Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-03-04, 15:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Jag kan inte se att Naxos stämmer in på dina önskemål. Har varit där både i slutet av maj, juni och augusti och redan för att antal år sedan var det mycket turister och speciellt mycket svenskar.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-03-04, 16:03
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Jag tycker att semestrande greker har minskat mycket de senaste 5 åren, förmodligen till följd av den ekonomiska krisen. Men oavsett vilken ö man väljer så är icke-grekiska turister dominerande under hög säsong. Betänk följande: Sverige och Grekland har ungefär lika många invånare (grovt räknat!), men Sverige tar emot c.a. 2 miljoner turister per år medan Grekland nästan 25 miljoner. Och dess värre: Greklands yta är ungefär en tredje del av Sveriges (tror jag). Alltså, på en yta från Malmö till Hudiksvall (ungefär) bor c.a. 10 miljoner invånare som under högsäsong (då de allra flesta åker till Grekland) får besök av ytterligare 25 miljoner, totalt 35 miljoner. Och Grekland har valt en annan väg än andra turistländer i Europa (Spanien, Frankrike, etc), d v s gigantiska turistanläggningar i Grekland är betydligt färre i antal (tack och lov), vilket utgör en hyfsad utjämning av turister över hela Grekland och då framför allt ute på öarna. Antalet flygförbindelser till många orter (öar!) i Grekland har ökat avsevärt de senaste 10 åren. Det är hur enkelt som helst att nå vilken ö man vill (med några få undantag!), och man behöver inte längre vara i händerna på de etablerade charterbolagen. Alltså, semestrande icke-greker finns överallt ute på öarna under högsäsong.

Senast redigerad av RobEri den 2015-03-04 klockan 16:13.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-03-04, 16:33
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Naxos stränder är outstanding! Ju längre söderut desto bättre.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-03-04, 17:27
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

På Ikaria finns en mycket fin strand som gått kan jämföras med agia Anna på Naxos, fast mindre. Den ligger strax utanför armenistis. När vi bodde hos violetta studios var det bara högst 5 minuter att promenera dit. Där fanns solstolar o parasoller och en mysig strandbar. De flesta turisterna ,som inte var så många i juni månad , var greker (tror jag).
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-03-04, 17:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av saroulaa Visa inlägg
Tack alla för era svar!
Är glad att jag har hittat detta forum, älskar grekland och älskar att prata om grekland!

Jag vet att det inte är riktigt möjligt att hitta en tom, vit strand på en grön ö. Men tänkte mer om ni hade några guldkorn att dela med er av!

När jag säger att jag inte vill att det ska va överbefolkat av turister menar jag mer om man jämför kreta med skopelos. Skopelos va jätte lugn tyckte jag, även om det såklart var turister, så fanns det alltid solstolar.

Jag har kikat massor på thassos nu. Thassos verkar ha en del vackra sand stränder och man kan hitta sina egna vikar.Plus det är en väldigt grön ö.
Men drömmen om naxos sitter kvar. Jag gillar ställen där greker semestrar.
Men då ska du verkligen satsa på Thassos! Många inhemska turister eftersom man lätt kan ta med egna bilen på färjan. Dessutom har många fastlandsgreker sommarhus på ön av samma orsak.

Katitzi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-03-04, 17:43
missdevilno1 missdevilno1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 46
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Har varit på både Naxos, Skiathos och Thassos och säger Thassos alla gånger när det gäller fina stränder.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-03-04, 17:46
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Åkte på en båttur,avgång Kissamos(Kreta)till stranden där lady D och prins Charles lär ska ha varit på smekmånad.Redan i Kissamos hamn var det turkost,klart,vatten.Jag kommer inte ihåg vad stranden heter men drygt 6m djup var svårt att tro då det var kristallklart.Det gick att köra bil dit med en liten promenad ner...båten vek av söderut...
Hasse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-03-04, 22:42
saroulaa saroulaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 8
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
På Ikaria finns en mycket fin strand som gått kan jämföras med agia Anna på Naxos, fast mindre. Den ligger strax utanför armenistis. När vi bodde hos violetta studios var det bara högst 5 minuter att promenera dit. Där fanns solstolar o parasoller och en mysig strandbar. De flesta turisterna ,som inte var så många i juni månad , var greker (tror jag).
Åh ikaria!! Vill verkligen dit.. Hur kommer man dit? vad rekomenderar du?
Var det sand strand?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-03-04, 23:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Om du tar en titt på venstre side her; i det blå feltet under headingen 'øyverdenen' (på svensk ) - og klikker deg videre inn på Ikaria som ligger under de østre egeiske øyene, få du masse informasjon som Janne har skrevet. Veldig bra. Dessuten en god del å lese i forumet, både om øya og hvordan du kan komme dit. Lykke til ÖVÄRLDEN
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-03-05, 00:04
BBB BBB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 9
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Nordöstra Korfu är helt underbart med sin grova sand som är lätt att borsta bort eller klippstränder samt friskt vatten. Barbati (by och strand med samma namn) når man på ca 20 min med buss från Korfu stad eller byn Kassiopi (Kanoni beach) dit det tar ca 40 min
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-03-05, 10:04
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Du hittar Ikaria via linken jag gav dig i föregående post: http://www.angelfire.com/super2/greece/ikaria.html och Thassos http://www.angelfire.com/super2/greece/thassos.html

Ingela
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-03-05, 10:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av saroulaa Visa inlägg
Åh ikaria!! Vill verkligen dit.. Hur kommer man dit? vad rekomenderar du?
Stranden heter Livadia, och är en av flera fina sandstränder nära byn Armenistis. Bild på stranden finns här.

Ikaria är - vad jag brukar säga - inte som andra öar. Jag vet andra som håller med mig.

Du kan läsa om Ikaria, hur du tar dit, om byarna, om stränderna, om sevärdheterna och mycket mer på vår sida om Ikaria på Kalimera.

Det finns till och med en strand som heter Seychellerna på ön. Bara en sån sak.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-03-05, 10:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Stranden heter Livadia, och är en av flera fina sandstränder nära byn Armenistis. Bild på stranden finns här.

Ikaria är - vad jag brukar säga - inte som andra öar. Jag vet andra som håller med mig.

Du kan läsa om Ikaria, hur du tar dit, om byarna, om stränderna, om sevärdheterna och mycket mer på vår sida om Ikaria på Kalimera.

Det finns till och med en strand som heter Seychellerna på ön. Bara en sån sak.
Jeg er en av dem som holder med deg angående Ikaria

... når det gjelder Naxos er vi nok ikke like enige
At det er flotte strender på Naxos er jeg enig i - men IKARIA byr på så
m y e mer synes jeg, ikke så mye "fjas" og turister der
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-03-06, 10:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av saroulaa Visa inlägg
vad mer är negativt om naxos?
Det sämsta med stränderna på Naxos är att de är så långgrunda så det inte är roligt att bada där om man är äldre än 4 år.

Citat:
Ursprungligen postat av saroulaa Visa inlägg
Dom stränderna jag var på skiathos var steniga? Tyckte det också var väldigt mycket turister (Vill helst udvika sådant) men om du säger att man kan hitta tomma stränder blir jag väldigt nyfiken? Kan du tipsa om någon?
På norra sidan finns det en del steniga stränder, särskilt på östra delen av ön, men på södra är det nästan bara sandstränder och även längre till väster på norra sidan. Eftersom stränderna på södra kusten är lättare att ta sig till är de naturligt nog också mer besökta. Från mitten av juli till mitten av september är det minst 10 ggr fler människor där än under resten av året. Många besökare är utländska turister, men en stor del är också utflyttade som åker "hem" när de har semester. Vi var där sent på säsongen och då var det inte ens fullt på de populäraste stränderna.

En väldigt fin liten (men inte jätteliten) strand som vi gillade heter Krifi Amos och ligger längs den västra kustremsan, typ i nordvästra "hörnet" i viken som bildas av udden som sticker ut som en krok. Vi åkte till busshållplats 23 (tror jag det var) och gick ett par km längs vägen som går mot nordväst därifrån och följde sedan en stig ner till stranden. Det var skyltat från vägen. När vi kom dit var det bara vi där och jag vill minnas att jag räknade till totalt 12 personer under hela dagen. Den kallas även "Hidden beach" vilket kanske kan förklara att det inte var så många där Fast jag måste gardera mig med att det var flera år sedan vi var där, och det kan ju ha ändrats nu.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-03-12, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Naxos är väl en större ö än Andros och Tinos? Naxos har ju om jag inte minns fel, cirka 23000 åretruntboende greker.
Naxos har cirka 18 000 invånare, Andros 9 200 och Tinos 8 600.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-03-12, 14:36
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Naxos har cirka 18 000 invånare, Andros 9 200 och Tinos 8 600.
När uppdaterade du invånarantalet för Naxos?
Jag är nästan helt säker på att Theo.. på Pension Sofi sa 23000 inv. när jag frågade i höstas.. fast han kanske inte har full koll..
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-03-12, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
När updaterade du invånarantalet för Naxos?
Jag är nästan helt säker på att Theo.. på Pension Sofi sa 23000 inv. när jag frågar i höstas.. fast han kanske inte har full koll..
Tror inte att han så mycket koll på det. Uppgifterna kommer från senaste folkräkningen, som var 2011.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-03-12, 14:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tror inte att han så mycket koll på det. Uppgifterna kommer från senaste folkräkningen, som var 2011.
OK!..
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-03-12, 15:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Fast i augusti var det väldigt många grekiska turister på Naxos och inte alls så många skandinaver. Mycket har nog med att göra vilken tid du besöker Naxos samt också var på Naxos du är. Grekerna höll till i Makrigialos och Plaka allra mest och inte så mycket inne i gamla stan i chora. Många av dem bodde på campingen i M.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-03-12, 15:35
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Söker grekland finaste sand strand!

Kan tillägga att alla stränder på Naxos absolut inte är långgrunda, vilket uppskattas av oss alla i familjen - stora som små. Ute i Prokopios är det inte mer än 5-6 steg så är man i midjehöjd o några meter till så bottnar man inte. Har aldrig besökt stranden inne i stan men har förstått att den är långgrund. ska vi tala om långgrunda stränder så ska man åka till Antiparos o Baby beach, där tar det tid att doppa sig vill jag lova.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT