Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-08-02, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Jag är inte alls insatt i dessa regelverk och tillämplig lagstiftning men kan det inte finnas ett samband mellan det pris som betalats för biljetten och eventuell kompensation till kunden i efterhand. Nu kanske frågeställaren överklagar beslutet om det är överklagningsbart så då kanske vi får ett slutgiltigt svar.

Vid vår försening på drygt 5 timmar fick varje resenär en kupong på 60 kr oavsett vilket pris som betalats för biljetten så för den som betalat under 300 kr blev det en procentuellt hög ersättning.

Beträffande synpunkterna att man inte får sticka ut tycker jag det är lite märkligt eftersom alla väl har rätt att säga sin mening och åsikter brukar ju gå i sär.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-08-02, 11:22
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag är inte alls insatt i dessa regelverk och tillämplig lagstiftning men kan det inte finnas ett samband mellan det pris som betalats för biljetten och eventuell kompensation till kunden i efterhand. Nu kanske frågeställaren överklagar beslutet om det är överklagningsbart så då kanske vi får ett slutgiltigt svar.
Eva
Nja, biljettens pris har knappast nånting att göra med om man ska få ersättning vid försening eller inte, det är ju alltid samma regler som gäller. Däremot tycker åtminstone jag att en som har köpt en dyr biljett borde få högre ersättning än en som har köpt en billig biljett men det brukar väl lösas så att man får en viss del av resans pris i ersättning.
Då det gäller enkelresor så finns det väl ganska klara eu-regler om vad som gäller då de går under samma regler som reguljärresor. Jag har inte dessa regler i skallen men som någon annan redan skrev så kan säkert konsumenvägledaren ge svar på detta. Som jag har förstått det så försöker alla bolag att på något sätt kunna ersätta lägre än vad reglerna säger.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-08-02, 12:25
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Det är klart att det blir en viss skillnad vad man betalat för biljetten om man inte har haft andra utgifter pga tex försening.Att motivera en ersättning på 1000 skr och däröver blir ju svårare.Det går nämligen inte att anmäla till ARN om ersättningskravet understiger 1000skr när det gäller resor. Detta är förmodligen alla i resebranschen medvetna om och kan därför i lugn och ro stoltsera med texten "Vi följer ARN:s rekommendationer." i sin information.
Agda
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-08-02, 13:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Jag tänkte nog mest på att ersättningen i efterhand kanske är procentuell. Det alla får direkt på Arlanda för att kunna handla fika eller mat är naturligtvis lika.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-08-03, 18:56
sussisannas avatar
sussisanna sussisanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 19
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Hej!

Min son åkte 9 juni till Zakynthos med Airtours charter på en charterresa. Flyget ner var ca 9,5 timmar försenat. De fick matbiljetter på Arlanda men informationen var inte tillräcklig. Däremot när de kom hem låg ett brev från Airtours om ersättning på 300kr plus 70kr för den mat de bokat och betalat för. Detta trots att de inte brukar ersätta förseningar. Dessutom fanns det ett förseningsintyg medskickat att använda till reseförsäkringen. Eftersom sonen och hans resesällskap hade köpt reseföräkring fick de även 600kr i förseningsersättning.

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-03 klockan 19:52. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-08-03, 20:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Utan att lägga några värderingar åt något håll så kan man konstatera att denna tråd är rena reklamen för att se till att man har vettiga reseförsäkringar! Då får man ersättning för förseningar.

Av rent intresse skrev jag ut och läste EU-förordningen, 9 A4 sidor... Då kan man konstatera att Novair har helt rätt i det att inte betala ut någon form av kompensation. Däremot kan man ifrågasätta om 200 Kr per person verkligen räcker till mat och dryck under 15 tim på Arlanda. 15 timmar skulle jag påstå omfattar frukost, lunch, middag och kanske någon fika. Då räcker inte 200 långt när man är tvingad att äta ute.

I ert fall gäller att efter 3 timmar måste bolaget erbjuda mat och förfriskningar i rimligt förhållande till förseningen. Vid långa förseningar även hotellrum med transport och allt annat som där tillhör. De har dessutom stora krav på att informera passagerarna om förseningen och om vilka regler som gäller kring denna. Ni ska dessutom erbjudas 2 gratis telefonsamtal, fax eller E-mail. Efter 5 timmar skall ni erbjudas att avstå resan och få pengarna tillbaka.

Så möjligtvis kan ni begära ersättning för att ni hade högre kostnader för mat och förfriskningar än Novair erbjöd. Det hade jag slagit ner på och begärt hos Novair.

Sedan. Det spelar ingen roll vilka villkor man skrivit på när man köpte biljetten. Det som står bak på biljetten ang ersättning för förseningar eller inställda flyg kan man bortse från totalt. Det är alltid EU-förordningen som gäller, oavsett vad flygbolaget säger. Dessutom tar konsumentverket upp krav under 1000 Kr om det är av PRINCIPIELLT intresse. Vilket knappast är fallet här då Novair inte behöver kompensera någon enl EU-förordningen.

Det mest intressanta är om flyget är överbokat så att man inte kommer med! Om destinationen som i detta fall är Grekland så är ersättningen 400 € plus att de måste antingen betala tillbaka biljetten eller fixa första bästa transport till destinationen. Fickpengarna fixade! Jag har faktiskt varit med om överbokade flyg två gånger. Fast båda gångerna blev jag uppgraderad en klass och kom med. Men det gjorde inte ont med servicen och allt fritt...

På konsumentverkets sida finns en kortguide om allt detta. Den är två A4. Skriv ut den och ta med. Och se över försäkringarna.

Peter
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-08-03, 20:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Intressant läsning Peter!

Undrar över en detalj bara:

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
'Dessutom tar konsumentverket upp krav under 1000 Kr om det är av PRINCIPIELLT intresse. Vilket knappast är fallet här då Novair inte behöver kompensera någon enl EU-förordningen.
Menar du inte ARN där? De har en 1000-kronorsgräns alt principiellt intresse.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-08-03, 21:13
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Sv:Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Stort tack för alla svar!
Det var ju verkligen intressant att läsa allt ni har att säga om vår utresa.
Novair meddelar just idag att man inte tänker betalar någon ersättning för förseningen. Vi har det nu bekräftat på papper. Det formuleras i ett artigt och trevligt brev. De hänvisar till de allmänna regler för förseningar som finns och pekar då speciellt på att vi hade enkelresa.
Åter tack för allas engagemang!
ebh
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-08-04, 02:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Menar du inte ARN där? De har en 1000-kronorsgräns alt principiellt intresse.
Tack. Naturligtvis är det ARN. Fick väl kortslutning pga värmen...

Peter
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-08-04, 02:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av ebh
...pekar då speciellt på att vi hade enkelresa.
Enkelresa eller t o r spelar ingen roll! Där biter sig Novair i tummen. Det är dåligt av dem att hänvisa till det eftersom de ändå har rätten på sin sida enligt EU-förordningen. Det är irriterande när de försöker fibbla bort kunden med felaktiga argument. De om några borde ju veta vad som gäller! Dålig stil.

Att avbryta en semester på vägen ner är väl inte särskilt troligt att man gör, även om man råkar ut för förseningar. Men man bör känna till detta om det skulle behövas: Om man bokat flyg tex Kiruna - Arlanda - Milano - Athen och planet i Milano blir mer än fem timmar försenat har man rätt att avbryta hela resan och få pengarna tillbaka, och dessutom måste flygbolaget se till att man kommer tillbaka till Kiruna på deras bekostnad.

Det är ett långsökt senario, och menat som exempel, men för en kortsemester eller affärsresa kan det vara bra att veta. Allt sådant framgår i den lilla broschyren från Konsumentverket jag nämnde här ovan.

Peter
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-08-04, 07:42
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.Jag har ett fall uppe i ARN så jag har fått massor med utförlig information och tolknings hjälp av EU-förordning 261/2004.

Det intressanta med EU-förordningen är att, flygbolagen skall ge skriftlig information om rättigheterna vid incheckningsdisken och vid tex förseningar.
Agda
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-08-04, 09:28
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Agda
En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.Jag har ett fall uppe i ARN så jag har fått massor med utförlig information och tolknings hjälp av EU-förordning 261/2004.

Det intressanta med EU-förordningen är att, flygbolagen skall ge skriftlig information om rättigheterna vid incheckningsdisken och vid tex förseningar.
Agda
Tack för svar.
Vi fick inte skriftlig information. En tjänsteman från Novairkontoret berättade via själva disken där man slutligen lämnar boardingcarden innan ombordstigning att flyget var försenat minst 13 timmar. Innan hade vi fått info via anslagstavlan i avgångshallen samt mkt kort, osäker och otydlig info vid incheckningen. Vi fick vår första voucher á 100kr per person vid incheckningen och senare ytterligare en voucher á 100kr per person vid boardingdisken. Informationen vid boardingdisken var delvis otydlig och resenärerna var frustrerade men samlade. Novair meddelade att man ordnat daghotel och att en buss skulle köras fram.
Novair lovade också ersätta utlägg för ev resor t o r Sthlm under dagen (vilket de har hållit).
Vid vår kontakt under dagen med Apollo, då huvudsyftet var att diskutera den lilla tilldelningen av 200kr vouchers, var den vikarierande chefen oförstående ang att beloppet var för litet. "Eftersom man kan köpa affärsluncher motsv 2 måltider och 1-2 fika nere på stan i Sthlm för 200kr klarar ni det på Arlanda också" (ungefärligt citat).

Egentligen skulle man droppa det här, det har gått lite längre än vad vi tänkte, men ok, ett sista överklagande till Novair och sedan en liten rapport till Kalimera kanske är intressant?
Vi önskar därför tacksamt få alla ärendenummer ARN etc som ni kan lämna och som kan vara bra att ha med som dokument när vi nu snart överklagar. Hänvisa gärna till dokument (internet) som vi kan skriva ut och ha med. Vänligen alla som har nummer på handlingar, hänvisningar etc som kan vara viktiga i vår skrivning, skriv gärna. Stort tack!

Trevlig resan önskar
ebh
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-08-04, 11:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Men du, vart menar du att ni ska "överklaga"? ARN har alltså en gräns på 1000 kr, om de inte anser fallet vara av principiellt intresse. Gäller tvisten ett lägre belopp än så tar de inte upp ärendet.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-08-04, 16:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Agda
En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.
NU börjar det bli intressant! Om ARN gör samma tolkning så kan nämligen EBH berättigad till en kompensation om 400 €! Men tyvärr så står det ingenting om detta i förordningen så vitt jag kan se. Tolkningen är ju på sitt sätt rimlig men det är dock bara en tolkning. Går det igenom så blir den ju också ett prejudikat, i alla fall i Sverige. Till flygbolagens förtvivlan, för det kan stå dem dyrt.

Personligen tror jag inte ARN tolkar 5 timmars försening som inställt flyg när man ska följa EU-förordningen. Men det är mycket intressant och jag skulle uppskatta om du berättade här vad som händer och vad ARN kommer fram till.

Peter
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-08-05, 19:28
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Nej inte 400€ eftersom de rest. Ersättningen är hälften (200€) om man tagit ombokning vid inställt flyg.
Nu är det så att det tar upp till ett halvår innan ARN tar upp en anmälan.
Agda
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-08-05, 22:08
Lodenskan Lodenskan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 67
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Jag förstår dina känslor och din irritation över flygbolagets snålhet! Absolut!
Jag hade ett liknande inlägg i börja av sommaren med fritidsresor som inte var villiga att hjälpa till för att de hade "rätten på sin sida." "Är inte det dåligt" tror jag min tråd hette.
Fick många kloka svar, många medkännande o tipsande... men även av typen du fått "större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar " el "svenskar blivit så gnälliga."
Visst, det är ett forum o alla får tycka vad de vill... gör ju det själv nu... men ett sånt svar kanske man kan hålla för sej själv eftersom det bara spär på den "drabbades" känsla av nederlag.
Jag vet inte... jag tror bara att resebolag/företag över huvudtaget tjänar på att vara lite smidiga o bjuda till, ge kunden rätt.. för då återkommer de.
Du lär kanske inte vända dej till Novair i första hand nästa gång.
Du kan nog bara ge upp dina pengar... men du har absolut min sympati över förlorad semesterdag!
Kram Anneli
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-08-05, 23:00
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Lodenskan
Jag förstår dina känslor och din irritation över flygbolagets snålhet! Absolut!
Jag hade ett liknande inlägg i börja av sommaren med fritidsresor som inte var villiga att hjälpa till för att de hade "rätten på sin sida." "Är inte det dåligt" tror jag min tråd hette.
Fick många kloka svar, många medkännande o tipsande... men även av typen du fått "större respekt för ett bolag som visar att de inte gör undantag för dem som protesterar " el "svenskar blivit så gnälliga."
Visst, det är ett forum o alla får tycka vad de vill... gör ju det själv nu... men ett sånt svar kanske man kan hålla för sej själv eftersom det bara spär på den "drabbades" känsla av nederlag.
Jag vet inte... jag tror bara att resebolag/företag över huvudtaget tjänar på att vara lite smidiga o bjuda till, ge kunden rätt.. för då återkommer de.
Du lär kanske inte vända dej till Novair i första hand nästa gång.
Du kan nog bara ge upp dina pengar... men du har absolut min sympati över förlorad semesterdag!
Kram Anneli
Ja, du sammanfattar det bra!
Stort tack!
ebh
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-08-05, 23:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Lycka till med resor med andra bolag i framtiden. Själv är jag mycket nöjd med My Travel men med de priser och den service som Novair erbjuder kommer jag naturligtvis att använda mig av deras tjänster i framtiden. För mig som inte är ekonomiskt oberoende lockar en resa för 148 kr, 298 kr eller det pris jag betalde i år, eftersom jag bokade först i februari, dvs drygt 800 kr enkel väg är Novair ett bra alternativ. Jag förstår om du inte gillar mina ståndpunkter men personligen tycker jag att ni kompenserades ganska bra med daghotell, fria resor in till Stockholm etc. Mycket möjligt att bolaget inte har behandlat er och alla andra passagerare korrekt men personligen skulle jag inte orka använda energi på den striden. Naturligtvis har du min fulla respekt för ditt engagemang för en bra behandling av resenärer och kanske det är något som vi alla kan ha fördel av i framtiden.Lycka till.

Eva
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-08-06, 03:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Citat:
Ursprungligen postat av Agda
Nej inte 400€ eftersom de rest. Ersättningen är hälften (200€) om man tagit ombokning vid inställt flyg.
Nu är det så att det tar upp till ett halvår innan ARN tar upp en anmälan.
Agda
I mina papper står det att ersättningen KAN bli halverad om man inte blir mer än 2, 3 eller 4 timmar försenad vid nekad ombordstigning! Beroende på avstånd och om man reser inom eller utanför EU. Jag orkar inte kolla nu, men halveras ersättningen för att man accepterat ombokning? Det låter lite märkligt, men det är ju tolkningar! Dessutom har inte EBH tagit någon ombokning! Vederbörande väntade på Arlanda i nästan 15 timmar på sin flight!

EBH slår ju tidsgränsen med god marginal. Men skit samma. Den intressanta frågan är ju trots allt om EBH har rätt till ersättning! Om konsumentvägledaren du haft kontakt med har rätt i sin tolkning?

Och även om det tar ett halvår innan ARN tar upp det hela (vilket jag tycker låter märkligt lång tid) hade det varit intressant att höra vad de säger i denna fråga.

Som av en händelse har jag en kontakt på ARN, via vänner i Sthlm, så om du PM:ar mig ärendenr så kanske jag kan få fram ett underhands förhandsbesked. Det hade varit mycket intressant!

Om inte annat så har jag minne som en elefant och återkommer i frågan i Jan - Feb då det hela bör vara avgjord. Detta är ju av intresse inte bara för alla på Kalimera, utan för alla som flyger...

Peter
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-08-06, 04:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!

Citat:
Jag förstår dina känslor och din irritation över flygbolagets snålhet!
Jamen, flygbolaget har inte varit snålt! De har följt de regler som EU har satt upp! Huruvida dessa är rätt eller fel kan vi diskutera tills solen slocknar... Det förändrar inte det faktum att Novair har följt de regler som finns idag! Möjligtvis kan man ifrågasätta om 200 SEK pp räcker för mat och förfriskningar under 15 timmar, som jag nämnde tidigare.

Citat:
...att resebolag/företag över huvudtaget tjänar på att vara lite smidiga o bjuda till, ge kunden rätt..
OK, då ponerar vi att Novair trots allt kompenserar varje biljett med 250 SEK pga förseningen, vilket de inte har någon skyldighet till enl EU-förordningen. Och så säger vi att planet tar 200 pers. Det innebär att Novair ska betala ut 50.000 SEK plus kostnader för att betala ut pengarna. Den flighten gick garanterat med brakförlust! Och hur länge tror ni att något bolag kan bära sådana bakslag? Vilken rätt har jag/någon att begära att bolaget ska ge högre ersättnig än den EU-förordningen säger? Vem anser sig ha rätt till särbehandling? Om vi accepterar de regler som finns kanske vi även i framtiden kan köpa billiga biljetter till tex Grekland!

Det finns tämligen klara regler vad gäller förseningar osv. Och jag anser att vare sig jag, eller någon annan, har rätt att kräva någon form av särbehandling som innebär högre ersättning än vad EU-förordningen säger.

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT