Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-21, 16:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Kaffe och Kamaki

Kaffe och Kamaki heter en ny bok skriven av en av våra medlemmar.

Jag är jättenyfiken på boken och skulle vilja veta mer. Hur fick du idén? När skrev du den? Hur gick det till när du fick boken utgiven? Kommer den komma på svenska? Berätta!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-21, 19:46
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Kaffe och Kamaki

Här kan man läsa lite mer om boken och även lyssna på en intervju med Merete:
http://www.nrk.no/kanal/nrk_p1/1.5087368

Ann-Kristin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-22, 11:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kaffe och Kamaki

Boken skrev jeg hovedsakelig i 2006/vaaren 2007, da jeg bodde fast i Nafplio. Jeg har lenge hatt lyst til aa skrive bok, og hvilket bedre sted aa gjoere det enn i Hellas? Fenomenet kamaki interesserer meg ogsaa, saa jeg har pratet med mange superbeilere her. Boken ble nylig utgitt paa forlaget Norske Boeker, men om den kommer paa svensk avhenger jo av om et svensk forlag liker den - og selvsagt om den selger bra i Norge. Hvis noen har lyst aa lese den, kan den kjopes, ogsaa i Sverige, via nettbokhandlere som haugenbok og andre. Det er bare aa soeke paa tittelen.
Lissi har forresten boken, haaper hun liker den nok til aa fortelle hva hun synes her paa forumet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-22, 12:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kaffe och Kamaki

Ska köpa din bok men det hade varit roligt med ett signerat exemplar. Jag ska be sonen att köpa den i någon bokhandel i Oslo och ta med nästa gång han kommer hem. Hoppas försäljningen av boken går bra.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-26, 18:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Kaffe och Kamaki

Gratulerer med utgivelsen, Admirala/ Merete

I dag har jeg bestilt "Kaffe og Kamaki" fra HaugenBok, gleder meg til å lese!
- etter alle interessante innlegg du har skrevet her i Forumet om "livet i Napflio" er jeg ikke redd for å bli skuffet

Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-26, 19:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kaffe och Kamaki

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Lissi har forresten boken, haaper hun liker den nok til aa fortelle hva hun synes her paa forumet.
Jag har redan berört boken i den nu raderade Kamakitråden och jag gillar den mycket.....miljön, det stundom mustiga språket (..och då menar jag inte norskan i sig), att den är så grekisk vad gäller skildringen av företeelser så som många av oss känner igen från Grekland....mm Den är humoristiskt skriven och eftersom jag ju gillar Nafplion så är det ju ett extra igenkännande av miljöerna i bokens Posidonion. Man känner igen mycket av livet i Grekland så som Merete skildrat i sina kåserier.

JA, jag gillar boken och det är jättekul att läsa på norska!!

Lissi - som har ett dedicerat ex!!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-27, 09:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kaffe och Kamaki

Tillägg:
Allra först: Den fiktiva staden i Grekland som skildras heter Posidonia inget annat! Förlåt Merete!

..så ett tillägg för de som inte läste i den borttagna tråden om Kamaki...Där skrev jag att Meretes bok handlar om företeelsen Kamaki på det sätt VI känner till den, alltså grekiska män som erövrar kvinnor bara för en kväll/natt och inte menar något mer med det....
Bokens huvudperson är alltså kär i en sådan kamaki som hela tiden träffar andra och inte visar intresse för henne på det sätt hon vill och det är i mycket hennes upplevelser och känslor i detta som skildras.... Det är också ett deckartema med i boken då hennes syster hittas död under mystiska omständigheter i Posidonia.
Det är som sagt en lättläst, trevlig bok för alla som gillar Grekland, säkert inte tänkt som en djupanalys av begreppet kamaki ur vetenskapligt historiskt perspektiv.

Du får förtydliga Merete, det är ju Du som skrivit boken

Lissi- som har endast några kapitel kvar att läsa...och som längtar till Nafplio

Senast redigerad av Lissi den 2008-03-27 klockan 10:14. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-27, 10:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kaffe och Kamaki

Lissi, du beskriver boken akkurat slik jeg hadde tenkt at den skulle leses/beskrives/oppfattes, tusen takk! Og tusen takk for ros
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT