Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-12, 12:43
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Vi har tänkt hyra bil i Chania och köra mitt i natten till Agia Marina. Vi är vana att köra utomlands i Italien, Sardinien, Sicilien, Kanarieöarna och Spanien, men har aldrig kört på Kreta. Hur är det med trafiken nattetid och har ni några tips? Vi åker med Finnmatkat/Fritidsresor och valde att inte förboka deras transfer eftersom vi tror att den är långsammare än vår egen hyrbil
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-12, 12:48
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
Vi har tänkt hyra bil i Chania och köra mitt i natten till Agia Marina. Vi är vana att köra utomlands i Italien, Sardinien, Sicilien, Kanarieöarna och Spanien, men har aldrig kört på Kreta. Hur är det med trafiken nattetid och har ni några tips? Vi åker med Finnmatkat/Fritidsresor och valde att inte förboka deras transfer eftersom vi tror att den är långsammare än vår egen hyrbil
Busenkelt! Kör från flygplatsen ner mot Souda-bukten och ta motorvägen till Galatas. Uppe på motorvägsbron tar ni höger ner genom Kato Galatas och kommer fram vid den lilla piren i Kalamaki. Ta vänster och kör kustvägen de få kilometrarna till Agia Marina.

Beroende på när på året och dygnet ni anläder kan trafiken vara allt från sparsam till aningen tätare. På motorvägen och i Galatas är det ingen trängsel, men väl i Agia Marina kan det vara mer trafik. Hur som helst bör en van förare klara färden utan bekymmer.

//Kikh
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-12, 12:55
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Tack för snabbt svar!

Ja, jag tror nog det ska gå bra efter all övning vi har med oss. Dessutom så har vi en främmande dam som talar om vägen nuförtiden med oss.. Henne får jag dras med hela semestern..

Ska i alla fall kopiera din beskrivning och ta den med mig. Vi åker 29.4-6.5, så turistsäsongen har väl just kommit igång.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-12, 13:10
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
...Ska i alla fall kopiera din beskrivning och ta den med mig. Vi åker 29.4-6.5, så turistsäsongen har väl just kommit igång.
Då behöver ni inte oroa er för trängsel på vägarna. Tuta när ni kör nerför backen i Galatas så lovar jag att vinka om jag är vaken

Jag kan för enkelhets skull säga att när ni lämnar vägen från flygplatsen och har kört ett par kilometer mot Chania kommer ni in i en rondell. Där ska ni hålla vänster för att komma ner mot Souda. Det är lite vingel att hitta ut på motorvägen där, men ta det lugnt så går det. Ni ska in till höger ett par hundra meter efter ett apotek på samma sida, (vägen ser ut som om den var glömd av gudar), till höger igen mitt framför en skola och höger igen i nästa korsning. Nu är ni framme vid Souda och ska köra till vänster några hundra meter, sen höger och ni bör se motorvägspåfarten. Strax innan påfarten har ni den billigaste bensinstationen i Chania - Bra att veta!

//Kikh

Senast redigerad av Kikh den 2012-04-12 klockan 13:16.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-12, 14:44
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Jag rekomenderar er att ta taxi från flyget mitt i natten.
Ej såå lätt att hitta och det tar ofta tid att få hyrbilen och den kostar ju en extra dagshyra som kanske ej är så mycket mindre än vad en taxi kostar.
Snabbt enkelt och ej felkörning.
Olle
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-12, 15:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 722
Standard Sv: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Jag rekommenderar också taxi. Vi anlände till Chania mitt i natten och hade förbeställd taxi till Paleochora. Vi hade planer på hyrbil, men valde taxi till sist. Jag kategoriserar mig som en erfaren bilförare, men då man inte är ngn ungdom längre, så tenderar mökerseendet vara en aning skumögt.

När taxifärden gick genom natten, var vi tacksamma för taxivalet. Världen ser helt annorlunda ut i mörkret, speciellt uppe bland bergen. Sen mötte vi en hel del får mitt i natten, som var ute och spatserade på vägarna...

Man var ju heller inte den piggaste människan den tiden på dygnet, utan kunde t o m ta en liten slummer och andas in den timjansmättade luften genom den öppna bilrutan. Detta till toner av grekisk nattradio...den känslan...

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-14, 13:51
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Tack för alla tips. Vi kommer hyra via en site på internet och jag tror det är endast via flygfältet vi kan förboka just via den firman. Dessutom så har vi med en femåring som ska ha bilstol. Det blir att ta sig en funderare ännu över hur vi gör. Tror dock vi hanterar Kretas trafik nattetid med gps. Lite felkörningar får man alltid räkna med då man är på resa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-14, 22:49
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Det fixar ni säkert!
Försäkra er om att biluthyrningsfirman inte har packat ihop för kvällen bara... Senast hann vi med nöd och näppe få tag på uthyrarna av våra förbokade bilar innan de stängde för kvällen.
Vi körde f.ö. utan problem till Falassarna i mörker.
Kikhs vägbeskrivning är alldeles utmärkt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-15, 07:14
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Vi har planerat hyra via Economy Car Rentals, som vi mestadels använder oss av (flera ggr per år). Har aldrig varit på Kreta så jag vet inte hur noggranna man är där,men vid övriga destinationer så väntar de på alla passagerare som har förbokat bil. Det går att boka efter kl.0:00 och dygnet runt via deras hemsida.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-04-15, 09:05
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Hei!
Ser ut som de har gunstige priser hos Economy Rentals. Vil tro at du får bilen utlevert fra en parkeringsplass ca 500 meter fra terminalen og at du ringer dit og blir hentet av deres lille buss. Har hentet bil/parkert der selv og det fungerer meget bra. Flyplassen i Chania er liten og oversiktlig så dette går helt sikkert greit. Drar selv nedover til Kreta neste lørdag!

God tur/ferie!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-04-15, 09:53
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Tack! :-) Kanske vi kör förbi er och tutar?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-04-16, 13:10
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
Tror dock vi hanterar Kretas trafik nattetid med gps. Lite felkörningar får man alltid räkna med då man är på resa
Kolla bara gps:en, så den är uppdaterad på Kreta. Vi hade lånat en gps förra året i maj, när vi bilade 2 veckor på Kreta. Den hade vi ingen nytta av alls, den bara ritade nya vägar hela tiden vi hade den på .
Och visst ser allt annorlunda ut i mörker, vi hade ändå varit på samma flygplats flera gånger innan.

Bilen hade vi bokat via nätet innan, och blev mötta på flygplatsen av representant med massa papper att fylla i, sen fick vi skjuts till bilen ngra hundra meter bort. På samma parkering lämnade vi bilen 14 dagar senare, och det fanns transport fram till flygterminalen .

Abi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-04-16, 14:46
mhdo mhdo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Västra Götalands län
Inlägg: 35
Standard Sv: Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Vi hade lånat en gps förra året i maj, när vi bilade 2 veckor på Kreta. Den hade vi ingen nytta av alls, den bara ritade nya vägar hela tiden vi hade den på .
Hej!

Vi var på Kreta under påsken 2011.... GPS:en var helt snurrig...... Kom fram till att det hade ett samband med att vårt hotell var överfyllt med NATO soldater......

Trevlig resa!

/DO
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-04-17, 07:32
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Min man har laddat ner ett program för ca 900 kronor till sin iPhone.. det är den gps:en vi använder.

Bilfirman vi hyr från är internationell och säker. Har hyrt via den minst 10 ggr. Om det inte funkar så får man bara göra reklamation i sådana fall. Vi har redan bokat bilen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-04-17, 07:36
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Och, så printar vi ut färdbeskrivning som vi plugga in + har karta (som man får stanna o lysa på med ficklampa ifall man kör fel!) Det är roligt att resa!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-04-17, 11:28
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Det låter som ni har garderat er .
Ha en härlig tur till Kreta!
Vi åker dit för femte gången i september , det är en mångsidig ö.

Abi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-04-17, 19:13
Lasvegas Lasvegas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 13
Standard Sv: Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
Min man har laddat ner ett program för ca 900 kronor till sin iPhone.. det är den gps:en vi använder.

Bilfirman vi hyr från är internationell och säker. Har hyrt via den minst 10 ggr. Om det inte funkar så får man bara göra reklamation i sådana fall. Vi har redan bokat bilen.
Kan bli mycket dyrt att använda denna gps om telefonen måste vara uppkopplad via 3g hela tiden.
Testa först med data roaming avstängd.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-04-17, 21:53
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Nej, vi har testat redan på Sicilien. Det går inte via 3G alls nämligen utan via satelliter och kartorna laddar man ner som sparad data! :-)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-04-17, 21:55
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Re: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Appen heter Navigon.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-04-18, 18:58
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Hyra bil och köra nattetid från flygfältet?

Jag har en "riktig" GPS med karta framtagen i Grekland samt en navigator TOM TOM med separat köpt Greklandskarta, sen Blackberry GPS. Allt uppdaterat med senaste kartorna.
Ibland när vi åker så ger det oss mycket fin information spec. i de större städerna. Men ibland får vi vända.
Att åka på natten till ett okänt resmål och lita på GPS rekomenderar jag ej.
Men att printa ut en karta från Google går bra, Googel är hyfsat uppdaterat på Kreta.
Min rekomendation när jag läst denna länk kvarstår. Njut i en taxi.

Olle
ps. I dag gjorde vi en vandring som jag vet är 3.4 km före kaffepaus. Det var en i gruppen som hade "telefon GPS" han hade gått 4,7km.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT