Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-15, 08:48
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Hjälp oss med första resan till Grekland.

Hej alla Grekland älskare,
Jag är ny här på forumet. Hittade hit under mina fruktlösa försök att hitta en resa till Grekland under september, vecka 38,39. När jag väl hittat hit till Kalimera forumet tänkte jag med ert medgivande att göra livet lätt för mig och be er alla om hjälp.
Jag och min oäkta fru är ganska pigga 65-åringar som tycker om natur och promenader. Den som står för matlagningen hemma är jag. Har varit mat och vin intresserad i fyrtio år, min fru däremot är väldigt duktig på att äta och på att dricka goda viner. Hon är också en riktig soldyrkare och ”badanka”. Jag däremot blir bränd efter 15 minuter i solen även om jag skyddar mig med solkräm med skyddsfaktor 50. Tillgång till parasoll eller skugga är ett måste. Vi är inte några lyxsökare utan mer än väl nöjer oss med rena lakan och handdukar och med tillgång till egen dusch och toa. Kristallkronor och marmor klarar vi oss utan. Tacksam om ni hjälper oss att hitta förslag på lämpligt plats och boende. Det är första gången på 30 år som vi tänkte åka till Grekland och vill gärna att det blir något utöver det vanliga. Vi är för övrigt ganska vana resenärer dock inte till Grekland.

Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-15, 09:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Skopelos stad eller Molyvos på Lesvos är mina förslag om ni åker charter. Åker ni på egen hand är Chora på Folegandros ett mycket bra alternativ.

Själv bodde jag på Voulas i Molyvos för några veckor sedan och var mycket nöjd med boendet. Enkelt men fint stenhus högt upp i staden i ett vanligt grekiskt bostadskvarter.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-15, 09:31
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Hej och tack för ditt svar.
Med tanke på fruns enorma passion för badandet har jag tänkt mig strandnära hotell.
Mvh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-15, 11:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Tilos! Flyg till Rhodos, därefter ca 1.5 timmes båtresa. Väljer ni charter ordnar de med båttransfern, annars är det enkelt att själv fixa det.

Ving och Apollo har Tilos.

Ön är liten, lugn och vacker, med stigar för både längre och kortare vandringar. Strandnära hotell är t ex Eleni Beach Hotel, Livadia Beach hotel och Dream Island. Bilfritt längs strandpromenaden och gott om tavernor.

Den vackra stranden i Livadiabukten är klappersten så man måste tycka om det. De flesta har badskor. Sandstrandsälskare har inte mycket att hämta på Tilos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-15, 11:47
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Hej och välkommen till detta fantastiska forum om Grekland!Eftersom jag o maken nyss kommit hem från Kreta så känns det naturligt att tipsa om den ön som har allt.Bor man i Kato Stalos så ligger det boenden alldeles vid stranden eller på andra sidan gatan ett "stenkast"från stranden,bra strandtavernor skänker skugga till den som är känslig mot solen.Närhet till Chania,bara att ta bussen!går ofta och taxi är billigt.Till höger på kalimeras startsida hittar du snabbval resmål,där finns mängder av info om greköar,och möjlighet att beställa E-guider till ett facilt pris.Åh så roligt att ha detta planerande framför er och här kommer du nog få massor av förslag på resmål. Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-15, 12:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

...och om inte Tilos passar så föreslår jag Tinos. Lätt att åka till med buss från flygplatsen i Aten till Rafina fvb ut till Tinos. Många mindre pensionat, få stora hotell och en sandstrand på var sida om Chora, samt flera andra runt om på ön. Ag Fokas är den bästa vid Choran med två bra strandtavernor och riktiga tavernor i anslutning och gratis solstolar parasoll om man beställer något från baren eller tavernan. Hur många fina boenden som helst och en fin Chora att promenera i på kvällarna med många bra tavernor. En riktigt GENUIN grekisk ö med den fantastiska kyrkan Panagia Evangelistra högt belägen.
Gå in och läs mer om Tinos eller andra öar här bredvid. Då får Du också tillgång till alla resebrev som finns från de olika öarna och de kan ju inspirera till rätt val.

...och kom ihåg: Ingen ö eller plats är "fel" De är bara lite olika!

Lycka till!

Lissi - Tinosåtervändare år efter år.... 11 gången i nov sen 2008
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-15, 17:14
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Kul det här, alla kör med sina favoritöar! Så gör även jag och inte helt otippat så rekommenderar jag då Naxos. Du skriver att hustrun är en badanka o här får hon sitt lystmäte. Stränderna söder om Naxos stad med början i Agios Prokopios är bland de bästa i hela Grekland. Finns mycket att se o göra på ön om man inte hela tiden vill vara vid stranden, se andra inlägg här på forumet. Charter går att åka till Naxos med Apollo iallafall. Väljer ni Naxos blir ni inte besvikna!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-15, 18:05
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Kul det här, alla kör med sina favoritöar! Så gör även jag och inte helt otippat så rekommenderar jag då Naxos. Du skriver att hustrun är en badanka o här får hon sitt lystmäte. Stränderna söder om Naxos stad med början i Agios Prokopios är bland de bästa i hela Grekland. Finns mycket att se o göra på ön om man inte hela tiden vill vara vid stranden, se andra inlägg här på forumet. Charter går att åka till Naxos med Apollo iallafall. Väljer ni Naxos blir ni inte besvikna!
Jag håller med dig! På Naxos finns det mesta. Åker man dessutom i september då är det kanonfint där. Många bra tavernor och fina stränder. En mysig chora att gå vilse i och man finner både folkliv men också lugnet.
Naxos är en såå fin ö!
//maji
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-15, 19:06
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Molivos på Lesvos är fortfarande ett bra alternativ. Direktflyg med Ving, boende på strandnära Delfinia med närhet till den fina sandstranden i Molivos.

Dessutom en verkligt genuin plats och restauranger med god mat.

Själv åker vi till Skopelos på vår nästa resa i augusti, inte dumt det heller.
(Vi är i ungefär samma ålder som ni)

Carina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-15, 21:56
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Kul det här, alla kör med sina favoritöar! Så gör även jag och inte helt otippat så rekommenderar jag då Naxos. Du skriver att hustrun är en badanka o här får hon sitt lystmäte. Stränderna söder om Naxos stad med början i Agios Prokopios är bland de bästa i hela Grekland. Finns mycket att se o göra på ön om man inte hela tiden vill vara vid stranden, se andra inlägg här på forumet. Charter går att åka till Naxos med Apollo iallafall. Väljer ni Naxos blir ni inte besvikna!
. Kan bara hålla med angående Naxos,vi har bott i just Agios Prokopios vid ett flertal tillfällen och haft det såååååå bra. Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-16, 08:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Molivos på Lesvos är fortfarande ett bra alternativ. Direktflyg med Ving, boende på strandnära Delfinia med närhet till den fina sandstranden i Molivos.

Dessutom en verkligt genuin plats och restauranger med god mat.

Själv åker vi till Skopelos på vår nästa resa i augusti, inte dumt det heller.
(Vi är i ungefär samma ålder som ni)

Carina
Håller helt med. Staden är mycket vacker och de smala gränderna och de fina välbevarade gamla husen är fantastiska. Jag är också i er ålder och för den som vill besöka en riktigt fin plats och som jag gärna som Carina kallar genuin är det ett mycket bra val.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-16, 17:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Naxos
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-16, 17:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Naxos
Säger jag med.. trots att jag INTE varit dit än.. men ska dit i september!
Tänker på de fina stränderna jag läst om och sett på bilder!

Slå till med NAXOS.. vet ja!!...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-16, 23:23
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Tack alla för era fina förslag, försöker få tag på en resa till något ställe ni tipsade om men det mesta är redan bokad. Jag verkar vara sent ute.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-17, 00:01
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Men näe,nog måste det finnas plats på något flyg för er!!!Hade ni tänkt er en charterresa eller en flygstol och sen fixa resten själv?Lycka till!Monica
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-17, 17:51
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Alkyoni Beach hotel på Naxos är det någon av er som känner till den?
Undrar även vad det brukar kosta att hyra stolar och parasoll på stranden.
Tack på förhand för era svar.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-17, 17:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Hagalund24 Visa inlägg
Tack alla för era fina förslag, försöker få tag på en resa till något ställe ni tipsade om men det mesta är redan bokad. Jag verkar vara sent ute.
Så synd! Jag som tänkte att Tilos skulle passa era önskemål så bra.

Men de där veckorna är lite av "en andra högsäsong" i Grekland. Så många, inte minst skandinaver, har upptäckt hur fint där är då.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-17, 18:25
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Nu har jag äntligen hittat en resa till Tilos med boende på Eleni Beach hotell.
Undrar om du känner till den.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-17, 18:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Har inte bott där men de har en bergfast kundkrets, folk som bor där älskar det.

Det ligger på (klapperstens)stranden med bara strandpromenaden emellan och med gratis solstolar och parasoll.

Tror inte att ni behöver bli besvikna om ni väljer det. Dock: det är rum, inte studios med pentry, så ni kan inte t ex laga egen frukost.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-07-17, 18:33
Hagalund24 Hagalund24 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 21
Standard Sv: Hjälp oss med första resan till Grekland.

Frukost ingår i priset så det det är lugnt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT