Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-15, 22:37
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard En liten perle av en bok om Hellas

På internettsiden til den Norsk/Greske foreningen fant jeg denne interessante boka som jeg nå, etter å ha kommet halvveis i den, gjerne tipser videre om
Det er jo ganske mange norske medlemmer/lesere på Kalimera og mange svenske som kan/vil lese norsk og

En klassisk norsk reiseskildring

Emil Smith
Sol og søyler

«For meg var denne lunsjen også litt av et eksperiment; jeg tenkte, tåler min reisefelle dette, tåler hun alt.»
Professor Emil Smith var en Norges fremste eksperter på antikkens Hellas. I 1954-55 bodde han i Athen sammen med sin kone Ragna (i boken omtalt som ”min reisefelle”). Under oppholdet sendte han jevnlig reisebrev hjem til Dagbladet. Med glimt i øyet fortalte han om strabasiøse reiser til Kreta og Peloponnes, samtidig som han skildret ulike sider ved det greske samfunnet – fra forlystelseslivet i hovedstaden til kvinnens stilling i etterkrigstidens Hellas. Artiklene ble høsten 1955 samlet og utgitt i boform under tittelen «Sol og søyler». Dette er en nyutgivelse av denne klassiske, norske reiseskildringen.

«Personlig vet jeg ingen artikler i norsk presse som har gitt meg en sånn berikelse. Samlet gir de en enda mer – som rimelig er når grunnlaget av viten er så solid og oppdagergleden likevel så frisk.» Johan Borgen

Hf. kr. 128,-
ISBN: 978-82-7889-104-9

At forfatteren elsker Hellas, som v i gjør er sikkert
- et kort sitat fra boka som bekrefter det :

" Min reisefelle sa :" Dette glemmer jeg aldri"
Men det sier vi jo hver dag i dette under-vidunderlige Hellas"

Boken kan kjøpes på Frifant.no og Haugenbok.no

Kari
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-16, 08:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En liten perle av en bok om Hellas

TACK för tipset!
Jag ska genast beställa den...Härligt att läsa om sina favoritplatser och få reda på om livet förr...

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT