa och dit kom många fina segelbåtar och lyxjakter. Vi satt på hotellets balkong och tittade på när de droppade in. De var alltså typ privata lyxjakter, inte såna där jättestora som på Jannes bild. Enligt receptionen på hotellet kommer båtarna dit för att hitta eventtuella kunder som sköter om försäljningen vidare till konsumenter. Jag antar att det är dyrt att delta i en sån kryssning.

https://www.mediterraneanyachtshow.gr/

Så är man intresserad av båtar är Nafplio en god idé i månadsskiftet april-maj.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-04, 12:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Jag tror det var 1990, som vi gjorde en härlig kryssning i Medelhavet. Utgångspunkt var Cypern (där vi totalt hade en veckas badsemester). Resan gjordes med en f.d. Ålandsfärja och öarna/länderna vi besökte var: Rhodos, Patmos, Mykonos, Santorini, Kreta (Heraklion), Egypten (pyramiderna och muséet) och Israel (Jerusalem och Betlehem). Resmålen var ju alla fantastiska. Maten god, kvällsunderhållningen trevlig, dans varje kväll och härliga bekantskaper. Vi har aldrig skrattat så mycket som under denna vecka. En norsk familj har vi fortfarande kontakt med. För oss var det ett bra alternativ då, för att se och uppleva mycket vid samma resa.
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-04, 18:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Först och främst, Vi är alla olika och har olika smak. Då är det bra att det finns olika alternativ så att så många som möjligt blir nöjda.

Jag är en jättestor älskare av havet. Gärna på stora fartyg till sjöss. Länge!!! Men inte kryssningsfartyg! Helst lastbåtar, men det var mycket länge sedan sist. Jag har aldrig valt kryssningsresa. För mig känns det som ett AI-boende där man då och då lämnar hotellet (båten) och gör dagsutflykter. Båten lägger till på morgonen. Tidig uppstigning och iväg med buss på rundtur på det nya stället. Tillbaka på eftermiddagen och ombord igen på AI-hotellet. Ett eller i bästa fall två dygn till sjöss och sedan samma sak igen.

Hur mycket av de olika resmålen hinner man ta in och lära känna? Men visst, man kan efter en sådan tur "bocka av" en hel radda ställen som man har besökt om man tycker att det är kul. Vi har goda vänner som gärna och ofta väljer kryssningsresor, och det har jag full respekt för. Men för mig passar det inte. Som jag skrivit i andra trådar så kan en kombo på ett par öar vara OK för oss på en tvåveckorsresa, men helst stannar vi längre på en och samma ö och "bor in oss" och lär känna stället. Vi kan inte tänka oss ö-luff = 2-3 nätter per ö under några veckor. Men det är många som gillar det och det är ju också OK.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-05-04, 23:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Jag är inne på Masses linje.
Jag kan inte tänka mig att spendera dagar på ett flytande
"All inc-skepp" där allt följs efter ett schema. Där inget saknas och man får en guidad snabbtitt på resmålen, tider att passa samt "underhållning" som som har skräddarsytts för alla önskemål. Känner en lätt panikkänsla av den typen av kollektivresor! Sen vill jag ju hellre ha mark under fötterna
Ingenting är rätt, ingenting är fel, det finns nåt för alla och jag tycker att man ska resa på det sätt man tycket är bäst.
Ville bara säga min åsikt och hur jag vill ha det när jag reser
nu när ämnet dök upp
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-05, 11:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Jag har själv inte åkt på kryssning och kommer nog aldrig göra det heller. Jag har blivit erbjuden att jobba på en kryssningsbåt en gång, men vissa omständigheter gjorde att jag tackade nej. Vrf? Ja, ok det var en tjej.
Har bekanta som kryssat, men det var i Karibien. Enl dom en smått bisarr upplevelse, där man skulle klä om till måltiderna etc.

En annan sak som gör att jag tvekar, är att jag hört att man kan bli utlottad att få sitta vid kaptenens bord och det känns en smula märkligt. Att betala för en sån dyr resa och sen ska man behöva äta med personalen... Nä, tack!

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-05-05, 17:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
En annan sak som gör att jag tvekar, är att jag hört att man kan bli utlottad att få sitta vid kaptenens bord och det känns en smula märkligt. Att betala för en sån dyr resa och sen ska man behöva äta med personalen... Nä, tack!

/Netwolf
Du är bara helt skön Wolfen!!!!

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-05-05, 20:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Netwolf..haha..!!😂😂
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-05-05, 20:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Jag tillhör ju kategorin som gärna åker båtar av alla de slag och skulle väl egentligen ha förutsättning för att kunna åka på en kryssning av något slag. Det som gör att jag ännu inte gjort det är just den formella biten, jag vill inte behöva klä mig i finkläder för att gå och äta middag, precis som Netwolf skriver så vill jag inte heller tvingas sitta med personalen, speciellt inte däckspersonalen (kaptenen), i så fall ska det vara någon från maskin så man har något intressant att prata om.
Sedan skulle jag förmodligen få problem med att vi ska åka iväg då man trivs som bäst. Trivs jag bra vill jag ju bli kvar en natt till och då är jag ju helt plötsligt inte på kryssning mera då jag är akterseglad.

Mvh Janérik
(utbildad sjöman men aldrig jobbat med det)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-05-06, 00:10
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 740
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

En gång, sent 70-tal så åkte jag "skepp" till England med Torline. Jag var 16 år och...ja det var en "bloke"💖 inblandad.
På båtens diskotek var det massor av folk pga att några TV-kändisar var där. Kommer inte ihåg riktigt men tror att det var skådisar från Onedinlinjen. Till min dåvarande lycka fick jag dansa med "kaptenen" från serien..Skämskudde-ar!!🙈🙈🙈
Skulle även föreviga min första ensamresa med min Kodak Pocket Instamstic- kamera och stod på knä och fotade min sovplats precis när 3 norska kvinnor kom in i hytten, som jag skulle dela med dem😰!!! Vet att jag sa: Hello😥😫..
Nåt man aldrig gömmer 🤣
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-05-06, 16:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

I förrgår skrev jag två inlägg, detta som handlar om kryssningar i Grekland och ett inlägg om en . Det fick mig idag att tänka på en annan TV-serie, som utspelade sig på kryssningsbåt, nämligen den svenska TV-serien Rederiet, som sändes mellan 1992-2002.

Båten som Rederiet kretsade sig kring hette Freja i serien och Birka Princess i verkligheten. År 2006 såldes Birka Princess till ett grekiskt bolag och bytte då namn till Sea Diamond. Båten sattes in på kryssningar från Pireus.

Den femte april 2007 (alltså elva år och en månad sedan igår) gick båten på ett rev utanför Santorini och började ta in vatten. De lyckades ta sig in till calderan på Santorini och passagerare och besättning började evakuerades.



Den sjätte april 2007 sjönk fartyget på cirka 140 meters djup. Ombord fanns drygt 1500 personer, alla utom två klarade sig. Sea Diamond sjönk där jag har ritat en pil, och hon ligger fortfarande kvar i havets djup.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-05-06, 22:38
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Har inte kryssat med sådant ”monsterfartyg”. Är fullt nöjd med den grekiska flottan måste jag säga. 🚢 Skulle möjligen kunna tänka mig att åka med Hurtigrutten någon gång. Kanske...

MVH zakka
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-05-09, 11:06
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Fortsätter ang Hurtigruten... en fantastiskt häftig upplevelse.

Vi bilade till Tromsö (inte nyss, för 20 års sen), på hemvägen ville vi åka lite Hurtigruta. Så, två på natten i Tromsö åkte vi ombord. Köpte en påse Potetgull och två Ringnes öl och satte oss på soldäck. Midnattssol. Så otroligt vackert!
Vi åkte prick ett dygn, verkligen lågprisvarianten. Ingen hytt eller mat ingick. Men vi såg Lofoten, späckhuggare och var in i Trollfjorden.
Vid Saltstraumen var våra 24 magiska timmar över och vi åkte av. Parkerade lilla bilen, fällde bak ryggstöden, fram med täcke och kudde. Sov några timmar och fortsatte bilåkandet hem sen.
För att så småningom upptäcka att jag slarvat när jag satte i filmrullen i kameran. 135-filmen hade aldrig hakat fast, utan var oexponerad, så kan det gå.
Men en underbar tur med kryssningsfartyg, (kanske nog lång) det hade vi i "våra" minnen.
Lena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-05-09, 22:59
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Vilken härlig berättelse!!! 😀 Synd på filmen men då får du ju en anledning att göra om resan nickelena 😉

MVH zakka
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-05-10, 07:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
För att så småningom upptäcka att jag slarvat när jag satte i filmrullen i kameran. 135-filmen hade aldrig hakat fast, utan var oexponerad, så kan det gå.
Detta är något som våra barn aldrig kommer förstå...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-05-10, 08:42
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Jo tack
Om vi väntar bortemot 15 år till, så är vi nog mer i samma ålder som övriga resenärer
Jag vill gärna åka Hurtigruten nån mer gång, men det räcker gott med en delsträcka...
Har för övrigt lagt undan systemkameran med 135-film
Lena
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-05-12, 10:52
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Detta är något som våra barn aldrig kommer förstå...
Ja, det var ju en riktig klassiker, man fick det rätta motivet framför sig och hoppades att man skulle få plats med en bild till innan rullen är slut, och visst råkade den extra rutan finnas med så man fick kanonbilden, och en till, och en till. Och till slut insåg man vad som var felet.
En annan klassiker var ju att filmen lossnade ur kassetten så den inte åkte tillbaka, då man öppnade bakstycket på kameran så ser man att hela filmen är kvar otillbakarullad.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-06-19, 13:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Jag skulle nog kunna ta en kryssning med Onassis gamla, legendariska båt Christina. Men då borde någon bjuda mig dit. Och det kommer nog inte att hända.

http://greece.greekreporter.com/2018...us-port-video/

Tycks vara lite oklart vem som äger båten nuförtiden.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-06-19, 15:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kryssningar i Grekland och grekiska övärlden

Christina, ja. Har aldrig sett den båten, men lite kändiskänsla kommer här: min svärmors brors frus syster var gift med en trevlig man som var i besättningen på Christina...han hade med sig en del presenter när han gick i land, en sällsynt händelse. Som pensionär kunde han berätta mycket, men jag kunde tyvärr inte så bra grekiska då.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT