Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-05-24, 18:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kontanter

Just precis!!


Arne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-05-24, 20:03
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Kontanter

Att kånka med sig feta sedelbuntar riskerar bara att stimulera brottsligheten. Se här vad som händer stackars greker som tar ut alla sina besparingar:

http://www.reuters.com/article/2012/...8GNA8Z20120524
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-05-24, 20:47
ander ander är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 35
Standard Sv: Kontanter

Är det någon som har varit på Skopleos de senaste veckorna och vet hur läget är i bankomaterna där?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-05-24, 20:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Ja det här med brist på kontanter verkar ha satt sig rejält, pratade med en idag som jag i alla fall fick upplyst om att källan till nyheten är Forex.
Dock har jag ingen större förhoppning om att han förstod vad jag menade med det, han sa bara: Ja där brukar jag växla
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-05-24, 20:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av ander Visa inlägg
Är det någon som har varit på Skopleos de senaste veckorna och vet hur läget är i bankomaterna där?
Tyvärr cirkulerar det många falska rykten just nu. Det FINNS pengar i bankomaterna i Grekland! Om det inte finns beror det på att de inte har fyllts på. Precis som det kan vara här hemma också.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-05-25, 07:52
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kontanter

En svensk (!) hoteldirektør i "mitt" område fikk mail fra en svensk kvinne om man fikk mat på Kreta. Nei, dette er ingen spøk, men helt sant og jeg har det fra ham selv - first hand.

Enkelte mennesker burde ikke sove i sin seng med tanke på at det er det stedet hvor et flertall dør!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-05-25, 12:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Kontanter

Vi brukar vara på resa bara i en vecka så det har inte varit något problem att ta med sig de pengar vi tänkt oss behöva i kontanter (lätt som en plätt eftersom både Finland och Grekland har euro, åtminstone tillsvidare ). Kreditkort har vi använt närmast för att betala hotell med och att ha som reserv, ofta har det också varit så att t.ex tavernor inte har tagit emot kreditkort. Men åker man på en längre båtluff kan det ju vara besvärligare att ta med sig så mycket pengar eftersom det naturligtvis är en viss säkerhetsrisk också.

Men, i dagens läge skulle åtminstone JAG ta med mig lite extra kontanter för säkerhets skull. Det att det tidigare har funnits pengar och att det finns pengar i bankautomaterna JUST NU behöver inte betyda att situationen inte skulle kunna vara annorlunda om en månad. Beror mycket på vilken tidpunkt man ska resa. Blir det runt valet 17 juni kan det vara lönt att vara extra försiktig. De grekiska bankerna är ju i kris nu redan eftersom folk har börjat ta ut sina besparingar osv. Utan stöd från ECB skulle de inte klara sig (så har åtminstone jag förstått det, korrigera mig om jag har fel). Bäst att följa med situationen så gott man kan och vara lite extra försiktig, det skadar inte.

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-05-25, 17:13
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag fick precis detta mejl från en hotellägare i Grekland:

I had a phone call from Sweden some days ago and do you know what he asked me? He heard on Swedish news that he had to carry cash with him because our banks have no money! It’s crazy! I think the entire problem caused from the news, this happens everywhere, also English people ask me about this.

Nothing changed on us, it’s like we live all the years, and you don’t even feel the crisis on the islands unless you see fewer tourists. All this has to do with the politicians, not the day to day life of Greece.

If people ask, please explain to them.
Ja, håller med helt och hållet....det är helt absurt! Det går flera såna konstiga rykten just nu och allt kommer från media! Tro inte allt som skrivs!

Ingela
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-05-26, 09:42
Laxs avatar
Lax Lax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: smygehuk
Inlägg: 84
Standard Valuta/Växla

Det börjar närma sig årets resa till Ixia.

Med tanke på allt som händer i grekland så undrar jag när man bör växla sina respengar?

Kan det bli en låg valuta efter omvalet den 17 juni tex?


//L
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-05-26, 09:46
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Valuta/Växla

Citat:
Ursprungligen postat av Lax Visa inlägg

Kan det bli en låg valuta efter omvalet den 17 juni tex?


//L
Förstår inte riktigt vad du menar?
Är det risken att €uron ska bytas ut, du menar?
I så fall behöver du inte bekymra dig. Om landet bestämmer sig för att träda ur €urosamarbetet är det först en politisk process som tar tid, sedan tar det praktiska minst 3-4 månader bara att trycka nya sedlar...

/Anders
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-05-26, 09:52
Laxs avatar
Lax Lax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: smygehuk
Inlägg: 84
Standard Sv: Valuta/Växla

Ja blir det draschma igen så tar det ju lite tid men jag menar om euron kommer att skunka eller öka beroende på hur valet kommer att gå.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-05-26, 10:04
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Valuta/Växla

ahh, oki, då är jag med...
Ja det står ju skrivet i stjärnorna.
Men Merkel, Hollande & co ser till att det är marginella skillnader.
Tror inte att €uron rör sig närmvärt i förhållande till den svenska pesetasen...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-05-26, 10:27
Laxs avatar
Lax Lax är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: smygehuk
Inlägg: 84
Standard Sv: Valuta/Växla

okej ja man får väl runt 1e för 9krvilket inte är så dumt ändå.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-05-29, 12:24
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Cash eller kort

Enligt denna artikel (längst ner) kan man förvänta sig restriktioner vad gäller in- och utförseln av valuta efter uträdet ur euron:

http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_art...05/2012_444239´

Ta inte med för stor reskassa m a o
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-06-10, 10:56
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Valuta/Växla

En liten rapport från bankomaterna på Naxos:
De spottar snällt ut pengar när man stoppar in koden och knappar in det man ska! Funkar perfekt alltså. Däremot är det väldigt ont om turister och bekymmersamt för alla turistverksamheter om detta håller i sig.
Våga
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-06-10, 11:12
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Cash eller kort

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Enligt denna artikel (längst ner) kan man förvänta sig restriktioner vad gäller in- och utförseln av valuta efter uträdet ur euron:

http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_art...05/2012_444239´

Ta inte med för stor reskassa m a o
OM det blir ett utträde, de har ju faktiskt inte röstat ännu, så kommer det att ta åtskillig tid innan man kan införa en annan valuta, så i sommar blir det inga problem. De måste ju tillverka nya sedlar och mynt, t ex. Det gör man inte i en handvändning. F ö kan man ju ta ut kontanter i automater oavsett vilken valuta landet i fråga har. Har aldrig sett någon anledning att kånka på en massa cash i onödan. Inte ens i Grekland..
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-06-10, 21:30
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Kontanter

Problemet är väl att grekerna just nu tömmer sina bankkonton för att de är oroliga att bankernas pengar ska ta slut!

Yvonne
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-06-11, 01:04
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kontanter

Det finns pengar i bankomaterna på Kreta, precis som vanligt, men när turisterna tar ut större belopp kan de vara tillfälligt tomma - precis som i Sverige under en avlöningshelg. Cash rules!, med kontanter har man förhandlingsläge och prutmån på dyrare varor. Skit högaktningsfull i ex Forex idiotiska reklam! De tjänar stora pengar på alla som växlar hos dem eftersom de lever på växlingsavgifterna de tar ut. I de flesta fall är det mycket billigare att ta ut pengar direkt ur bankomaten, och åtminstone i Platanias finns minst 8 pålitliga och välfungerande bankomater.

//Kikh
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-06-11, 08:13
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kontanter

Kan bare bekrefte hva Kikh skriver; her i Apokoronas (Almyrida/Kalyves/Vamos osv) har vi ikke en gang hatt problemer med å ta ut kontanter, selv ikke når vi har tatt ut maks beløp på to kort samtidig for å betale for større innkjøp/arbeid utført i forbindelse med vår husbygging.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-06-11, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kontanter

Klart det finns pengar på en så stor och rik ö som Kreta men bekanta till mig har vänner som åkte till Donoussa utan pengar och det kan vara lite riskabelt.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2012-06-11 klockan 08:37. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT