Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-07-17, 18:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Hoppas här dyker upp någon som faktiskt bott där, t ex Maggy.

Bara ni gillar det där med klappersten så kan din fru ligga och sola medan du softar under ett parasoll på stranden, i hotellets snackbar eller på er balkong. Det tar henne liksom ett par meter om hon vill säga dig något

Längs strandpromenaden och inne i byns hjärta finns fler tavernor än ni hinner med på en vecka.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-07-17, 20:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Jag tror det är ett mycket bra val.....

Har själv inte bott där, men ätit lunch må nga ggr när jag solat nedanför. Mycket trevlig personal och huvudsakligen nordiska och engelska gäster.
Själva bor vi högre upp över Livadia när vi är där.

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-07-17, 20:33
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Jag bodde på Eleni Beach i Livadia 3 v förra sommaren.
Jättenöjd! Boka det.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-07-17, 20:49
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Nu är det klappat och klart vi flyger 21/9 till Tilos och bor på Eleni. Lite orolig för vädret under den tiden.
Hur är frukosten på hotellet?
Skulle behöva lite tips på bra ställen att äta lunch och middag.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-07-17, 21:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Grattis, så roligt!

Vädret är inte lika säkert som tidigare på säsongen men ofta är det ändå jättefint. Och havet är ljuvligt.

Tavernor som jag personligen gillar är Nikos taverna, To Armenon och Nautilos. Dessutom Omonia för den fina, autentiska atmosfären. Kyriakos för pita gyro, en "minikebab", vanlig grekisk snabbmat. Oasis för grekiskt eller pizza och Gorgona med en härlig takterrass.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-07-17, 21:31
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Kul Hagalund! Då kommer vi att ses! Vi ska bo på Eleni Beach 14-28/9. Vi har inte bott där tidigare. För tre år sedan bodde vi i Eristos, vilket var fint men lite off. Tavernatipsen tar vi till oss, tack för dem Inkfish!


Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-07-17, 21:31
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Tack, vi kommer att söka upp ställen du rekommenderar.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-07-17, 22:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Förresten - ett sätt att lära känna ön lite innan ni kommer dit är ju att skaffa Kalimeras e-guide om Tilos. Länkar finns på sajtens förstasida
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-07-17, 22:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Titti ni kommer garanterat att trivas i Livadia också!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-07-17, 22:20
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Har precis fått guiden, skall läsa den ikväll och imorgon.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-07-17, 22:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Haha, perfekt
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-07-17, 22:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Vi har varit på Tilos 3 ggr, sammanlagt 5 veckor, vilket är LITE i det här gänget!
Första gången 2 veckor 2004 och då bodde vi vid Eristos Bay och trivdes alldeles förträffligt! 2011 blev det 2 veckor på Annas i Livadia och vi trivdes lika bra där. I juni i år blev det bara en vecka men det var lika fint det! Fast myggen var elaka...
Vad jag har läst mig till så är frukosten väldigt bra på Elenis. Ni kommer att stortrivas och gillar ni att vandra så är ön PERFEKT! Ni kommer att äta gott på de ställen som rekommenderas. Jag kan lägga till Sofias också!

Lissi - som är på Kreta när ni är på Tilos Ännu en höjdarö!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-07-18, 18:51
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hoppas här dyker upp någon som faktiskt bott där, t ex Maggy.
Halloy ...javissst har jag bott på Eleni några gånger, senast nu i juni... ...har en tår i varje ögonvrå när jag behöver lämna... ...och det säger väl en del... Michalis, hans bror Costas, deras mor och övrig personal på Eleni gör allt för att gästerna ska trivas... ..."oh Ann how are you" ...hör jag flera gånger om dagen... ...Michalis eller Costas möter upp i hamnen när färjan kommer in och transporterar bagaget och ibland gästerna, beroende på hur många som kommer samtidigt. Rummen är fina och mycket välstädade. Det står och väntar en 6-pack vatten i rummet som ingår i priset...I alla fall om ni reser med Apollo Frukosten är alldeles utomordentligt bra, tycker jag! Nybakta frallor, ost, skinka , marmelad och youghurt eller andra alternativ som omelett eller kokt ägg...kaffe och te...och juice...Det är så trevligt att sitta där på deras uteveranda och äta frukost, alldeles intill havet...Jag var där andra veckan i oktober förra året, med helt fantastiskt väder, 20-25 grader, och varmt och skönt i vattnet ...sådär 10-15 meter till stranden...soluppgångarna är magiska Jag reser till Tilos och Eleni igen 31 aug för två veckor... För övrigt håller jag helt med de förslag som har kommit upp här på tavernor Min favorit är To Armenon...men ni får supergod mat och vänligt och trevligt bemötande överallt! Helt underbart är precis vad det är... ...vågar chansa på att säga att ni också kommer att bli förälskade i den lilla underbara ön ...förresten...badskor rekommenderas...


/ Maggy

Senast redigerad av Maggy den 2014-07-18 klockan 19:02.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-07-19, 02:38
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Tack Maggy,
Jag är glad att du skriver så fint om Eleni. Det är alltid en risk med boende på för en okända platser. Resebyråer är inte att lita på avseende beskrivningar av hotellen. Men nu vet jag att det blir fint.

Vem vet, vi kanske ses någon gång på Eleni.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-07-19, 10:05
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Hagalund24 Visa inlägg
Tack Maggy,
Jag är glad att du skriver så fint om Eleni. Det är alltid en risk med boende på för en okända platser. Resebyråer är inte att lita på avseende beskrivningar av hotellen. Men nu vet jag att det blir fint.

Vem vet, vi kanske ses någon gång på Eleni.
ja Eleni är helt underbart. Ni har helt klart gjort ett bra val Reser ni med Apollo? Om du är med på Fb så har hotellet en egen sida där. Ett annat tips är att gå med i Tilos-gruppen på fb...där kan du få många tips om Tilos och få se helt underbara bilder... Ytterligare ett tips är att skicka ett meddelande till Michalis och göra en förfrågan om boende i den nyare delen...där är fina duschkabiner, i huvudbyggnaden är duscharna "öppna" jag har alltid rum nr 27, första våningen i den nya delen...är som att komma "hem" för mig

Ja vem vet vi kan väl hoppas på det att ses på Eleni någon gång... Jag ska boka igen inför 2015 så fort bokning är möjlig...

/ Maggy
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-07-19, 12:25
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Hej igen Maggy,
Jag har redan skickat förfrågan till Michalis avseende boende i den nya delen, han lovade att göra sitt bästa. Från det ena till det andra, vi brukar tycka om att dricka lite vin till maten men mina kunskaper om grekiska viner är mycket begränsade. Vilka viner skall man dricka på Tilos tycker du och ni andra?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-07-19, 12:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Hagalund24 Visa inlägg
Hej igen Maggy,
Jag har redan skickat förfrågan till Michalis avseende boende i den nya delen, han lovade att göra sitt bästa. Från det ena till det andra, vi brukar tycka om att dricka lite vin till maten men mina kunskaper om grekiska viner är mycket begränsade. Vilka viner skall man dricka på Tilos tycker du och ni andra?
Jag är INGEN vinkännare. Så jag älskar Retsina, vilket vinkännare sällan brukar göra. Dock: känner ni inte till Retsina och vill pröva så kan ni - i mitt tycke - inte göra det på någon bättre ön än Tilos och de andra öarna kring Rhodos.

Där säljs nämligen huvudsakligen retsina från vinproducenten CAIR på Rhodos. Den heter just bara så: CAIR Retsina. Den är - i mitt tycke - den bästa Retsina jag fått. Smakar som en sommaräng.

Även Kourtaki Retsina säljs på Tilos (och på Systembolaget i Sverige) men har en opersonlig smak, tycker jag, och kan inte mäta sig med CAIR.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-07-19, 12:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.




Såhär ser den ut. Vågar dock inte lova att ni har en lika praktisk kombinerad stekspade och flasköppnare som jag hade på rummet
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-07-19, 13:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Men fan... Jag ber om ursäkt! Om någon vet hur man numera förminskar bilder på photobucket får ni gärna tala om det, jag hittar det inte!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-07-19, 13:18
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Hagalund24 Visa inlägg
Hej igen Maggy,
Jag har redan skickat förfrågan till Michalis avseende boende i den nya delen, han lovade att göra sitt bästa. Från det ena till det andra, vi brukar tycka om att dricka lite vin till maten men mina kunskaper om grekiska viner är mycket begränsade. Vilka viner skall man dricka på Tilos tycker du och ni andra?
Hej
Vad bra att du har varit i kontakt med Michalis... Han gör säkert sitt bästa för att fixa det...

Retzinan, på bilden ovan, tycker jag riktigt mycket om Jag har alltid några sådana flaskor i kylen, ljuvligt att dricka på kvällen på balkongen...ett glas på lunchen är inte heller fel För övrigt finns andra viner också, men för mig är det som att gå in på systemet här hemma...Fråga i butiken, de kan rekommendera. Jag har druckit mycket goda röda viner på Tilos, men minns inte namnen...Många av vinerna kommer från Rhodos.

...Metaxa tycker jag är en riktig höjdare... ...testa det...

/ Maggy
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT