Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-11-19, 12:29
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Ryanair plus o Minus

Plus
+ Priserna nockar andra bolags totalt
+ Nästan alltid punktliga och väntar ej på slarviga passagerare
+ 10kg handbaggage (räcker för en veckas resa för de flesta)
+ Helt ok service på flygplanet och oftast trevlig kabinpersonal
+ Ej så mycket stökiga barnfamiljer

Minus
- Kortavgift på ca.60kr enkel väg/per biljett
- Ej fällbara säten
- Ej stolsficka
- Flygplatserna ligger oftast avsides


Helheten efter 6 t/r resor med Ryanair att med priset så får man mer än man betalar för.

4 av 5 Gyros i betyg
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-11-19, 17:44
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Haha ja den där iden om toalettavgift + ståplats är ju onekligen roande. Säga vad man vill men ägaren till Ryan air kan sin konst att skapa rubriker och få den publicitet han vill ha, dock mycket snack och liten verkstad verkar det som än så länge. Vad det gäller porr behöver ju den som har tankar på detta inte vänta på Ryan air utan kan snabbt boka en biljett med Norwegian som erbjuder gratis wifii, måste dock vara en modig passagerare som kan tänka sig att den vägen vandra i sällskap av andra. Kan tänka mig att andra bolag såsom sas, lufthansa, mfl snart eller redan har den tjänsten att erbjuda...?

Jag tycker det är tråkigt om Ryan air kör en ful personalpolitik och gör allt för att suga så mycket pengar som möjligt ur resenärerna men de gör det öppet och utan att hymla om det, alltså lätt att välja bort om man så känner för det och har råd att åka med ett annat bolag. Ska man prata moraliska aspekter bör man i mitt tycke dock fundera ett par extra gånger innan man väljer resmål dit man åker med "justa" flygbolag. Är prostitution lagligt, hur ser porrindustrin ut (tex thailand), vad har den svartarbetande albanen i lön, som arbetar 14 timmar om dagen i köket på restaurangen där du äter, och utan några som helst lagliga papper, hur set ut på landets häkten, flyktingppolitken etc etc...Hur man än vrider och vänder på det kommer man alltid gynna fel person i slutändan, tyvärr...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-11-19, 18:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Ingen kan göra allt, alla kan göra något
Man får själv bestämma var man drar gränsen i sitt sociala engagemang
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-11-19, 19:48
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Tycker inte att de har så billiga biljetter till Grekland under högsäsong... Vi bor inte så långt från Rygge så jag tänkte boka till Kreta under juli men hamnar på 5000 Norska kr t o r med alla tillägg Då är det inte värt att flyga lågpris anser jag... Vi bokade charter på fint hotell 3 veckor för 17 000 allt som allt... Blir ju inte någon större prisskillnad men betydligt mer säkert i dessa tider med tanke på strejker och annat.

Malin
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-11-19, 19:50
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Vad det gäller porr behöver ju den som har tankar på detta inte vänta på Ryan air utan kan snabbt boka en biljett med Norwegian som erbjuder gratis wifii, måste dock vara en modig passagerare som kan tänka sig att den vägen vandra i sällskap av andra. Kan tänka mig att andra bolag såsom sas, lufthansa, mfl snart eller redan har den tjänsten att erbjuda...?
Ja det var ju inte riktigt en adekvat jämförelse då det inte är Norwegian som står för utbudet i sin wifi. Man har i åtminstone ett decenium kunna tagit med sig en portabel dvd-spelare och titta på hur mkt porr man vill på alla världens flygbolag, men det är ju irrelevant.

När det gäller personalpolitik är jag fortfarande förundrad över kalendrarna...

Kan fortfarande inte finna att det skulle vara billigare att flyga med Ryan, om man är ute i god tid och bor i närheten av Arlanda.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-11-19, 21:22
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Från 1 kr tur / retur - 500 kr tur retur utan incheckat bagage, jo billigare än Arlanda kan det bli även om man bor 25 min ifrån därifrån! Och visst ingen kan göra allt men alla kan göra något, så väljer man ryan air behöver man ju således inte be om ursäkt, eller behöver känna dåligt samvete därutav utan kan kompensera på annat vis, på sitt sätt och vid annat tillfälle!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-11-19, 21:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Förresten betalar vi nog alla för "gratis" wifii vare sig vi använder det eller inte, ingenting är som bekant gratis...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-11-19, 22:34
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Från 1 kr tur / retur - 500 kr tur retur
Alla som flugit Medelhav för 1-500 pix ToR upp med handen. Finns inte kommer aldrig att finnas.
Min referensram till Grekland och Spanien är 1000-1500 till huvudorterna, 1500-2500 md transfer vidare till typ Sevilla lr Malaga. Om man är ute i god tid vill säga. Var tvungen att flyga akut till Lonon v44 tor-sön med två dagar varsel. Ryan 2750 pix på nätet (så vet man ju att det tillkommer sjuttiåelva tillägg). Lufthansa/Swiss; 2350 pix. Låt vara via Frankfurt och Zurich, men mat å dryck å bagage å arlanda å heathrow osw....
Köper jag en telefon för en krona vet jag att det finns en hake. Köper jag en flygresa, likaså.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-11-20, 01:51
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Jag gav mig in i en diskussion om Ryan air , inte om ryan air till specifikt resmål, har som jag skrev i mitt första inlägg inte rest m R till Grekland/medelhavet, men är , trots andra destinationer, nöjd! So far (!) och har kommit undan billigt, har lyckats landa på flygplats alldeles i närheten har sluppit betala på toaletten och har sluppit ståplats och erbjudanden om porr , har undsluppit alla hemska profetsior och landat säkert - på tid, avvinkad av trevlig personal!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-11-20, 13:03
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Don’t Buy Books by Crooks

Alltså; Köp icke böcker av skurkar!

Jag skulle vilja traverstera detta med anledning av biljettinköp från Ryan Air!
Visst kan man bojkotta saker och ting på moraliska grunder men jag vill påstå att ska man vara konsekvent i ett sådant agerande får vi problem.

Exempelvis:
Köp inte elektronik från land med enpartipolitik (Kina)

Handla inte mat från galen potentat (Länder i nordafrika och mellanöstern)

Ge dig inte ut på tur till land med diktatur (resa till länder som Kuba, Kina, Vietnam och tidigare Egypten och Tunisien)

Inte ska du resa dit där flyktingar behandlas som skit (Grekland)



Lars - som överlåter till fack och myndighetsutövning att styra upp felaktigheter hos Ryan och flyger med bolaget om priset är rätt i förhållande till den service jag får.

Senast redigerad av laero den 2011-11-20 klockan 13:11.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-11-20, 22:28
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Tack för alla synpunkter, possitiva och negativa. Fällbara säten eller stolsfickor ... Fäller aldrig sätet eftersom jag tycker synd om passageraren bakom mig och stolsficka klarar jag mig utan. Så får jag väl se till att ha en "kisspeng" i beredskap. Men visst är det lockande att kunna resa till Rhodos/Tilos för 1200/pp.

Jag oroar mig inte, tid ger råd - heter det så? Däremot har jag ett delikatare problem. Jag har nämligen ett presentkort som går ut om fyra dagar ... Eftersom Apollo tog så pass mycket för flygstolen till höstresan/Rhodos så vill jag inte lägga pengarna där. Aldrig kunde jag väl tro att ett presentkort skulle ge sömnproblem. Det blir nog så att jag får boka någon ombokningsbar resa, så får vi se ...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-11-21, 08:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Men visst är det lockande att kunna resa till Rhodos/Tilos för 1200/pp.
JA är det t o r så skulle jag inte tveka en sekund..! TILOS!!!ÅH säger jag bara

Lissi -bara lite avundsjuk
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-11-21, 11:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Lissi! Skulle gärna vilja resa till Tilos i påsk men så tidigt har båtarna ännu inte börjat gå från Rhodos - och vill inte tillbringa 16 timmar med båt från Aten. Sen reser jag och min man reser dit i september.

Visst skulle jag kunna ta en resa dit i vår, men tror inte jag vill lägga 3.700 kronor på en flygstol och sen även betala för boende - hotell Irinoula - där vi brukar bo. Då blir det en dyr resa! Men visst längtar jag dit!!!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-11-21, 12:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Jag ska bevaka Ryan Air från Sturup till Rhodos hösten 2012. OM jag hittar billiga biljetter dit så kanske det blir Tilos som ensamresa istället för Tinos...men då får jag lura gubben i sommar så vi hamnar på en båt till Tinos en del av semestern

Lissi
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-11-21, 12:15
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Vi åker till Tilos i september, två eller tre veckor? Det vore roligt om vi kunde ha en mini-kalimera-träff där. Två gånger har Anki kommit till Tilos samma dag som vi lämnat ön. Men trots att vi aldrig har träffats har vi ändå delat samma måltid.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-11-21, 12:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

JA det är ju i september som jag brukar åka numer så jag får väl be om hjälp av bokningsproffsen att bevaka billiga biljetter till Rhodos från sydsverige....

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-11-21, 15:44
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det vore roligt om vi kunde ha en mini-kalimera-träff där.
Den skulle jag gärna vara med på! Efter min oktoberresa dit nu har jag bestämt mig för att återse Tilos nästa år. Vilken otroligt härlig ö!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-11-21, 16:27
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Skulle gärna vilja resa till Tilos i påsk men så tidigt har båtarna ännu inte börjat gå från Rhodos - och vill inte tillbringa 16 timmar med båt från Aten.
Men visst går det båtar i påsk! Det finns förbindelse mellan Rhodos och Tilos hela året, även om turerna naturligtvis är tätare under sommaren. Då vi firade påsken på Tilos i år anlände vi till Rhodos på söndag och fick vänta till tisdagen på första båten......men vad gjorde det, dit kom vi och fick vara med om ett härligt påskfirande!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-11-21, 23:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Annki! Kanske jag har fel ... men någon sa att båtarna börjar gå till Tilos veckan efter påsk. Kan det bero på att påsken är tidig 2012. Tror att det var min man som sade det då vi pratar om att eventuellt åka dit?

Titti! Tänk vad roligt det skulle vara om det kunde bli en liten träff i september. Och vem vet ... kanske den inte blir så liten?
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-11-22, 09:00
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Ni som flyger med med Ryan Air ...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Annki! Kanske jag har fel ... men någon sa att båtarna börjar gå till Tilos veckan efter påsk. Kan det bero på att påsken är tidig 2012. Tror att det var min man som sade det då vi pratar om att eventuellt åka dit?
Det finns båtförbindelse mellan Rhodos och Tilos 5-6 dagar/vecka hela vinterhalvåret. Det kommer många varutransporter till Tilos via Rhodos och tilosborna åker dit för att handla, gå till tandläkaren etc.....Och hur skulle alla påskfirande greker komma dit om det inte gick några båtar? Du kan lugnt planera för ett påskfirande Lilla Sjöborren!
(Däremot så tror jag att charterplanen till Rhodos börjar gå en eller två veckor efter den grekiska påsken, kanske var det det du hörde?)

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT